Vanwege de geknikte dwarsdoorsnede van de nieuwe Promenadebrug in Nijmegen, heeft een deel van het beton een helling van 27°. Storten met een tegenkist was hier niet mogelijk. Daarom moest het beton onder een helling worden gestort en afgewerkt. Een aantal proefstorts was nodig om het gewenste resultaat te behalen.
Auteurs:Edwin van Groeningen (Projectleider i-Lent / Dura Vermeer)
Richard Giesen (Cementbouw)               
                Verlengde Waalbrug en stadsbrug De Oversteek
Over de mallen van de Verlengde Waalbrug, ook onderdeel van het project Ruimte voor de Waal, is het artikel '12 000 m² dubbelgekromde bekisting' verschenen in Betoniek Vakblad 2014/3.
Over de stadsbrug De Oversteek, die iets meer naar het westen ligt, is het artikel 'Vormgeving, techniek én onderhoud' verschenen in Betoniek Vakblad 2013/1.
             
                              
                                          
                         
                       
                                      
                      auteur  Edwin van Groeningen i-Lent / Dura Vermeer,  Richard Giesen Cementbouw
Beton Promenadebrug Nijmegen gestort en afgewerkt onder hoek van 27°
Vallen en 
 opstaan	
Vanwege de geknikte dwarsdoorsnede van de  
nieuwe Promenadebrug in Nijmegen, heeft een 
deel van het beton een helling van 27°. Storten 
met een tegenkist was hier niet mogelijk. Daarom 
moest het beton onder een helling worden gestort 
en afgewerkt. Een aantal proefstorts was nodig 
om het gewenste resultaat te behalen.
D	
e rivier de Waal maakt bij Nij- 
megen een scherpe bocht en 	
vernauwt zich hier in de vorm van een
flessenhals. Probleem hiervan is dat de 
rivier bij hoogwater kan overstromen. 
Om hogere afvoeren mogelijk te maken, 
moet de rivier juist op deze locatie meer 
ruimte krijgen. Daarom wordt gewerkt 
aan het project Ruimte voor de Waal, 	
dat zich inmiddels in de laatste fase 
bevindt. Het project bestaat in hoofd-
lijnen uit het graven van een nevengeul 
en het verleggen van de dijk met circa 
350 m landinwaarts richting Lent. Door 
het aanbrengen van de nevengeul ont-
staat een stadseiland. Ontsluiting van 
dit toekomstige eiland zal gebeuren 
door de Promenadebrug (fig. 2).
Promenadebrug
De Promenadebrug is een brug voor 
lokaal verkeer met een overspanning 
van circa 220 m. De brug is opgelegd 
op twee landhoofden en vier tussen- 
steunpunten, die elk uit twee pijlers 
bestaan. Aan de buitenzijden in breedte-
richting bevindt zich een fiets- en voet-
pad en in het midden een rijdek voor 
het gemotoriseerd verkeer. Ter plaatse 
van de landhoofden heeft het dek een 	
breedte van 13 m, naar het midden 
van de brug loopt het dek uit naar een 
breedte van 25 m. Hier bestaat een 
hoogteverschil tussen het rijdek en 
het fiets- en voetpad, waardoor een 
dwarsdoorsnede met een geknikte 
vorm ontstaat vergelijkbaar met een 
damwandprofiel (fig. 3). De helling, 
die door dit verloop in hoogte ontstaat, 
is 27°.  
De dekconstructie is zeer slank en heeft  
een variabele dikte van 30 cm bij de 
voetpaden, tot maximaal 60 cm ter 
plaatste van het rijdek. Door deze 
slanke constructie en een overspanning 
van maximaal 58 m tussen de steun-
punten, zijn zowel langs- als dwars-
voorspanning in het dek benodigd.
Om de brug de uitstraling te geven 
van een promenade wordt een klinker-	
Verlengde Waalbrug en stadsbrug  
De Oversteek
Over de mallen van de Verlengde Waalbrug, ook onderdeel  
van het project Ruimte voor de Waal, is het artikel '12 000 m	2 	
dubbelgekromde bekisting' verschenen in Betoniek Vakblad 
2014/3. Over de stadsbrug De Oversteek, die iets meer naar 
het westen ligt, is het artikel 'Vormgeving, techniek én onder-
houd' verschenen in Betoniek Vakblad 2013/1. Beide zijn te 
raadplegen op www.betoniek.nl.
1 
Aan het uiterlijk van  
de Promenadebrug zijn 
strenge eisen gesteld; 
het betonoppervlak 
moet voldoen aan 
CUR100 en spiegelglad 
worden afgewerkt
foto: Thea van den 
Heuvel / DAPh
4	 VAKBLAD  	I 2  2015	
p04_Artikel 2   4	04-06-15   13:42
projectgegevens	
project	   Promenadebrug  Nijmegen  (werknaam)	
opdrachtnemer	  Bouwcombinatie i-Lent (Dura Vermeer	opdrachtnemer	  Bouwcombinatie i-Lent (Dura Vermeer	opdrachtnemer	
 	  Divisie Infra BV en Ploegam BV)	
leverancier bekisting	  Peri BV	
leverancier beton	   Cementbouw	
leveren en verwerken wapening	   Van  Noordenne	
verwerken betonmortel	   ZHBC 	
opdrachtgever	   Gemeente  Nijmegen	opdrachtgever	   Gemeente  Nijmegen	opdrachtgever	
architect	   Ney & Partners 	
constructief ontwerp	   Ney & Partners	
2 
Het nieuwe stadseiland  
wordt ontsloten door 
de Promenadebrug
bron: Ruimte voor de 
Waal Nijmegen
3 
Doorsnede brug met 
hellingen	
5	 VAKBLAD  	I 2  2015	
p04_Artikel 2   5	04-06-15   13:43
bestrating op het dek aangebracht en  
wordt een groot aantal bijzonder  
vormgegeven en in RVS uitgevoerde 
zitbanken geplaatst. Dit maakt het ver-
blijf op de brug aangenaam (fig. 4).
Bekisting
Het betonnen brugdek is ter plaatse 
gestort in een op maat gemaakte bekis-
ting (foto 6). Om te bepalen welk type 
bekisting de hoogste glansgraad zou 
geven, is een proef opgezet met vier 	
bekistingstypen. Te weten: standaard 
betonplex, houten bekistingsplaat die 
twee keer is gelakt, staal en kunststof. 
Na beoordelen van deze proeftegels is 
in overleg met opdrachtgever en archi-
tect besloten dat een twee keer gelakte 
houten bekistingsplaat het beste resul-
taat gaf. Deze voldeed ook aan de 
gestelde eis met betrekking tot de 
weerspiegeling van het water. Met dit 
gegeven kon een bekistingsleverancier 
worden gecontracteerd.
Stortwijze
Betonvlakken die onder een helling lig-
gen, worden normaal gesproken al snel 
met een tegenkist gestort. De tegenkist 
moet aan de onderkist worden gekop-
peld om opdrijven te voorkomen. Hier-
voor zijn centerpendoorvoeringen 
nodig, die na ontkisten moeten wor-
den afgewerkt met mortel. Deze afwer-
king zou niet voldoen aan de gestelde 
eis met betrekking tot het glanzend 
gladde oppervlak. 
Er zijn nog andere methoden om de 
tegenkist te borgen tegen opdrijven, 
zoals het ballasten van de kist. Nadeel 
van de methode is dat door het extra 
gewicht de ondersteuningsconstructie 
zwaarder moet worden uitgevoerd en 
er meer druk op de dekkingsblokjes 
komt (gewicht wordt vanuit de tegen-
kist via de wapening op de dekkings-
blokjes overgedragen). Dit zorgt voor 
indrukking van de blokjes in de kist en 	
voor aftekeningen aan de onderzijde 
van het beton.
Al in een vroeg stadium van het project 
is dus besloten de schuine zijde van het 
dek zonder tegenkist te storten. Dit 
gegeven heeft in belangrijke mate 
meegewogen in de selectie van de 
betonmortelleverancier, waarbij eer-
dere ervaring een grote rol speelde.
Proefstorts
Om te bepalen welke mengselsamen-
stelling het best toepasbaar was en op 
welke wijze het beton het best kon 
worden gestort en vervolgens afge-
werkt, zijn op locatie proefstorts uitge-
voerd. Met de eerste proefstort werd 
medio maart 2014 begonnen. Hiervoor 
zijn twee bekistingselementen toege-
past van de geselecteerde bekistings-
leverancier. Door het toepassen van 
deze elementen kon direct worden 
gecontroleerd of de kist aan de 
gestelde eisen voor het oppervlak vol-
deed, zoals de glansgraad en overige 
eisen uit CUR100. Om de werkelijkheid 
het best te benaderen, is in de proef-
stort de wapeningsconfiguratie aange-
bracht zoals deze ook in het brugdek 
zou worden toegepast. Tevens is een 
aantal langs- en dwarsvoorspanbuizen 
meegenomen. 
Betonmengsel
Als basis voor de proefstorts is het 
mengsel genomen dat ook is gebruikt 
bij de aanbruggen van project De 
Oversteek. Bij De Oversteek ging het 
om een beton met sterkteklasse C35/45 
en een zetmaat van ±160 mm. In de 
testfase voor de storten van deze 
andere brug, is gestart met een zet-
maat van 50 mm om uiteindelijk op 
een zetmaat van 160 mm uit te komen. 
De ervaringen en leermomenten van 
destijds zijn meegenomen bij de ont-
wikkeling van het mengsel voor de 
Promenadebrug.
Voor de Promenadebrug was een sterk-
teklasse van C45/55 vereist met als 
aanvulling de reeds genoemde CUR100 
en CUR-Aanbeveling 89 over het voor-
komen van alkali-silicareactie. Om aan 
deze eisen te kunnen voldoen, is het 	
Vormgevingseisen
Er zijn strenge eisen gesteld aan het uiterlijk van de brug. Het  
oppervlak moet voldoen aan CUR-Aanbeveling 100:2013 ? 
Schoon beton (CUR100), beoordelingsklasse B1. Het beton 
moet ter plaatse worden gestort, spiegelglad worden afge-
werkt en dient een lichte kleur te hebben op basis van wit 
cement. Nadien bijwerken door bijvoorbeeld plamuren en/
of schilderen is niet toegestaan. De onderzijde moet een 
hoogwaardige uitstraling krijgen; de lichtspeling van het 
water moet worden gereflecteerd op de onderzijde van het 
dek (fig. 5). Aan de bovenzijde van het betondek zijn geen 
specifieke vlakheidseisen gesteld.
4 
De brug krijgt de   
uitstraling van een  
promenade
bron: Ney & Partners
5 
Het lichtspel van de 
reflectie van het water-
oppervlak is zichtbaar 
op de onderzijde
bron: Ney & Partners
6	 VAKBLAD  	I 2  2015	
p04_Artikel 2   6	04-06-15   13:43
cementgehalte verhoogd. Voor de hoe- 
veelheid fijn is in eerste instantie aange-
houden dat het gehalte aan fijne delen 
( 0,250 mm) ten minste 180 l/m	3 	
moest bedragen, conform CUR100 
versie 2004, die in eerste instantie in 
het contract was voorgeschreven. Ten 
aanzien van het gehalte fijne delen is 
later CUR100 versie 2013 gehanteerd 
(ten minste 160 l/m	3).	
Bij de eerste proefstort werd begonnen 
met een zetmaat van 70 mm, in afwij-	
king van het eerste advies van de 
betonmortelleverancier van 160 mm. 
Langzaam is de zetmaat verhoogd. Pas 
na het aanvoeren van een vijfde vracht, 
waarbij de zetmaat rond de 170 mm 
lag, was deze goed te verwerken. De 
tweede proefstort is ingestoken op een 
zetmaat van 160 mm en een verhou-
ding van 50% 4/16 en 50% 4/32. In 
combinatie met de gebruikte hulpstof 
bleek het proefmengsel echter slecht 
onder controle te houden; tijdens de 	
proefstort was het moeilijk een stabiel 
mengsel te krijgen.
De volgende stap zou zijn het mengsel 
beproeven op grote schaal. Tijdens de 
voorbereiding van deze stort is in goed 
overleg tussen aannemer en beton-
mortelleverancier besloten dat het 
mengsel uit de tweede proefstort te 
veel fluctuaties had in zetmaat en dus 
niet toepasbaar was op grote schaal. 
Door het aandeel fijn terug te brengen 
naar 170 l/m	3 en andere kleine aanpas-	
8 
Doorsnede bekisting proefstort
6 
Bekisting in het werk 
foto: Thea van den Heuvel / DAPh	
7 
Bekisting proefstort	
7	 VAKBLAD  	I 2  2015	
p04_Artikel 2   7	04-06-15   13:43
singen aan het mengsel, werd tijdens  
opvolgende, kleine proefstorts wel een 
stabiel mengsel verkregen. De proef-
stort op grote schaal is uiteindelijk niet 
uitgevoerd. Het mengsel is opgebouwd 
met als basis CEM III/B 42,5 N aange-
vuld met CEM I 52,5R. Het in de eerste 
en tweede proefstort gebruikte kalk-
steenmeel is, vanwege het terugbren-
gen van de hoeveelheid fijn, uit het 
mengsel gehaald. De watercement-
factor ligt onder de 0,40 en de korrel-
opbouw is zo samengesteld dat het 
goed is te verdichten en wel blijft 
'staan'. Het mengsel is kritisch op de 
gebruikte hoeveelheid water. Eén liter 
per m	3 water meer of minder geeft een 	
groter verschil dan bij 'normaal' beton.
Met alleen een aangepast mengsel zou 
het beton niet voldoende blijven staan, 
maar alsnog onderuit zakken. Daarom 
is om de 1 m in lengterichting tevens 
gebruikgemaakt van haringgraatstaal. 
Ook de aanwezigheid van omhullings-
buizen van de langsvoorspanning heeft 
bijgedragen aan het blijven staan van 
het mengsel.
Afwerken beton
Ook het afwerken van beton op een hel-
ling van 27° is een hele uitdaging geble-
ken. Tijdens de eerste proefstort is door 
de stortploeg gepoogd met een kleine 
vlindermachine het schuine vlak af te 
werken. Al snel bleek dit geen veilige 
methode te zijn voor de persoon die de 
machine bediende. Bijkomend pro-
bleem was dat deze machines zijn bevei-
ligd met een olieniveausensor die de 
machine bij langdurige werkzaamheden 	
op een helling zou doen afslaan. Ook 
het afwerken met een drijfrei was geen 
veilige methode. Immers het bedienen 
van een drijfrei is erg zwaar op de 
schuine helling waardoor er risico is op 
valgevaar (foto 9). Machinale afwerking 
van het vlak leek dus al snel geen optie.
Bij de tweede proefstort zijn twee 
andere methoden toegepast: het vlak 
afharken van het beton en het afwer-
ken met een debbie (houten plank met 
stok). Ook met deze methoden was het 
beton niet goed af te werken. Het pro-
bleem zat er voornamelijk in dat de 
persoon die de handeling uitvoerde op 
het schuine vlak, moest gaan staan en 
hierdoor niet stabiel genoeg stond om 
het afwerkmaterieel te bedienen.	
Al snel werd geconcludeerd dat het 
afwerken van het beton op een traditi-
onele wijze geen haalbare kaart was. 
Gezocht moest worden naar een alter-
natieve methode. Na enig speurwerk 
werd een stalen rol van 3 m breed op 
twee sleden ontwikkeld, de zogenoemde 
schaatsrol (foto 10). Deze sleetjes zijn 
afgesteld op een dekking van 6 cm. In de 
navolgende proefstort is deze schaatsrol 
verder ontwikkeld. Zo is er een motor op 
aangebracht die de rol tegen de werkrich-
ting laat indraaien. De schaatsrol wordt 
met twee lieren omhoog getrokken.
Beproevingen proefstorts
Na het uitharden van de eerste proef-
stort is de betonplaat doormidden 	
9 
Het afwerken van het  
beton met een drijfrei 
bleek niet haalbaar	
10 
De schaatsrol, een stalen rol van 3 m breed op 
twee sleden	
11 
De betonplaat van de eerste proefstort werd door-
midden gezaagd om te bepalen of het beton goed 
was verdicht	
8	 VAKBLAD  	I 2  2015	
p04_Artikel 2   8	04-06-15   13:43
gezaagd. Zo kon worden bepaald of  
het beton overal goed was verdicht en 
het goed rondom het haringgraatstaal 
was gekomen (foto 11). Ondanks het 
moeilijk verwerkbare beton waren de 
resultaten goed en zaten slechts op drie 
locaties kleine grindnesten. Om de 
waterindringing te bepalen, zijn er 
tevens kernen geboord. Deze gaven bij 
de eerste afwerkingsmethoden geen 
goede resultaten. Na het aanpassen 
van het betonmengsel en het toepas-
sen van de schaatsrol tijdens de laatste 
proefstorts, zijn na het uitharden van 
het element wederom beproevingen 
gedaan. Zowel de verdichting van het 
beton, alsook de waterindringing en de 
sterkte voldeden aan de gestelde eisen.
Veiligheid
Om veilig te kunnen werken op het dek 
zijn naast een standaard randbeveili-
ging ook andere veiligheidsvoorzienin-
gen getroffen. Om veilig te kunnen 
werken op het schuine deel van de kist, 
zijn stroken tapijt toegepast waar om 
de 30 cm een houten balk in zat ver-
werkt (foto 12). Op deze wijze is een 
voorziening getroffen om veilig het 
schuine deel van de kist op te lopen. 
Om ervoor te zorgen dat de vlechter zo 
min mogelijk op de gladde, schuine kist 
moest werken, is gekozen de wapening 
zo veel mogelijk te prefabriceren. Op 
deze wijze kon na het aanbrengen van 
de onderwapening veilig op het 
schuine deel worden gewerkt. Om vei-
lig over de wapening te kunnen lopen 
en het beton te kunnen storten, zijn op 	
de bovenwapening extra langsstaven 
Ø16 aangebracht.
Eerste stort 
Eind augustus 2014 vond de eerste 
stort van de Promenadebrug plaats, 
met een grootte van 760 m	3. Als ver-	
trekpunt werd na overleg voor de eer-
ste stort een zetmaat tussen de 120 en 
140 mm gekozen, maar al snel kwa-
men we gezamenlijk op een zetmaat 
van ±160 mm uit. Dit is vanaf de eerste 
stort zo gebleven en er zijn geen aan-
passingen meer aan het betonmengsel 
gedaan. Om het mengsel op de juiste 
wijze aan te leveren, werd in het begin 
iedere auto op de centrale gecontro-	
leerd. Op locatie werden door een 
betontechnoloog van de betonmortel-
leverancier ook steekproefsgewijze 
metingen verricht.  
Vooraf was een aanvoersnelheid afge- 
sproken van 30 m	3/u. Tijdens de eerste 	
uren bleek dat het afwerken van de 
schuine delen erg veel tijd in beslag 
nam, waarop de aanvoersnelheid direct 
is aangepast. Dit kwam mede doordat 
het afwerken met deze schaatsrol logis-
tiek gezien uitdagend was. Dit omdat er 
naast de aanwezige trilnaalden et cetera 
nu ook lieren, rollen en bekabeling aan-
wezig waren op het dek voor de bedie-
ning van de schaatsrol. De eerste stort, 
die om 06.00 uur begon, is uiteindelijk 
rond middernacht afgerond. Mede door 
een positieve inzet van alle betrokken 
partijen is deze eerste stort goed verlo-
pen en is gebleken dat de goede voorbe-
reiding haar vruchten heeft afgeworpen. 
Op het moment van schrijven is de rij- 
baan van de Promenadebrug in gebruik 
genomen, moeten de passerelles wor-
den afgebouwd en aansluitend de voet-
paden worden opengesteld. Vanaf dat 
moment kan het publiek de bijzondere 
vormgeving van de brug met eigen 
ogen aanschouwen. 	
12 
Stroken tapijt met om de 30 cm een houten balk ten behoeve van de veiligheid	
13 
De goede voorbereiding  
heeft zijn vruchten 
afgeworpen
foto: Thea van den 
Heuvel / DAPh	
9	 VAKBLAD  	I 2  2015	
p04_Artikel 2   9	04-06-15   13:43                  
                 
                              
Reacties