Een verbinder tussen ontwerp en uitvoering, dat is hoe je Jan Tol moet zien. En die verbindende rol komt goed van pas nu hij voorzitter is van Stubeco, een vereniging die mensen en kennis al meer dan 50 jaar met succes samenbrengt. Maar die ook mee moet gaan met zijn tijd.
JAN TOL OVER HET BEL ANG EN DE TOEKOMST VAN STUBECO
Een verbinder tussen ontwerp en uitvoering, dat is hoe je Jan Tol
moet zien. En die verbindende rol komt goed van pas nu hij
voorzitter is van Stubeco, een vereniging die mensen en kennis
al meer dan 50 jaar met succes samenbrengt. Maar die ook mee
moet gaan met zijn tijd.
Verbinder van kennis
WIE IS JAN TOL?
Jan Tol (59) is opgeleid als civiel ingenieur aan de Haagse Hogeschool. Na zijn studie begint hij
met een traineeship bij Ballast Nedam, waar hij diverse functies bekleedt. Snel houdt hij zich
bezig met grote, uitdagende projecten zoals de caissons voor de Dartford Bridge over de
Theems. Al aan het begin van zijn carrière specialiseert hij zich in bekistingen en hulpconstruc-
ties ? van tekenen tot rekenen ? en schopt hij het tot hoofd van de afdeling technische werkvoor -
bereiding en ondersteuning.
De hoeveelheid projecten waar Tol nij betrokken is, is indrukwekkend. Altijd als hij ergens naar -
toe gaat, rijdt hij wel langs een van zijn werken. Zijn rollen zijn zeer divers. Soms zit hij direct op
een project, bijvoorbeeld als projectleider bij de N31 in Harlingen (foto 2) of als hoofd bedrijfs -
bureau van de A9 Gaasperdammerweg (foto 3). Maar vaak ook vliegt hij in bij andere projecten.
Daarbij gaat het vooral om het verzinnen van nieuwe dingen. Tol: "Het is gaaf om uit te zoeken
hoe iets beter kan. Er zijn zo veel dingen mogelijk. Gelukkig heb ik altijd en overal de kans gekre -
gen iets nieuws te bedenken."
Bij Ballast Nedam is Tol betrokken bij verschillende bedrijfsbrede innovaties, bijvoorbeeld op
het gebied van BIM. En hij speelt een belangrijke rol in de ideeëncommissie, waar medewerkers
innovaties kunnen inbrengen. Dat gaat om zeer uiteenlopende technieken, van een systeem voor
het automatisch aanbrengen van wegbelijning tot een inbraakbeveiliging van busjes. "Het is
mooi om binnen je bedrijf innovaties te stimuleren en door te voeren. En om anderen daarvoor
enthousiast te maken."
Als Ballast Nedam in 2016 wordt overgenomen door het Turkse Rönesans ? het bedrijf bevindt
zich in zwaar weer ?, volgt een ingrijpende reorganisatie. In 2018 wordt Tol technisch manager
bij Ballast Nedam Parking. Daar vindt hij nooit echt zijn draai. Begin 2020 wordt hij benaderd
door Van Hattum en Blankevoort en kiest hij na 32 jaar Ballast Nedam voor een nieuwe werkge -
ver. Daar wordt hij lid van het MT van regio Noord, en stuurt vandaaruit ontwerpers aan. Een pre -
cies beeld van wat zijn nieuwe functie inhoudt heeft hij aanvankelijk echter niet. "Mijn functietitel
is technisch manager, een rol die veel aannemers kennen. Maar dat is een containerbegrip van
heb ik jou daar. Ik ben vooral een verbinder tussen verwerving, ontwerp, uitvoeringstechniek,
werkvoorbereiding en uitvoering, wat ik bij Ballast Nedam eigenlijk ook al was. Zo heel veel is er
dus niet veranderd. Veel mensen kende ik al en bovendien was ik het al gewend om van project
naar project te verhuizen."
Zijn functie binnen het bouwbedrijf is in zijn ogen enorm belangrijk. "Werkvoorbereiding en uit -
voering moeten zo goed mogelijk bij het ontwerp worden betrokken, deze disciplines moeten
gebruikmaken van elkaar expertise, en dat zo vroeg mogelijk in het proces. We moeten af van de
situatie waarbij uitvoering pas in een te laat stadium waardevolle kennis kan inbrengen."
E
r is veel veranderd bij Stubeco sinds Jan
Tol lid werd, zo'n 30 jaar geleden. Hij kan
zich de begintijd nog goed herinneren,
ook hoe hij binnenkwam. Zijn collega Louis
Brekelmans nam hem een keer mee naar een
bijeenkomst en daar ontmoette hij Gerard
Waaijer, die op zijn beurt was meegenomen
door Piet Breek van HBG.
1 Jan Tol bij het project ' Ver vanging brug
Ouderkerk', foto: Menno Ringnalda
24 VAKBL AD 2 2022
Auteur Jacques Linssen
BV 2-2022 5-interview jan tol.indd 24 23-06-22 15:26
WELKE INDRUK MA AKTE STUBECO IN HET
BEGIN OP JE?
"Gerard had een vergelijkbare rol als ik en ik
zag direct dat het nuttig was dit soort mensen
te ontmoeten. Ik werd aangetrokken door het
idee van de vereniging om mensen te verbin-
den, vanuit verschillende hoeken van de bouw:
opdrachtgevers, aannemers, leveranciers.
Allemaal om kennis over betonconstructies uit
te dragen en uit te wisselen. Waar kan dat beter
dan in een neutraal netwerk als Stubeco? Het
geeft je de kans bij elkaar in de keuken te kijken
en je kunt veel van elkaar opsteken. Loop je
ergens tegenaan, dan is er altijd wel iemand te vinden die je kan helpen. Binnen Stubeco werd
ik lid van de KoKo, de coördinatiecommissie
voor studiecellen. Ik heb dat 25 jaar gedaan.
Later ook als bestuurslid. Het was altijd al ink
trekken om studies op gang te krijgen maar
over het algemeen lukte dat best goed."
EEN A ANTAL JA AR GELEDEN ZETTE JE EEN
PUNT ACHTER JE ACTIEVE INBRENG BIJ
STUBECO. WA AROM?
"Ik wilde niet blijven zitten om het blijven zit-
ten. Ik vond dat het tijd was dat jongere
enthousiastelingen het stokje zouden overne-
men." EN NU BEN JE WEER TERUG. HOE IS DAT ZO
GELOPEN?
"Ik zag dat het minder en minder ging met Stu-
beco. Mensen vonden er niet meer wat ze
zochten. En aangezien ik nooit een blad voor de
mond neem, is mijn mening opgevallen bij het
bestuur. Ze vroegen me of ik Stubeco als voor-
zitter nieuwe energie wilde inblazen."
WAT IS DE OORZA AK DAT HET MINDER GING?
"Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen.
Leden werden te lauw, te afwachtend. En ze
werden onvoldoende gepusht. Maar het heeft
voor een belangrijk deel met de tijdgeest te
maken, iets waar het bestuur niet veel aan kon
doen. Het ledenbestand werd minder veelzij-
dig. In de begintijd van Stubeco was het zo dat
opdrachtgevers bedachten wat er moest wor-
den gebouwd en dat aannemers deden wat
opdrachtgevers zeiden. De behoefte aan tech-
nische kennis bij opdrachtgevers was groot.
Daarom hechtten ze veel waarde aan een club
als Stubeco. Jarenlang hebben wij een
opdrachtgever als voorzitter gehad en veel van
onze studiegroepen werden getrokken door
een opdrachtgever. Maar die tijd is veranderd.
Opdrachtgevers gingen een terugtrekkende
beweging maken, waardoor ook techniek min-
der relevant voor ze werd. Wat hadden ze dan
nog te zoeken bij Stubeco? Maar nu komt de
behoefte aan technische kennis bij opdracht-
gevers weer terug, onder meer door de popu-
lariteit van bouwteams. Het zal nog wel een tijd
nodig hebben voor ze weer in groten getale lid
gaan worden, maar ik denk wel dat we ze weer
meer kunnen betrekken."
HET ZWA ARTEPUNT VAN DE LEDEN LIGT
STEEDS MEER BIJ ONDERA ANNEMERS EN
LEVERANCIERS. OOK A ANNEMERS ZIJN
ONDERVERTEGENWOORDIGD. HOE KOMT DAT?
"Doordat opdrachtgevers weg bleven, werd
het ook voor aannemers minder interessant.
Leveranciers en onderaannemers kwamen ze
toch wel tegen, op de beursvloer bijvoorbeeld.
De toegevoegde waarde van Stubeco werd
voor hen daardoor minder. Bovendien werd
door de veranderende verhouding tussen aan-
nemers en opdrachtgevers de concurrentie
heviger. Daardoor werden aannemers minder
bereid kennis te delen. Zoiets wordt nooit
hardop gezegd, maar je merkt het gewoon. Ik
vind het jammer, want kennis moet je juist
delen. En het is bovendien zo dat als je voor een
25 VAKBL AD 2 2022
BV 2-2022 5-interview jan tol.indd 25 23-06-22 15:26
project iets nieuws bedenkt, daarna iedereen
het toch wel te weten komt.
Kennis verschuift ook verder door naar de
onderaannemers en vandaar zie je dat steeds
meer werk wordt uitbesteed aan moederbe-
drijven of landen als India. Maar het blijft voor
aannemers essentieel om zelf voldoende ken-
nis in huis te hebben. Als je een onderaanne-
mer inschakelt, schakel je ook speci ek zijn
kennis en expertise is. Met een wat bredere
blik komt er misschien wel een betere oplos-
sing uit."
WELKE UITDAGINGEN ZIE JIJ VOOR
STUBECO?
" We moeten verjongen en verbreden. Voor je
het weet ben je een grijze club met oude grijze
mannen. Maar het is best een uitdaging om
jongeren enthousiast te maken. Wat betekent
Stubeco in hun ogen? Een tijd terug heb ik het
initiatief genomen voor Stubeco4U, een bijeen-
komst voor studenten. Daarin brachten we de
jongeren in contact met de wereld waarin ze
wilden gaan werken. Dat was best succesvol:
er kwamen een hoop studenten op af en we
hielden er leden aan over. Maar door corona is
dat evenement al een tijd niet doorgegaan.
Zoiets moet je fysiek doen, online gaat het niet
werken. Het is wel ons idee het weer op te gaan
pakken.
Wat voor ledenwer ving verder het beste werkt
is onderlinge reclame. Nog beter: laat bestaande leden jongere collega's meenemen
naar activiteiten van Stubeco. Zo raken jonge-
ren overtuigd van hoe nuttig het is anderen te
ontmoeten. Zo ben ik er zelf ook ingerold. We
willen daarnaast meer docenten wer ven. Die
kunnen dan weer studenten stimuleren om lid
te worden. Ook zoeken we weer de verbreding
vanuit verschillende branchepartijen. Juist de
kennis en er varing in de breedte van de bran-
che geeft de benodigde aantrekkingskracht en
maakt de Stubeco waardevol."
EEN VAN DE BELANGRIJKSTE THEMA'S IN DE
BOUW MOMENTEEL IS DUURZA AMHEID.
WELKE ROL SPEELT DAT BINNEN STUBECO?
"Het is typisch een onderwerp dat je alleen van
de grond krijgt als je dat als hele keten oppakt
en niet als individuele partijen. Stubeco kan
hierin een goede rol ver vullen. Ook de uitvoe-
rende partijen kunnen er niet omheen. Er is
geen aanbesteding meer waar het niet gaat om
duurzaamheid, EMVI of IFD. Steeds vaker wor-
den we gevraagd MKI-berekeningen te maken.
Dat geldt ook voor onderaannemers en leve-
ranciers. Laatst hadden we met Stubeco een
interessant projectbezoek bij De Groene Boog
(foto 4). Een leverancier liet zien hoe hij moest
aantonen wat de MKI-score was van zijn
oplossing. Maar duurzaamheid is maar één van
de thema's. Denk bijvoorbeeld ook aan digitali-
sering en BIM. En natuurlijk veiligheid, maar
dat is van alle tijden."
OP WELKE ACTIVITEITEN GA AN JULLIE JE DE
KOMENDE JAREN RICHTEN?
"Een belangrijk aandachtspunt is en blijft ken-
nisdeling. De studiecellen zoals we die vroeger
kenden, zijn verleden tijd. Er lopen er nog wel
één of twee, maar je merkt dat mensen er geen
tijd meer in willen steken. In plaats daar van
willen we kennis verspreiden door interes-
sante projectbezoeken, lezingprogramma's en
kleinschalige studies. Onderwerpen laten we
bedenken door een klein groepje mensen en
dan een werkgroep samenstellen die ver vol-
gens in een tijdsbestek van een maand of 2 à 3
iets uitzoekt. Die moet dan met een rapportje
komen waar de sector direct wat aan heeft of
dat anderen stimuleert er verder mee te gaan.
We willen ook meer aandacht besteden aan
samenwerkingen. Met Stutech bijvoorbeeld of
met Betoniek. En LinkedIn gaan we meer inzet-
ten."
MENSEN BINNEN STUBECO VINDEN TOCH
VOORAL HET NETWERKEN BELANGRIJK?
"Dat klopt. Wat dat betreft heeft corona Stu-
beco geen goed gedaan. Je merkt dat mensen
elkaar willen zien, bij elkaar willen komen. Wij
hebben wel dingen online proberen te doen,
maar dat lukte niet goed. Ik heb echt gehoord
van mensen dat zolang we dingen online
deden, ze niet zouden komen. Bij Stutech of
Stumico ligt dat iets anders. Het verschil tus-
sen een fysieke lezing of een lezing via Teams
is voor hen minder groot. Wij zijn voor een
belangrijk deel een netwerkclub. Niet voor
niets er varen mensen de buitenlandreis als
een van onze hoogtepunten (foto 5). Onze trip
naar Hamburg voor komende september zit al
helemaal vol. Maar we moeten de balans net-
werk en kennis in de gaten houden. Ook moe-
ten we voorkomen dat commercie een te grote
rol gaat spelen. Het bewaken van onze neutra-
liteit is een belangrijk speerpunt."
HEB JE VERTROUWEN IN DE TOEKOMST VAN
STUBECO?
"Zeker, anders was ik er niet aan begonnen.
Het valt of staat met enthousiasme. En daar
hoop ik mijn steentje aan te kunnen bijdragen,
net als mijn bestuursgenoten. We moeten
daarbij niet te bescheiden zijn. Een folder bij
een opdrachtgever onder de aandacht brengen
bijvoorbeeld. Maar daar voor moeten we
natuurlijk wel wat te bieden hebben. Als we dat
voor elkaar krijgen dan komen we in een
opwaartse spiraal, daar ben ik van overtuigd"
2 Project N31 Harlingen, waar Jan Tol als technisch
manager en projectleider werkzaam is geweest
(2016-2018)
4 Bezoek Stubeco aan het project 'De Groene Boog' in Rotterdam (september 2021)
5 Tijdens buitenlandreis van Stubeco naar Wenen/Bratislava (2019), kijkt Jan Tol uit over een
utiliteitsbouwproject in Bratislava
3 A9 Gaasperdammerweg, foto: Rijkswaterstaat
26 VAKBL AD 2 2022
BV 2-2022 5-interview jan tol.indd 26 23-06-22 15:26
Reacties
Winfried van der Werf - Ex Ballast Nedam 10 juli 2022 23:25
Jan, helder en prettig stuk om te lezen. Heel herkenbaar. Weet nog onze eerste ontmoeting voor de viaducten in Oostzaan (1988) met Andre. En onze reis naar Denemarken Storebelt. Wens je veel succes bij vHB en vooral met Stubeco. Ik geniet nu al weer 7 jaar van mijn pensioen.
Winfried van der Werf - Ex Ballast Nedam 10 juli 2022 23:25
Jan, helder en prettig stuk om te lezen. Heel herkenbaar. Weet nog onze eerste ontmoeting voor de viaducten in Oostzaan (1988) met Andre. En onze reis naar Denemarken Storebelt. Wens je veel succes bij vHB en vooral met Stubeco. Ik geniet nu al weer 7 jaar van mijn pensioen.