Het laatste grote infrastructurele kunstwerk op de Maasvlakte is voltooid. Plaatsing van het 750 kg wegende brugdek van het Coloradoviaduct markeert de start van de afbouwfase van het viaduct.
Op 65 assen is het brugdek 17 mei verplaatst van een nabijgelegen bouwplaats naar het viaduct. Het infraproject vormt de schakel tussen de havens op Maasvlakte 1 en die op Maasvlakte 2.
Voor plaatsing van het brugdek zijn acht self propelled modular transporters (SPMT's) gebruikt. Eerder zetten hijskranen de andere vijf dekken in het Coloradoviaduct al op hun plaats, maar bij het zesde kunstwerk zaten de hoogspanningsleidingen in de weg. Om die reden zijn de SPMT’s ingezet om het betonnen gevaarte op zijn plek te krijgen, circa honderd meter verderop.
Gestart is met een zwaar prefab hoekstuk (130 ton), later gevolgd door het zesbaans dek (18x28 m). Na wat passen en meten kwam alles op zijn plek. Een verdeling van het gewicht over 65 assen was ook noodzakelijk met het oog op een ondergronds gelegen 40 m brede leidingenstrook.
Bijna alle verkeersstromen tussen de twee Maasvlakten gaan via het Coloradoviaduct. Zo is in het ontwerp ervan ook rekening gehouden met de aanleg van gesloten transportroutes. Die maken transport tussen de verschillende containerterminals mogelijk. Het naar alle kanten uitwaaierende megaviaduct maakt daarnaast de kruisingen van autowegen en spoor ongelijkvloers.
Het ontwerp van de brug is vormgegeven met een levendige wandbekleding van prefab beton. Producent Romein Beton fabriceerde die met vloeibaar rubber in een moedermal, gemaakt van de nieuwe kunststofsoort QSC.
Het viaduct wordt naar verwachting eind september in gebruikgenomen.
Reacties