Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

Beperken scheurvorming bij CER

Betontechnologisch advies landhoofden in de Container Exchange Route Jeroen Van Oosten - 21 maart 2021

Als eindopdracht voor de opleiding Betontechnologisch adviseur (BTA) van de Betonvereniging is een betontechnologisch adviesrapport opgesteld voor het project CER (Container Exchange Route). In het advies wordt onder meer ingegaan op de omgang met scheurvorming tijdens de verhardingsfase in de landhoofden moet worden omgegaan.

Projectgegevens

  • Project Container Exchange Route
  • Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam
  • Opdrachtnemer Combinatie CER, gevormd door Koninklijke VolkerWessels-ondernemingen KWS en Van Hattum en Blankevoort
  • Ontwerp VolkerWessels Infra Competence Centre (VWICC)
  • Leverancier Betonmortel Mobile Concrete Group (MCG)
  • Leverancier prefab beton Spanbeton
  • Leverancier gewapende grondconstructies Terre Armée

Verbinding tussen containerbedrijven op de Maasvlakte

De Container Exchange Route (CER) in de Rotterdamse haven verbindt de containerbedrijven op de Maasvlakte met elkaar (fig. 2). Dankzij de route wordt de uitwisseling van containers effi ciënter, wat de concurrentiepositie van de haven als containerhub versterkt. De CER bestaat uit een 17 km lange, doorgaand gewapende betonnen (DGB) baan met zes gelijkvloerse kruisingen en drie kunstwerken (fig. 2). Een van de kunstwerken is kunstwerk Noord. Dit is een gekromd viaduct dat een ongelijkvloerse kruising van de CER-baan mogelijk maakt met de onderliggende infrastructuur – een spoorverbinding naar Maasvlakte 2, een brandweerpad, een leidingenstrook naar de Amaliahaven en een toekomstige industrieweg. Kunstwerk Noord bestaat uit twee gewapende grondconstructies, met daartussen een viaduct met zes overspanningen (foto 1, foto. 3). Het viaduct is opgebouwd uit prefab liggers die geplaatst zijn op vijf tussensteunpunten en twee landhoofden. Deze landhoofden zijn op staal gefundeerd op de gewapende grondconstructie. De landhoofden zijn ongeveer 12 m lang en opgebouwd uit een sloof van 4 m breed, een spiestuk waar de liggers op rusten en een frontwand waar de stootvloer op aansluit (fig. 4).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren