Op de toekomstige hoogbouwstrip op Overhoeks in Amsterdam-Noord, recht tegenover het centraal station, wordt gebouwd aan de energieneutrale woontoren BOLD. Ondanks de variatie in beukmaten en de krappe bouwlocatie is de ruwbouw grotendeels uitgevoerd in warme tunnelgietbouw.
Tunnelen op hoogte
WOONTOREN BOLD GROTENDEELS UITGEVOERD MET TUNNELBEKISTING
Op de toekomstige hoogbouwstrip op Overhoeks in Amsterdam-
Noord, recht tegenover het centraal station, wordt gebouwd aan de
energieneutrale woontoren BOLD. Ondanks de variatie in
beukmaten en de krappe bouwlocatie is de ruwbouw grotendeels
uitgevoerd in warme tunnelgietbouw.
1 BOLD in uitvoering met links de klimsteiger
10 VAKBL AD 4 2020
Auteurs Arie Visser, Hendriks ruwbouw Jacques Linssen, Redactie Betoniek / Aeneas Media
BV-2020_4_6-BOLD.indd 10 08-12-20 08:42
B
OLD maakt deel uit van een nieuwe
hoogbouwstrip op de locatie Overhoeks
aan 't IJ in Amsterdam (fi g. 2). Direct
achter de A'DAM Toren en het E YE Filmmuseum
wordt een aantal nieuwe hoogbouwprojecten
gerealiseerd. Naast BOLD zijn dat de Y-towers,
B'mine en BrinkToren. BOLD bestaat uit een 27 m hoog 'laagbouw'-
deel met 8 verdiepingen en een 80 m hoge
toren met 25 verdiepingen (fi g. 3). In het
gebouw komen 203 studentenwoningen en 143
koopappartementen en penthouses, allemaal
voorzien van een buitenruimte. De begane
grond krijgt een commerciële functie. Daar-
naast komen er een ondergrondse parkeerga-
rage en een ondergrondse fi etsenstalling.
RUWBOUW
De onderste twee verdiepingen hebben een
kolommenstructuur. Vanaf de tweedeverdie-
pingsvloer bestaat de constructie uit dragende
woningscheidende betonwanden en -vloeren.
PROJECTGEGEVENS
project BOLD Overhoeks
opdrachtgever Vorm Ontwikkeling
hoofdaannemer
Vorm Bouw
ruwbouw Hendriks ruwbouw
tunnelbekisting Hendriks stalen bekistingtechniek
wandbekisting, klimsteiger en ondersteuning Doka
breedplaat en hollewandsysteem HBR Prefab Beton
betonpompen Faber Betonpompen
wapening Holterman Wapeningsstaal
architect OZ
constructieadvies Van Rossum
2 Hoogbouwtorens op Overhoeks met uiterst links de A'DAM toren en het E YE Filmmuseum, links van het midden
de twee Y-towers, rechts van het midden BOLD en uiterst rechts de BrinkToren, fi guur: OZ Architecten
B
OLD maakt deel uit van een nieuwe
hoogbouwstrip op de locatie Overhoeks
aan 't IJ in Amsterdam (fi g. 2). Direct
achter de A'DAM Toren en het E YE Filmmuseum
wordt een aantal nieuwe hoogbouwprojecten
gerealiseerd. Naast BOLD zijn dat de Y-towers,
B'mine en BrinkToren.
3 Doorsnede, fi guur: OZ
Architecten
A
01 01
B C D E F G H J
07 07
02
03
04
05
06
2A
3A
5A
6A betonwand d=250
4A
10000 54005400 11760 18694868016008680
5700
5700
5700
5700
5700
3900 5400
5400
5400
5400
5400
5400
250125 125 250 250 125 125 125 125
250 975 3480 200 3400 200 1400
250125 125
250125 125
125 125250
125 125250
250125 125
250
250
250
250
250
250125 125
125 125
125 125
125 125
125 125
125 125
125 125250 250125 125 125 125
2533 335
3002965 2965300 250 2965 2965 250
1625 250 3400 250 125 125
1752 350 2982 375
250125
125
125 125250
125 125250
125 125250
315
75
65
250125 125
250
250
250
250
250
250125 125
125 125
125 125
125 125
125 125
125 125
4841223
15
300
2550
250
125
65250
4841223
485 1223 1223 484
51 5521748 69050 552
485 1223 1223 484
485 1223 1223 484
485 1223 1223 484
485 1223 1223 484
1243465
485 1223 1223 484
485 1223 1223 484
485 1223 1223 484
485 1223
335
2533
2533
335
335
2532
2533
335
335
2532
2533
335 335 2533 2532 335
335 25332532 335
270 2238 1748 690 746 678
50 552
51 552
690 1748 1748 69051 552 552 50
552
50 50 552
552 50 50 552 690 1748 1748 69051 552 552 50
55250 50 552 690 1748 1748 690 552 50 51 552
690 1748 1748 69050 552 552
50
51 552 552 50
1396 3275
2519
1500
1250
125 125250
125 125250
240 2700 250
75
125 250 4894250 5725 250 7200
125125250
2353
75
75 75
75
5015
3222
2270
1444
1488
2054 948
310 2545 2545 310
4813690
4813690
4813690
4813690 310 2545 2545 310
310 2545 48136902517 1152 965 1222 1222 965
2517 1152 1245
1222
1222
1245
1245
1222 2517 1152
2517 1152
2517 1152
412525522
200850
200200
3509251000300 1325
844 15054699001450
700
1055250
3061 15633
250770
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250 betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250 betonvloer ihw h=250betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250 betonvloer ihw h=250
breedplaatvloer h=250
breedplaatvloer h=250
8
4
,8 °
8
6,9
8°
80
,0 9
°
L200x200x20
L200x200x20
L200x200x20L200x200x20
L200x200x20L200x200x20
holle wand d=250
betonwand d=250
betonwand d=250
betonwand d=250
betonwand d=250 betonwand d=250
betonwand d=250
betonwand d=250
betonwand d=250
betonwand d=250 betonwand d=300
betonwand d=250 betonwand d=250 kalkzandsteen d=240
betonwand d=300 betonwand d=250 betonwand d=300
betonwand d=300
L150x150x15
L150x150x15
L150x150x15
L150x150x15
L150x150x15 L150x150x15
L150x150x15
L150x150x15
h=250 +21.630
L200x200x20
L200x200x20
L200x200x20 L200x200x20
Liften
trappenhuis
trappenhuis
pr. kolom
550x250
inkassing
130x20
h=250 +21.630
pr. kolom
550x250 pr. kolom
550x250 pr. kolom
480x250 pr. kolom
550x250 pr. kolom
550x250 pr. kolom
550x250 pr. kolom
550x250 pr. kolom
550x250 480 1930 550 1930 550 20552525 550 23252425 550 24252325 550 1840 550 1840 550 1840 550 1715
betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250 betonvloer ihw h=250
betonvloer ihw h=250
breedplaatvloer h=250
1185810
1185810
1140 7151100 100356
1955 325
1015 161511001340
515 1725 381429415 1695 805685415
870 1615250 2065
950165250
1645 930415655 950250165
125125250
AB550 550
305 1745
AB
AB550 550 2227
305
AB305353550 550
AB550 550352305
2232
305 550 550
prefab
balkonplaat
h=250
prefab
balkonplaat
h=250 prefab
balkonplaat
h=250 prefab
balkonplaat
h=250
prefab
balkonplaat
h=250
2495
2135
505 2010 495845
1715
236
15308 2
,3
6
°
7 7
,6
1 °
3548
527
REV. G
4 Plattegrond standaardverdieping met links de hoogbouw en rechts de laagbouw
11 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_6-BOLD.indd 11 08-12-20 08:42
Vanaf dit niveau is de ruwbouw uitgevoerd
door Hendriks ruwbouw.
De laagbouw kent zes evenwijdige beuken
(5,4 m) (fig. 4), die volledig zijn opgebouwd uit
holle wanden en breedplaatvloeren.
De hoogbouw bestaat uit twee lange beuken in
het midden (5,4 m) met haaks erop aan beide zij-
den zes beuken (3,9 m, 5,4 m of 5,7 m) (fig. 4). In
het midden v an deze twee beuken ligt de stabili -
teitskern, waarin faciliteiten voor het verticaal
t ransport zijn geïntegreerd (liften, trappen).
De hoogbouw is nagenoeg volledig uitgevoerd
in warme tunnelgietbouw (foto 5, 6). Hierbij
wordt het beton gedurende de nacht verwarmd,
zodat het beton voldoende snel verhardt en de
bekisting elke dag kan worden verplaatst. Dit
artikel zal verder ingaan op de ruwbouw van de
hoogbouw vanaf de tweede verdieping.
TUNNELS
Zoals gezegd variëren de beukmaten van de
hoogbouw (3,9 m, 5,4 m en 5,7 m). Aanvanke -
lijk was het plan om met één set tunnels te
w erken en de breedte hydraulisch op het werk
aan te passen. Uiteindelijk bleek het in de
5 B
OLD in aanbouw
7 Enk
ele kenmerkende dagen in de routing van de tunnels (groen = tunnels plaatsen, roze = tunnels storten. Op alle
overige dagen wordt er ook gestort
Dag 1
12 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_6-BOLD.indd 12 08-12-20 08:43
planning beter uit te komen om voor de lange
centrale beuken een extra tunnelset in te zet-
ten (fig. 7), mede omdat de kopwanden moes -
ten worden uitgevoerd met het hollewandsys -
teem (zie onder 'Kopwanden hoogbouw').
D aarom was er voor elke beukmaat één tun -
nelset beschikbaar en was aanpassing van de
br eedtemaat van de tunnels niet meer nodig.
De centrale twee lange beuken zijn in twee
fasen gestort. In een van deze beuken (tussen
as G en H) is de tunnel na het storten doorge -
trokken naar de andere zijde. In de tweede
centrale beuk (tussen as F en G) was dat niet
mogelijk. Centraal in dit deel, ter plaatse van
de kern, stond immers een van de twee toren-
kranen opgesteld. Het was vanwege veilig-
heidseisen ook niet mogelijk om aan deze zijde
de tunnel via de buitenzijde omhoog te hijsen.
Daarom is besloten een deel van de vloer,
naast de kern, open te laten en de tunnel via die
sparing naar boven te halen.
Om transport via de sparing mogelijk te maken,
moest de tunnel in lengterichting worden opge -
deeld in delen die voldoende klein waren. Stan-
6 Tunnelbekisting met rechtsonder hoeklijnen
waarop balkons worden bevestigd
daard zijn tunnelsets opgebouwd uit segmenten
van 2,4 m lang. Hier van worden er altijd mini-
maal twee aan elkaar gekoppeld, waarmee
standzekerheid wordt gewaarborgd. Hierdoor
ontstaan dus segmenten van 4,8 m. In dit project
is ook gebruikgemaakt van delen van 4,8 m. De wanden voor de kern zijn gerealiseerd
nadat de tunnelcyclus gereed was. Aanvanke -
lijk was het plan de kernwanden uit te voeren
in pr efab beton. Om constructieve redenen is
echter besloten de wanden in het werk te
storten met behulp van paneelbekisting.
Dag 3 Dag 5
13 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_6-BOLD.indd 13 08-12-20 08:43
De vloeren in de kern en de sparing voor het
transport van de tunnel zijn later ingevuld met
breedplaten.
Vides bovenste verdieping
De indeling van de bovenste verdiepingen wijkt
af van de rest van het gebouw. In de construc-
tie is de nodige flexibiliteit voorzien, zodat appartementen zijn samen te voegen en pent
-
houses ontstaan. Zo zijn op deze niveaus ook
diverse vides aanwezig. Om het bovenste deel
in een vide toch met een tunnelbekisting te
kunnen storten, moest deze tunnel op een
lagergelegen verdieping worden opgevangen.
Hier is gebruikgemaakt van een zware onder -
steuningsconstructie (Doka Staxo 100),
waarop de dommekrachten van de tunnelbe -
kisting zijn afgesteund (fig. 8). Om in de tunnel
te kunnen werken, was op deze ondersteu-
ningsconstructie een werkvlonder bevestigd.
Balkons
De balkons zijn uitgevoerd in prefab beton en
via hoeklijnen bevestigd aan de bovenlateien
8 Onder
steuning tunnelbekisting t.p.v. vides
9
Onder
steuningsconstructie t.p.v. balkons
14 VAKBL AD 4 2020
BV-2020_4_6-BOLD.indd 14 08-12-20 08:43
TORENKR ANEN
Zoals gezegd stond centraal in de hoog-
bouw een torenkraan opgesteld, die met het
klimmen van de hoogbouw telkens met
zeven lagen werd verhoogd. De afstand tus-
sen deze torenkraan en de aan- en afvoer-
positie was echter te groot. Daarom is een
tweede torenkraan opgesteld ( g. 11) en
moest het materiaal voor de hoogbouw van
de ene naar de andere kraan worden
overgepakt.
van de wanden (foto 6). De balkons zijn niet in
de tunnelcyclus meegenomen, maar worden
later pas bevestigd. Omdat er boven de balkons
wel een tunnel moest worden opgesteld,
moest deze tunnel een verdieping lager wor-
den opgevangen. Hiertoe is een ondersteu-
ningsconstructie aangebracht, vergelijkbaar
met de oplossing voor de vides. In deze onder-
steuningsconstructie was ook een werkplat-
form met leuning geïntegreerd, om veilig te
kunnen werken (fi g. 9).
KOPWANDEN HOOGBOUW
Omdat BOLD wordt gebouwd tussen een
bestaande school en de tegelijkertijd in uit-
voering zijnde Y-towers, was er voor de
onderste lagen onvoldoende ruimte om de
kopwanden in het werk te storten. In plaats
10 Hydraulische klimsteiger die tegelijk met de tunnels mee omhoog klimt 11 Overzicht bouwplaats met opstelling kraan 1 en 2
daar van zijn deze kopwanden uitgevoerd met
het hollewandsysteem. De tunnels voor de
eindbeuken zijn tegen deze holle wanden
aangezet. De holle wanden zijn eerst slechts
voor de helft volgestort met beton. De boven-
ste helft is meegenomen met het storten van
de tunnel, waardoor er een constructief
goede koppeling tussen wand en vloer ont-
staat.
Het oorspronkelijke plan was het hollewand-
systeem over de volle hoogte van de hoog-
bouwtoren toe te passen, omdat Y-towers
ongeveer tegelijk opgetrokken zou worden.
Toen bleek dat de bouw van Y-towers vertra-
ging opliep, is besloten de kopwanden vanaf
de vijfde laag in het werk te storten. Hier voor
is een paneelbekisting (Doka) ingezet,
waarin voor de raamsparingen grote schot-ten zijn opgenomen. Voor een stalen wand-
bekisting was de manoeuvreerruimte
onderin te beperkt. De paneelbekisting is via
een centering gekoppeld aan de tunnelbe-
kisting.
HYDR AULISCHE KLIMSTEIGER
De paneelbekisting is geïntegreerd in een
hydraulische klimsteiger (Doka), die tegelijk
met de tunnels omhoog werd gebracht (fi g. 10,
foto 1). Daardoor hoefde hier niet te worden
gehesen. Op de klimsteiger bevond zich een
loop- en montagevloer, zodat steeds veilig kon
worden gewerkt.
CORONACRISIS
Hoewel veel projecten in de bouw ondanks de
coronacrisis gewoon doorgaan, hebben de
maatregelen wel invloed op de bouwsnelheid.
Dat geldt ook voor het project BOLD. Omdat de
bouwplaatsmedewerkers minimaal 1,5 m
afstand van elkaar moeten houden, kunnen er
minder mensen tegelijkertijd actief zijn. Verder
geldt bijvoorbeeld dat de schafttijd variabel is.
Al met al beperkte dit de bouwsnelheid
behoorlijk. De totale capaciteit bedraagt
slechts 60% van wat normaal mogelijk zou zijn.
Om die reden is de cyclustijd voor een verdie-
ping verhoogd van acht naar twaalf dagen.
Toch is de betonnen ruwbouw afgerond en het
laatste beton eind 2020 gestort.
1
2
15 VAKBL AD
4 2020
BV-2020_4_6-BOLD.indd 15 08-12-20 08:43
Webinar tunnelbekisting
Op 1 april organiseren Betonhuis en Betoniek voor leden en lezers een webinar over tunnelgietbouw. Wat zijn de mogelijkheden en laatste ontwikkeling? Waar moet je in de uitvoering op letten? Wat zijn de aandachtspunten voor het betonmengsel. Wat is de invloed van de Wet Kwaliteitsborging?
Met antwoord op deze (en meer) vragen draagt het webinar bij aan een betere kwaliteit van gietbouwcasco’s en een beter en efficiënter proces.
Voor leden van Betonhuis en Betoniek is het webinar gratis.
Sprekers zijn Xander Ollefers (Hendriks Ruwbouw) en René Kors (namens Betonhuis). Jacques Linssen (vakredacteur Betoniek) is gespreksleider.
lees meer
BOLD maakt deel uit van een nieuwe hoogbouwstrip op de locatie Overhoeks aan ’t IJ in Amsterdam (fig. 2). Direct achter de A’DAM Toren en het EYE Filmmuseum wordt een aantal nieuwe hoogbouwprojecten gerealiseerd. Naast BOLD zijn dat de Y-towers, B’mine en BrinkToren. BOLD bestaat uit een 27 m hoog ‘laagbouw’- deel met 8 verdiepingen en een 80 m hoge toren met 25 verdiepingen (fig. 3). In het gebouw komen 203 studentenwoningen en 143 koopappartementen en penthouses, allemaal voorzien van een buitenruimte. De begane grond krijgt een commerciële functie. Daarnaast komen er een ondergrondse parkeergarage en een ondergrondse fietsenstalling.
Reacties