46 ton krimparme en staalvezelversterkte betonmorel is toegepast voor herstelwerkzaamheden aan de Diezebrug in Den Bosch. Gescheurde stootplaten van de brug in de A59 moesten worden hersteld. Vier uur na aanbrengen, kon het vrachtverkeer er zonder problemen weer overheen rijden.
De zelfverdichtende gietmortel is als V2A/160 op de markt en wordt gemaakt door de Duitse fabrikant Pagel. Het wordt doorgaans gebruikt om er funderingen mee te maken voor machines. Bij de Diezebrug zijn de oude, gescheurde betonplaten verwijderd, er is nieuwe wapening ingelijmd en nieuw beton gestort en afgewerkt. “Traditioneel storten van de vloeren was geen optie. Er was geen betoncentrale die mortel kon leveren die aan de eisen voldeed”, aldus Chris Uittenbogaard, directeur bij aannemer Frans Nooren West, in Cobouw.
De betonmortel heeft een nominale korrel van 16 mm en een water-cementfactor van 0,3. Aan het mengsel zijn speciale staalvezels toegevoegd om de krimp op te vangen. De mortel diende in Den Bosch binnen vier uur een sterkte te hebben van 30 N/mm2. Vanwege de snelle uitharding dreigde grote krimpspanningen waardoor scheuren kunnen ontstaan.
De gietmortel werd ‘nat uit de slang’ gepompt. Leverancier Verwaard Bouwstoffen gebruikte daarvoor twee pompen van het Duitse Baumaschinen Beckschulte. Al het beton is in één nacht op de twee locaties gestort, met ruim twintig man en aaneensluitend. Om dit te bewerkstelligen draaiden de machines in een hoog tempo: elke drie minuten verdween tijdens de stort een pallet met een ton aan mortel in de vloer.
Volgens Frans Nooren West is dit de eerste keer dat in de Nederlandse wegenbouw met de betonmortelsoort wordt gewerkt.
Reacties