Langs de snelweg A12 ter hoogte van Ede verrijst de nieuwbouw van Toyota Material Handling. Opvallend architectuurkenmerk van het nieuwe pand is de industriële, weerbestendige schijngevel van cortenstaal, die is gemonteerd op de achtergelegen betonnen gevelconstructie. De constructie dient niet alleen als drager voor de ‘voile’, maar vervult ook een dragende functie voor de achterliggende hal.
Het T-vormige pand bestaat in hoofdzaak uit twee delen: een met cortenstaal afgewerkte betonnen constructie met 3000 m² kantoren en showroom aan de voorzijde, met daarachter een 9000 m² tellende bedrijfshal die is afgewerkt met gevelbeplating. Het geheel staat op een perceel van circa 17.000 m². De betonconstructie van de voorzijde is in het werk gestort en voor de opvallende, ronde hoeken van de betonconstructie zijn speciaal op maat gemaakte bekistingen geleverd. Het nieuwe pand is ontworpen door Rempt van der Donk en wordt ontwikkeld door Bruil Bouwbedrijf uit Ede.
De bedrijfshal is opgebouwd rondom een stalen constructie en heeft een dak dat bestaat uit raatliggers. De hal is verbonden met de voorliggende betonconstructie die daarmee een dragende functie vervult. Hiertoe is ter plaatse van de verbinding van de beide gebouwdelen, gebruikgemaakt van een aangepast betonmengsel en extra wapening voor een optimale verdichting.
De betonnen gevelconstructie werd in het werk gestort met het NOEtop wandbekistingsysteem. Deze solide wandbekisting heeft het voordeel van een geïntegreerde gording, waardoor een synthese wordt gevormd van paneelbekisting en dragerbekisting. De keuze voor het plaatsen van centeringen is daarbij vrij.
Om de robuuste bekisting noch duurzamer te maken, zijn alle panelen en profielen van binnen en van buiten volbad verzinkt. Daarbij zijn alle panelen, ongeacht de grootte, van massieve hoeken en geïntegreerde hefboomkanten voorzien. Ook de materiaalsterkte van de profielen is bij alle panelen gelijk. De toelaatbare betondruk ligt bij 88 kN/m².
De opening van de betonnen constructie naar de achtergelegen bedrijfshal is uitgevoerd met ronde hoeken met een radius van 118 graden, waardoor het gebouw zich lijkt te openen naar de achtergelegen hal. Ook de zijgevels zijn uitgevoerd met ronde hoeken: één gevel met twee hoeken met een radius van 90 graden; de ander met hoeken met radii van 70 en 118 graden. Hierdoor loopt het gebouw aan deze zijde taps toe naar de achtergelegen bedrijfshal.
Reacties