Met de oude Waalbrug schreef Nijmegen in 1936 al historie: het was destijds de grootste overspanning in Europa. Met 'De Oversteek' krijgt de oudste stad van Nederland weer een opvallende blikvanger. De opnieuw grootste enkelvoudige boogbrug in Europa verbindt Nijmegen West met het nieuwe gebied de Waalsprong. De hoofdoverspanning is uitgevoerd in een fraai stalen brugconstructie en de aanbruggen bestaan uit relatief korte boogbruggen. Om gewicht te reduceren, zijn deze boogbruggen uitgevoerd met schuimbeton.
Auteurs:ir. Peter Meijvis (BAM Infraconsult)ir. Sander Roesink (Max Bögl Nederland)ing. Martin Bakker (BAM Civiel)in samenwerking met Rona Kousoureta (Scribo'nea)
6 oktober 2013 VAKBLAD I 1
auteurs ir. Peter Meijvis BAM I\ffraco\fsult\b ir. Sa\fder Roesi\f\b Max Bögl Nederla\fd\b i\fg. Marti\f Ba\b\ber, i\f same\fwerki\fg met Ro\fa Kousoureta Scribo'\fea
Met de oude Waalbrug schreef Ni\fmegen in 1\b36 al historie: het
was desti\fds de grootste overspanning in Europa. Met 'De Over- steek' kri\fgt de oudste stad van Nederland weer een opvallende blikvanger. De opnieuw grootste enkelvoudige boogbrug in Europa verbindt Ni\fmegen West met het nieuwe gebied de
Waalsprong. De hoofdoverspanning is uitgevoerd in een fraaie stalen brugconstructie en de aanbruggen bestaan uit relatief
korte boogbruggen. Om gewicht te reduceren, zi\fn deze boog- bruggen uitgevoerd met schuimbeton.
D
e Waalbrug ? \fu \fog de e\fige
verkeersbrug i\f Nijmege\f ? ka\f
de toege\fome\f hoeveelheid verkeer
\fiet meer verwerke\f. De \fieuwe stads-
brug 'De Oversteek' zorgt voor betere
bereikbaarheid e\f betere spreidi\fg va\f
het verkeer. Hij verbi\fdt de westka\ft va\f de stad met de Waalspro\fg\b de
stadsuitbreidi\fg op de \foordoever
(fig. 3). Door deze uitbreidi\fg vera\f-
dert Nijmege\f va\f ee\f stad aa\f de
Waal \faar ee\f stad waar de Waal door-
hee\f loopt. Da\fkzij ee\f dijkverleggi\fg
e\f het grave\f va\f ee\f \feve\fgeul\b o\ft-
Schuimbeto\f toegepast i\f aa\fbrugge\f \fieuwe stadsbrug Nijmege\f
Vormgeving,
techniek én onderhoud
staat bove\fdie\f ee\f eila\fd i\f de Waal
met ruimte voor wo\fe\f\b recreatie e\f
cultuur\b water e\f \fatuur.
Bouwcombi\fatie Stadsbrug Nijmege\f
verwierf de Desig\f&Co\fstruct-op-\M
dracht voor de bouw va\f de brug e\f de
aa\fleg va\f de bijbehore\fde i\ffrastruc-
NAP +14 720 (MHW)
NAP +7500 (gem\f wate\bpeil)NAP +14 720 (MHW)
NAP +7500 (gem\f wate\bpeil)
artikel 8_betoniek vakblad.indd 6 26-09-13 17:24
7 oktober 2013 VAKBLAD I 1
De brug is opgebouwd uit aardeba\fe\f
als op- e\f afrit\b beto\f\fe\f aa\fbrugge\f
e\f ee\f stale\f brugco\fstructie.
O\ftwerp\beuze\f
Bij de keuze uit de i\fgedie\fde o\ftwer-
pe\f speelde de vormgevi\fg voor de
De Overstee\b
De \fieuwe brug over de Waal krijgt de
\faam 'De Oversteek' als eerbetoo\f
aa\f de geallieerde\f die i\f september
1944 de Waal overstake\f i\f het kader
va\f Operatie Market Garde\f.
tuur e\f \feemt daar\faast het o\fder-
houd voor 25 jaar voor haar
reke\fi\fg.
'De Oversteek' heeft\b i\fclusief aa\fbrug-
ge\f\b ee\f totale le\fgte va\f 1195 m
(fig. 2). De breedte varieert va\f 25 tot
circa 32\b5 m. De brug bestaat uit 2 × 2 rijba\fe\f e\f ee\f calamiteite\fstrook. \MBo-
ve\fdie\f komt er aa\f de stadska\ft ee\f
4 m breed pad voor fietsers e\f voet-
ga\fgers. Vier stijgpu\fte\f biede\f aa\f
deze weggebruikers extra toega\fgs-
mogelijkhede\f. Op diverse plekke\f zij\f
aa\f de stadszijde balko\fs gecreëerd.
2
Zijaanzicht stadsb\bug
'De Ove\bsteek'
1
Het metselwe\bk aan de
zijkanten van de aan-
b\buggen
foto's, tenzij ande\bs
ve\bmeld: Thea van den
Heuvel/DAPh
bestaand maaiveld
nieuw maaiveld
bestaand maaiveld
nieuw maaiveld
artikel 8_betoniek vakblad.indd 7 26-09-13 17:24
8 oktober 2013 VAKBLAD I 1
gemee\fte Nijmege\f ee\f bela\fgrijke
rol. Bouwcombi\fatie Stadsbrug Nijme-
ge\f o\ftwierp same\f met architecte\f
Ney & Poulisse\f ee\f brug die recht
doet aa\f de historie\b de i\fwo\fers e\f de
\fatuurlijke omgevi\fg va\f de stad. Ook
de tech\fische haalbaarheid e\f de co\f-
seque\fties voor het o\fderhoud ware\f
criteria bij de gu\f\fi\fg.
I\f het o\ftwerp is gekoze\f voor ee\f sta-
le\f hoofdoverspa\f\fi\fg va\f 285 m i\f
plaats va\f de mi\fimale eis va\f 235 m.
Voordele\f hierva\f ware\f mi\fder hi\f-
der voor het scheepvaartverkeer \Me\f
meer veiligheid voor het bouwteam tij-
de\fs de bouw va\f de pijlers i\f de rivier.
Met de stale\f brugco\fstructie sluit de
vormgevi\fg va\f de \fieuwe Stadsbrug
aa\f op de oude Waalbrug. Ook voor
de vormgevi\fg va\f de aa\fbrugge\f is
bewust reke\fi\fg gehoude\f met de
omgevi\fg. Het is ee\f zoge\foemde
'i\ftegraalbrug'\b zo\fder voegoverga\f-
ge\f of schar\fiere\f ? op de overga\fge\f
\faar de aardeba\fe\f e\f de stale\f brug-
co\fstructie \fa. De voordele\f hierva\f
zij\f\b dat de brug o\fderhoudsarm is\b
voor de weggebruikers prettiger rijdt
e\f voor de omgevi\fg mi\fder geluids-
overlast veroorzaakt. Het metselwerk
aa\f de zijka\fte\f va\f de aa\fbrugge\f
verwijst \faar Nijmege\f als stad va\f
de bakste\fe\f e\f de gebouchardeerde
pijlers make\f kiezels zichtbaar als ver-
wijzi\fg \faar het gri\fd i\f de rivier.
Fu\fderi\fg
De aa\fbrugge\f zij\f gefu\fdeerd op ee\f
combi\fatie va\f vibropale\f (570 stuks) e\f boorpale\f (100
stuks). De boorpale\f
staa\f o\fder de beide rivierpijlers e\f
o\fder de pijlers i\f de toekomstige \fe -
ve\fgeul. Ze zij\f gemaakt i\f zware
bouwkuipe\f die i\f de oevers va\f de
Waal sto\fde\f. Deze hebbe\f ee\f diame -
ter va\f respectievelijk Ø1800 mm e\f
Ø1200 mm. De zware fu\fderi\fg is
\foodzakelijk\b omdat is gekoze\f voor ee\f
i\ftegraalbrug. De fu\fderi\fg va\fgt de
horizo\ftale belasti\fg als gevolg va\f be -
to\fuitzetti\fg va\f de aa\fbrugge\f e\f de
verticale belasti\fg va\f de brug op. Ook
de stromi\fg va\f de rivier e\f de eve\ftu -
ele aa\fvari\fgskrachte\f resultere\f i\f
extra zware belasti\fg. O\fder de overige
pijlers staa\f de vibropale\f (Ø450 mm).
Aa\fbrugge\f
De stadsbrug bestaat uit twee beto\f-
\fe\f aa\fbrugge\f die de uiterwaarde\f
overbrugge\f. Ze zij\f respectievelijk
230 m la\fg op de zuidoever e\f 680 m
la\fg op de \foordoever. Deze aa\fbrug-
ge\f zij\f opgebouwd uit boogvormige
overspa\f\fi\fge\f\b zes aa\f de zuidzijde e\f zestie\f aa\f de \foordzijde. Elke over-
spa\f\fi\fg bedraagt 42\b5 m. De beto\f-
boge\f\b hamerstukke\f\b de kolomme\f
e\f de poere\f zij\f mo\foliet aa\f elkaar
vast gestort. Voor de poere\f\b kolom-
me\f e\f hamerstukke\f zij\f project-
u\fieke stale\f bekisti\fgssysteme\f \Mo\ft-
wikkeld die de grote variatie i\f hoogte
ko\fde\f opva\fge\f.
Voor de boogdele\f zij\f twaalf secties
bekisti\fge\f toegepast\b ee\f aa\ftal dat is
gebaseerd op optimale uitvoeri\fgss\fel-
heid (foto 4). Per boog ware\f drie tot
vier bekisti\fgssecties \fodig va\f elk
10 m breed e\f 42\b5 m la\fg. Stempels
op de poere\f o\fdersteu\fde\f de bekis-
ti\fg tijde\fs het storte\f (foto 5). I\f ee\f
cyclus va\f zes weke\f ? twee weke\f
koppele\f e\f optrekke\f va\f de bekis-
ti\fgssecties\b twee weke\f vlechte\f e\f
storte\f e\f twee weke\f verharde\f e\f
o\ftkiste\f ? werd aa\f drie boogdele\f
(aa\f éé\f zijde va\f de rivier) tegelijker-
tijd gewerkt.
Tijde\fs de productie va\f de beto\fboge\f
5
Het sto\bten van de
hame\bstukken en
betonbogen voo\b de
aanb\buggen
foto: Stijn Venmans/
BSN
4
De bekisting voo\b de
betonbogen
3
De nieuwe stadsb\bug
ve\bbindt de westkant
van de stad met de
Waalsp\bong
artikel 8_betoniek vakblad.indd 8 26-09-13 17:24
9 oktober 2013 VAKBLAD I 1
is de co\fstructie stabiel gehoude\f met
tijdelijke stale\f trekverbi\fdi\fge\f. Zodra
deze gereed ware\f\b ko\fde\f de stabili -
teitsvoorzie\fi\fge\f worde\f verwijderd.
De bekisti\fge\f zij\f per schip tusse\f de
beide oevers getra\fsporteerd\b waar-
door demo\ftage overbodig was. Voor
de balko\fs is overruimte i\f de bekisti\fg
gecreëerd.
Het storte\f va\f de boge\f werd gereali-
seerd met twee beto\fpompe\f aa\f
weerszijde\f va\f de brug (op éé\f
oever)\b waarbij er \faar elkaar toe werd
gewerkt. Om het weglope\f va\f het
beto\f als gevolg va\f de boogvorm te
verhi\fdere\f\b zij\f i\f de wape\fi\fg gaas-
co\fstructies opge\fome\f. Door de
boogvorm zij\f er i\f de wape\fi\fg gaas-
co\fstructies opge\fome\f die het 'weg-
lope\f' va\f het beto\f verhi\fderde\f.
Ook het beto\fme\fgsel is projectspeci-
fiek bepaald ter verhogi\fg va\f de ver-
werkbaarheid. Om scheurvormi\fg als
gevolg va\f de aa\fsluiti\fg va\f vers
beto\f op oud beto\f te voorkome\f
zij\f ter plaatse va\f de hamerstukke\f
koelleidi\fge\f i\fgebracht.
I\f de kolomme\f va\f de aa\fbrugge\f is
mi\fder (prefab) wape\fi\fg aa\fge-
bracht da\f i\f de rivierpijlers die meer
krachte\f moete\f opva\fge\f. Ook de
hamerstukke\f hebbe\f te make\f met
grote belasti\fg\b o\fder meer va\fuit de
relatief vlakke boogdele\f. I\f de relatief
du\f\fe beto\flage\f va\f deze hamer-
stukke\f ka\f o\fvoldoe\fde wape\fi\fg
worde\f geplaatst. Daarom zij\f i\f de
la\fgsrichti\fg va\f het hamerstuk (i\f de
breedterichti\fg va\f de brug) voorspa\f-
kabels aa\fgebracht die ee\f deel va\f de
krachte\f over\feme\f.
Schuimbeto\f
Om het wegdek over de boogco\fstruc-
tie te ku\f\fe\f aa\fbre\fge\f\b is de ruimte
tusse\f de boge\f e\f de o\fderka\ft va\f
de weg opgevuld. Er is gekoze\f voor
het lichte materiaal schuimbeto\f\b ee\f
me\fgsel va\f ceme\ft\b water\b (za\fd) e\f
lucht (foto 6). De poriestructuur wordt
verkrege\f door toevoege\f va\f ee\f
schuimmiddel aa\f het me\fgsel\b dat is
o\ftstaa\f door het opschuime\f va\f ee\f proteï\fe. Dit schuimbeto\f heeft vol-
doe\fde co\fstructieve sterkte om de
verkeersbelasti\fg door te geve\f aa\f de
hoofddraagco\fstructi\Me. Het moet wel
de krimp e\f temperatuurvervormi\fge\f
va\f de hoofddraagco\fstructi\Me
o\fdergaa\f.
Da\fkzij het geri\fge gewicht va\f het
schuimbeto\f ka\f de draagco\fstructie
lichter worde\f uitgevoerd. De beto\f-
boge\f zij\f daarom slechts 1\b35 m dik
bij de hamerstukke\f e\f slechts 0\b5 m
dik op het hoogste pu\ft.
I\f overleg met de levera\fcier is de ide-
ale same\fstelli\fg va\f het schuimbeto\f-
me\fgsel vastgesteld. Hierbij bode\f ook
CUR-Aa\fbeveli\fg 59 e\f CUR-rapport
160 e\f 181 houvast. Er zij\f uitvoerige
bereke\fi\fge\f e\f i\fte\fsieve teste\f uit-
gevoerd om de be\fodigde sterkte tij-
de\fs de o\ftwerpleve\fsduur va\f
100 jaar vast te stelle\f. Het Belgische
tech\fische co\ftrolebureau Seco\fed
(TIS) keurde de me\fgsels op basis va\f
de o\fderzoeksresultate\M\f goed e\f de
gemee\fte Nijmege\f sto\fd daar volle-
dig achter. Daarmee was de weg vrij
om het schuimbeto\f daadwerkelijk toe
te passe\f.
Er is uitei\fdelijk gekoze\f voor schuim-
beto\f met soortelijke gewichte\f va\f
450 tot 1000 kg/m
3\b versterkt met po-
lypropylee\fvezels om scheurvormi\fg
te beperke\f. I\f totaal gi\fg het om
40 000 m
3. Nooit eerder is schuimbe-
to\f op deze schaal toegepast.
Drai\fage is bela\fgrijk om opdrijve\f
va\f het schuimbeto\f te voorkome\f e\f
om het risico op schade te beheerse\f.
Te\f behoeve va\f hemelwaterafvoer is
op ieder hamerstuk ee\f HWA-u\fit ge-
plaatst. Voor eve\ftueel lekwater dat
o\fder het wegdek terechtkomt\b zij\f
gri\fdkoffers op de hamerstukke\f aa\f-
gebracht\b waari\f het water ka\f weg-
strome\f (foto 7).
Na de plaatsi\fg va\f de gri\fdkoffers e\f
de HWA-u\fits gi\fg het storte\f va\f het
schuimbeto\f va\f start. Dit \fam ee\f
jaar i\f beslag. Op rege\fachtige dage\f
7
Een g\bindkoffe\b
foto: Stijn
Venmans/BSN
6
Het spuiten van
schuimbeton
artikel 8_betoniek vakblad.indd 9 26-09-13 17:24
10 oktober 2013 VAKBLAD I 1
ko\f \fiet worde\f gewerkt va\fwege het
risico op schade aa\f het schuimbeto\f\b
omdat water ee\f grotere volumieke
massa heeft da\f schuimbeto\f. Bove\f
elk hamerstuk ? tusse\f twee boge\f ?
zij\f telke\fs elf lage\f va\f 0\b5 m aa\fge-
bracht\b waarbij de volge\fde laag pas
\fa uithardi\fg va\f de vorige ko\f wor-
de\f gestort. De limiteri\fg va\f deze
laagdikte is om te voorkome\f\b dat de
lucht tijde\fs het storte\f door het eige\f
gewicht va\f het schuimbeto\f uit het
me\fgsel wordt gedrukt.
De schuimbeto\fstorte\f beslaa\f met ie-
dere volge\fde stort ee\f groter opper-
vlak: de eerste schuimbeto\fstort bove\f
het hamerstuk aa\f de basis va\f de
boog is het klei\fst. De hogere\b bredere
lage\f bove\f de hamerstukke\f werde\f
i\f vakke\f verdeeld\b omdat er beperki\f-
ge\f zij\f aa\f de maximale stort per
keer. Deze vakke\f werde\f afgebake\fd
met prefab schuimbeto\fblokke\f die op
het voorspelde scheure\fpatroo\f wer-
de\f geplaatst. Op die ma\fier fu\fgere\f
ze als scheuri\fleiders om ee\f stabiel
scheure\fpatroo\f te late\f o\ftstaa\f
o\fder geco\ftroleerde omsta\fdighe-
de\f\b op die plaatse\f waar deze scheu-
re\f ook i\f het reke\fmodel ware\f
voorspeld. Op het schuimbeto\f worde\f ee\f
pvc-folie e\f vilt aa\fgebracht.
Daarover komt me\fggra\fulaat dat
o\fder ee\f dwarshelli\fg ka\f worde\f
geplaatst. Hierover wordt het asfalt
aa\fgebracht.
Stale\f brugco\fstructie
I\f het voorjaar va\f 2011 is ee\f tijdelijk
platform gebouwd i\f de uiterwaarde\f
va\f de Waal voor de opbouw va\f de
285 m la\fge stale\f hoofdoverspa\f-
\fi\fg. De hiervoor be\fodigde eleme\f-
te\f ? bij\fa 150 stuks met ee\f maximale
le\fgte va\f 40 m e\f ee\f maximaal ge-
wicht va\f 140 to\f ? zij\f gemaakt i\f de
staalfabriek va\f Max Bögl i\f Neumarkt
(Zuid-Duitsla\fd). Vervolge\fs zij\f ze per
schip \faar Nijmege\f vervoerd e\f op
het platform i\f elkaar gelast.
Op 20
april 2013 is de stale\f brugco\f -
structie met succes op de defi\fitieve
plek gelegd. O\fder de co\fstructie wer -
de\f hiervoor eerst twee i\fsteekhave\fs
uitgebaggerd voor de twee e\forme
po\fto\fs ter grootte va\f elk ee\f voetbal -
veld (foto 8). Vier hijsco\fstructies aa\f
alle hoeke\f tilde\f de brug 10 m om-
hoog\b op het \fiveau va\f de hoofdpijlers.
Op de po\fto\fs ware\f hulptore\fs gebouwd die aa\fslote\f op twee hulp-
tore\fs i\f de brug. Door water uit de
po\fto\fs te pompe\f\b kwame\f deze
omhoog e\f werd het gewicht va\f de
stale\f brug overgebracht op de po\f -
to\fs. Om vijftie\f stale\f a\fkerpale\f la\fgs
de oevers va\f de Waal werde\f lierdra -
de\f gespa\f\fe\f. E\forme liere\f op de
po\fto\fs trokke\f de lierdrade\f aa\f\b
zodat de stale\f co\fstructie over de volle
breedte va\f de rivier ko\f draaie\f e\f ver -
volge\fs \faar de hoofdpijlers werd ge -
trokke\f. Door ballastwater i\f te late\f
lope\f\b zakte\f de po\fto\fs e\f kwam het
gewicht va\f de brug op de pijlers te
ligge\f.
Borstweri\fge\f
De borstweri\fge\f va\f de brug zij\f
eve\fee\fs i\f het werk gestort. Deze zij\f
gerealiseerd voordat het schuimbeto\f
werd aa\fgebracht. Met de bekisti\fge\f
o\ftsto\fde\f 2\b5 m brede pa\fele\f met
daartusse\f verticale dilatatievoege\f om
de uitzetti\fge\f va\f de beto\f\fe\f
draagco\fstructie op te va\fge\f. Tege\f
de borstweri\fge\f zij\f aa\f weerszijde\f
bakste\fe\f gemetseld ? steeds zes rije\f
ste\fe\f \faast elkaar met daar\fa ee\f di-
latatievoeg. De dilatatievoege\f tusse\f
het beto\f e\f de bakste\fe\f verspri\fge\f
8
Pontons va\ben de sta-
len boogconst\buctie uit
de insteekhavens de
\bivie\b op, naa\b de aan-
b\buggen
artikel 8_betoniek vakblad.indd 10 26-09-13 17:24
11 oktober 2013 VAKBLAD I 1
Betro\b\be\f partije\f
opdrachtgever Gemee\fte Nijmege\f
advies (Gemee\fte Nijmege\f) Royal Hasko\fi\fgDHV
o\ftwerp, bouw e\f o\fderhoud BAM Civiel e\f Max Bögl Nederla\fd
architect brug e\f o\ftwerp stijgpu\fte\f Ney & Poulisse\f (B)
o\ftwerp beto\fco\fstructies aa\fbrugge\f,
same\fstelli\fg schuimbeto\fme\fgsel BAM I\ffraco\fsult
schuimbeto\f Faber
voorspa\f\fi\fg Dywidag-Systems I\fter\fatio\fal
stale\f be\bisti\fge\f He\fdriks
Meer betrokke\f partije\f vi\fdt u bij het artikel op www.beto\fie\b.\fl.
te\f opzichte va\f elkaar. Hierdoor o\ft-
staa\f er gee\f opvalle\fde doorkijkjes.
Het metselwerk met haar fij\fe voege\f
kostte heel wat hoofdbreke\fs voor de
juiste vera\fkeri\fg e\f opbouw. Het pro-
jectteam voerde sli\fgerproeve\f met
za\fdzakke\f uit die de sterkte e\f duur-
zaamheid va\f het metselwerk ter
plekke aa\ftoo\fde\f.
Barriers met geluidsscherme\f
De veiligheidsbarriers\M\b lichtmaste\f\b ka-
belgote\f e\f geluidsscherme\f zij\f als
éé\f i\ftegrale co\fstructie uitgevoerd.
De beto\f\fe\f basis is i\f het werk ge-
stort. Daarop zij\f de 6 m la\fge prefab-
beto\fbarriers geplaatst. I\f ee\f uitspa-
ri\fg i\f de barrier kome\f steeds twee
glaze\f pa\fele\f va\f elk 3 m breed. Het
is uiterst precisiewerk om ? o\fda\fks de
tolera\fties va\f de beto\fbasis\b de pre-
fab barriers e\f de glaze\f pa\fele\f ? ee\f
aa\fsluite\fd geheel op te bouwe\f. De
geluidsscherme\f worde\f aa\f de oost-
zijde \fage\foeg over de gehele brug
aa\fgebracht\b aa\f de westzijde waar dat
volge\fs de geluidsco\ftoure\fbere\Mke-
\fi\fg \foodzakelijk is.
Pla\f\fi\fg
Va\fwege de hoge risico's is i\f de te\f-
derfase al ee\f aa\f\fame gedaa\f voor
het hoogwater\b op basis va\f statistie-
ke\f e\f verwachti\fge\f. Si\fds de start
va\f de uitvoeri\fg heeft hoogwater zich
al zes keer voorgedaa\f\b tot zelfs kort
voor e\f \fa het i\fvare\f va\f de stale\f
brugco\fstructie (foto 9). De freque\ftie\b
de duur e\f de i\fte\fsiteit ware\f vele
male\f groter da\f was voorzie\f. De uit-
voeri\fgspla\f\fi\fg is daardoor voortdu-
re\fd aa\fgepast. Zo ko\f o\fder meer
worde\f geschove\f met werkzaamhe-
de\f va\f de \foord- \faar de zuidoever\b
zodat de werkzaamhede\f wél ko\fde\f
doorgaa\f. Da\fkzij de i\ftegrale same\f-
werki\fg door alle betrokke\f partije\f e\f
LEAN-pla\f\fi\fg\b blijft de o\fwrikbare
opleverdatum va\f 1 \fovember 2013
geha\fdhaafd. Aa\fgezie\f ook het i\fva-
re\f va\f de brugco\fstructie is verscho-
ve\f va\f \fovember vorig jaar \faar april
dit jaar is de druk op de afbouwfase
groot.
Omgevi\fgsaa\fdacht
Het tra\fsport per schip va\f de stale\f
boogeleme\fte\f e\f va\f de bekisti\fgs-
secties heeft vele vrachtwage\fbewe-
gi\fge\f voorkome\f met als resultaat
mi\fder omgevi\fgshi\fder. Daar\faast is
voortdure\fd gezocht \faar hergebruik
va\f materiale\f. Het za\fd voor het tij-
delijk platform is gewo\f\fe\f uit de
Maas e\f wordt op\fieuw verwerkt i\f
het Europoortgebied. Het gri\fd uit de
afdeklaag va\f dit platform was afkom-
stig uit ee\f oude spoorlij\f i\f de buurt
e\f wordt verwerkt i\f het me\fggra\fu-
laat o\fder het asfalt. Za\fd i\f de aarde-
ba\fe\f is afkomstig va\f o\fder meer
\fieuwbouw va\f parkeergarages. Pui\f
uit oude omgevi\fgspa\fde\f is gebruikt
i\f de fu\fdatie va\f de werkweg e\f
wordt hergebruikt i\f de defi\fitieve
wegfu\fdatie va\f de aa\fbrugge\f. De
werkweg op de \foordoever is i\fmid- dels omgebouwd tot \fieuwe toe-
ga\fgsroute met dezelfde fu\fderi\fg:
de Graaf Alardsi\fgel.
Tot slot
Al i\f de o\ftwerpfase is door de betrok-
ke\f partije\f geï\fvesteerd i\f optimale
same\fwerki\fg met éé\f doel: ee\f
prachtige \fieuwe stadsbrug voor Nij-
mege\f. Va\f deze gezame\flijke i\fzet
e\f betrokke\fheid was ook gedure\fde
de hele uitvoeri\fg sprake. De ge-
mee\fte Nijmege\f bevestigt dit met de
prachtige sloga\f 'We make\f De Over-
steek same\f'.
9
De pijle\bs tijdens hoog-
wate\b
Video's o\fli\fe
Op
www.beto\fie\b.\fl staa\f e\fkele
video's over de uitvoeri\fg va\f de
stadsbrug Nijmege\f.
artikel 8_betoniek vakblad.indd 11 26-09-13 17:24
Video's
Bekijk ook deze video's over de uitvoering van de nieuwe stadsbrug van Nijmegen:
Reacties