Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

Herstel fundering Prinses Margriettunnel

Ruim 1400 nieuwe trekankers in vloer en wand Jacques Linssen - 18 februari 2025

Op 13 december 2022 constateerde een weginspecteur van Rijkswaterstaat schade aan het wegdek in de noordelijke toerit van de Prinses Margriettunnel in de A7. Een van de tunnelmoten was omhoog gekomen, zo bleek. De schade was zo ernstig, dat de snelweg tussen Sneek en Joure in beide richtingen moest worden afgesloten. Wat was de oorzaak, welke maatregelen zijn genomen en welke rol speelden ondersteuningsconstructies daarbij? Stubeco mocht een kijkje nemen.

In het kort

  • De Prinses Margriettunnel (1976-1978) bestaat uit 48 moten van 18 m lang en 31 m breed en is inclusief toeritten 938 m lang
  • De weginspecteur constateerde schade aan het wegdek: de betreffende tunnelmoot (moot 26) was 60 à 70 mm omhoog gekomen en was daarbij enigszins geroteerd
  • Om ervoor te zorgen dat de vervorming niet nog verder zou toenemen werden bigbags met zand geplaatst
  • Om de oorzaak te achterhalen is met forensic engineering stapsgewijs steeds op een dieper niveau naar het schadebeeld gekeken
  • Naar het oordeel van TNO is loog-spanningscorrosie van de voorspanankers de meest waarschijnlijke oorzaak
  • Bij de herstelwerkzaamheden is de fundering van beide toeritten vervangen of versterkt en zijn de tunnelwanden steviger verankerd
  • In totaal worden onder de tunnel 1176 nieuwe trekpalen geplaatst
  • Om tegen de waterdruk in te kunnen boren is gebruikgemaakt van de sluisjesmethode
  • Voor het aanbrengen van de 236 wandankers wordt een ankerstelling gebruikt, vanaf een hoger gelegen positie, op een steigerconstructie
  • De stelling voor de wandankers staat op een hydraulisch verschuifbaar platform
  • Om de combinatie van de ondersteuningssteiger en het platform te testen en om de opdrachtgever te overtuigen, is vooraf een mock-up gemaakt
  • De verwachting is dat alle werkzaamheden eind 2025 zullen zijn afgerond

Projectgegevens

Project: Herstel Prinses Margriettunnel, Uitwellingerga (A7)
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Funderingswerkzaamheden: Volker Staal en Funderingen
Schadeonderzoek: Deltares, TNO, CCube en Microbial Analysis
Leverancier steigers en platform: PERI
Montage steigersysteem: Stalen Steigers Van Dorland
Aanbrengen boorgaten wandankers: Dikkerboom

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren