Een dubbelgekromde betonconstructie waarbij ook nog eens esthetische eisen aan het oppervlak worden gesteld, bouwers deinzen er niet voor terug. Om de bekisting in de juist de vorm te kunnen realiseren, is vaak wel de nodige inventiviteit vereist. De bekisting voor de sokkel van de Prins Clausbrug laat zien dat er met een combinatie van gezond verstand en de inzet van de juiste technieken heel veel mogelijk is.
BEKISTING VOOR SOKKEL PRINS CL AUSBRUG UITGEWERK T MET
SLIMME COMBINATIE VAN CNC-FREESTECHNIEKEN EN HANDWERK
Een dubbelgekromde betonconstructie waarbij ook nog eens
esthetische eisen aan het oppervlak worden gesteld, bouwers deinzen
er niet voor terug. Om de bekisting in de juist de vorm te kunnen
realiseren, is vaak wel de nodige inventiviteit vereist. De bekisting
voor de sokkel van de Prins Clausbrug laat zien dat er met een
combinatie van gezond verstand en de inzet van de juiste technieken
heel veel mogelijk is.
Bekisting als 3D-puzzel
I
n de infrastructuur worden steeds com-
plexere vormen ontworpen. Gelukkig zijn er
ook steeds meer mogelijkheden om die vor-
men te realiseren. Vaak is uitvoering in ter
plaatste gestort beton de enige oplossing.
Daarbij zijn er voor de bekistingen verschil-
lende varianten denkbaar. Zo kunnen stalen
projectbekistingen worden toegepast of mallen
in EPS. Ook houten bekistingen zijn vaak een
goede oplossing. Ook daarin zijn verschillende
technieken mogelijk, bijvoorbeeld een opbouw
1 Be
kisting op de bouwplaats
Auteurs Pascal Rijkers, MZ Bekistingen ? Jacques Linssen, Redactie Betoniek / Aeneas Media
4 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_2-3D bekisting.indd 4 08-12-20 08:38
met jukken of met gebogen schenkels. Voor de
bekisting van de sokkel van de Prins Clausbrug
bleek die laatste optie de beste keuze.
PRINS CL AUSBRUG
De Prins Clausbrug is een nieuwe, beweegbare
? ets-voetgangersbrug over het Wantij in Dord-
recht (? g. 2). De brug verbindt het centrum van de
stad met de nieuwe wijk Stadswer ven. De brug is
140 m lang en bestaat uit twee stalen aanbruggen
en een beweegbaar deel van bijna 50 m lang. Het bewegingsmechanisme rust op een beton-
nen sokkel met een bijzondere vorm (? g. 3).
De bekisting is ontworpen
op basis van het 3D-model van
de bouwer
BEKISTING SOKKEL
Gezien de omvang en de complexe vorm is
besloten de sokkel uit te voeren in ter plaatse
gestort beton. Voor de uitvoeringsmethode
PROJECTGEGEVENS
Project Prins Clausbrug Dordrecht
Opdrachtgever Gemeente Dordrecht
Opdrachtnemer Bouwcombinatie Dura
Vermeer-Hillebrand
Leverancier bekisting sokkel MZ
Bekistingen
Architect René van Zuuk Architekten
Referentieontwerp ABT
Uitvoeringsontwerp IV-Infra
ging de voorkeur uit naar een houten project-
bekisting. Alternatieven met staal en EPS vie-
len af, onder meer vanwege de prijs en de
belastbaarheid.
De bekisting is nagenoeg
in zijn geheel opgebouwd in
de werkplaats en in delen
getransporteerd naar de
bouwplaats
2
Impressie Prins Clausbrug
3 Betonvorm van de sokkel
5 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_2-3D bekisting.indd 5 08-12-20 08:38
De bekisting is in hoofdlijnen opgebouwd uit
horizontale schenkels met daarop houten plan-
ken (deelhout) en een 3D-gekromde bekis-
tingsplaat (foto 4). De bekisting is ontworpen
door MZ-Bekistingen op basis van het 3D-model
van de bouwer. Met dat model kon de exacte
vorm van de verschillende onderdelen worden
bepaald (? g. 5). De bekisting is nagenoeg in zijn
geheel opgebouwd in de werkplaats en in delen
getransporteerd naar de bouwplaats, waar de
bekisting weer tot één geheel is samengesteld.
De schenkels zijn door een
vijfassige freesmachine op de
juiste maat gefreesd
SCHENKELS
Belangrijk onderdeel van de bekisting zijn de
horizontale schenkels. Met deze schenkels
werd de dubbelgekromde vorm gerealiseerd.
Ze zijn ver vaardigd uit triplexplaten die door
een vijfassige freesmachine op de juiste maat
zijn gefreesd (foto 6). Dankzij deze techniek
kon, naast de vorm in het horizontale vlak, ook
de kopse kant in de gewenste schuin verlo-
pende vorm worden gerealiseerd.
De benodigde vormen en afmetingen van alle
individuele schenkels zijn vanuit het 3D-bekis-
tingsmodel vertaald naar een input voor de
software van de freesmachine. Bij het frezen
werd gelijk een codering in de plaat aange-
bracht (gefreesd), waaruit duidelijk werd op
welke positie de plaat terecht moest komen.
De schenkels zijn opgebouwd uit meerdere pla-
ten van 125 × 250 mm
2. Niet alle platen hoefden
door de vijfassige freesmachine op maat te
worden gemaakt. Door een slimme plaatinde-
ling te kiezen, konden sommige platen ook als
rechthoekige plaatdelen worden toegepast.
Voor elke schenkel zijn de plaatdelen op de
juiste plek aan elkaar bevestigd, waarna ze
samen één geheel vormden. Voor de juiste
positionering van de plaatdelen ten opzichte
van elkaar, zijn sommige plaatdelen vormgege-
ven als 'echte' puzzelstukjes (foto 7).
De bekistingsplaat is
tegen de onderconstructie
bevestigd en handmatig op
maat gezaagd
BEKISTINGSPL A AT
De schenkels zijn op een afstand variërend van
170 ? 250 mm, boven elkaar bevestigd met
5 Model van de bekisting met elke afzonderlijk element een andere kleur
4 Bekisting
opgebouwd uit
horizontale
schenkels
6 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_2-3D bekisting.indd 6 08-12-20 08:38
horizontale houten balken (baddinghout)
ertussen (foto 4).Tegen de schenkels zijn hou-
ten latten (deelhout) getimmerd die de vorm
van de schenkels volgen. Dit deelhout is hand-
matig op de juiste maat afgezaagd. Hier tegen-
aan is de bekistingsplaat bevestigd (7 mm
buigtriplex, platen van 122 × 244 mm
2), die
dankzij de beperkte dikte de vorm van de
onderconstructie kan volgen. De platen zijn in
zijn geheel tegen de onderconstructie beves-
tigd en handmatig op maat gezaagd (foto 8).
De platen zijn alleen in de hoeken aan de
onderconstructie bevestigd. Voor het overige
deel worden ze gelijmd. Dit om het aantal
schroefgaten te beperken. De schroefgaten die
er wel nog zitten, worden dichtgeplamuurd.
Het geheel wordt ver volgens twee keer
geschuurd en afgelakt om een zo strak moge-
lijk opper vlak van het beton te creëren.
ELEMENTEN
De bekisting is in de werkplaats in zijn geheel
opgebouwd. Hier voor is als basis een houten
onder vloer gemaakt die vooraf exact waterpas
is gesteld.
De bekisting is opgedeeld in verschillende
volumes (elementen, ? g. 5). In de hoogte zijn
dat drie lagen (drie fasen), die één voor één
boven elkaar zijn opgebouwd. Vanwege de
beperkte hoogte van de werkplaats zijn van de bovenste fase in eerste instantie alleen de eer-
ste drie lagen schenkels gemaakt. Deze boven-
ste fase is uiteindelijk vanaf de grond verder
afgebouwd.
Ook in horizontale richting is de bekisting
opgedeeld in verschillende elementen. Bij
deze indeling was onder meer een maximale
breedte van 2,5 m bepalend. Hierdoor konden
ze op een eenvoudige manier worden getrans-
porteerd.
De achterconstructie is bij de opbouw al in de
verschillende elementen opgedeeld. Dat geldt
niet voor de bekistingsplaat, die als één geheel
tegen deze achterconstructie is bevestigd.
Deze bekistingsplaat is, nadat die als geheel
8
Bekistingsplaat tegen de onderconstructie
6 Vijfassige freesmachine
7
Schenkels opgebouwd uit 'echte' puzzelstukjes
7 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_2-3D bekisting.indd 7 08-12-20 08:38
was aangebracht, ter plaatse van de scheiding
tussen de elementen met een ? jnzaag
gezaagd. Zo konden de elementen los van
elkaar worden gehaald. De positie van de
zaagsnede is vooraf met een laser uitgezet.
De achterzijde van de elementen is recht en
dient als referentie voor de rest van de bekis-
ting. Tegen deze achterconstructie zijn latten
van betonplex bevestigd, waarin op de juiste
positie centerpengaten zijn aangebracht (foto
9). Ook in de bekistingsplaat zijn centerpenga-
ten voorzien, waar van de positie weer met een
laser is bepaald.
Op de bouwplaats zijn de elementen door de
centerpengaten aan de overige elementen of
aan stalen jukken bevestigd. Deze jukken zor-
gen voor de stabiliteit en standzekerheid op
het moment dat het beton wordt gestort.
Om de boven elkaar gelegen elementen ten
opzichte van elkaar te positioneren, is gebruik-
gemaakt van 'zoekertjes' (foto 10). Dit zijn
ronde schijven die exact op de juiste positie op
de bovenzijde van de onderste elementen zijn
aangebracht (op de bovenste schenkels). Tij-
dens het frezen zijn de posities van deze zoe-
kertjes op de schenkels aangegeven. In de
onderste schenkels van de elementen die op
deze eerste laag terechtkomen, zijn sparingen
gefreesd, ook weer exact op de juiste positie.
Op deze manier kon de positie van de elemen-
ten met grote precisie op elkaar worden afge-
stemd. De hoogte van de zoekertjes varieert,
wat het positioneren vereenvoudigt. ENGINEERING BEKISTING
De engineering van de bekisting was intensief.
Mede door de complexe vorm en de bekistings-
druk waarmee rekening moest worden gehou-
den. Tijdens het ontwerp van de bekisting zijn
er door het ontwerpbureau van Dura Vermeer
Infra Landelijke Projecten constructieve bere-
keningen uitgevoerd. Door de gekromde vorm
van de bekisting is er een onderscheid in de
berekening gemaakt in enkelgekromde en dubbelgekromde bekistingsdelen. Bij de
enkelgekromde bekistingsdelen kon worden
volstaan met een raamwerkberekening. Voor
de dubbelgekromde bekistingsdelen is de
bekisting in 3D rekentechnisch gecontroleerd
op de plekken waar er in drie richtingen (x,
y en
z) betondruk aanwezig is. Aan de hand van de
houtcontroles is het ontwerp zo veel mogelijk
geoptimaliseerd. Ook is er op sommige plek-
ken bijgestuurd waar extra voorzieningen in de
houtconstructie nodig waren.
PUZZEL
Het opbouwen van de bekisting was een ? inke
puzzel. Mede om die reden heeft de aannemer bij
het opbouwen de hulp ingeschakeld van een tim-
merman van MZ Bekistingen, die ook betrokken
was bij de productie. Momenteel zijn bijna alle
elementen op hun plaats in Dordrecht. Tijdens
de uitvoering bleek hoe goed de elementen op
elkaar aansloten en hoe exact de maatvoering
klopte. Alle ideeën die hier voor van tevoren zijn
bedacht, hebben in de praktijk goed gewerkt.
Ver volgens was het de uitdaging de wapening
op een goede manier aan te brengen. En als het
beton straks helemaal is gestort, zal blijken dat
dankzij de nodige inventiviteit en uiteenlo-
pende technieken de ambitieuze vormgeving
met succes kon worden waargemaakt.
9 Rechte achterzijde van de bekisting met latten met daarin de centerpengaten
10 Zoekertjes op verschillende hoogten zorgen voor een exacte positionering van de boven elkaar
gelegen elementen
Om de boven elkaar gelegen elementen ten opzichte van elkaar te
positioneren, is gebruikgemaakt van 'zoekertjes'.
8 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_2-3D bekisting.indd 8 08-12-20 08:38
In de infrastructuur worden steeds complexere vormen ontworpen. Gelukkig zijn er ook steeds meer mogelijkheden om die vormen te realiseren. Vaak is uitvoering in ter plaatste gestort beton de enige oplossing. Daarbij zijn er voor de bekistingen verschillende varianten denkbaar. Zo kunnen stalen projectbekistingen worden toegepast of mallen in EPS. Ook houten bekistingen zijn vaak een goede oplossing. Ook daarin zijn verschillende technieken mogelijk, bijvoorbeeld een opbouw met jukken of met gebogen schenkels. Voor de bekisting van de sokkel van de Prins Clausbrug bleek die laatste optie de beste keuze.
Reacties