De N31 loopt vanaf de Afsluitdijk, via Harlingen naar Leeuwarden en Drachten. Bij Harlingen wordt deze weg verdubbeld en aangelgd in een circa twee kilometer lange verdiept liggende bak. Hiermee komt een einde aan de tweedeling van de stad. De verdiepte bak krijgt zes overkluizingen, waaronder een aquaduct. Voor het project worden 8800 heipalen toegepast. Op de drukke dagen gaan er circa 125 palen per dag de grond in.
De nieuwe weg ligt straks ongeveer 4,60 m onder het maaiveld. Hiervoor wordt een open betonnen bak gecreëerd. Na het aanbrengen van de damwanden wordt eerst tot circa 2,50 m beneden maaiveld ontgraven. Vervolgens worden de prefab palen met behulp van een oplanger verdiept geheid. Vervolgens wordt een stempelraam geplaatst, zodat de bak tot de uiteindelijke diepte kan worden ontgraven. Op de diepste punten wordt onderwaterbeton gestort. Elders wordt de bouwkuip droog gehouden door bronbemaling.
Circa 8500 van de in totaal 8800 prefabbetonnen heipalen zijn bedoeld om de betonnen vloer van de bak te dragen. Dit zijn palen vierkant 290 x 290 mm2, met een lengte variërend van 18 tot 21 m. Ze worden allemaal op trek belast. Onder de landhoofden van de viaducten komen circa 200 palen vierkant 450 x 450 mm2, met een lengte van 21 tot 24 m.
Halverwege het traject komt er op het diepste punt een betonnen pompkelder, die moet voorkomen dat de bak blank komt te staan bij regenval. Hieronder gaan ongeveer 100 palen vierkant 400 x 400 mm2 de grond in, met een lengte van bijna 17 m. Vanwege de grote opwaartse krachten van het grondwater zijn de palen onder de relatief lichte en diep liggende pompkelder geribbeld. De ribbel zorgt voor een betere aanhechting met het onderwaterbeton.
Alle heipalen worden geleverd door Haistma Beton.
Op het hoogtepunt slaan vijf heistellingen samen ongeveer 125 palen per dag de grond in. Dat betekent dat er dagelijks bijna twintig ritten nodig zijn. Alle transporten boven de 12 ton moeten worden geregistreerd. Dit heeft te maken met de belasting van het bestaande wegennet en de beperking van de CO2-uitstoot. Langs de gehele bouwkuip loopt een bouwweg en die moet vrijblijven voor bouwverkeer. Dit vraagt veel onderlinge afstemming met de overige werkzaamheden.
Reacties