In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden bouwt Van Hattum en Blankevoort in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste 'zoutdam' ter wereld. De dam voorkomt door selectieve onttrekking van zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en het drinkwater. Om tijdens de bouw de veiligheid te maximaliseren en het functioneren van het Binnenspuikanaal zo min mogelijk negatief te beïnvloeden, worden vrijwel alle constructieonderdelen voorgebouwd op het naastgelegen voorbouwterrein. Met de grootste hijsbok van Europa worden ze straks op hun definitieve plek gezet.
Project Selectieve Onttrekking IJmuiden
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort
Grond-/baggerwerk Van den Herik
Installatietechniek (bediening en besturing) Vialis / Visser & Smit Hanab
Staalconstructies en bewegingswerk Spie
Contractvorm Design & Construct (UAV-GC 2005)
Opdracht verleend augustus 2021
Bouwwerkzaamheden oktober 2022 tot eind 2024
Geplande oplevering medio 2025
Het sluizencomplex in IJmuiden heeft sinds de komst van de Zeesluis IJmuiden in 2022 de grootste zeesluis ter wereld. Het complex is een van de belangrijkste en meest drukbevaren routes voor vaarverkeer tussen de Noordzee en de Nederlandse binnenwateren. De nieuwe zeesluis is nog niet volledig in gebruik. Per schutting, komt er namelijk erg veel zout (zo’n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal, soms wel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat is onwenselijk voor natuur, land- en tuinbouw, koel- en/of proceswater voor industrie en drinkwatervoorzieningen. Als de zoutdam eind 2024 functioneel in gebruik is, kan de in 2022 geopende nieuwe Zeesluis IJmuiden volledig worden ingezet.
Reacties