Voor twee onderdoorgangen in de herinrichting van de N348 tussen Raalte en Ommen is gebruikgemaakt van een permanente onderwaterbetonvloer die is versterkt met glasvezelpolymeer (GFRP – Glass Fiber Reinforced Polymer). Wat zijn de ervaringen met een dergelijke noviteit?
I
n opdracht van de provincie Overijssel is
BAM Infra in 2018 gestart met het verbete-
ren van de verkeersveiligheid en het bevor-
deren van de doorstroming van de N348, een
traject van circa 13 km tussen Ommen en
Raalte. Het tracé is opgedeeld in tien zoge-
noemde bouwstenen (fi g. 1). Elke bouwsteen
betreft een andere herstructurering.
In het tracé worden twee onderdoorgangen
gebouwd, bij de Oude Twentseweg en de Dalms-
holterdijk (foto 2). Dit zijn bouwstenen 5a (BS05)
en 10a (BS10). Deze onderdoorgangen maken
deel uit van het parallel lopende wegennetwerk langs de N348. Ze verzorgen de verbinding van
de oostzijde naar de westzijde van de N348.
ONDERDOORGANGEN
De toeritten van de onderdoorgangen (west- en
oostzijde) zijn gerealiseerd in een foliekuip, een
constructie waarbij de barrière voor het grondwa-
ter wordt gevormd door een folie. Hierop zijn de
grond(ballast) en wegconstructie aangebracht.
Het gesloten middengedeelte van de onder-
doorgang is uitgevoerd in een bouwkuip. Deze
bouwkuip bestaat uit permanente damwanden
met daartussen een permanente onderwater-
betonvloer (owb-vloer), die tegelijk de functie
ONDERDOORGANGEN IN DE N348 UITGEVOERD MET PERMANENTE
ONDERWATERBETONVLOEREN, GEWAPEND MET ALLEEN GL ASVEZELPOLYMEER
Onderwaterbeton vloer met GFRP
PROJECTGEGEVENS
Project
Herinrichting N348 fase 1 en 2
inclusief groot onderhoud
Opdrachtgever Provincie Overijssel
Opdrachtnemer BAM Infra Regionaal
Nieuwleusen B.V.
Ontwerp BAM Infraconsult B.V.
" Uit een kostenvergelijk tussen
een traditioneel gewapende
owb-vloer met constructievloer
en de gerealiseerde GFRP-
owb-vloer kwam een voordeel
van 10 tot 20%"
1 Overzicht het tracé N348
Voor twee onderdoorgangen in de herinrichting van de N348 tussen
Raalte en Ommen is gebruikgemaakt van een permanente onder-
waterbetonvloer die is versterkt met glasvezelpolymeer (GFRP ?
Glass Fiber Reinforced Polymer). Wat zijn de ervaringen met een
dergelijke noviteit?
Auteur ing. Jeroen Laagland, BAM Infraconsult
28 VAKBL AD 1 2020
5. Glasvezelgewapend OWB.indd 28 03-02-20 15:00
van de constructievloer heeft. Deze owb-vloer
is gewapend met Glass Fiber Reinforced Poly-
mer (GFRP). Hiertoe is besloten om ? na de
succesvolle toepassing van GFRP in een owb-
vloer met een tijdelijke functie bij het station
Driebergen-Zeist ? ook er varing op te doen met
deze innovatie in een permanente owb-vloer.
Op de owb-vloer ligt de wegconstructie (van
boven naar beneden bestaande uit asfalt,
menggranulaat en grove drainerende, natuur-
lijke steenslag). Gefundeerd op de damwanden
ligt het prefab-betondek van de wegconstruc-
tie. Verder bestaat de onderdoorgang uit vleu-
gelwanden, waaraan de klemconstructie van
de folie is aangebracht (zowel aan de oost- als
westzijde). Deze klemconstructie is een stalen
klemprofi el ingestort in een betonnen rand die
met deuvels aan de vleugelwanden is verbon-
den. Deze rand loopt met de helling van de folie
mee naar het diepste punt. Een en ander is uit-
gevoerd volgens de standaarddetails (fi guur
4.19) uit CUR-Rapport 221 'Folieconstructies'.
Onderwaterbeton vloer met GFRP
2 Overzichtsfoto van BS10 (onderdoorgang Dalmsholterdijk)
3 Ontwerpmodel (onderdoorgang Dalmsholterdijk)
29 VAKBL AD
1 2020
5. Glasvezelgewapend OWB.indd 29 03-02-20 15:00
GFRP
In het oorspronkelijke ontwerp van de onder-
doorgangen is traditioneel gewapende onder -
waterbeton vloer voorzien met een construc -
tieve vloer. Tijdens het ontwerp is gekozen
voor het alternatief van owb vloer gewapend
met GFRP.
Zo kan er sneller worden gebouwd. Tijdens het
storten van de betonvloer ontstaat immers
gelijk een definitieve vloer en kunnen tijd en
kosten voor een constructieve vloer worden
uitgespaard. De methode levert ook voordelen
op ten aanzien van veiligheid omdat er geen
wapening onder water hoeft te worden aange -
bracht.
Er is een kostenvergelijk gemaakt tussen de
gerealiseerde GFRP-owb-vloer (1400 mm) en
een gewapende owb-vloer (1000 mm), met
daarop aangebracht een constructieve vloer
(600 mm). Daaruit kwam een kostenvoordeel
van 10 tot 20% (tabel 1). Een vergelijking met
staalvezelbeton is (nog) niet gemaakt.
Het toepassen van GFRP (foto 4) in owb is
uniek, niet alleen in Nederland maar ook in de
rest van de wereld. Eerder is GFRP weliswaar
succesvol toegepast in een owb-vloer in sta-
tion Driebergen-Zeist, maar dat betrof een tij-
delijke owb-vloer.
Het toepassen van GFRP in een permanente
constructie in de twee onderdoorgangen N348
leidde tot het verder ontwikkelen van de bere -
keningsmethode de mengselsamenstelling en
de verwerking van het product in de praktijk.
SAMENSTELLING BETONMENGSEL
Het mengsel van het owb heeft de volgende
prestaties:
·
C30/37;
·
milieuk lasse XD3;
·
c onsistentie: vloeimaat 600 mm (foto 5);
·
g rof toeslagmateriaal;
·
g lasvezelversterkt polymeer (GFRP).
BEREKENING
De berekening van de owb-vloer is uitgevoerd
met behulp van een eindige-elementenpakket
(EEM-pakket). Hierbij is rekening gehouden
met alle op de vloer werkende, rustende en
veranderlijke belastingen zoals verkeer, eigen
gewicht, heersende waterdruk en vermoeiing.
De wisselbelasting vanuit temperatuur en de
veranderlijke belasting vanuit het wegverkeer
bleken maatgevend voor de spanningen in de
vloer. De spanningen zijn met behulp van een
eenvoudige handberekening gecontroleerd.
De dikte van de
owb-vloer is ontworpen op de maximale trek -
spanning die kan worden opgenomen door het
vezelgewapende beton. Deze trekspanning is
bepaald met buigproeven op balken van 150 ×
150 × 600 mm
3. Hieruit volgde dat de vloer met
een dikte van 1,4 m voldoet. Naast de EEM-
berekeningen en de handberekening is een
second opinion uitgevoerd. Daarbij is met een
numeriek model de invloed van waterdruk en
temperatuurbelasting onderzocht. Met deze
benadering is onderzocht welke scheur vor -
ming optreedt en bij welke belasting deze
Tabel 1 Vergelijk gewapende owb-vloer en GFRP-owb-vloer
GEWAPENDE OWB-VLOER GL ASVEZELVERSTERK TE OWB-VLOER
ht = 1000 mm + 200 mm tolerantie, 80 kg/m 3 ht = 1400 mm + 225 mm tolerantie 1), vezels
gewapende constructieve vloer,
ht = 600 mm, 175 kg/m 3
ACTIVITEITEN ACTIVITEITEN
aanbrengen wapening aanbrengen vezels
stort ow-beton 200 m
2 stort ow-beton 200 m 2
constructieve vloer 200 m 2
1) Bij toepassing van GFRP is de tolerantie volgens de uitvoeringsnorm iets verhoogd in verband met de onzekerheid in de verwerking
" Door de v
ezels is het
betonmengsel viskeuzer"
4 Gla
svezelversterkte polymeer (GFRP)-wapening
5
Meten vloeimaat
30 VAKBL AD
1 2020
5. Glasvezelgewapend OWB.indd 30 03-02-20 15:00
klasse en sterkteklasse een stabiel en goed
verwerkbaar betonmengsel te ontwikkelen.
(foto 5). De proefstorten zijn visueel gecontro-
leerd op homogeniteit en dus vezelverdeling.
Dit is optisch bepaald aan de hand van uitge-
zaagde stukken. De twee bouwkuipen (BS05
350 m
3 en BS10 400 m 3) zijn achtereenvolgens
uitgevoerd (foto 6). Na het aanbrengen van het
owb zijn de bouwkuipen circa vier weken onder
water verhard en daarna afgepompt (foto 7).
De sterkteontwikkeling is gecontroleerd met
rijpheidsmeting en via aparte driepuntsbuig-
proeven.
VOORUITBLIK
De resultaten van de toepassing van GFRP in
het project N348 zijn veelbelovend. De owb-
vloeren zijn waterdicht en ongescheurd. De
opgedane kennis binnen dit project maakt het
mogelijk deze innovatie verder te brengen.
Andere projecten kunnen voortbouwen op de
er varingen die bij de berekeningen en uitvoe -
ring zijn opgedaan. Ook schaalvergroting,
waarbij het voordeel (arbeid ten opzichte van
materiaal) verder wordt benut, ligt binnen de
mogelijkheden. Aandachtspunt is het lange
termijn gedrag van het GFRP gewapende
beton. Verder onderzoek, onder meer naar de
invloed van wisselbelastingen, is gewenst.
scheur vorming niet meer zou voldoen. Het ver -
hogen van de belasting met een factor van res -
pectievelijk 3,5 en 1,35 in de gebruiksgrens -
toestand (SL S) en de uiterste grenstoestand
(UL S) gaf aan dat de benodigde sterkte en vei-
ligheidsvoorwaarden voldoende waren om
door te gaan.
MENGSEL
Voor het project is een vernieuwd mengsel
samengesteld, onder leiding van de materiaal-
technologieafdeling van BAM Infraconsult (zie
kader). Om de juiste samenstelling te bepalen,
zijn een aantal vezeldoseerproeven uitge -
voerd. Daarnaast zijn er in Nederlandse en bui-
tenlandse laboratoria testen uitgevoerd om de
aangehouden sterkten te verifiëren. Over de
exacte betonsamenstelling kan verder (nog)
niet worden ingegaan. Ook over de vereiste
100-jarige levensduur, die binnen het project
een belangrijke rol speelde, kan in dit stadium
nog niet veel worden gezegd.
UIT VOERING
Vooral het mengen en transporteren van het
mengsel hebben voor enkele uitdagingen
gezorgd. De GFRP is na het mengen van de
betonspecie in de truckmixer toegevoegd. Voor
de juiste verwerkbaarheid als owb is een vloei-
maat nodig van circa 600 mm. Door de vezels is
het betonmengsel viskeuzer dan normaal en
vloeit het minder snel uit. Daardoor ligt de stortsnelheid lager dan normaal. Deze er va-
ringen zijn opgedaan in praktijkproeven om te
komen tot een verwerkbaar mengsel. Daarbij
bestond veel interactie tussen de betoncentra-
les, vezelleverancier, universiteiten en duikers
(vóór en tijdens de uitvoering). Ook de ver
-
volgwerkzaamheden zijn meegenomen in een
proefstort, zoals een stortploeg en duikers.
De betoncentrale Dyckerhoff Basal heeft
vooraf en tijdens de (proef)storten meege -
dacht om het mengsel verwerkbaar te houden.
De diverse proefstorten hebben ertoe geleid
dat het gelukt is om met de gevraagde milieu-
" He
t toepassen van glasvezel -
v ersterkte polymeerwapening
in owb is uniek"
7 Onder
doorgang BS10 na leegpompen
6
S
tort onderwaterbeton
31 VAKBL AD 1 2020
5. Glasvezelgewapend OWB.indd 31 03-02-20 15:00
In opdracht van de provincie Overijssel is BAM Infra in 2018 gestart met het verbeteren van de verkeersveiligheid en het bevorderen van de doorstroming van de N348, een traject van circa 13 km tussen Ommen en Raalte. Het tracé is opgedeeld in tien zogenoemde bouwstenen (fi g. 1). Elke bouwsteen betreft een andere herstructurering. In het tracé worden twee onderdoorgangen gebouwd, bij de Oude Twentseweg en de Dalmsholterdijk (foto 2). Dit zijn bouwstenen 5a (BS05) en 10a (BS10). Deze onderdoorgangen maken deel uit van het parallel lopende wegennetwerk langs de N348. Ze verzorgen de verbinding van de oostzijde naar de westzijde van de N348.
Reacties