Om de veiligheid tijdens de uitvoering te verbeteren, wordt steeds vaker gewerkt met veiligheidsschermen rondom een gebouw. Vaak worden deze hydraulisch en dus zelfklimmend uitgevoerd, een techniek die we al langer kennen voor klimbekistingen. Ook bij de Y-Towers in Amsterdam wordt met een dergelijk systeem een veilige werkruimte gecreëerd.
Om de veiligheid tijdens de uitvoering te verbeteren,
wordt steeds vaker gewerkt met veiligheidsschermen
rondom een gebouw. Vaak worden deze hydraulisch en
dus zelfklimmend uitgevoerd, een techniek die we al
langer kennen voor klimbekistingen. Ook bij de
Y-Towers in Amsterdam wordt met een dergelijk
systeem een veilige werkruimte gecreëerd.
VEILIG
WERKEN
DANKZIJ
VEILIGHEIDS-
SCHERM
Y-TOWERS OP OVERHOEKS IN AMSTERDAM
UITGEVOERD MET HYDR AULISCH
ZELFKLIMMENDE VEILIGHEIDSSCHERMEN
4 VAKBL AD 2 2021
Auteur Martin Pols, PERI
BV2-2021_1 y- towers.indd 4BV2-2021_1 y- towers.indd 4 05-07-21 13:4305-07-21 13:43
PROJECTGEGEVENS
Project Y-Towe r s
Opdrachtgever Oviesa Realisatie VOF, Union Investment Real Estate GmbH,
IES Immobilien-Projektentwicklung GmbH
Aannemer Rizzani de Eccher
leverancier bekistingen PERI
Architect Team V Architectuur)
Constructieadvies Van Rossum
Oplevering Tweede kwartaal 2023
X Bijschrift
5 VAKBL AD 2 2021
BV2-2021_1 y- towers.indd 5BV2-2021_1 y- towers.indd 5 05-07-21 13:4305-07-21 13:43
D
e Y-Towers maken deel uit van een
ensemble van zes wolkenkrabbers op
de locatie Overhoeks aan de noordelijke
IJ-oever in Amsterdam. Elke toren heeft een
eigen karakter. Ook de twee Y-Towers verschil-
len in architectuur (fig. 2), al vormen ze, dank -
zij een verbinding met gemeenschappelijke
plint, samen één gebouw.
Een van de torens is een hoteltoren van 110 m
hoog met 579 kamers. Deze toren heeft een
ingetogen, strakke vormgeving. De andere
toren is een woontoren van 101 m, met 244
appartementen. Deze woontoren is qua
architectuur expressiever, onder meer dank -
zij balkons die onregelmatig zijn verspreid
o ver de gevel. De vierlaagse plint bevat publieke functies, waaronder twee bars,
restaurant, zalen en hotellobby. Daaronder
be vindt zich een tweelaagse split level
parkeergarage.
DR A AGCONSTRUCTIE
De draagconstructie van de torens bestaat uit
een betonnen kern, wanden, kolommen en
vloeren (fig. 3). De bouwmethodiek is voor
beide torens identiek (foto 1). De kern wordt
gebouwd met een hydraulische klimbekisting
en loopt circa 3 à 4 lagen vooruit op de vloeren.
De vloeren zijn uitgevoerd met breedplaten.
Rondom de gevel is een hydraulisch klimmend
veiligheidsscherm voorzien.
VEILIGHEIDSSCHERM
Om beide torens is een veiligheidsscherm aan-
gebracht (fig. 4). Dit scherm dient als wind-
scherm en zorgt voor meer comfort tijdens de
uitvoering. Maar nog belangrijker: het zorgt
voor extra veiligheid. Er wordt dankzij het
scherm voorkomen dat materiaal naar bene -
den valt. Gezien de krappe bouwplaats en de
bouwactiviteiten naast deze bouwplaats, is dat
bij de Y-Towers van extra groot belang.
Het veiligheidsscherm is een hydraulisch zelf -
klimmend systeem (PERI RCS-P), waar voor
geen kraan nodig is om het verticaal te verplaat -
sen. Het principe is vergelijkbaar met een stan-
daard zelfklimmend bekistingssysteem dat voor
de kernen wordt gebruikt (PERI RCS-C).
1 Y
-Towers in uitvoering
6 VAKBL AD 2 2021
BV2-2021_1 y- towers.indd 6BV2-2021_1 y- towers.indd 6 05-07-21 13:4305-07-21 13:43
VEILIGHEID
Bij dit soort hydraulische klimsystemen gaat
er extra veel aandacht uit naar de veiligheid.
De klimprocedure mag alleen worden uitge-
voerd door speciaal door de leverancier opge -
leid personeel. En ook tijdens het klimmen
gelden speciale veiligheidsmaatregelen. Zo
mogen er tijdens het klimmen geen mensen in
de buurt komen van de klimunits.
Een klimunit is voorzien van twee verticale
klimbalken (rails). Deze klimbalken zijn aan
zogenoemde klimschoenen bevestigd, waarin
de klimbalken omhoog worden geleid (fig. 5).
2 Im
pressie Y-Towers met links de woontoren en rechts de hoteltoren
3
3D r
ender constructie
7 VAKBL AD 2 2021
BV2-2021_1 y- towers.indd 7BV2-2021_1 y- towers.indd 7 05-07-21 13:4305-07-21 13:43
CONSTRUCTIE
In het project Het project Y-Towers heeft een
uitdagende constructie met onder meer over-
drachtsconstructies, vakwerkliggers, doos-
in-doos-constructies en voorgespannen stro-
ken. Meer daarover staat in het artikel ' Van
galgenveld naar hippe woonwijk' in Cement.
Deze klimschoenen worden niet, zoals bij een
standaard klimsysteem (kern), aan de wand
bevestigd. Maar in plaats daar van wordt
gewerkt met vloerbalken; stalen profi elen die
met instortankers aan de vloer worden beves-
tigd. De klimschoenen zijn aan deze vloerbal-
ken gemonteerd (fi g. 5).
Het klimmen gebeurt met behulp van hydrauli-
sche cilinders die aan de onderzijde aan de
klimschoenen en aan de bovenzijde via klim-
bouten aan de klimbalken zijn bevestigd (fi g. 6).
Deze cilinders duwen de klimbalken in slagen van 500 mm per keer omhoog. Na elke slag wor-
den de klimbalken gezekerd met een veilig-
heidspal in de klimschoen, waarna de boven-
zijde van de cilinder hydraulisch naar een
lagergelegen klimbout kan worden verplaatst.
Hierna kan een nieuwe slag worden gemaakt.
Deze procedure herhaalt zich totdat alle units
een verdieping hoger zijn geklommen.
Voor beplating van de veiligheidsschermen zijn
er diverse opties: houten beplating, stalen
damwandprofi elbeplating of aluminium pane-
len met gaasprofi el (fi g. 7).
4 Principe veiligheidsscherm
5 Klimbalken met vloerbalken
(a) en klimschoenen (b) 6
Hydraulisch veiligheidsscherm in de praktijk met
vloerbalken, klimbalken en cilinders 7
Diverse soorten beplating voor het
veiligheidsscherm (damwandprofi elbeplating en
aluminium panelen met gaasprofi el)
8 Laadplatform geïntegreerd
in het veiligheidsscherm
A
B
8 VAKBL AD 2 2021
BV2-2021_1 y- towers.indd 8BV2-2021_1 y- towers.indd 8 05-07-21 13:4305-07-21 13:43
L A ADPL ATFORMS
Het is mogelijk de veiligheidsschermen te
combineren met laadplatforms. Deze kunnen
worden gebruikt voor het transport en ver-
plaatsen van materieel, zoals stempels, vloer -
bekisting of bevoorrading van de afbouw. Deze
laadplatforms kunnen worden geïntegreerd in
het veiligheidsscherm, wat ook bij de Y-Towers
het geval is (foto. 8). Het is ook mogelijk om
werkplatforms onder het veiligheidsscherm
toe te passen.
TOT SLOT
Systemen voor hoogbouw hebben het laatste
decennium een grote vlucht genomen, met
name op het gebied van veiligheid. Waar je een
jaar of tien geleden nog nauwelijks veilig-
heidsschermen tegenkwam, zijn die nu bijna
de standaard. Dat is een goede ontwikkeling.
Hierdoor kunnen bijzondere projecten als de
Y-Towers op een beheersbare, snelle en ook
veilige manier worden uitgevoerd.
Met een lidmaatschap kun je inloggen
op de website en heb je toegang tot alle
beschikbare CROW-CUR Aanbevelingen.
Maak jij regelmatig gebruik
van CUR?Aanbevelingen?
Interesse?
Vraag een lidmaatschap aan via www.cur-aanbevelingen.nl
of neem contact op met onze klantenservice 073-205 10 10
9 De kern voor de woontoren wordt een aantal lagen voorgetrokken met een klimbekisting
BV2-2021_1 y- towers.indd 9BV2-2021_1 y- towers.indd 9 05-07-21 13:4405-07-21 13:44
De Y-Towers maken deel uit van een ensemble van zes wolkenkrabbers op de locatie Overhoeks aan de noordelijke IJ-oever in Amsterdam. Elke toren heeft een eigen karakter. Ook de twee Y-Towers verschillen in architectuur (fig. 2), al vormen ze, dankzij een verbinding met gemeenschappelijke plint, samen één gebouw. Een van de torens is een hoteltoren van 110 m hoog met 579 kamers. Deze toren heeft een ingetogen, strakke vormgeving. De andere toren is een woontoren van 101 m, met 244 appartementen. Deze woontoren is qua architectuur expressiever, onder meer dankzij balkons die onregelmatig zijn verspreid over de gevel. De vierlaagse plint bevat publieke functies, waaronder twee bars, restaurant, zalen en hotellobby. Daaronder bevindt zich een tweelaagse split level parkeergarage.
Reacties