Als onderdeel van de uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is de afgelopen jaren gewerkt aan een 3 km lange landtunnel. Vanwege de hoge bouwsnelheid moest een slim concept worden bedacht voor de wapening. De oplossing was te werken met geprefabriceerde wapeningselementen die als legoblokken op de bouwplaats in elkaar werden gezet.
auteur ir. Patrick van Berkel IXAS / Heijmans Infra BV, ir. Tom Janssen IXAS / Ballast Nedam Infra BV, Bas van Sinten IXAS / Heijmans Infra BV
Als onderdeel van de uitbreiding van de A9 tussen
de knooppunten Holendrecht en Diemen is de
afgelopen jaren gewerkt aan een 3 km lange land-
tunnel. Vanwege de hoge bouwsnelheid moest
een slim concept worden bedacht voor de wape-
ning. De oplossing was te werken met geprefabri-
ceerde wapeningselementen die als legoblokken
op de bouwplaats in elkaar werden gezet.
H
et project A9 Gaasperdammer-
weg is onderdeel van de weguit-
breiding Schiphol-Amsterdam-Almere
(SAA), een programma van Rijkswater-
staat. In het project wordt de snelweg,
tussen de knooppunten Holendrecht
en Diemen, verbreed van drie naar vijf
rijstroken per rijrichting en een wissel-
strook. De extra rijstroken zorgen voor
een betere doorstroming en bereik-
baarheid van de noordelijke Randstad.
Om dit te kunnen realiseren, moeten
diverse kunstwerken worden ver-
Wapening als
legoblokken
Veel tijdwinst bij Gaasperdammertunnel door toepassing
prefab wapening
1
Tijdelijke opslag
wapeningselementen
12 VAKBLAD I 3 2018
PROJECTGEGEVENS
project A9 Gaasperdammerweg, in het bijzonder de
Gaasperdammertunnel (landtunnel)
opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer (DBFM) IXAS, een aannemerscombinatie van Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3I
leverancier wapening Buig Centrale Steenbergen (BCS)
p12_Gaasperdammertunnel.indd 12 08-10-18 13:24
nieuwd of verbreed, zoals de brug
over de Gaasp, het viaduct over de
Muntbergweg en de kunstwerken van
het noordelijk deel van knooppunt
Holendrecht (fig. 2). Het meest
spraakmakende onderdeel van het
project is ongetwijfeld de 3 km lange
landtunnel; de Gaasperdammertun-
nel. Redenen om een tunnel aan te
leggen zijn schonere lucht in de
woonwijken langs de tunnel en min-
der geluidsoverlast. Boven op het dak
van de tunnel komt een groot park waarmee de huidige fysieke barrière
tussen de wijken Bijlmermeer (ten
noorden van A9) en Gaasperdam (ten
zuiden van de A9) wordt opgeheven
(foto 3).
Ontwerp
In de tunnel is voor elke rijbaan een
afzonderlijke tunnelbuis gerealiseerd.
Met twee parallelrijbanen (elk drie rij-
stroken), twee hoofdrijbanen (twee
rijstroken en een reservering voor een
derde rijstrook) en een wisselbaan (één rijstrook) resulteert dat in vijf
tunnelbuizen (fig. 4). Tussen de
hoofd- en parallelrijbanen liggen
twee middentunnelkanalen. Daarin
bevinden zich de dienstgang en de
vluchtgang vanuit de hoofd- en
parallelrijbaan. De tunnel is opgedeeld in zestig moten
van ongeveer 50 m lang. Er zijn twee
standaardmoten: één met een
gesloten- en één met open
vloerconstructie.
Wapening als
legoblokken
13 VAKBLAD I
3 2018
Verbrede A9 met 2x5 rijstroken en wisselstrook
Landtunnel Gaasperdammerweg met 5 tunnelbuizen
Aan te passen lokaal wegennet
Fietspadennet bestaand
Spoorlijn
Metro
2
Verbreding A9 Gaasperdammerweg
3
De Tunnel moet de fysieke
barrière tussen de wijken
Bijlmer en Gaasperdam
opheffen
p12_Gaasperdammertunnel.indd 13 08-10-18 13:24
Bouwtijd
Het contract tussen opdrachtgever
Rijkswaterstaat en opdrachtnemer IXAS
is een Design, Build, Finance en Main-
tain (DBFM) contract. In dit type con-
tact is de opdrachtnemer niet alleen
verantwoordelijk voor het ontwerp en
de realisatie, maar ook voor de finan-
ciering en het onderhoud in dit geval
gedurende 20 jaar. Dit betekent ook
dat IXAS niet wordt betaald voor het
opleveren van een constructie maar
voor de beschikbaarheid (bruikbaar-
heid) van weg (en tunnel). Hierdoor
ontstaat een drive de ontwerp- en uit-
voeringsfase zo snel mogelijk en met
zo min mogelijk hinder te doorlopen.
In de totale planning was voor de ruw-
bouw tunnel, 16 maanden
beschikbaar.
Er is met drie bouwstromen tegelijk
gewerkt. Per bouwstroom bedroeg de
cyclus één week: voor de vloer een week, voor de wanden een week en
voor het dak een week. Die cyclustijd
leek aanvankelijk lastig haalbaar. Er is
een verlenging naar twee weken over-
wogen ? werken met halve weken
lukte niet omdat het weekend nodig
was voor uitharding van het beton.
Maar uiteindelijk is toch ingezet op een
weekcyclus.
Wapeningsconcept
Belangrijke factor in de planning was
de wapening. Om de hoge productie-
snelheid te kunnen halen, was al vroeg
in het proces duidelijk dat de wape-
ning moest worden geprefabriceerd.
Wapeningselementen (korven, netten,
rolmatten) werden in de fabriek ver-
vaardigd en naar de bouwplaats
getransporteerd. Daar werd de wape-
ning in elkaar gezet tot een geheel
afgewapende moot. Het traditioneel
wapenen had zoveel tijd gekost en er
zouden dan zoveel mensen nodig zijn, dat de planning in dat geval nooit
haalbaar zou zijn geweest. Dit mede
door de grote hoeveelheid wapening
die moest worden verwerkt, in totaal
zo'n 40.000 ton.
Het ontwerpen van de wapeningsele-
menten was een complex, intensief en
langdurig proces. Startpunt vormde de
wapeningsschets van de twee stan-
daardmoten, vervaardigd door de
constructeur. Daarmee is een traject
gestart samen met de wapeningsleve-
rancier. Gezocht is naar een concept
gebaseerd op een aantal 'bouwstenen'
ofwel standaardlegoblokjes (elemen-
ten) voor de wapening.
Uitwerking wapening
Bij het ontwerpen van de 'elementen'
golden veel uiteenlopende randvoor-
waarden die soms tegenstrijdig met
elkaar waren. Enerzijds moest de wape -
ning zo economisch mogelijk worden
5
Opbouw wapening in
Gaasperdammertunnel
14 VAKBLAD I 3 2018
4
Doorsnede standaard-
tunnelmoot
p12_Gaasperdammertunnel.indd 14 08-10-18 13:24
ontworpen, anderzijds moest deze snel
kunnen worden aangebracht.
Daarom zijn vooraf duidelijke spelre-
gels afgesproken. Ten aanzien van de
productiesnelheid van de elementen in
de buigcentrale was het zaak het aan-
tal verschillende wapeningselementen,
waar mogelijk, te minimaliseren. Dit
vereiste tijdens het ontwerp een zeer
nauwe samenwerking tussen de con-
structeur, vlechter en buigcentrale.
Daarom zijn er zijn vele overleggen
geweest tussen deze disciplines.
Een van de belangrijkste eisen was de
noodzaak de elementen op de juiste
manier te kunnen plaatsen. Er is daarbij
goed gekeken naar de 'stapelbaarheid'
van de elementen, de legvolgorde, de
richting met de bijbehorende detaille-
ring van aansluitingen en overlappin-
gen. Om dit goed inzichtelijk te
maken, is gebruikgemaakt van een
3D-model. De wapeningselementen
zijn in het model ingeladen om te con-
troleren of deze in de juiste volgorde
konden worden geplaatst en op een
juiste wijze zouden aansluiten (fig. 5).
Een andere randvoorwaarde werd
gevormd door de technische mogelijk-
heden vanuit de vlechtcentrales. Welke
machines waren beschikbaar, welke
afmetingen konden die realiseren, wat
waren de minimale buigstralen voor de
verschillende diameters en wanneer
kon er wel en niet worden gelast? Dat
lassen is vaak een noodzaak om sta-
biele wapeningselementen te kunnen vervaardigen. Maar vanuit het ontwerp
zijn hechtlassen lang niet altijd toe-
gestaan in verband met vermoeiing.
Dit is een treffend voorbeeld van
tegengestelde randvoorwaarden.
Voor de maximale afmetingen en het
gewicht van de elementen waren ook
het transport en kraancapaciteit
bepalend.
Aantal verschillende elementen
Het was kortom een zeer complexe
puzzel. Het aantal verschillende ele-
menten werd gaandeweg hoger dan
aanvankelijk de bedoeling was. Dat
was onder meer te wijten aan de varia-
ties in de tunnelmoten. Die variaties
hadden weer te maken met invloeden
van buitenaf, zoals kruisingen met
wegen en trein-/metrosporen. Als die
niet al invloed hadden op de vorm van
de moot, dan toch vaak wel op de hoe-
veelheid en afmetingen van de
wapening.
Tijdsdruk in ontwerp
Bij het ontwerpen van de elementen
speelde ook nog eens dat vanwege de
drie bouwstromen ook het wapenings-
ontwerp in drie stromen is uitgevoerd.
Men was lang niet altijd op de hoogte welke elementen er al voor een andere
stroom waren ontworpen. Er zijn daar-
door elementen gemaakt die erg veel
op elkaar leken en waarvan het ach-
teraf beter zou zijn geweest ze samen
te voegen. Maar er was vaak simpel-
weg de tijd niet voor om dit parallel uit
te zoeken.
Vorm wapening
Voor elk onderdeel van de wapening is
een afzonderlijk element gemaakt. Ele-
menten werden in verschillende lagen
aangebracht: de hoofdwapening, de
verdeelwapening en de beugels (foto
6). Dat had wel de nodige consequen-
ties voor het ontwerp. Zo werden in de
korven voor de dwarskrachtwapening
zwaardere langsstaven aangebracht
vanwege de regel dat een minimale
hoeveelheid van de hoofdwapening
omsloten moet zijn door beugels.
Enkele onderdelen konden niet anders
worden gerealiseerd dan door middel
van het bijleggen van losse staven. En
soms werd er ook bewust voor geko-
zen om meer of zwaardere wapening
aan te brengen als dat vanuit het oog-
punt van logistiek wenselijk was zie
kader 'Voorbeeld verschuiven
overlappingslas'.
6
Wapening in lagen
15 VAKBLAD I 3 2018
p12_Gaasperdammertunnel.indd 15 08-10-18 13:25
Gewicht
De afmetingen, en dus het gewicht, van
de elementen waren soms zeer groot.
De consequenties daarvan zijn aan het
begin niet altijd goed doorzien. Zo ging
op enkele plekken de bovenwapening
van de vloer opbollen als gevolg van
het gewicht van de wandwapening.
Ook golfde de vloerwapening zelf
omdat de hulpwapening te licht was.
Oorzaak was het innovatieve concept
en de problemen zijn gaandeweg met
goed resultaat opgelost.
Sparingen
Er is voor gekozen om bij het ontwerp
van de elementen geen rekening te
houden met sparingen en inkassingen
in de constructie. In plaats daarvan
werd de wapening op de plek van de
sparingen en inkassingen in de bouw
weggeslepen en werd bijlegwapening
los aangebracht (foto 7). Aanvankelijk
is nog wel geprobeerd ook de sparin-
gen zo veel mogelijk te standaardise-
ren, maar vorm en positie waren van zoveel variabelen en partijen afhanke-
lijk dat dit niet te doen was.
Optimum
Uiteindelijk is er een optimum gevon-
den tussen een economisch ontwerp
én een hoge productiesnelheid. Zo
heeft de vlechter moeten inleveren in
praktische oplossingen, omdat het
economisch een te grote impact had
en aan de andere kant heeft de con-
structeur/ontwerper moeten inleveren
op een zo economisch mogelijk ont-
werp, vanwege een praktische oplos-
sing die de productiesnelheid
waarborgde.
Levering
Hoewel de wapening bij één leverancier
is ingekocht, is deze door drie verschil-
lende fabrikanten geleverd. Enerzijds
omdat het om heel veel wapening ging,
anderzijds omdat niet alle fabrieken
technisch in staat waren alle elementen
te leveren, in een korte periode.
Er is lang gezocht naar een optimaal
proces van levering van de wapening.
Zo werd er gedacht aan een gezamen-
lijk opslagplaats, waar de leveringen
vanuit de verschillende leveranciers kon
worden verzameld. Of met een soort
'tussentrailers' waarmee leveringen
konden worden samengevoegd en
waarbij de wapening direct vanaf de
trailer kon worden verwerkt. Uiteindelijk
is ervoor gekozen de wapening vanuit
de verschillende centrales direct op de
bouwplaats te leveren. Daarbij is wel
rekening gehouden met de fasering. Zo kwam op maandag de wapening voor
de vloeren, op woensdag voor de
wapening voor de wanden enzovoort
(foto 1).
Legplan
De verschillende elementen werden
door de uitvoering op de juiste positie
aangebracht. Daarbij werd niet, zoals
normaal, gewerkt met wapeningsteke-
ningen maar met legplannen, voorzien
van contouren voor de elementen. Op
deze legplannen stonden de wape-
ningselementen met codes aangege-
ven. Hoe die elementen er in detail uit-
zagen, stond in afzonderlijke
elementtekeningen. Deze element-
tekeningen waren in feite productie-
tekeningen en werden gebruikt in de
fabriek. Alle elementtekeningen waren
beschikbaar vanuit het centrale docu-
mentmanagementsysteem, bijvoor-
beeld met behulp van een tablet.
Op basis van de codering van de ele
-
menten wist de uitvoering waar wat
moest worden geplaatst. Overigens
ontstond daar snel de nodige ervaring
in en kon de uitvoering aan de vorm
van de netten zien waar ze moesten
komen, zonder het te moeten opzoe -
ken in het legplan. In het proces zijn
nog wel enkele optimalisaties doorge -
voerd. Zo is de richting van de tekst
van de labels aangepast, zodat je
beter kon zien in welke richting een
element moest worden geplaatst en
wat de oriëntatie van de wapening
was.
Voorbeeld verschuiven overlappingslas
De wens bestond een overlappingslas in het dak van wapening Ø25-100 naar Ø16-
100 (loodrecht op de rijrichting) buiten de beugelwapening (t.b.v. dwarskracht) te
positioneren. Dit om de plaatsingssnelheid te verhogen. Dit betekende dat deze
overlappingslas 500 mm moest worden verplaatst, waarbij de staven Ø25 moesten
worden verlengd. Voor de volledige moot met een lengte van 50 m werkt dit behoor-
lijk door. Zeker omdat dit vanwege symmetrie aan twee zijden per moot voorkomt.
Met staafgewichten:
? Ø16 van 1,61 kg/m
? Ø25 van 3,93 kg/m
is de extra wapening: (3,93 ? 1,61) kg/m × (50 m / 0,1 m) × 0,5 m × 2 = 1160 kg per
moot. Als dit van toepassing is op 20 moten betekent dat een verschil van 23.200 kg!
De productiesnelheid moet hier dus worden afgewogen tegen de extra kosten.
7
Wapening in sparingen
is op de bouwplaats
weggeslepen
16 VAKBLAD I 3 2018
p12_Gaasperdammertunnel.indd 16 08-10-18 13:25
Legplan bijlegwapening rond sparingen
en inkassingen
Hoewel de bijlegwapening rond sparin-
gen en inkassingen is aangebracht met
losse wapening, zijn ook hiervoor 'ele -
menten' gebruikt. Voor elk detail werd
de bijlegwapening gebundeld aangele -
verd die op de bouwplaats volgens
tekening moest worden aangebracht;
dit was dan het element van de bijleg -
wapening. Dit was een lastig deel van
het proces, dat aanvankelijk werd
onderschat. De invloed van een sparing
op de omliggende wapening was vaak
complex. Zo had een sparing in een
wand ook invloed op de wapening in
de vloer. Het ging hierbij dus om veel
afzonderlijke details en heel veel infor -
matie. Uiteindelijk is ook dit goed geko -
men. Soms hing de uitvoerder bijvoor -
beeld een geplastificeerde kopie van
het detail op de plek waar dat detail
moest worden gewapend.
Acceptatie
Voor de infrasector is het werken met
geprefabriceerde wapening relatief
onbekend, zeker op deze schaal. Aan- vankelijk was er de nodige weerstand
bij verschillende partijen. Maar ook in
het ontwerp was het wennen. Het
maken en dus ook het lezen van teke-
ningen was anders dan normaal het
geval is. Toezichthoudende partijen als
TIS en bouw- en woningtoezicht moes-
ten hierin schakelen, maar ook site-
engineering. Het controleren van een
legplan met bijbehorende elementte-
keningen is heel wat anders dan het
controleren van een wapeningsteke-
ning. Er was niet één tekening waarop
je een duidelijk overzicht had van de
wapening. Soms moest de 3D-teke-
ning erbij worden gehaald om exact te
zien waar welke wapening lag en of er
geen sprake was van clashes.
Ervaring
Om de weekcyclus te halen was het
aanvankelijk erg hard werken. In het
begin werden dan ook lange dagen
gemaakt. Maar al vrij snel kwam de
vaart erin kwam en kreeg men de
weekcyclus onder de knie . Een groter
probleem was de korte tijd tussen de
verschillende activiteiten. Tussen het gereed komen van de fundering en
start van de vloer bijvoorbeeld. Ach-
teraf gezien had daar iets meer ruimte
genomen moeten worden, zeker in het
begin.
Extra complicerende factor was de
beperkte ruimte. De Gaasperdammer-
tunnel is gebouwd in dicht bevolkt
gebied, waardoor het vaak passen en
meten was om materialen naar de
bouwplaats te krijgen en tijdelijk op te
slaan.
Deze wijze van werken was vernieu-
wend en vrij uniek voor de civiele
bouw. Terugkijkend was het, ondanks
enkele tegenslagen, een succesvol con-
cept, met hoog bouwtempo en goede
arbeidsomstandigheden als grote voor-
delen. Het is dan ook zeker voor herha-
ling vatbaar. Voorwaarde is dat er vol-
doende repetitie aanwezig is.
Het succes is mede te danken aan de
positieve instelling van alle betrokken
partijen. Op die manier kan er met een
positief gevoel worden toegewerkt
naar de openstelling van de tunnel in
2020 (foto 8).
8
Met een positief gevoel
wordt toegewerkt naar
de openstelling van de
tunnel
17 VAKBLAD I 3 2018
p12_Gaasperdammertunnel.indd 17 08-10-18 13:25
Het project A9 Gaasperdammerweg is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), een programma van Rijkswaterstaat. In het project wordt de snelweg, tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, verbreed van drie naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De extra rijstroken zorgen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Om dit te kunnen realiseren, moeten diverse kunstwerken worden vernieuwd of verbreed, zoals de brug over de Gaasp, het viaduct over de Muntbergweg en de kunstwerken van het noordelijk deel van knooppunt Holendrecht (fig. 2). Het meest spraakmakende onderdeel van het project is ongetwijfeld de 3 km lange landtunnel; de Gaasperdammertunnel. Redenen om een tunnel aan te leggen zijn schonere lucht in de woonwijken langs de tunnel en minder geluidsoverlast. Boven op het dak van de tunnel komt een groot park waarmee de huidige fysieke barrière tussen de wijken Bijlmermeer (ten noorden van A9) en Gaasperdam (ten zuiden van de A9) wordt opgeheven (foto 3).
Reacties