Bij Badhoevedorp wordt gewerkt aan de omlegging van de A9. Bij de aanleg van nieuwe viaducten wordt het betonpuin ingezet dat vrijkomt bij de sloop van de bestaande kunstwerken.
De A9 wordt circa 600 m ten zuiden van Badhoevedorp gelegd. Het nieuwe tracé wordt uitgebreid naar drie rijstroken en een vluchtstrook in beide richtingen. Doel van het project is het verbeteren van de leefbaarheid en de luchtkwaliteit. Bovendien ontstaat er ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in het dorp, zoals parken en woonwijken.
Om de omlegging te kunnen realiseren, worden er 10 viaducten gebouwd variërend in lengte van 30 tot 170 m en 12 tot 90 m breed. De meest tot de verbeelding sprekende werkzaamheden zijn de aanleg van twee viaducten over de A4 en over de Schiphol spoorlijn. Ook komt er een onderdoorgang voor hoogwaardig openbaar vervoer. Het project wordt gerealiseerd door de bouwcombinatie BadhoeverBogen, bestaande uit VolkerWessels, Boskalis en Mourik Groot-Ammers. De werkzaamheden moeten eind 2018 klaar zijn.
Brugliggers van huidige kunstwerken worden door het Amsterdamse bedrijf Rewinn, een samenwerking tussen Sagrex en de Theo Pouw Groep, ingenomen, gebroken en daarna verwerkt in de granulaatwasser en gecertificeerd. Betonmortelleverancier Mebin gebruikt deze hoogwaardige betongranulaten vervolgens als zand- en grindvervanger in de productie van het beton voor het project.
Reacties