Het in technisch opzicht hoogtepunt van de Blankenburgverbinding is ongetwijfeld de Maasdeltatunnel, een zinktunnel onder de Nieuwe Waterweg. Voor de opdrachtnemer was een belangrijk doel het verminderen van de bouwhinder. Dit werd onder meer bereikt door het aantal tunnelelementen terug te brengen van zes naar twee.
Project Blankenburgverbinding
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer BAAK, consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie
Leverancier verankering HRC Europe
Contractvorm Design, Build, Finance and Maintain (DBFM)
Geplande opening 2024
De Blankenburgverbinding is een nieuwe, circa 4 km lange snelweg (A24) met 2×3 rijstroken tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg (fig. 2). De snelweg loopt deels onder het Scheur, een tak van de delta van de Rijn en de Maas. De nieuwe snelweg is bedoeld om het steeds meer dichtslibbende wegennet in de regio Rijnmond te ontlasten. Het project bestaat onder meer uit twee tunnels: de Hollandtunnel, een landtunnel van 510 m, en de Maasdeltatunnel, een zinktunnel van circa 900 m (incl. toeritten). Verder kent het project een verdiept knooppunt bij Vlaardingen voor de aansluiting met de A20 en een bovengronds knooppunt bij Rozenburg voor de aansluiting met de A15.
Dit artikel gaat in op de details
Reacties