Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

Uitvoering trogdekken geoptimaliseerd

Zoektocht naar de meest geschikte uitvoeringsmethodiek Luuk Jansen - 17 februari 2025

In Maarsbergen wordt gebouwd aan twee onderdoorgangen onder het spoor (fig. 2). Eén waarbij het gemotoriseerd verkeer het spoor ongelijkvloers kruist en één voor het (brom-)fietsverkeer en voetgangers. Om de lengte van de onderdoorgang voor het snelverkeer te optimaliseren, is gekozen de spoordekken uit te voeren als trogdekken. Voor de opleiding Betontechnologisch Adviseur (BTA) van de Betonvereniging is als eindopdracht de meest geschikte uitvoeringsmethodiek onderzocht.

In het kort

  • Voor de opleiding Betontechnologisch Adviseur is de meest geschikte uitvoeringsmethodiek voor twee onderdoorgangen onderzocht
  • In het aanbiedingsontwerp was gekozen voor twee spiegelsymmetrische betonnen trogdekken
  • Bij trogdekken wordt de dunne vloer en de massieve wandliggers veelal in één betonstort gecombineerd
  • Aan het oppervlak zijn bijzondere eisen gesteld conform CUR-Aanbeveling 100, klasse B9
  • Uit een trade-off matrix is de variant met systeembekisting en prefab randelementen als beste naar voren gekomen
  • Om scheurvorming te beheersen is voorgesteld koeling toe te passen
  • Onder meer vanwege de hoge wapeningsdichtheid is gekozen T-heads toe te passen
  • Aan de hand van de wapeningstekeningen zijn de maximale korreldiameter en consistentieklasse getoetst
  • Inmiddels zijn beide spoordekken gerealiseerd en in een treinvrije periode van oktober 2024 in de spoorbaan gereden

Projectgegevens

Project: Spooronderdoorgangen Maarsbergen (UT)
Opdrachtgever: ProRail
Aannemer: Hegeman Bouw & Infra
Contract: Design en Construct (UAV-GC)
Engineering: WSP 
Wapening: Buig Centrale Steenbergen
Betonbouw: Wegro Beton en Bekistingswerken
Betonleverancier: Heidelberg Materials
Leverancier prefab beton: De Jong’s Betonbedrijf 
Advies verhardingsbeheersing: Heijboer Betontechnologie, Concretix 

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Spoordekken in uitvoering (foto: Bertels Fotografie)
x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren