In deelgebied 2 van het project A16 Rotterdam (De Groene Boog) wordt momenteel gewerkt aan de half verdiepte Rottemerentunnel. Deze tunnel wordt uitgevoerd met een stalen bekisting die als een soort trein op rails wordt voortbewogen. Een van de grootste uitdagingen daarbij is de aansluiting van deze bekisting op de in hoogte variërende gewapende onderwaterbetonvloer.
D
e Rottemerentunnel is een landtunnel
die half verdiept wordt aangelegd (fi g.
1) in het Lage Bergse Bos, een bosrijk
gebied ten zuidoosten van Bergschenhoek, ten
noorden van Rotterdam. De tunnel heeft een
lengte van 2235 m en een breedte van ruim
ROT TEMERENTUNNEL IN DE NIEUWE A16 ROT TERDAM
UITGEVOERD MET EEN STALEN TUNNELBEKISTING
Tunnelbekisting op
golvende ondergrond
In deelgebied 2 van het project
A16 Rotterdam (De Groene Boog)
wordt momenteel gewerkt aan de
half verdiepte Rottemerentunnel.
Deze tunnel wordt uitgevoerd met
een stalen bekisting die als een
soort trein op rails wordt voort-
bewogen. Een van de grootste uit-
dagingen daarbij is de aansluiting
van deze bekisting op de in hoogte
variërende gewapende onder-
waterbetonvloer.
BETROKKEN PARTIJEN
De specifi ek bij dit projectonderdeel
betrokken partijen:
project A16 Rotterdam
projectonderdeel Rottemerentunnel
opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer De Groene Boog, bestaande
uit BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, TBI-
bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis,
John Laing en Rebel
bekisting tunnel Hendriks precon
6
VAKBL AD 4 2021
Auteurs Gerard van Daatselaar, Hendriks precon ? Jacques Linssen, Betoniek / Aeneas Media
BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 6BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 6 21-12-21 08:3221-12-21 08:32
ARTIKELENSERIE
Dit is het tweede in een serie van vier artikelen
over bekistings- en ondersteuningsconstruc-
ties in het project A16 Rotterdam. Het eerste
artikel is een algemene inleiding, het tweede
gaat over de bekisting van de Rottemerentun-
nel, het derde over de bekisting in een y-over
bij de aansluiting met het Terbregseplein en
het vierde over de ondersteuningsconstructie
in de verbindingsboog met de A13.
1 Overzicht tunneltrein
7 VAKBL AD 4 2021
BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 7BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 7 21-12-21 08:3221-12-21 08:32
30 m. Hij heeft een vaste, gespiegelde door-
snede, bestaande uit twee kokers met elk twee
rijstroken. Ertussenin bevindt zich het midden-
tunnelkanaal (MTK) (fig. 2).
BOUW TUNNEL
De wanden en het dak van de tunnel worden uit -
gevoerd in ter plaatse gestort beton met een
stalen bekisting. Als alternatief is het gebruik
van een paneelbekisting bekeken. De initiële
investering van de stalen bekisting was welis -
waar aanzienlijk hoger, maar dankzij de grote
repetitie, het hoge bouwtempo, de onafhanke -
lijkheid van kranen, het lagere risico op vertra-
ging, de lagere hoeveelheid arbeid, het
beperkte onderhoud en slijtage en minder
benodigde centerpennen, betere veiligheid,
bleek de oplossing met een stalen bekisting
aantrekkelijker, ook financieel. Er zijn twee
bouwstromen, die aan beide uiteinden van de
tunnel beginnen en zo naar elkaar toe werken.
Per bouwstroom wordt gebouwd in moten van
25 m lang die in een cyclus van 1 week worden
gerealiseerd. Daarbij worden de wanden van
het MTK twee cycli vóór de tunnel uit gebouwd
(foto 1, fig. 4). Hierdoor kan het vlechtwerk over
langere tijd worden uitgespreid en wordt het
volume beton dat op één dag moet worden
gestort beperkt. Het beton voor het middentun-
nelkanaal wordt 's op vrijdag gestort, zodat die
een weekend lang kan uitharden.
BEKISTING MTK
De wanden van het MTK worden gebouwd met
een stalen portaalbekisting. De wapening
wordt vooruit aangebracht, waarna de bekis -
ting er overheen wordt gereden (foto 5). Hier -
bij wordt de bekisting hydraulisch voorbewo-
gen over rails (zie verder onder het kopje
' Transport bekisting'). Ten behoeve van het ontkisten kan de bekisting
met een hydraulisch systeem worden in- en
uitgeklapt. Voor de veiligheid is er gekozen om,
naast een vaste trap, te werken met vaste
kooiladders voor calamiteiten. Deze zijn op de
kopse kant aangebracht. Aan binnen- en bui-
tenzijde zijn bordessen bevestigd, zowel hal-
verwege ? onder meer voor het aanbrengen
van de centeringen ? als bovenaan (foto 5). Het
bordes aan de binnenzijde wordt bij het ontkis
-
ten mee ingeklapt, zodat er voldoende ruimte
ontstaat om de bekisting schoon te maken en
in te oliën (foto 6).
Onder meer vanwege de aanwezigheid van
wapening (in het hart van de wand) en sparin-
gen, is er niet voldoende plek om het beton met
een trilnaald te kunnen verdichten. In plaats
daar van zijn op de bekisting trilmotoren aange -
bracht, die radiografisch zijn te bedienen (foto
7).
Belangrijk aandachtpunt in het ontwerp van de
bekisting was de bekistingsdruk. Aanvankelijk
is die ontworpen op 50 kN/m
2, wat later is ver -
hoogd tot 60 kN/m
2. Dit onder meer vanwege onzekerheid over de bekistingsdruk bij het
gebruik van de trilmotoren. Omdat die druk
moeilijk exact is te voorspellen is die bij de
eerste stort gemonitord met drukdozen, die op
de plek van de centerpennen zijn aangebracht.
Hiermee kan de druk op afstand worden inge
-
lezen. Bij de gehanteerde stortsnelheid van
1,5 m per uur
, blijkt dat de druk maximaal circa
210 kN per centerpen bedraagt, waar dit maxi -
maal 245 kN mag zijn.
BEKISTING TUNNEL
De tunnelkokers worden gerealiseerd met twee
25 m lange halftunnels (foto 8), voor iedere
koker een. De wand van het MTK is immers al
voorgestort. De bekisting is voorzien van bor -
dessen (o.a. voor bevestiging centerpennen),
kooiladders (vluchtwegen) en een trap aan het
uiteinde, die scharnierend is bevestigd en met
de bekisting meerolt (fig. 10).
De bekisting steunt op acht steunpunten aan
iedere zijde, die om-en-om zijn voorzien van
hydraulische cilinders waarmee de hele bekis -
ting op hoogte wordt gezet. Bij de overige
steunpunten staat de bekisting op stalen wig-
gen die ieder 200 ton kunnen dragen (foto 11).
Bij het ontkisten zakt de bekisting (hydrau-
lisch) circa 5 cm, zodat hij weer op de rails
terechtkomt en er aan de bovenzijde ruimte
ontstaat (even veel als tussen rail en wielstel)
(fig. 9).
Aan de binnenzijde van de buitenwanden klapt
de bekisting iets naar binnen, waardoor een ope -
ning ontstaat van circa 1 m ten behoeve van rei-
niging en inoliën. Hierbij klapt net als bij de MTK-
k
ist het bordes automatisch naar binnen. Voor de
aansluiting met de bovenzijde van de wanden is
op het dek van de tunnel een kokerprofiel beves -
2 Doorsnede tunnel
3 Impressie tunnel
8 VAKBL AD 4 2021
BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 8BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 8 21-12-21 08:3221-12-21 08:32
4 Bouw MTK (bovenaan) en tunnel (onderaan)
5 Portaalbekisting MTK, voortbewogen via rails
9 VAKBL AD 4 2021
BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 9BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 9 21-12-21 08:3221-12-21 08:32
tigd, dat koud tegen de wand aan ligt en bij het
ontkisten 5 cm naar binnen kan worden gezet.
De halftunnels worden tijdens het storten zij-
delings belast. Daarom worden ze op 4 plekken
in de lengte met een trekstang afgeschoord.
Deze trekstang is in een centerpengat aan de
MTK-wand verankerd.
Aan de binnenzijde is aan iedere zijde een hori-
zontaal kokerprofi el opgehangen via kettingen
aan de bekisting. Deze profi elen zorgen voor
een afbakening van het transport (o.a. truck-
mixers) (fi g. 9).
TR ANSPORT
Het transportsysteem voor de bekisting van het
MTK en van de tunnel is vergelijkbaar met
elkaar. De bekisting rijdt, hydraulisch aangedre-
ven, via een dubbel ? enswiel over rails heen
(foto 12, fi g. 13. fi g. 14). Dit transport gebeurt
heel geleidelijk en gecontroleerd, waarbij de
rails de bekisting als het ware sturen.
De rails zijn opgebouwd uit een stalen HEB-
profi el waarop op de bovenste ? ens een strip is
gelast, waar de stalen wielen overheen vallen.
Dit profi el is h.o.h. 2100 mm voorzien van stel-
spindels Ø50 mm, waarmee de hoogte kan
worden ingesteld, zodat de rails de variërende
hoogte van de onderwaterbetonvloer kunnen
volgen. Voor deze hoogtebepaling wordt gebruikgemaakt van een laser.
Er wordt gebruikgemaakt van minimaal een
dubbele set rails, zodat ze buiten de cyclus om
verplaatst kunnen worden. Omdat de middel-
ste rail wordt toegepast voor zowel de MTK als
de tunnel, blijven deze langer liggen en zijn
hier meerdere sets nodig.
Uit veiligheidsoverwegingen loopt er tijdens
het transport altijd iemand mee en is een nood-
knop voorzien. Ook de veiligheidsman en
arbeidsinspectie hebben meegekeken.
SCHUIFPANELEN
De tunnel wordt gebouwd in een bouwkuip
van stalen damwanden en een onderwater-
betonvloer. Deze onderwaterbetonvloer is
tevens constructievloer (permanent onder-
waterbeton). Kenmerkend voor onderwa-
terbeton is de tolerantie in het opper vlak.
Helemaal vlak is die nooit. Bij het realiseren
van de tunnelwanden moest rekening wor-
den gehouden met een variatie van + en
- 75 mm.
6 Portaalbekisting MTK, met wegklapbaar bordes
7 Trilmotor t.b.v. verdichting beton
10 VAKBL AD 4 2021
BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 10BV 4-2021-2 Groene Boog - tunnel.indd 10 21-12-21 08:3221-12-21 08:32
Betrokken partijen
De specifiek bij dit projectonderdeel betrokken partijen:
- project: A16 Rotterdam
- projectonderdeel: Rottemerentunnel
- opdrachtgever Rijkswaterstaat
- opdrachtnemer De Groene Boog, bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis, John Laing en Rebel
- bekisting tunnel: Hendriks precon
Artikelenserie
Dit is het tweede in een serie van vier artikelen over bekistings- en ondersteuningsconstructies in het project A16 Rotterdam. Het eerste artikel is een algemene inleiding, het tweede gaat over de bekisting van de Rottemerentunnel, het derde over de bekisting in de fly-over bij de aansluiting met het Terbregseplein en het vierde over de ondersteuningsconstructie in de verbindingsboog met de A13.
Reacties