De wanden van de toerit van de boortunnel in de RijnlandRoute zijn ter
plaatse gestort in een stalen bekisting. Voor het reliëf in de wand is de bekisting voorzien van een gebogen huidplaat, met afgeronde hoeken. Voor een waterdichte en in het eindresultaat onzichtbare aansluiting tussen de panelen moesten slimme oplossingen worden bedacht.
GEPROFILEERDE TOERITWANDEN BIJ BOORTUNNEL
RIJNL ANDROUTE UITGEVOERD MET STALEN PROJECTBEKISTING
PROJECTGEGEVENS
project RijnlandRoute
opdrachtgever Provincie Zuid-Holland in samenwerking
met Rijkswaterstaat
opdrachtnemer Bouwcombinatie Comol5, bestaande uit
DIMCO BV, Mobilis BV, Croonwolter&dros BV en VINCI
Construction Grand Projets S.A.S.
engineering en levering bekisting Hendriks precon
Bekisting met
gebogen huidplaat
22 VAKBL AD 4 2020
Auteurs Gerard van Daatselaar, Hendriks precon ? Jacques Linssen, Redactie Betoniek / Aeneas Media
1 Toeritwand in uitvoering
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 22 08-12-20 08:47
A
ls onderdeel van de RijnlandRoute
wordt gebouwd aan een nieuwe weg
tussen de A4 en de A44 ten zuiden van
Leiden, de N434 (fi g. 3). De weg lost huidige
knelpunten op en draagt bij aan een betere
doorstroming in de regio Holland Rijnland, met
name rondom Leiden en Katwijk. Een deel van
de verbinding bestaat uit een 2245 m lange,
geboorde tunnel (sinds kort Corbulotunnel
geheten, vernoemd naar een bekende
Romeinse generaal, die 47 na Christus
opdracht gaf voor het maken van een kanaal
tussen de Rijn en de Maas).
BOORTUNNEL
De keuze voor een boortunnel is ingegeven
door provincie Zuid-Holland met als doel een
zo goed mogelijke inpassing van de weg in het
polderlandschap. Van de nieuwe N434 is een
groot deel nauwelijks of niet te zien. De boor-
tunnel omvat twee tunnelbuizen (interne dia-
meter 9710 mm, fi g. 4) met elk twee rijbanen.
Tussen de twee tunnelbuizen komen tien
dwarsverbindingen, waardoor in geval van een
calamiteit kan worden gevlucht naar de
andere, veilige tunnelbuis. De tunnel wordt
zo'n 30 m onder de grond geboord met een
speciaal voor dit project ontworpen boor.
TOERITWANDEN
Aan beide zijden van de boortunnel zijn toerit-
ten voorzien, uitgevoerd als U-bak. Die aan de
A4-zijde heeft een lengte van circa 300 m en
die aan de A44-zijde circa 1000 m. De totale
lengte voor de toeritwanden komt daarmee op
circa 2600 m. De wanden van deze bak hebben een dikte van 700 mm. Ze verlopen in hoogte
van 10 m bij de tunnel tot 1,5 m aan het einde
van de toerit. De architect heeft bijzondere
eisen gesteld aan de afwerking van het beton.
Hier voor ontwikkelde hij een patroon dat het
beton een bepaald reliëf geeft.
STALEN BEKISTING
De toeritwanden zijn ter plaatse gestort. De
bouwkuip met stalen damwanden is voldoende
ruim opgezet, zodat er ruimte was om de
bekisting te plaatsen en de wanden te storten.
Er is gebruikgemaakt van een stalen bekisting,
speciaal voor dit project op maat gemaakt door
Hendriks Precon. Er waren verschillende rede-
nen om een stalen bekisting toe te passen en
niet bijvoorbeeld een systeembekisting of een
grootwandbekisting. Vanwege de grotere stijf-
heid zijn er bij stalen bekistingen minder cen-
teringen nodig; doordat grote panelen kunnen
worden gebruikt zijn er minder deelnaden; en
door de kwaliteit van de huidplaat ontstaat er
een hoge opper vlaktekwaliteit (geschikt voor
opper vlaktebeoordelingsklasse B1) en kan de
bekisting vaak worden hergebruikt.
OPBOUW
De toeritwanden zijn gestort in moten van 25
m. Hierbij is gebruikgemaakt van drie sets
bekistingen, in totaal 1000 m2. De sets zijn
opgebouwd uit verschillende panelen boven
elkaar van elk 2500 mm breed (fi g. 5). De
panelen zijn op sommige plaatsen iets ten
opzichte van elkaar gedraaid, zodat een krom-
ming in de wand kon worden gerealiseerd.
De bekistingssets zijn zo ontworpen dat ze in verschillende hoogten konden worden opge-
bouwd (fi g. 6). Voor de stelkist, de zijde met
het reliëf, zijn panelen van 2500 mm, 4900 mm
of 7400 mm hoog toegepast, maximaal twee in
de hoogte (twee panelen 4900 + 2500, een
paneel 7400 mm of twee panelen 7400 + 2500
mm). Hierdoor is er in de hoogte hooguit één
naad aanwezig.
De mogelijke variatie in de hoogte van de stel-
kist is wat groter. Voor dit deel van de bekisting
is gebruikgemaakt van panelen van 5300 mm,
2600 mm, 1350 mm en 650 mm hoog. Hierdoor
kon de bekisting bijna in elke gewenste hoogte
worden opgebouwd, met een stapgrootte van
650 mm. Zo kon aan de bovenzijde voldoende
ruimte worden gecreëerd tussen de stelkist en
de damwand om beton vanuit de kubel te kun-
nen storten en kon de maximale storthoogte
worden beperkt.
De wanden van de toerit van de
boortunnel in de RijnlandRoute zijn ter
plaatse gestort in een stalen bekisting.
Voor het reliëf in de wand is de bekisting
voorzien van een gebogen huidplaat, met
afgeronde hoeken. Voor een waterdichte
en in het eindresultaat onzichtbare
aansluiting tussen de panelen moesten
slimme oplossingen worden bedacht.
23 VAKBL AD
4 2020
boortunnel in de RijnlandRoute zijn ter
plaatse gestort in een stalen bekisting.
Voor het reliëf in de wand is de bekisting
voorzien van een gebogen huidplaat, met
afgeronde hoeken. Voor een waterdichte
aansluiting tussen de panelen moesten
2 Toerit west, foto: Comol5
3 Situatieschets
RijnlandRoute; de rode
stippellijn is de boortunnel
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 23 08-12-20 08:47
De 2500 mm brede panelen zijn opgebouwd uit
huidplaten die op horizontale regels zijn beves-
tigd. Deze regels zijn weer aan verticale H-vor-
mige profi elen vastgemaakt, twee per paneel.
Aan de voorzijde van de stelkist zijn druk-/trek-
schoren aangebracht ten behoeve van de stabi-liteit (foto 7), waarbij de plaatsing afhing van de
hoogte van de bekisting (drie mogelijke posi-
ties). De bekisting is niet gekoppeld aan de ach-
terliggende damwand. De stabiliteit wordt vol-
ledig gehaald uit de schoren aan de voorzijde in
combinatie met de centerpennen. Deze center-
pennen hebben een h.o.h-afstand van verticaal
2000 mm en horizontaal 1250 mm. Deze cente-
ringen zijn overal in 'het dal' van de cannelures
gepositioneerd, zodat de afwerking in het eind-
resultaat minder zichtbaar is.
RELIËF
De wanden moesten volgens het ontwerp van
de architect worden voorzien van verticale
cannelures (foto 1). Deze hebben een diepte
van 50 mm en variëren in breedtemaat (fi g. 8).
Deze profi lering is uitgevoerd door de huid-
plaat van de stelkist in de gewenste vorm te
buigen. Hierbij is elk hoekpunt afgerond, wat
24 VAKBL AD
4 2020
4 De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen met vluchtgangen ertussen
24
5 Principe opbouw bekisting 6 Verticale doorsnede van de drie sets bekistingen.
Opbouw van de panelen in de hoogte is te variëren
Er waren drie verschillende typen panelen met elk een eigen patroon.
Voor het onderscheid heeft elk type een eigen kleur
7 Stalen bekistingen met druk-/trekschoren
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 24 08-12-20 08:47
een fraai uiterlijk aan het beton geeft en waar-
door het risico op beschadiging van de hoeken
van het beton wordt beperkt.
Ter plaatse van de verticale paneelnaden is
een speciale oplossing ontwikkeld. Aan een
van de twee panelen is een rubberprofi el
bevestigd met dezelfde kromming als de rest
van de huidplaat (fi g. 9). Hierdoor is de deel-
naad uiteindelijk nauwelijks zichtbaar en ont-
staat bovendien een goede afdichting, zodat
lekkage van aanmaakwater van het beton
wordt voorkomen. Met deze bevestiging kon-
den de panelen ook iets ten opzichte van elkaar
worden gedraaid, waarmee de kromming in de
wand kon worden gerealiseerd.
Het patroon van de cannelures is niet overal
gelijk. Er zijn drie verschillende patronen voor-
zien, steeds in delen van 2500 mm. Er waren
dus drie verschillende typen panelen. Elk type
had een eigen kleur: rood, groen en grijs (foto
10). Deze kleuren zijn ook op de inzettekenin-
gen voor de bouwplaats meegenomen, zodat
het in de uitvoering eenvoudiger was de juiste
panelen op de juiste plek te zetten.
AFWIJKINGEN
Niet alles kon met de drie typen standaardpa-
nelen van 2500 mm worden gemaakt. Er zijn
ook diverse passtukken toegepast. Om te
voorkomen dat het aantal soorten panelen te
veel zou toenemen, zijn ook nog universele,
aanpasbare panelen ontwikkeld (fi g. 11). Deze
bestonden voor een groot deel uit vlakke pla-
ten, waarop met magnetische strips de juiste
profi elen voor de cannelures konden worden
aangebracht. Hier werd ook de sluitkist met
een magneet bevestigd, zodat in die positie kon
worden gevarieerd.PRODUCTIE
De huidplaat ? een 3 mm dikke koudver vormde
staalplaat ? is gebogen in een grote kantbank
met een elektronisch hoekmeetsysteem (foto
12). Op basis van de input van de tekening wer-
den in deze kantbank met behulp van een laser
automatisch de juiste buighoeken uitgezet.
Verder moesten ook de regels waar de huid-
plaat tegenaan is bevestigd exact de juiste
vorm hebben, zodat de plaat er precies in zou
passen. De staalplaten voor die regels zijn op
maat gesneden met behulp van lasersnijtech-
nieken. Ook de positie van de gaten voor de
stelbouten is exact bepaald. Uiteindelijk sloten
hierdoor de boven elkaar gelegen panelen pre-
cies op elkaar aan.
B
2470
1670 505 285
50
2500
deel
naad huidplaat
De huidplaat is gebogen
in een grote kantbank met
een elektronisch
hoekmeetsysteem
25 VAKBL AD 4 2020
8 Horizontale doorsnede bekisting met cannelures in huidplaat
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 25 08-12-20 08:47
Ook het aan elkaar lassen van de onderdelen
was vakwerk. De lassen moesten op de juiste
plek worden gepositioneerd en het mochten er
niet te veel worden, omdat het staal bij lassen
de neiging heeft te trekken.
MONTAGE
De panelen zijn op de bouwplaats aan elkaar
gekoppeld met behulp van (stel)bouten. Voor
elke moot zijn de sets opnieuw opgebouwd. Hierbij werden telkens twee panelen bij elkaar
gehouden (fig. 13).
Aan de onderzijde is de bekisting gesteld tegen
een kim. Omdat de cannelures niet helemaal
tot de onderzijde doorlopen, was er enige
ruimte om de bekisting in hoogte te stellen.
11 Af
wijkend deel van de bekisting, met links een vlak paneel waarop magnetische profielen voor de cannelures
zijn te bevestigen en rechts een passtuk van 1000 mm breed i.p.v. 2500 mm
Overigens was dit geen probleem voor het ont -
werp; aan de onderzijde van de wanden is toch
een barrier van 800 mm hoog geplaatst.
Voor de fijnafstelling van de bekisting zijn aan
elke zijde van de bekisting zogenoemde
mechanical jacks gebruikt (fig. 14). Dit is een
detai l A
174°
4
0 40
P
anel A3 Panel A1
DETAIL C
Filli ng w ood
by Comol5
1528
Stop End
panel 10 00mm
tie rod
(doorcentering)
1000 1000
26 VAKBL AD 4 2020
9 Detail aansluiting panelen
10 Panelen in verschillende kleuren, voor elke patroon een eigen kleur
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 26 08-12-20 08:47
13 Aanzicht bekisting
arbovriendelijk alternatief van de gebruikelijke
spindels; er wordt gebruikgemaakt van twee
verschillende krachtoverbrengingen, waar-
door er minder kracht nodig is. Bovendien zijn
deze hoger dan gebruikelijk. Met deze mecha-
nical jacks is de bekisting in hoogte gesteld,
waardoor ook de horizontale stand nauwkeu-
rig is bepaald.
Aan de kopse kant van de bekistingssets is een
kopkist voorzien. Tussen de moten is een
kleine ruimte gelaten (20 mm), waarin een
dilatatieprofiel is aangebracht. Hierdoor is er
enige beweging mogelijk, zonder dat lekkage
optreedt. Het kopschot is voorzien van velling-
kantprofielen 15x15 mm voor een fraai uiterlijk
van de stortnaad (fig. 15).
Voor de beëindiging van het beton aan de
bovenzijde van de wand is een magnetische
vellingkant overwogen. Uiteindelijk is er voor
gekozen deze hoogtemaat handmatig uit te
zetten.
De bekistingen zijn voorzien van stortbordes -
sen op maximaal vijf mogelijke niveaus. Deze 2500 2500 2500 2500 2500 2500
40 0
50
51 300 vl
oer
A
A even aar
helling 6%
zijn bereikbaar vanuit kooiladders, twee per
bekistingsset (fig. 16). Zodra de onderste cen-
tering was bevestigd, was de bekisting stabiel
genoeg om het bordes op twee niveaus te
betreden vanwaaruit de overige centeringen
konden worden bevestigd. SPARINGEN
Op diverse plekken in de wand zijn sparingen
voorzien. Onder meer voor de brandblusser
(foto 17), de vluchtdeur en hulpdiensten. Voor
deze sparingen is gebruikgemaakt van een mag
-
netische bevestiging, zodat deze op elke locatie
De sparingskisten zijn exact op maat gemaakt
zodat ze precies in de cannelures pasten
27 VAKBL AD 4 2020
12 kantbank met een elektronisch hoekmeetsysteem
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 27 08-12-20 08:47
op de wandkist aangebracht konden worden
zonder bevestigingsgaten. Deze sparingskisten
zijn exact op maat gemaakt, zodat ze precies in
de cannelures pasten. De sparingskisten zijn in
de wapening bevestigd en vanaf de achterzijde
tegen de stelkist aangedrukt.
TOT SLOT
De boortunnel en ook de tunnelwanden zijn
gereed. De tunnelwanden hebben dankzij een
vakkundige inzet van de stalen bekistingen een
fraai uiterlijk. Toch zal het nog wel even duren
voordat de wanden vanuit de auto zijn te aan-
schouwen. De verwachting is dat de Rijnland-
Route in 2023 gereed is.
D
front side
(Relief)
14 Mechanical jack, een ergonomische
stelvoorziening 2de stort
hout o f staal
gestort
Detail stop-end
vlak w and
sluitkist
Relief wand
stelkist700
50 W 9-U
15 Aansluiting tussen moten
16 Sparing voor een brandblusser. De onderzijde van de
wand wordt uiteindelijk aan het zicht onttrokken
door een barrier
17
Dwarsdoorsnede stelkist met links een kooiladder
28 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_3-Rijnlandroute.indd 28 08-12-20 08:47
Als onderdeel van de RijnlandRoute wordt gebouwd aan een nieuwe weg tussen de A4 en de A44 ten zuiden van Leiden, de N434 (fig. 3). De weg lost huidige knelpunten op en draagt bij aan een betere doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. Een deel van de verbinding bestaat uit een 2245 m lange, geboorde tunnel (sinds kort Corbulotunnel geheten, vernoemd naar een bekende Romeinse generaal, die 47 na Christus opdracht gaf voor het maken van een kanaal tussen de Rijn en de Maas).
De keuze voor een boortunnel is ingegeven door provincie Zuid-Holland met als doel een zo goed mogelijke inpassing van de weg in het polderlandschap. Van de nieuwe N434 is een groot deel nauwelijks of niet te zien. De boortunnel omvat twee tunnelbuizen (interne diameter 9710 mm, fig. 4) met elk twee rijbanen. Tussen de twee tunnelbuizen komen tien dwarsverbindingen, waardoor in geval van een calamiteit kan worden gevlucht naar de andere, veilige tunnelbuis. De tunnel wordt zo’n 30 m onder de grond geboord met een speciaal voor dit project ontworpen boor.
Aan beide zijden van de boortunnel zijn toeritten voorzien, uitgevoerd als U-bak. Die aan de A4-zijde heeft een lengte van circa 300 m en die aan de A44-zijde circa 1000 m. De totale lengte voor de toeritwanden komt daarmee op circa 2600 m. De wanden van deze bak hebben een dikte van 700 mm. Ze verlopen in hoogte van 10 m bij de tunnel tot 1,5 m aan het einde van de toerit. De architect heeft bijzondere eisen gesteld aan de afwerking van het beton. Hiervoor ontwikkelde hij een patroon dat het beton een bepaald reliëf geeft.
De toeritwanden zijn ter plaatse gestort. De bouwkuip met stalen damwanden is voldoende ruim opgezet, zodat er ruimte was om de bekisting te plaatsen en de wanden te storten. Er is gebruikgemaakt van een stalen bekisting, speciaal voor dit project op maat gemaakt door Hendriks Precon. Er waren verschillende redenen om een stalen bekisting toe te passen en niet bijvoorbeeld een systeembekisting of een grootwandbekisting. Vanwege de grotere stijfheid zijn er bij stalen bekistingen minder centeringen nodig; doordat grote panelen kunnen worden gebruikt zijn er minder deelnaden; en door de kwaliteit van de huidplaat ontstaat er een hoge oppervlaktekwaliteit (geschikt voor oppervlaktebeoordelingsklasse B1) en kan de bekisting vaak worden hergebruikt.
Reacties