In Maarsbergen wordt gebouwd aan twee onderdoorgangen onder het spoor (fig. 2). Eén waarbij het gemotoriseerd verkeer het spoor ongelijkvloers kruist en één voor het (brom-)fietsverkeer en voetgangers. Om de lengte van de onderdoorgang voor het snelverkeer te optimaliseren, is gekozen de spoordekken uit te voeren als trogdekken. Voor de opleiding Betontechnologisch Adviseur (BTA) van de Betonvereniging is als eindopdracht de meest geschikte uitvoeringsmethodiek onderzocht.
ZOEKTOCHT NAAR DE MEEST GESCHIKTE UITVOERINGSMETHODIEK
In Maarsbergen wordt gebouwd aan twee onderdoorgangen onder het spoor (fig. 2).
Eén waarbij het gemotoriseerd verkeer het spoor ongelijkvloers kruist en één voor het
(brom-)fietsverkeer en voetgangers. Om de lengte van de onderdoorgang voor het
snelverkeer te optimaliseren, is gekozen de spoordekken uit te voeren als trogdekken.
Voor de opleiding Betontechnologisch Adviseur (BTA) van de Betonvereniging is als
eindopdracht de meest geschikte uitvoeringsmethodiek onderzocht.
Uitvoering trogdekken
geoptimaliseerd
VAKBLAD 1 202512
Auteur Luuk Jansen, Hegeman Bouw & Infra
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 12
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 12 20-02-2025 08:3020-02-2025 08:30
PROJECTGEGEVENS
Project: Spooronderdoorgangen Maarsbergen (UT)
Opdrachtgever: ProRail
Aannemer: Hegeman Bouw & Infra
Contract: Design en Construct (UAV-GC)
Engineering: WSP
Wapening: Buig Centrale Steenbergen
Betonbouw: Wegro Beton en Bekistingswerken
Betonleverancier: Heidelberg Materials
Leverancier prefab beton: De Jong's Betonbedrijf
Advies verhardingsbeheersing: Heijboer Betontechnologie, Concretix
1 Spoordekken in uitvoering (foto: Bertels Fotografie)
VAKBLAD 1 2025 13
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 13
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 13 20-02-2025 08:3020-02-2025 08:30
I
n het aanbiedingsontwerp is gekozen voor
twee spiegelsymmetrische betonnen trog
dekken. Bij dit type wordt het brugdek aan de
onderzijde tussen de hoofdliggers (wand
liggers) aangebracht (fig. 3). De constructie
hoogte van de vloer is onafhankelijk van de
overspanning van de liggers. Door de relatief
stijve wandliggers kan een dunne vloer worden
toegepast. De vloerdikte is beperkt tot 500 mm
bij een vrije overspanning van circa 30 m.
KENMERKEN TROGDEKKEN
De uitvoering van trogdekken is complex. Dit
gaat gepaard met een uitdagende stortfasering,
waarbij veelal wordt gekozen de dunne vloer en
de massieve wandliggers in één betonstort te
combineren. Ook is er veelal sprake van een
hoge wapeningsdichtheid, vaak in combinatie
met langs- en dwarsvoorspanning. Verder gaat
het om een hoge temperatuurontwikkeling en
grote temperatuurverschillen in de betonspecie
als gevolg van de massieve wandliggers, in
combinatie met een dunne vloer.
Aan het oppervlak zijn bijzondere eisen gesteld
conform CUR-Aanbeveling 100, klasse B9. De
randafwerking (zijkanten van het dek) moest
worden uitgevoerd in 'ruw/grof' beton. Hierbij
is door de architect gekozen voor een NOEplast
structuurmat, type Kairo, ongeacht de soort
uitvoeringsmethode (fig. 4).
ONDERZOEK
In de studie is de meest geschikte uitvoerings
methodiek onderzocht waarbij wordt voldaan
aan de beoogde kwaliteit en risico's worden
beperkt. Hierbij zijn de volgende thema's
uitgelicht:
? uitvoeringstechniek (bekisting en stort
fasering)
? verhardingsbeheersing
? constructie (wapeningsdichtheid)
? betonsamenstelling.
Per hoofdthema zijn diverse varianten opge
steld en vergeleken aan de hand van een
trade-off matrix (TOM). In deze matrixen zijn
diverse aspecten vergeleken, zoals financiën,
uitvoerbaarheid, kwaliteit en planning.
UITVOERINGSTECHNIEK
Voor het realiseren van de grove afwerking van
het betonoppervlak zijn drie opties onder
zocht:
1 Traditionele of systeembekisting met struc
tuurmatten bevestigd aan de bekisting.
2 Houten traditionele bekisting in combinatie
met (later aan te brengen) prefab rand
elementen met structuur.
3 Systeembekisting in combinatie met (later
aan te brengen) prefab randelementen met
structuur.
RAPPORT
Dit is een artikel in een serie naar aanleiding
van de opleiding Betontechnologisch Adviseur
(BTA) van de Betonvereniging. Het artikel is
gebaseerd op het adviesrapport 'Realisatie
spoordekken ? Gebied Midden ? Spoorkruising
Maarsbergen', dat Luuk Jansen heeft opge-
steld als eindopdracht voor deze opleiding.
Download het rapport op betoniek.nl of scan
de QR-code. Meer over de cursus BTA staat op
betonvereniging.nl/cursussen/
betontechnologisch-adviseren.
MAARSBERGEN, SPOORONDERDOORGANG N226 - EPVE 57
KW05
KW06 - 07
KW08
KW09 A-B
KW02 - 03
KW04
KW01
4.3 Fietsonderdoorgang
Woudenbergseweg (kw01)
4.4 Spoorbruggen en fietsbrug
Woudenbergseweg (kw02 - kw03 -
kw04)
4.5 Spooronderdoorgang/verdiepte
ligging N226 (kw05)
4.6 Spoorbruggen verdiepte ligging
(kw06 - kw07)
4.7 Fietsbrug tuindorpweg (kw08)
4.8 Fietsbrug Engweg en groene
verbinding (kw09)
KUNSTWERKEN
2 Ligging onderdoorgangen
3 Dwarsdoorsnede spoordekken (voorlopig ontwerp)
14
VAKBLAD 1 2025
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 14
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 14 20-02-2025 08:1420-02-2025 08:14
Met een trade-off matrix zijn onder andere de
onderstaande aspecten afgewogen:
1 Financiële consequenties
2 Impact op hoofddraagconstructie
(toename eigen gewicht)
3 Beoogde kwaliteit betonwerk
4 Uitvoerbaarheid
In samenspraak met Hegeman Bouw & Infra
zijn de wegingsfactoren bepaald. Uit de TOM
is de derde variant, 'systeembekisting in
combinatie met prefab randelementen', als
voorkeursvariant naar voren gekomen (fig. 5).
In Tabel 1 staat een vereenvoudigde weergave
van de TOM.
Tabel 1. Trade-off matrix uitvoeringstechniek (1b) inclusief waardering en weging (1a)
1aWAARDERING WEGING
4goed 3belangrijk voor opdrachtgever
3redelijk 2neutraal belang voor opdrachtgever
2matig 1minder belangrijk voor opdrachtgever
1slecht
0variant niet haalbaar
1bASPECT WEEGFACTORVARIANT 1 VARIANT 2 VARIANT 3
structuurmatten die op
de bekistingsplaten
worden verlijmd, in
combinatie met een
houten traditionele
bekisting
houten traditionele
bekisting in
combinatie met
prefab
randelementen
.
systeembekisting
in combinatie met
prefab
randelementen
financieel 3 4 2 3
planning 3 1 3 4
ontwerp 2 4 2 2
kwaliteit 2 2 4 4
verhardingsbeheersing2 1 3 3
uitvoerbaarheid 3 2 3 4
betonsamenstelling1 2 3 3
totaal 37 45 54
4 NOEplast type Kairo (bron: NOE)
info@noe.nl www.noe.eu 1
Maattoleranties
A/B ± 1.00 %
Matdikte ± 2.00 mm
Shore hardheid A 65-70
Bestand tegen
temperatuur
+ 80.00 °C
Uit een trade-off matrix is de variant met systeembekisting en prefab
randelementen als beste naar voren gekomen
afronding R=200 mm
scherpe overgang/aftekening
door sprong 50 mm
betonreliëf middels
NOEplast-mat type Kairo
5 Dwarsdoorsnede met prefab randelement
STORTPLAN
Bekijk voor een nadere toelichting op de
uitvoering het stortplan op betoniek.nl of scan
de QR-code.
15
VAKBLAD 1 2025
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 15
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 15 20-02-2025 08:1420-02-2025 08:14
Prefab elementen
De keuze voor prefab elementen verkleint de
kans op ontsierende gebreken. Dit doordat de
elementen fabrieksmatig onder gecontro
leerde omstandigheden worden gerealiseerd.
Ook vereenvoudigt deze variant het aanbren
gen van de bekisting en de centerpennen.
Bovendien is het isolerend vermogen lager,
wat gunstig is voor de verhardingsbeheersing.
Bij een volledige uitvoering in het werk zouden
er dikkere structuurmatten op de bekisting
worden bevestigd, waardoor er meer warmte
wordt vastgehouden. Door de hogere tempe
ratuurgradiënt tussen de vloer en de wand
liggers zou dit resulteren in een verhoogd
risico op scheurvorming.
Doordat de randen van de troggen, na de stort,
worden voorzien van randelementen, is er
veel vrijheid in de toe te passen bekisting en
paneelindeling. Daarnaast kunnen center
pennen vrijer (zonder vast patroon) worden
geplaatst. Dit is prettig in relatie tot de hoge
wapeningsdichtheid.
De toevoeging van de randelementen leidt
echter wel tot een toename in het eigen
gewicht van het spoordek. Maar met de
voorziene wapenings- en voorspannings
configuratie was dit geen probleem.
Bevestiging prefab elementen
Voor de bevestiging van de prefab elementen
zijn boutankers over de lengte van de trog
wand ingestort. Dit om inboren in de voor
gespannen wandliggers te voorkomen. Aan de
ankers wordt een hoeklijn bevestigd, waar de
panelen op worden gepositioneerd. Gezien het
relatief hoge gewicht van de panelen, van circa
2 m in hoogte, was het niet mogelijk om te ver
ankeren in de dekkingszone. De bevestiging
viel overigens buiten de scope van de studie.
VERHARDINGSBEHEERSING
Een trogdek is een constructie waarbij verhar
dingsbeheersing een belangrijke rol speelt,
vooral omdat twee forse wandliggers zijn ver
bonden met een relatief dunne vloer.
Deze vloer koelt in vergelijking met de wanden
relatief snel af, waardoor trekspanningen in
de vloer ontstaan. Als de wanden afkoelen
treedt trekspanning op in de onderzijde van
die wanden.
Op basis van de keuze voor de uitvoerings
techniek, is een hydratatieberekening voor de
spoordekken uitgevoerd (fig. 6). Uit de bere
kening bleek dat de begin- en restspanningen
hoger zijn dan de treksterkte van het beton,
met een risico op scheurvorming tot gevolg.
Als toetsingscriteria is 0,5 × treksterkte f
ct
gehanteerd (fig. 7 en kader 'Criteria scheur
vorming').
Voor het beheersen van dit risico zijn drie
varianten beschouwd:
1 Scheurvorming voorkomen door koeling
2 Scheurvorming beheersen door (aanvul
lende) langswapening
3 Scheurvorming beheersen door het
verlagen van de temperatuurgradiënt
door het afdekken van de vloer. Dit in
combinatie met tijdige krimpvoorspanning
(binnen 48 u), waarmee initiële verhar
dings- en krimpscheuren worden dicht
gedrukt.
6 Verhardingsberekening trogdek (bron: Heijboer Betontechnologie)
Spanningsontwikkeling in de kern in het midden van
de balk (1)Aanzicht eindspanningen
Uit de berekeningen blijken de restspanningen S
zz
N/mm
2
van de balk:
704 uur (eind spanning)
Punt 1 in de kern in het midden 3,7
S
limiet
50% 2,0
CRITERIA SCHEURVORMING
?
t
< 0,5 f
ct
geen risico op scheurvorming
0,5 f
ct <
?
t
< 0,7 f
ct
risico op scheurvorming: in een beperkt aantal gevallen scheurvorming
0,7 f
ct <
?
t
< f
ct
risico op scheurvorming: in de meeste gevallen scheurvorming
?
t
> f
ct
scheurvorming
opgebouwde treksterkte-ontwikkeling
optredende trekspanning in de constructie,
goed te zien is de dag- en nachtcyclus
50% opgebouwde treksterkte-ontwikkeling;
dit is het toetsingscriteria
16
VAKBLAD 1 2025
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 16
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 16 20-02-2025 08:1420-02-2025 08:14
Optimalisatie van het betonmengsel was
binnen de gestelde eisen niet of nauwelijks
mogelijk (zie verder onder het kopje 'Beton
samenstelling').
Bij de keuze voor de verhardingsbeheersing
speelde de voorspelbaarheid een belangrijke
rol. Dit omdat de spoordekken op het kritieke
pad liggen (gebonden aan een treinvrije
periode). Ook zijn de spoordekken de enige
objecten die in eindbeheer komen van de
opdrachtgever. Verder geldt dat de kosten
voor verhardingsbeheersing, en dus ook de
verschillen in kosten tussen de drie varianten,
slechts een fractie bedragen van de totaal
kosten voor het realiseren van de spoor
dekken.
Op basis van het criterium voorspelbaarheid
bleek variant 1 'scheurvorming voorkomen
door koeling' de meest geschikte. Hiermee
worden de trekspanningen gereduceerd tot
< 0,5 f
ct
(fig. 7). Hierbij speelde ook de stort
datum (zomer) een rol, waarbij de kans
bestond dat de mengseltemperatuur hoger
opliep dan de aangehouden 26 °C.
De overige varianten werden, gezien de kans
op hoge temperaturen in de zomer in combina
tie met het hoge cementgehalte (C45/55), als
te risicovol beschouwd. Het afdekken van de
vloer (variant 3) reduceert net als variant 1
weliswaar de spanningen, maar niet de tempe
ratuur in de wandliggers. Hierbij zou het risico
bestaan dat de temperatuur in de wanden te
hoog oploopt.
De krimpvoorspanning kan worden gebruikt
als extra back-upscenario en moet binnen
48 uur worden aangebracht.
Aanbrengen koeling
Per trogwand is één groep van 4 PE-koelbuizen
aanbracht (Ø32 mm) (foto 8). Deze koelbuizen
zijn gelijktijdig met de voorspanning aange
bracht. Hierbij is gebruikgemaakt van separate
supporten.
CONSTRUCTIE
Uit de constructieberekening bleken vier
snedige beugels over de gehele lengte van de
wandligger noodzakelijk. Deze dwarskracht
wapening is onwenselijk in relatie tot de
uitvoerbaarheid van het vlechtwerk en de aan
wezigheid van koeling en voorspankanalen.
Om de uitvoeringsmethodiek te vereenvoudi
gen, zijn drie alternatieven voor de binnenste
beugel van de wandligger (fig. 9) vergeleken.
1 Toepassing vaste, viersnedige beugels
2 Toepassing T-heads (wapening met een
platte verankering op het eind)
3 Toepassing dubbele haarspeld
7 Verhardingsberekening trogdek gekoeld (bron: Heijboer Betontechnologie)
Spanningsontwikkeling in de kern in het midden van
de balk (1)Aanzicht eindspanningen
Uit de berekeningen blijken de restspanningen S
zz
N/mm
2
van de balk:
704 uur (eind spanning)
Punt 1 in de kern in het midden 2,0
S
limiet
50% 2,0
Optimalisatie van de buitenste beugel bleek niet mogelijk, omdat dit wringwapening betreft. Bovenstaande varianten zijn weer in een TOM uitgewerkt en beoordeeld op deze criteria: 1 Financiën
2 Planning
3 Uitvoerbaarheid
4 Veiligheid
8 Positie koelbuizen
koelbuis
koelbuis
koelbuis
koelbuis
opgebouwde treksterkte-ontwikkeling
optredende trekspanning in de constructie,
goed te zien is de dag- en nachtcyclus
50% opgebouwde treksterkte-ontwikkeling;
dit is het toetsingscriteria
17
VAKBLAD 1 2025
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 17
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 17 20-02-2025 08:1420-02-2025 08:14
Het toepassen van T-heads bleek de beste keuze.
Dit verbetert de uitvoerbaarheid omdat de
T-heads zijn aan te brengen na de voorspanbuizen
en koeling. Daarnaast komt deze toepassing de
doorlooptijd van het vlechtwerk en de veiligheid
(geen opstaande stekken) ten goede. Financieel
bleken de meerkosten beperkt.
T-heads zijn in de uiteindelijke uitvoering ook
toegepast om de additionele splijtwapening ter
plaatse van de spankoppen te verankeren (foto
10). Dit heeft geleid tot een reductie in de wape
ningshoeveelheid en dichtheid, waarbij traditio
nele haarspelden met laslengte zijn vermeden.
BETONSAMENSTELLING
Vanuit het ontwerp was een C45/55 voorge
schreven, met name vanwege het voorspan
systeem (inleidende drukspanning bij span
koppen). Vanuit de OVS (ontwerprichtlijn
spoor) gold een eis voor toepassing van een
hoogovencement. Verdere optimalisatie in
relatie tot verhardingsbeheersing was zoals
gezegd niet mogelijk. Er was al een cement
met lage hydratatiewarmte gekozen
(42,5N LH) en gedeeltelijke cementvervanging,
door bijvoorbeeld vliegas, was niet mogelijk in
verband met de eisen aan de kleur.
Het trogdek kraagt over een deel uit (fig. 11).
Dit deel is verdikt ten behoeve van extra stijf
heid. Vooral in deze verdikte zone, rondom de
spankoppen, is de wapeningsdichtheid zeer
hoog (foto 12). Aan de hand van de wapenings
tekeningen zijn de maximale korreldiameter en
consistentieklasse getoetst. Op basis van de
wapeningsdichtheid (en de lastige verdicht
baarheid) is geadviseerd deze vloerzones
(ca. 25 m
3
) als eerste te storten, met een maxi
male korreldiameter (D
max
) van 8 mm en con
sistentieklasse F5. Hierdoor kon direct na de
eerste twee vrachten worden overgegaan van
8 mm naar 16 mm en een consistentieklasse F4
(maar één wisseling in mengsel, die niet kon
misgaan). Toepassing van een korreldiameter
van 32 mm zou voor de wandliggers mogelijk
zijn geweest, maar dat zou leiden tot te veel
wisselen in mengselsamenstelling in relatie
tot een slechts beperkte besparing in kosten.
RELATIE TOT DE PRAKTIJK
De projectpartners (zie projectgegevens) heb
ben de genoemde aanbevelingen nader uitge
werkt en in de praktijk toegepast. Inmiddels
zijn beide spoordekken gerealiseerd en in een
treinvrije periode van oktober 2024 in de
spoorbaan gereden. Vooral het realiseren van
de randafwerking met prefab elementen en het
toepassen van T-heads hebben de uitvoering
aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was wenselijk,
gezien de hoge complexiteit van de wapening
en de betonstorten.
10 T-heads om splijtwapening te verankeren
rood gearceerde zones,
verdikkingen uiteinden troggen,
gestort met D
max
8mm
11 Dwarsdoorsnede verdikkingen vloer, fasen 2a en 2b
9 Onderzochte alternatieven dwarskrachtwapening
12 Wapeningsdichtheid verdikkingen trogdekken
1. toepassen vaste beugel 2. toepassen T-heads
(haak en eenzijdige kop)
3. toepassen dubbele
haarspeld
18
VAKBLAD 1 2025
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 18
12-BV 1-2025_BTA Maarsbergen.indd 18 20-02-2025 08:1420-02-2025 08:14
Projectgegevens
Project: Spooronderdoorgangen Maarsbergen (UT)
Opdrachtgever: ProRail
Aannemer: Hegeman Bouw & Infra
Contract: Design en Construct (UAV-GC)
Engineering: WSP
Wapening: Buig Centrale Steenbergen
Betonbouw: Wegro Beton en Bekistingswerken
Betonleverancier: Heidelberg Materials
Leverancier prefab beton: De Jong’s Betonbedrijf
Advies verhardingsbeheersing: Heijboer Betontechnologie, Concretix
Reacties