Hoe verwijder je snel en veilig de tijdelijke ondersteuningsconstructie en bekistingen onder een zojuist op zijn plaats gerolde brug, terwijl je boven het water werkt? Voor een brug over de Rozenburgsesluis creëerde Matemco
Hulpconstructies een verrolbaar werkplateau met laadbordessen uit bestaand ondersteuningsmateriaal, samen met speciaal ontworpen verrolbare trolleys.
1 V
errolbare hangsteiger om bekisting en
ondersteuning brugdek te demonteren
16 VAKBL AD 4 2020
Auteur Wim Robbertsen, Matemco Hulpconstructies
BV-2020_4_4-Theemswegtrace.indd 16 08-12-20 08:43
HANGSTEIGERTROLLEY MET WERKPL ATEAU VOOR
ONTKISTEN SPOORBRUGGEN THEEMSWEGTR ACÉ
Hoe verwijder je snel en veilig de tijdelijke ondersteunings-constructie en bekistingen onder een zojuist op zijn plaats
gerolde brug, terwijl je boven het water werkt? Voor een
brug over de Rozenburgsesluis creëerde Matemco
Hulpconstructies een verrolbaar werkplateau met
laadbordessen uit bestaand ondersteuningsmateriaal,
samen met speciaal ontworpen verrolbare trolleys.
Ontkisten
boven water
PROJECTGEGEVENS
project Theemswegtracé
opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam (in samenwerking
met ProRail)
opdrachtnemer Bouwcombinatie SaVe (Besix, Dura Vermeer,
Mobilis, Hollandia en Iemants)
engineering en levering hulpconstructies Matemco
Hulpconstructies B.V.
opbouw hulpconstructies Madema Steigerwerken b.v.
engineering trolleys ABT
17
VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_4-Theemswegtrace.indd 17 08-12-20 08:43
I
n het Rotterdamse havengebied wordt de
Havenspoorlijn verlegd, het zogeheten
' Theemswegtracé'. Dit nieuwe tracé maakt
deel uit van de Betuweroute die het westelijke
havengebied met het achterland verbindt. Het
betreft een 4 km lang hooggelegen betonnen
spoor viaduct, dat vanaf de Merseyweg langs
de Theemsweg tot aan de Moezelweg loopt en
ter hoogte van de A15 weer aansluit op de
bestaande spoorbaan. In het traject zijn twee
stalen spoorbruggen (boogbruggen) opgeno-
men over de Rozenburgsesluis en de Thomas-
sentunnel.
Deze boogbruggen worden op de oever
gebouwd en daar voorzien van een bekisting
voor het betonnen dek. Deze bekisting is aan-
gebracht tussen de stalen dwarsdragers van het brugdek. De bekisting bestaat uit langs-
dragers evenwijdig aan de stalen dwarslig-
gers, met dwars erop kinderbinten en daarop
de bekistingsplaat. De bekisting rust via een
ondersteuningsconstructie op de onderste
? enzen van de stalen dwarsliggers (foto 2).
Nadat de bruggen naar de gewenste locaties
zijn gerold, wordt het betondek gestort.
Omdat de bekisting en bijbehorende onder-
steuningsconstructies niet meer toegankelijk
waren vanaf maaiveld, moest een alternatieve
oplossing worden bedacht om alle onderdelen
te kunnen demonteren en afvoeren. Die oplos-
sing mocht de voortgang van het project niet
belemmeren en moest betaalbaar en absoluut
veilig zijn voor alle werknemers. Daartoe is een
plateau gerealiseerd bestaande uit hangstei-gers, opgehangen aan trolleys (foto 1). Dankzij
deze trolleys kan de hangsteiger met werk-
vloer onder de brug over de langsliggers wor-
den verrold.
ONTWERP WERKPL ATEAU
De uitdaging was een plateau te ontwerpen dat
tegelijk voldoende stijf en gemakkelijk verrol-
baar was. Ook moest rekening worden gehou-
den met de zeeg van de brug en mocht de coa-
ting van de langsliggers op de brug niet
worden beschadigd. En uiteraard moest deze
oplossing maximale veiligheid bieden voor
iedereen op of onder het werkplateau.
Het werkplateau is opgebouwd met het zoge-
heten Kwiksteigersysteem. Dat systeem
bestaat uit staanders, gekoppeld met (schoor)
Er is een werkplateau gerealiseerd bestaande uit hangsteigers,
opgehangen aan verrolbare trolleys
2 Bekisting tussen de stalen dwarsdragers
4
Verrijdbare trolley op de ? ens van de
langsligger van de brug 3 Zijaanzicht ter hoogte
van werkvloer en trolley
18 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_4-Theemswegtrace.indd 18 08-12-20 08:43
schakels en daarop bekistingsdragers (fig. 3).
Door de aannemerscombinatie worden hier
platen op aangebracht. Het plateau is circa 20
m breed en spant van de ene langsligger van de
brug tot de andere. Ter plaatse van deze langs-
liggers is het systeem via de staanders van het
werkplateau bevestigd aan de trolleys, vier in
totaal (twee aan elke zijde).
Dit resulteerde in totaal in 24 ophangpunten,
zes voor elke trolley (fig. 3). Naast de trolleys
was voldoende ruimte aanwezig om het bekis -
tingsmateriaal en de ondersteuningsconstruc -
tie naar de laadbordessen af te voeren. Om de
werkruimte optimaal te benutten, is aan weers -
zijden een uitkragend laadbordes van hetzelfde
Kwiksteigersysteem bevestigd. Daar konden de
gedemonteerde materialen worden geplaatst,
die ver volgens veilig werden gehesen via een
op de brug staande kraan. De belasting op de
hangsteigertrolleys is daarmee aanzienlijk.
Inclusief de variabele belastingen van het
bekistingsmateriaal en tien medewerkers
bedroeg deze belasting in totaal circa 360 kN.
ONTWERP TROLLEYS
Matemco heeft in eigen beheer een 3D-ont -
werp opgezet voor de trolleys en deze laten
doorrekenen door ABT. Het werkplateau hangt
in totaal aan vier trolleys. De trolleys zijn opge -
bouwd uit HE A180-profielen in de vorm van
C-beugels (fig. 4). Deze beugels zijn voorzien van dragende wielen met een remfunctie en
borging bij stilstand. Deze dragende wielen
hebben een diameter van 300 mm en zijn
zwaargelagerd en voorzien van een polyu-
rethaan loopvlak (foto 5). Zo blijft de rolweer
-
stand gering en wordt de coating op de langs -
liggers van de brug niet beschadigd. Ook zijn
horizontale geleidingswielen voorzien die de
afstand ten opzichte van het stalen lijf waar -
borgen (fig. 6).
Doordat de dragende wielen in de hartlijn van
de staanders van de werkvloer waren
geplaatst, trad nagenoeg geen buigend
moment op in de staanders.
Met een lier wordt het werkplateau in tien stappen
verrold naar de andere zijde van de brug
19 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_4-Theemswegtrace.indd 19 08-12-20 08:43
REALISATIE
Vanaf de oever nabij de schutsluis werd op een
ondersteuningsconstructie het werkplateau
gebouwd. Nadat het werkplateau in de trolleys
hing, is de steiger in tien stappen verrold naar
de andere zijde van de brug. Dit verrollen
gebeurde met behulp van handlieren, die aan
een centraal punt op het werkplateau zijn
bevestigd. Het remmen werd gedaan met een
in de trolley geïntegreerde remconstructie. Dit
alles pakte in de praktijk zeer goed uit. Door de
toegepaste wielen in combinatie met de hand-
lieren bleek de gehele constructie eenvoudig
en zonder beschadigingen te kunnen worden
verplaatst. Doordat de geleidingswielen op de
trolleys sturend werkten, liep het werkplateau
niet uit zijn baan en waren lasnaden en kleine
one? enheden geen probleem.
VEILIGE OPLOSSING
De spoorbrug over de Rozenburgsesluis in Bot-
lek Rotterdam is als eerste ontkist. De hangstei-
gertrolley heeft laten zien een werkbare en vei-
lige oplossing te zijn voor het werken onder bruggen. Later zal ook de spoorbrug bij de Tho-
massentunnel worden ontkist. Ook daar zal de
hangsteigertrolley worden ingezet. Kijk voor meer informatie over dit project op
www.portofrotterdam.com/theemswegtrace
5 Zwaargelagerde wielen voorzien van remfunctie
6 Aanzicht trolley met horizontale
geleidingswielen die de afstand ten
opzichte van het stalen lijf waarborgen
20 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_4-Theemswegtrace.indd 20 08-12-20 08:43
Projectgegevens
project Theemswegtracé
opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam (in samenwerking met ProRail)
opdrachtnemer Bouwcombinatie SaVe (Besix, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants)
engineering en levering hulpconstructies Matemco Hulpconstructies B.V.
opbouw hulpconstructies Madema Steigerwerken b.v. engineering trolleys ABT
Reacties