De nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn krijgt de langste en zwaarste betonnen liggers die ooit zijn gefabriceerd. De enorme kokerliggers zijn 68 m lang en wegen 240 ton. Het ontkisten van de eerste prefab elementen is goed verlopen.
Aanleg van de brug is nodig omdat het regelmatig openen van de bestaande hefbrug over het Van Starkenborghkanaal opstoppingen veroorzaakt. Ook wil de provincie Groningen de doorvaart van grotere containerschepen mogelijk maken. De aanleg wordt gecombineerd met het omleggen van de N355. Deze provinciale weg scheidt nu nog Zuidhorn van het tweelingdorp Noordhorn en doorkruist tevens een woonwijk van Zuidhorn.
De te realiseren brug met 2 x 2 rijstroken krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 m en een doorvaartbreedte van 54 m. Om dat mogelijk te maken heeft hoofdaannemer GMB Civiel bv opdracht gegeven aan producent Haitsma Beton voor het leveren en monteren van 15 HKP-liggers, 69 PA-platen en randelementen voor de uit drie velden op te bouwen brug.
Om de grote overspanning van het hoofdveld te realiseren, zal Haitsma Beton de langste en zwaarste prefab betonnen liggers produceren, die het bedrijf ooit heeft geleverd. Om te zorgen dat de aanbruggen dezelfde hoogte (aanzicht) krijgen als de hoofdconstructie, zonder deze te overdimensioneren, worden de kokerliggers voor deze twee velden verder uiteen gelegd en onderling gekoppeld met een druklaag. Dat levert een besparing van enkele liggers op. Verder worden de randliggers afgeschuind en worden de elementen over water getransporteerd. In juni 2014 begint de montage.
Reacties