In het historische hart van Leiden ligt sinds kort de Catharinabrug, uitgevoerd met geprefabriceerde dubbelgekromde UHSB-elementen. De productie van de elementen moest uiterst nauwkeurig gebeuren en ook het transport en de plaatsing vroegen inventiviteit van de aannemer.
De Catharinabrug is een voetgangers- en fietsersbrug en ligt op het punt waar de Oude en Nieuwe Rijn samenkomen. De brug heeft een belangrijke functie in het drukke winkelgebied waarin ook een nieuwe winkelstraat is voorzien: de Catharinasteeg (fig. 2). Al in het ontwerp is zo goed mogelijk rekening gehouden met de uitdagingen in de productie en uitvoering.
auteurs ir. Rogier van Nalta Pieters Bouwtechniek Delft BV, Edward Verschoor Hi-Con Nederland BV, Leen van Belen Gebr. Schouls BV
Productie en uitvoering van de Leidse Catharinabrug
UHSB-brug in hartje binnenstad
projectgegevens
project Catharinabrug, Leiden
opdrachtgever Gemeente Leiden
uitvoering Gebr . Schouls BV
leverancier UHSB Hi-Con Nederland BV
architect DP6 ar chitectuurstudio BV
constructieadviseur Pieters Bouwtechniek Delft BV
1
Werk in uitvoering aan de Catharinabrug
in Leiden, foto: Gerda Ekris
10 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 10 01-06-17 15:48
UHSB-brug in hartje binnenstad
In het historische hart van Leiden ligt sinds kort de Catharinabrug,
uitgevoerd met geprefabriceerde dubbelgekromde UHSB-
elementen. De productie van de elementen moest uiterst nauw-
keurig gebeuren en het transport en de montage vroegen veel
van de inventiviteit van de aannemer.
variabel h'300 mm
variabelh'300 mm h=425 mm
h=425 mm h=325 mm
h=275 mm
22.300 m
h=325 mm h=425 mm
3
Langsdoorsnede brug
D
e Catharinabrug is een voetgan-
gers- en fietsersbrug en ligt op
het punt waar de Oude en Nieuwe Rijn
samenkomen. De brug heeft een
belangrijke functie in het drukke win-
kelgebied waarin ook een nieuwe
winkelstraat is voorzien: de Catharina-
steeg (fig. 2). Al in het ontwerp is zo
goed mogelijk rekening gehouden met
de uitdagingen in de productie en
uitvoering.
Ontwerp
De brug is 36 m lang en wordt onder-
steund door twee V-vormige pijlers op
een onderlinge afstand van 22,5 m. De
dekdikte bedraagt in het midden slechts
275 mm, wat neerkomt op een slank-
heid van 1:81 (fig. 3). Het is daarmee
de slankste en langste UHSB-brug van
Nederland. Van boven gezien is de brug
S-vormig.
Catharinabrug
Catharinasteeg
Haarlemmerstraat
Breestraat
2
Positie Catharinabrug
11 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 11 01-06-17 15:48
Om de gewenste slankheid te bereiken,
zijn het dek en de pijlers gemaakt van
Compact Reinforced Composite (CRC).
Dit is een speciaal type UHSB van het
Deense Hi-Con dat uitgaat van een
combinatie van staalvezels en traditio-
nele wapening. De cilinderdruksterkte
varieert tussen 120 en 170 N/mm 2.
Dit materiaal is niet met de gewenste
kwaliteit in het werk te storten. Daar-
naast vroeg ook het bouwproces om
een brug opgebouwd uit prefab
elementen.
Om gewicht te besparen, is het dek
voorzien van EPS-elementen (fig. 4).
Betonmengsel
CRC heeft een yoghurtachtige substan-
tie (foto 6) en wordt gekenmerkt door
een optimale korrelpakking en het ach-
terwege laten van de grove toeslagma-
terialen. Het materiaal is ontwikkeld in
Denemarken in de jaren tachtig door
Hans Bache [1] en [2] en is sinds die tijd
zeer uitgebreid beproefd en gedocu-
menteerd. Bij de Catharinabrug is een
4270
2
4267
4178
4868
2
2
2
4767
4767
4679
4365
4265
22
2
2
2
2
BD02
BD03
BD05
BD04
BD03a
BD02a
BD01 3000
doorvaarthoogte 1750 mmbovenkant 1140 mm + N.A.P.
959594545
1200
1198
hoogste punt
4768
4268
18831883
20
2
3522
B
A
C
D
F
G
1205
969
1442
1533
1313131328
1177777
1442442442442
1010101063
801
609
609
856
1091
132777
533333
x: 93654114 y:463886
x:9364977 1 y:463884962
x:x:9364535 9 y:4646463883396
x:93641248 y:463881929
x:93637364 y: 463880169
x:93633638 y:463878089
x:9363070 7 y:4638761 37
x:93655117 y:46389
x: 93651 390 y:46389232 4
x:93647505 y:463890563
x:93643572 y:463889167
x:93638984 y:463887530
x:93634641 y:463885561
x:93630476 y: 46388
3626120 463880264
startpunt montage element
5276
2
2
2
bovenkant kade = 581 mm +N.A.P.
+
0 -10
246 80 11 337
224 802 4004 800 224
24 1001 4004 1001 23
336
+
6000
var.
var.
+
Opruwen Opruwen 275 325 Overige technische gegevens volgens voorblad
Ordernr:
Werk:
Onderdeel: formaat:schaal: Blad:
Regelnr: Postnr: TC TC2 DEUVA B Postbus 10159 6000GD Weert Tel. 088-8118300
1 : 20 BD05Va
Catharinabrug te Leiden
Aanzichten en doorsneden
A3L 01010
15043
V010V
Achteraanzicht ( 1 : 20)
Doorsnede A ( 1 : 20)
Doorsnede B ( 1 : 20)
wijzigingA
4
Dwarsdoorsnede
brugdek
5
Definitieve indeling
in elementen
6
Net gestorte CRC loopt
tussen de wapening
EPS-blokken
801x:93630476 y: 463883236
12 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 12 01-06-17 15:48
recent ontwikkelde variant gebruikt van
het originele CRC i2. Deze zoge-
noemde CRC i3-mix is oorspronkelijk
ontwikkeld voor windmolens met
zware dynamische omstandigheden.
Waar het standaard CRC is geoptimali-
seerd voor zeer geringe doorsneden
zoals balkons, is deze mix juist optimaal
voor iets grotere doorsneden als die
van de Catharinabrug. De verwerkbaar-
heid van de mix is zeer lastig ? vandaar
onder andere de grotere doorsneden ?,
maar de dynamische stijfheid is aan-
zienlijk beter. Dit maakt CRC i3 zeer
geschikt voor slanke infraprojecten als
de Catharinabrug.
Productie
De brug is opgedeeld in acht prefabbe-
tonnen elementen (fig. 5). Deze opde-
ling is vanaf het begin meegenomen in
de modellering die is uitgevoerd in
Revit 3D. Hierdoor had de producent
goed inzicht in de vorm en de beno-
digde mallen. Bij de eerste ontwerpen
was de vorm zodanig afgestemd dat er
slechts twee maltypen nodig waren.
Aanpassingen in het ontwerp hebben er
uiteindelijk toe geleid dat er acht unieke
dekelementen ontstonden die met zes
mallen zijn gemaakt.
Nadat de gehele brug was uitgewerkt,
zijn de elementen iets geschaald om
rekening te houden met de krimp van
het ultra-hogesterktebeton. Op basis
van deze modellen zijn productieteke-
ningen gemaakt. In nauw overleg met
de producent is gekeken hoe de
gekromde elementen konden worden
vertaald naar een maltekening. Ad van
Maren van DIBEC, een bedrijf dat veel
ervaring heeft met dubbelgekromde
maatvoering, is erbij gevraagd om de
mallenmaker te assisteren. Het Revit-
model is uiteindelijk omgezet naar een
Rhino-model, omdat de maatvoerder
dit pakket gebruikte.
Per element zijn op regelmatige
afstand sneden gemaakt. Die sneden
zijn omgezet naar ondersteunings-
wandjes die met dunne planken zijn
betimmerd om de vloeiende vorm van
het dek te krijgen. Daaroverheen is een
dunne beplating aangebracht die drie
keer is afgelakt met speciale bekis-
tingslak. De plaatnaden zijn dichtgezet
met watervaste plamuur. Daarmee kon
een zeer glad oppervlak worden
bereikt (foto 7). In de fabriek zijn
naast het 3D-model nog wel 2D-
productietekeningen gebruikt, maar
vooral om de hoofdmaatvoering te
controleren en instortvoorzieningen
aan te brengen. Op basis van de teke-
ningen zijn bijna alle malonderdelen
gefreesd. Vervolgens zijn ze digitaal
ingemeten.
Bij het storten van de elementen is
gebruikgemaakt van een dubbelge-
kromde bovenmal. Deze mal volgt de
contouren van de kromming in het dek.
Op diverse posities zijn vulopeningen of
stortgaten gemaakt om de mal vol te
kunnen storten. Dit vergt een bepaalde
storttechniek. Doordat het element
geheel zit opgesloten, is er geen goed
zicht of het beton helemaal tot de
7
Mal betimmerd met
dunne planken en
afgewerkt met bepla-
ting om de vloeiende
vorm van het dek te
krijgen
4768
22
2
BD02
4178
6749
2
18831883
20
20
G
H
I
BD06
969
913
721
729
1177777
x:x:9366383 y:4638931 32
x:9365827 9 y:463889257257257
x: 93654114 y:463886931
x:9365670 6 y:463895417
655117389
bovenkant kade = 696 mm +N.A.P.
13 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 13 01-06-17 15:48
schreef een tolerantie van slechts 3 mm
voor. De elementen moesten zeer pre-
cies op elkaar aansluiten, zodat de rand
van de brug van een kleine afstand
optisch volledig doorloopt. Voor de
aansluiting van de elementen is uitge-
gaan van een scherpe hoek met een
kleine afronding met een straal van
maximaal 3 mm (fig. 9).
In de productie is continu gecontro-
leerd of de afmetingen voldeden aan de
specificaties en de afwijkingen binnen
de gestelde toleranties vielen. Zo is de
mal tijdens het bouwen en vlak voor het
storten nagemeten en vergeleken met
de 3D-opgave.
Natte knopen
De elementen zijn in het werk met natte
knopen aan elkaar gekoppeld. Daarvoor
is het speciaal ontwikkelde UHSB Joint-
Cast gebruikt. De sterkte van dit materi-
aal bedraagt circa 170 N/mm 2 en het
vezelpercentage is met 6% hoger dan
dat van CRC. Om een onzichtbare ver-
binding te realiseren, zijn inkassingen in
de elementen gemaakt (bakjes, fig. 10).
Aan de onder- en zijkanten loopt een
dunne schil door en van bovenaf wor-
den de bakjes volgestort en vervolgens
weggewerkt onder een slijtlaag. De
wapening van twee aansluitende dek-
platen grijpt als een kam in elkaar (foto
11). Door de uitstekende aanhechting
11
De stekken uit de ele-
menten grijpen als een
kam in elkaar, foto:
Buro JP
bovenkant van de bovenmal is volgelo-
pen. De mal is in een aantal gevallen
iets schuin geplaatst om het beton van
laag naar hoog te laten vloeien. Lucht-
belvorming is in veel gevallen met een
bovenmal niet te voorkomen, ook hier
niet. De brugdekken zijn na het storten
dan ook volledig gladgetrokken met
CRC-materiaal.
Wapening
De wapening van de elementen moest
de vorm van het gekromde dek vloei-
9
De elementen heb-
ben een hoek met
een afronding met
een straal van maxi-
maal 3 mm
10
Inkassing (bakjes) in
de elementen t.b.v.
verbinding
r = 3 mm
8
EPS-blokken tussen
de wapening
end volgen. Hierbij moest de vlechter
de wapening op de millimeter nauw-
keurig aanbrengen met een dekking
van slechts 15 mm. De wapening is
daarom volledig in de mal gevlochten
waarbij ook de gewichtsbesparende
EPS-blokken zijn meegenomen (foto 8).
Tolerantie
Om de gewenste vloeiende lijn van het
brugdek te behalen, waren in de pro-
jectspecificatie zeer kleine toleranties
voorgeschreven. De projectspecificatie
14 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 14 01-06-17 15:49
van het JointCast is maar een kleine
overlap nodig.
Transport en plaatsing
Er moest worden gezocht naar een
manier om de acht in grootte varië -
rende elementen (circa 6 m breed en 4
tot ruim 6 m lang) elk in zijn geheel aan
te voeren. Aanvoer over het water bleek
door de beperkte breedte en doorvaart -
hoogte van enkele bruggen op het
traject lastig en kostbaar. Daarom zijn
ze met speciaal transport over de weg
vervoerd. Daarbij is gebruikgemaakt
van een hydraulisch verstelbare schuin -
stelling (foto 12).
Vanwege het kraanongeluk in Alphen
aan den Rijn is veel aandacht uitgegaan
naar een optimale positie van de kraan.
De beste oplossing bleek een relatief
grote kraan met een capaciteit van 500
ton op het nabijgelegen Waaghoofd
(foto 13). Deze kraan kon alle elemen -
ten hijsen op de twee verst gelegen na.
Deze twee elementen zijn met een lich -
tere kraan gehesen.
Bouwput
Vanwege de voorziene schoorstand van
de funderingspalen onder de V-vormige
steunpunten van de brug dreigde er
een conflict te ontstaan met de palen
van de bestaande kades. In theorie leek
het mogelijk de nieuwe palen tussen de
bestaande palen aan te brengen.
Lastiger was dat voor de damwanden.
Die staken vrij diep en zouden veel
bestaande palen kruisen. Door een in
hoogte variërend verloop van de dam -
wanden en een flink stempelraam kon
ook dit echter worden opgelost.
Na de aanbesteding kwam de aanne -
mer met het idee de fundering met een
aantal aanpassingen eenvoudiger te
maken en daarmee de risico's te ver -
minderen. Door de poer met het onder -
waterbeton te combineren, kon de
diepte van de bouwput worden ver -
kleind. Bovendien was er geen grond -
wateronttrekking nodig, wat het risico
op zettingen zou beperken. Doordat
het onderwaterbeton ook gelijk functio -
neert als extra stempeling voor de dam -
wand, konden er kortere damwanden
12
Aanvoer van schuin element
met hydraulische
schuinstelling, foto: Buro JP
13
De bouwplaats met
de 500-tons kraan
op het Waaghoofd,
foto: Buro JP
15 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 15 01-06-17 15:49
Meer lezen in Cement
Over het ontwerp, de productie en de
uitvoering van de Catharinabrug is
meer te lezen in een drieluik in
Cement : 'Extreme engineering met
UHSB', 'CUR100 schoonbeton met
UHSB' en Cement 2014/2 'Bouwen in
de binnenstad'. Deze artikelen zijn
tijdelijk voor Betoniek -leden gratis toe-
gankelijk op www.betoniek.nl .
worden toegepast. Hierdoor zouden
deze boven de bestaande palen blijven
(fig. 14).
Ook ontstond het idee de damwanden
niet te trekken en na realisatie van het
dek onder water af te branden tot vlak
boven de poer. Door de damwanden in
te klemmen in de poer ontstond zo een
zeer stijve fundering, waardoor schoor-
stand van de palen niet nodig was.
Palen
Om het risico van trillingen in de bin-
nenstad te beperken, is gekozen
Hek-buispalen toe te passen, trillingsvrij
ingeschroefde palen, voorzien van
groutinjectie. De palen zijn voorzien
van aangelaste ribbels door middel van
hoeklijnen om de trekkracht vanuit het
onderwaterbeton over te kunnen dra-
gen. Deze ribbels hadden echter niet
voldoende capaciteit om ook de druk-
kracht vanuit de brug te kunnen over-
dragen. De palen zijn daarom onder in
de poer, onder de ribbels, voorzien van
een met schotten verstijfde stalen ring
die de drukkracht kan opnemen (foto
15). De schotten zijn deels iets langer
uitgevoerd, zodat ze konden fungeren
als steun voor de wapeningskorf van
het onderwaterbeton.
Omdat de poeren zijn gecombineerd
met het onderwaterbeton en de palen
daardoor in de poer steken, moest de
korf voor de poer over de palen worden
gehesen. Hiervoor zijn sparingen opge-
nomen in de wapening. De korf moest
ook over de trekband zakken, die zich
tussen de twee poeren bevindt (foto
16). Om dit mogelijk te maken, is een
uitschuifbaar deel in de korf gemaakt.
Logistieke uitdaging
Het bouwen van een brug in de binnen-
stad is normaal al een logistieke
uitdaging op zich. In dit geval was de
omringende bebouwing ook nog eens
volop in uitvoering. Daarbij werd een
enorme bouwput gemaakt langs monu-
mentale panden. Dankzij slimme oplos-
singen in productie en uitvoering kon
het project met een goed resultaat wor-
den afgerond.
Literatuur
1 Bache, H.H., Compact Reinforced
Composite, Basic Principles, CBL
Report No. 41, Aalborg Portland, 1987.
2 Aarup, B., Jensen, B.C., Bond Proper-
ties of High-Strength Fibre Reinforced
Concrete, ACI-publication SP-180,
Bond and Development of Reinforce-
ment, 1998.
1500 1765
500700800
stalen damwand tbv bouwkuipna uitvoering afbranden tot bk poer
stalen buispalen ø457x12,5 mm
onderwaterbetonvloer d=800 mm
betonnen poer d=700 mm
betonnen kolom i.h.w.g.
tussensteunpunt UHPC
ondiepe damwand
palen recht
combinatie poer + onderwaterbeton
poer omhoog
flenskoppeling
4500
7092
810 810
stalen buis tbv trekelement met ankers opnemen in poer stalen damwand met console tbv ondersteuning stalen buis stalen damwand tbv bouwkuip na uitvoering afbranden tot bk poer
14
Links de fundering uit
het ontwerp, rechts de
wijzigingen
15
Palen met ribbels voor
trek en een ring voor
de druk
16
De put met de
wapening die over de
palen heen valt
16 VAKBLAD I 2 2017
10_Catherinabrug.indd 16 01-06-17 15:49
Reacties