Om het centrum van Oudenbosch te ontlasten van drukke verkeersstromen, wordt rondom de kern een weg aangelegd. Onderdeel van deze rondweg is een nieuwe onderdoorgang onder het spoor; een tunnelbak waarmee auto- en treinverkeer veilig en duurzaam van elkaar worden gescheiden. Voor de bouw van de verdiepte tunnelbak is een samengestelde bekisting ontwikkeld, waarop op elke hoogte veilig kan worden gewerkt.
Het project bestaat uit twee delen: het bouwen van de spoortunnel en het aanleggen van de weg, inclusief drie rotondes. Ongeveer halverwege het traject gaat de weg onder het spoor door. Voor de onderdoorgang onder het spoor wordt door Ippel Civiele Betonbouw een 317 m lange verdiepte tunnel gebouwd. NOE-Bekistingtechniek ontwikkelde hiervoor een samengestelde bekistingoplossing. De bekisting wordt ingezet voor het in het werk storten van de wanden van de tunnelbak plus de wanden en vloeren van de bijbehorende pompkelder. De tunnelbakwanden – variërend in hoogte van 1 tot 6 m – worden in twaalf moten van gemiddeld 28 m gerealiseerd.
De samengestelde kist is opgebouwd uit NOEcombi 70 spanten en NOEcombi 10 liggers. Met Combi 70 spanten van 3000 mm kon iedere gewenste bekistinghoogte uit één stuk worden opgebouwd. De spanten zijn onderling gekoppeld met oplengribben, zodat alle nodige hoogtematen van de bekisting konden worden samengesteld. Op het Combi 70 spant werden horizontaal stalen Combi 10 liggers vast gebout. Deze ondersteunen de platen betonmultiplex die, met het oog op de CUR100 B1 oppervlakte-eis aan het beton, blind zijn geschroefd.
Op deze manier zijn schotten van 3000 x 6000 mm en 3000 x 3000 mm samengesteld. De platen betonmultiplex variëren in hoogte van 1500 mm aan weerszijden van het begin van de tunnelbak, tot 6000 mm in het midden. Bij de daadwerkelijke onderdoorgang onder het spoor is de bekisting enkelvoudig uitgevoerd tegen de aanwezige damwanden. Over de rest van het tunnelbaktraject werd gewerkt met een dubbele kist.
Met de NOEcombi 70 bekisting kan op elke hoogte veilig worden gewerkt. Loopsteigerdelen kunnen op verschillende hoogten in de spanten worden geschoven, zodat iedere centerpen goed bereikbaar is. De spanten staan maximaal 1000 mm h.o.h. uit elkaar, de centerpennen maximaal 3000 mm. Dat geeft een betonoppervlak per centerpen van 4,5 m² en daarmee een rustig betonbeeld.
Het betonoppervlak is verder voorzien van cannelures die mogelijk werden door middel van geschaafde en gelakte latten die op de kist zijn aangebracht. De cannelures lopen nauwkeurig verticaal en geven een effect aan het betonbeeld van de 10° achterover hellende tunnelwanden.
Aanleiding voor het project Zuidelijke Omlegging Oudenbosch is de verkeersdrukte op de doorgaande weg door Oudenbosch. Hierdoor staan leefbaarheid, doorstroming en veiligheid onder druk. Door een toename van het vervoer over het spoor wordt deze druk extra verhoogd. Als oplossing voor dit probleem wordt gestreefd naar ontlasting van de route door de gemeente plus het aanbieden van een alternatieve verkeersontsluiting van al het verkeer.
Reacties