De nieuwe brug in de A50 bij Ewijk krijgt een slank silhouet, volgens opdracht van bouwcombinatie Waalkoppel. “We doen alles om zo slank mogelijk aan de overkant te komen”, volgens projectdirecteur Erik van Weesep. De bouwcombinatie maakte een animatie van het ontwerp van de brug.
Over ruim een maand worden de eerste van meerdere betonnen kokers gestort voor de tweede brug bij Ewijk. Doel van de brug is het terugdringen van het aantal files, door een verbreding van de A50 tussen Ewijk en Valburg, het aanpassen van de twee knooppunten aan weerszijden van de Waal en door een tweede brug te bouwen naast de bestaande. Vanwege het beperkte onderhoud is gekozen voor beton in plaats van het lichtere staal.
De nieuwe brug krijgt meer tuien dan de bestaande. Deze staalkabels worden op tientallen meters hoogte aan hoge pylonen bevestigd die op pijlers rusten. Het gekozen beton kan een druk aan van 7 kg/mm². De brug wordt gerealiseerd met een grote voorspanning; noodzakelijk bij een slanke brug.
Op beide oevers worden, parallel aan elkaar, reusachtige holle kokers gemaakt. Eenmaal uitgehard worden ze uit de bekisting geschoven, zo’n 30 m richting rivier. Terwijl de bekistingen opnieuw worden gevuld, worden tussen de twee kokers prefab liggers van voorgespannen beton gelegd. De twee kokers worden door het dek heen, met voorgespannen staalkabels aan elkaar verbonden. Het geheel wordt daarna bedekt met een druklaag van beton, waarmee alles één geheel wordt.
Segment voor segment wordt zo over de definitieve en tijdelijke pijlers in de uiterwaarden geschoven, zowel vanuit het noorden als het zuiden, tot aan de twee rivierpijlers. De hele rij segmenten wordt steeds voorafgegaan door de stalen ‘schuifneus’ die de halve brug helpt om ongebroken de afstanden tussen de pijlers te overbruggen. Van Weesep: “Deze methode wordt in het buitenland veel gebruikt, bijvoorbeeld bij Talbrücken. Het Duitse Dywidag is daarin gespecialiseerd.”
Waalkoppel is een tijdelijk verbond van wegenbouwer Van Gelder en de betonspecialisten Mobilis en Dywidag. Medio 2013 moet de brug geopend zijn voor het verkeer.
Bron: De Gelderlander
Reacties