Betonnen schaalconstructies zijn erg efficiënt: er kunnen grote
overspanningen mee worden gerealiseerd met beperkt materiaalgebruik. Maar probleem hierbij is de bekisting; die is juist erg materiaal- en arbeidsintensief. In Oostenrijk is een oplossing bedacht: een pneumatische bekisting. Met een eenvoudig luchtkussen worden betonnen plaatelementen getransformeerd tot een dubbelgekromde schaalconstructie. Deze methode is toegepast voor de bouw van een ecoduct over een spoor.
LUCHTKUSSEN TILT VL AKKE PL ATEN OP TOT DUBBELGEKROMDE SCHA ALCONSTRUCTIE
Betonnen schaalconstructies zijn erg efficiënt: er kunnen grote
overspanningen mee worden gerealiseerd met beperkt materiaal
gebruik. Maar probleem hierbij is de bekisting; die is juist erg
materiaal en arbeidsintensief. In Oostenrijk is een oplossing
bedacht: een pneumatische bekisting. Met een eenvoudig lucht
kussen worden betonnen plaatelementen getransformeerd tot een
dubbelgekromde schaalconstructie. Deze methode is toegepast voor
de bouw van een ecoduct over een spoor.
E
en schaalconstructie heeft een bijzonder
efficiënte vorm. Met de juiste geometrie
worden eigen gewicht en andere perma-
nente belastingen hoofdzakelijk afgedragen
via normaaldrukkracht; moment- en dwars -
krachtspanningen worden zo tot een minimum
beperkt. Die geometrie houdt meestal een
dubbelgekromde vorm in. Om die in beton te
realiseren, is een complexe bekisting nodig. Er
zijn verschillende manieren om zo'n bekisting
te maken. Bijvoorbeeld met houten, complex gevormde elementen of op basis van gefreesd
polystyreen. De auteurs van dit artikel hebben
een nieuwe methode ontwikkeld: Pneumatic
Forming of Hardened Concrete (PFHC).
PNEUMATIC FORMING OF HARDENED
CONCRETE
Bij PFHC worden gekoppelde, dunne ver vorm-
bare betonplaten gebogen tot een dubbelge
-
kromde constructie. De platen worden opge -
tild door het oppompen van een luchtkussen
onder de platen, ver volgens aan elkaar ver -
bonden met grout en uiteindelijk voorzien van
een druklaag. De platen worden bij elkaar
gehouden door het aanspannen van voorspan-
kabels rondom de constructie (fig. 1).
De te realiseren vormen van een constructie
hangen vooral af van de mogelijke kromming
van de platen en dus de mate waarin ze zijn te
buigen tijdens het oprichten. Dit 'koud' buigen
van het verharde beton is dan ook de grootste
BRON
Dit artikel is een vertaalde bewerking van het
artikel
Efficient construction of concrete shells
by Pneumatic Forming of Hardened Concrete: Construction of a concrete shell bridge in Aus -
tria by inflation
, gepubliceerd in Structural
Concrete
2020/1 (Volume 21, Issue 1). De
bewerking is gedaan door Jacques Linssen
(Aeneas Media / redactie
Betoniek ).
Ecoduct met
pneumatische
bekisting
Grootse uitdaging in deze
bouwmethode is het 'koud'
buigen van het verharde beton
1 Betonnen platen ? bij elkaar gehouden door voorspankabels (oranje lijnen) ? worden opgetild door een luchtkussen 2
Buigproef van een proefstuk
4 VAKBL AD 1 2021
Auteur Benjamin Kromoser, Institut für Konstruktiver Ingenieurbau, Universität für Bodenkultur Wien ? Johann Kollegger, Institut für Tragkonstruktionen, TU Wien
uitdaging in deze bouwmethode. Er bestaat een
direct verband tussen de maximale kromming,
de drukspanning in de betondrukzone en het
rekgedrag van de wapening in de trekzone.
Traditioneel beton met een druksterkte tussen
20 en 60 N/mm
2 en een E-modulus van 30.000
tot 40.000 N/mm
2, kan een drukrek ondergaan
van 4?. Ter vergelijking: de roestvrijstalen
voorspankabels hebben een treksterkte van
1570 N/mm
2, een elasticiteitsmodulus van
85.120 N/mm
2 en kunnen een trekrek aan van
20?. Het grootste deel van de ver vorming moet
dus door de wapening worden opgenomen.
De 'buigbaarheid' van de betonplaten is uitvoe-
rig onderzocht met diverse experimenten
(foto 2). Er is gevarieerd met mengselsamen-
stelling, druksterkten en ouderdom van de
proefstukken. Het betonmengsel bleek hierbij
slechts beperkte invloed te hebben. Ten aan-
zien van de ouderdom is het vooral belangrijk
dat de aanhechting voldoende is. De gehan-
teerde ouderdom ligt tussen de één en twaalf
weken na het storten.
Naast buigbaarheid van de betonplaten zijn
bezwijkgedrag van het luchtkussen (met ver-
schillende materiaalopties), de verbinding
tussen de elementen en de centrische treks-
terkte van het gewapende beton beproefd
(fi g. 3) [1] [2] [3]. De gehele constructie is getest in een opstelling op grote schaal: een
bolvormige schaalconstructies met een dia-
meter van 10,8 m en een hoogte van 3,2 m, en
een ovaalvormige schaalconstructie met
grondvlak van 17,6 × 10,8 m
2 en een hoogte van
2,9 m. Beide schaalconstructies hadden een
dikte van 50 mm. Met deze testen is de haal-
baarheid aangetoond. Volgende stap was de
realisatie van een echt bouwwerk. De Oostenrijkse Staatsspoorwegen ÖBB
toonde interesse in de techniek voor de bouw
van een ecoduct met een overspanning van
36,2 m en een hoogte van 7,6 m over een nieuw
aan te leggen spoorweg, de Koralmbahn
(foto 5). Besloten werd eerst een test uit te
voeren op schaal 1 : 2. Deze testopstelling had
een grondvlak van 26,5 × 19,1 m
2, een hoogte
van 4,2 m en een schaaldikte van 150 tot 200
3 Verschillende testen die zijn uitgevoerd
4 Proefopstelling op schaal 1 : 2 van het gebouwde ecoduct
5 VAKBL AD 1 2021
mm [4] (foto 4). Met de opgedane kennis is het
concept verder geoptimaliseerd.
ONTWERPPROCES
Het ontwerpproces van het ecoduct is opge-
deeld in vier stappen (fi g. 6). Begonnen is met
het vaststellen van de optimale vorm van de brug, op basis van geometrische, construc-
tieve, economische en productietechnische
randvoorwaarden (stap 1). Ver volgens is deze
vertaald naar een volledige dubbelgekromde
koepel (stap 2). Deze koepel is daarna opge-
deeld in enkelgekromde platen, die zijn uitge-
legd in het platte vlak (stap 3 en 4).
Stap 1
Bepalend voor de vorm waren drie factoren: de
belastingen (eigen gewicht, en verticale en
horizontale belasting uit de gronddekking),
optimalisatie van het materiaalgebruik en de
productiemethode [5]. Om de vorm te bepalen
(
form ? nding), is een zogenoemd particle spring
system gebruikt, een bekende techniek in de IT
voor het maken van fysische simulaties. Het sys-
teem bestond uit een net waarop permanente
belastingen in tegengestelde richting werden
aangebracht (fi g. 7). Het net werd hiermee net
zo lang ver vormd, totdat er evenwicht ontstond.
Stap 2
Om trekspanningen te beperken, moest het
luchtkussen volledig worden bedekt door
betonplaten. Daarom moest de vorm van de
brug (tijdelijk) worden uitgebreid tot een vol-
ledige koepel (fi g. 6, stap 2). Om de grondvorm
te bepalen, zijn de hoekpunten verbonden door
een zo veel mogelijk aaneengesloten kromme.
Discontinuïteiten moesten daarbij worden
voorkomen, omdat deze zouden leiden tot
piekspanningen in de dunne betonconstructie
tijdens het opblazen.
Stap 3 en 4
Omdat de betonplaten slechts in één richting
konden worden ver vormd, moest de dubbel-
gekromde vorm van de koepel worden gedis-
cretiseerd in een serie van zogenoemde ont-
Om trekspanningen te beperken, moest het luchtkussen
volledig worden bedekt door betonplaten
Omdat de betonplaten
slechts in één richting
konden worden vervormd,
moest de dubbelgekromde
vorm van de koepel worden
gediscrediteerd in een serie
van zogenoemde ont wikkel-
bare oppervlakken
5 Ecoduct op de defi nitieve locatie
6 Vier hoofdstappen in het ontwerpproces
7 Model met belastingen in tegengestelde richting
6 VAKBL AD 1 2021
wikkelbare opper vlakken. Om de juiste vorm
van deze opper vlakken te bepalen, is gebruik-
gemaakt van softwaretool Evolute in combina-
tie met Rhinoceros. Eerst is een grove mesh
gemodelleerd met een grove discrete weer-
gave van de geometrie en indeling in segmen-
ten. Op basis hier van is het model in stappen
geoptimaliseerd, gebruikmakend van een
algoritme. Het belangrijkste criterium daarbij
was de vlakheid van elke zijde van de elemen-
ten in de mesh. Dit proces leidde uiteindelijk tot
een geometrie bestaande uit enkelgekromde
platen, die samen de totale gekromde vorm erg
dicht naderden. Deze platen zijn in de laatste
stap uitgelegd in een plat vlak.
DEFINITIEF ONTWERP
Het proces heeft geleid tot een voor deze toe-
passing optimaal ontwerp (fi g. 8): platen van
100 mm dik over een opper vlak van
56,0 × 43,0 m
2 die worden getransformeerd tot
een schaalconstructie met een grondopper-
vlak van 53,0 × 38,1 m
2 en een maximale
hoogte van 7,6 m. De constructie weegt 546
ton. Als wapening is gekozen voor roestvast-
stalen voorspankabels met 19×7-draads
strengen en glasvezelstaven (glass fi bre rein- forced polymer, GFRP). Deze wapening verbe-
terde het buiggedrag en zorgde voor een line-
air-elastisch gedrag tot de uiterste
grenstoestand (geen vloei). De glasvezelsta-
ven van 8 mm dik zijn toegepast in radiale rich-
ting van de platen. Het voordeel van deze
wapening is dat ze op een traditionele manier
op de bouwplaats kunnen worden aange-
bracht. Voorspankabels hebben een lage stijf-
heid en moeten worden nagespannen, waar-
door deze alleen toepasbaar zijn tussen
verankeringsblokken.
8 Ontwerp van het ecoduct
9 Vierpuntsbuigproeven waarmee de buigbaarheid van de platen is getoetst
10 Eindige-elementenmodel van een kwart van de constructie
A
B
7 VAKBL AD 1 2021
BEREKENING
Tijdens het ontwerp is de constructie
beschouwd met eindige-elementenmodellen
(EEM), voor zowel de fase van oprichten als de
defi nitieve situatie.
Oprichtfase
Het buigen van de platen is eerder onderzocht
aan de hand van vierpuntsbuigproeven op 100
en 120 mm dikke platen van 4,5 × 0,5 m
2 (fi g. 9)
[1]. In aanvulling op deze buigproeven zijn
fysisch niet-lineaire EEM-berekeningen (in
ATENA) uitgevoerd om het gedrag tijdens het
oprichten te voorspellen. De gegevens in het
model, zoals de materiaaleigenschappen van
het beton, zijn gekalibreerd aan de resultaten
van de vierpuntsbuigproeven.
Gezien de symmetrische vorm van de con-
structie is slechts een kwart gemodelleerd
(fi g. 10a en 10b). De belasting uit het luchtkus-
sen is gemodelleerd als gelijkmatig verdeelde
belasting. Het model is opgebouwd uit discrete
schaalelementen. De voorspankabels en glas-
vezelstaven zijn geschematiseerd als een-
dimensionale elementen.
In fi guur 11 is de verplaatsing weergegeven bij
twee verschillende stappen in het rekenproces.
Uit de berekening volgde een maximale drukrek
van 1,06?, waar de maximale drukrek in de
13 Stappen tijdens de uitvoering
11 Resultaten van het eindige-elementenberekening op twee momenten tijdens het oprichten
12 Ver vormingen bij maximale belasting
A
B
8 VAKBL AD 1 2021
14 Bekisting en wapening van de losse platen
15 Platen gekoppeld met staalprofi elen, vóór en na het oprichten
vierpuntbuigproeven meer dan 3,0? bedroeg.
Dit resulteerde dus in een veiligheidsfactor van
3. De rek in de glasvezelstaven bedroeg 5?. De
breukrek van die staven hangt af van de exacte
fabrikant, maar bedraagt doorgaans meer dan
15? (glasvezelstaven gedragen zich lineair-
elastisch tot aan breuk). Ook hier dus een veilig-
heidsfactor 3.
Uiteindelijk is op de bouwplaats
nog additionele traditionele wapening toege-
voegd in het middenstuk, waardoor de stijf-
heid daar iets toenam en ook de geometrie iets
afweek van de modellen.
De? nitieve fase
Voor het beoordelen van de krachten en ver-
vormingen in de gebruiksfase is een lineair-
elastisch eindige-elementenmodel opgezet
(fi g. 12). De stijfheid van de elementen is daar-
bij afhankelijk van de spanning. In deze bere-
keningen is rekening gehouden met een asym-
metrische belasting als gevolg van mogelijk
variërende dichtheid van het grondpakket. Ook
krimp-, kruip- en temperatuureff ecten en geo-
metrisch niet-lineair gedrag zijn meegenomen.
UIT VOERING
Alle stappen in de uitvoering zijn weergegeven
in fi guur 13. Eerst is de fundering gestort (1).
Ver volgens is een laag granulaat aangebracht
A
B
9 VAKBL AD 1 2021
met daarop een werkvloer (2). Hierop is het
lege luchtkussen gelegd. Daarop zijn de rand-
bekisting en wapening voor de platen aange-
bracht (foto 14). Deze bekistingen zijn ver -
vaardigd met behulp van freestechnieken. Dit
was nodig om de gewenste nauwkeurigheid te
kunnen bereiken om de juiste vorm van de
schaalconstructie te kunnen realiseren. Na het
verwijderen van de bekisting zijn tussen de
elementen afstandhouders geplaatst, gemaakt
van epoxy en zand. Hiermee kon de juiste
afstand tussen de platen na het opbuigen wor -
den gerealiseerd (later aangevuld met een
groutverbinding). Aan de elementen zijn sta-
len profielen bevestigd om horizontale ver -
plaatsingen te voorkomen tijdens het oprich-
ten (rode elementen in foto 15). Het opper vlak
van de schaalconstructie is gestraald voor een
goede hechting met de druklagen. Ver volgens
is gestart met het oppompen van het luchtkus -
sen en aanspannen van de voorspankabels. Dit
is gedaan met vier vijzels op twee veranke -
ringsblokken in de omtrek van de constructie.
Een luchtdruk van 29 tot 32 mbar, aangebracht
door hoogwaardige ventilatoren, was vol-
doende om de platen op te richten. Dit oprich-
ten duurde in totaal vijf uur.
Ver volgens zijn de platen gekoppeld met een
groutverbinding en zijn de voorspankabels
aangespannen tot de vooraf berekende
kracht. Voorts is het gebied op de vloer, waar
de betonplaten op rusten, opgeruwd en voorzien van een kleine opstort om horizon
-
tale verplaatsing te voorkomen. Daarna is
additionele wapening aangebracht in speci -
fieke zones boven op de schaal. Speciale
wapening is in de fundering ingeboord om de
buitende momenten en spatkrachten te kun -
nen overdragen. Ver volgens is aanvullende
wapening aangebracht (twee lagen) en is de
druklaag gestort (drie lagen) tot een dikte
van 450 mm (stap 5 tot 8). Op de steile delen
is spuitbeton gebruikt en op de minder steile
delen traditioneel beton. De grens daartus -
sen was vastgesteld op 25 tot 28°. Tijdens het
storten van de druklagen is het luchtkussen
opnieuw opgepompt om de stortbelasting op
te nemen. Daarna is het beton verwijderd
waar dat niet nodig was (9) en is het randele -
ment gestort (10). In de allerlaatste stap
(11) is het grondpakket aangebracht
(foto 16).
Aan het opper vlak aan de onder -
zijde zijn uiteindelijk kleine oneffenheden
zichtbaar als gevolg van enkele vouwen in de
folie. Dit heeft een karakteristiek beeld dat
hoort bij deze bouwmethode.
MONITORING
Om het hele proces te monitoren, is de vorm
van de schaal vanuit de binnenzijde continu
gemeten met 3D-laserscans. De verkregen
3D-point-cloud is vertaald in een aaneenscha-
keling van polynomen die in een EEM-model
zijn geïmporteerd. Hiermee is het gedrag van
de constructie geanalyseerd. Er werden
slechts kleine verschillen met het voorspelde
gedrag gevonden.
CONCLUSIE
Betonne
n schaalconstructies zijn erg efficiënt,
maar door de complexe dubbelgekromde bekis -
tingen worden ze in de praktijk nauwelijks toege -
past. Met de nieuwe methode Pneumatic Forming
of Hardened Concrete (PFHC) is een alternatieve
bouwwijze geïntroduceerd. Met PFHC zijn met
hoge nauwkeurigheid schaalconstructies te bou-
wen zonder dat hier voor veel arbeid en materiaal-
intensieve bekisting nodig zijn. Met het ecoduct
van de Oostenrijkse Staatsspoorwegen is het
bewijs geleverd.
Literatuur1. Kromoser B, Kollegger J. Aktives Verformen von ausgehärteten
Betonelementen zur Herstellung von räumlich gekrümmten
Betonflächen. Beton- Stahlbetonbau. 2017a;112:106?115. https://
doi.org/10.1002/best.201600049.
2. Kromoser B, Kollegger J. Pneumatic forming of hardened
concrete building shells in the 21st centur y. Struct Concr. 2015;16:
161?171. https://doi.org/10.1002/suco.201400057.
3. Kromoser B, Kollegger J. Herstellung von Schalentragwerken
aus Beton mit der "Pneumatic Wedge Method". Beton-
Stahlbetonbau. 2014;109:557?565. https://doi.org/10.1002/
best.201400014.
4. Kromoser, B, Kollegger, J. 2017b. How to inflate a hardened
concrete shell with a weight of 80 t. Proceedings of the IASS
Annual Symposium 2017, "Interfaces: Architecture. Engineering.
Science." Presented at the IASS Annual Sym, Hamburg, Germany
5. Kromoser B, Pachner T, Tang C, Kollegger J, Pottmann H.
Formfinding of shell bridges using the Pneumatic Forming of
Hardened Concrete construction principle. Adv Civil Eng.
2018b;2018:1?14. https://doi.org/10.1155/2018/6309460.
16 Definitieve situatie
10 VAKBL AD 1 2021
Bron
Dit artikel is een vertaalde bewerking van het artikel Efficient construction of concrete shells by Pneumatic Forming of Hardened Concrete: Construction of a concrete shell bridge in Austria by inflation, gepubliceerd in Structural Concrete 2020/1 (Volume 21, Issue 1). De bewerking is gedaan door Jacques Linssen (Aeneas Media / redactie Betoniek).
Een schaalconstructie heeft een bijzonder efficiënte vorm. Met de juiste geometrie worden eigen gewicht en andere permanente belastingen hoofdzakelijk afgedragen via normaaldrukkracht; moment- en dwarskrachtspanningen worden zo tot een minimum beperkt. Die geometrie houdt meestal een dubbelgekromde vorm in. Om die in beton te realiseren, is een complexe bekisting nodig. Er zijn verschillende manieren om zo’n bekisting te maken. Bijvoorbeeld met houten, complex gevormde elementen of op basis van gefreesd polystyreen. De auteurs van dit artikel hebben een nieuwe methode ontwikkeld: Pneumatic Forming of Hardened Concrete (PFHC).
Reacties