Op 7 oktober heeft de jury de genomineerden voor de Betonprijs 2011 bekendgemaakt. In aanloop naar de Betondag op neemt Cementonline in zes afleveringen de genomineerde in de zes verschillende categorieën nader onder de loep. In deze zesde en laatste aflevering de categorie Beton en samenleving.
De maatschappelijke functie van beton is niet eenvoudig te duiden. Dat bleek uit de grote diversiteit van de inzenders. De jury moest zich voortdurend realiseren in hoeverre de inzendingen gematerialiseerd uit beton een maatschappelijke relevantie hadden. Een aantal inzendingen bestond uit beeldende kunstwerken, waarbij beton als ondersteunend (onderstrepend) materiaal werd gebruikt. Onder andere van de inzending ‘Wuivend Gras’ in de Gemeente Veldhoven was de jury zeer gecharmeerd, hoewel de maatschappelijke relevantie net niet voldoende was om tot de genomineerden te behoren. Uit de 23 inzendingen zijn drie genomineerde gekozen.
Woldstrand Zeewolde is een kilometerlange recreatieve zone langs het Veluwerandmeer. Inwoners van Zeewolde hebben een bijdrage geleverd aan de plannen door hun wensen op te tekenen en toe te lichten in diverse inspraakrondes. Het Woldstrand in Zeewolde wordt heringericht en wordt daardoor één van de leukste stranden in Flevoland. De stranden worden met elkaar verbonden door de Boardwalk, een kilometer lange betonnen wandelpad. De Boardwalk is in zijn geheel gerealiseerd op het strand en bestaat uit een aantal betonplaten die uitgevoerd zijn met een unieke print.
opdrachtgever: Gemeente Zeewolde
architect: Bureau Maris BV
constructeur: Dura Vermeer Beton- en Waterbouw BV
aannemer: Dura Vermeer Beton- en Waterbouw BV, regio Oost
De geluidsschermen zijn ontworpen als gestapelde horizontale banen met een maximale continuïteit aan de wegzijde. De vorm van de schermen is ontleend aan de ruimtelijke visie op dit traject, het karakteristieke vogelpatroon is onderdeel van het routeontwerp voor de A2. Aan de woonzijde is juist het ritme van karakteristiek gevormde kolommen beeldbepalend. De schermen hebben letterlijk twee voorkanten, waarbij de mate van detail aan de woonzijde is afgestemd op de zichtbaarheid ervan.
opdrachtgever: Rijkswaterstaat
architect: Aletta van Aalst & Partners, Paul Wintermans, Quist Wintermans Architecten, Paul van der Ree, StudioSK
constructeur: Lincon Ingenieursbureau Betonconstructies, IV Infra/Spanbeton, DHV
aannemer: KWS, Boskalis, Mourik Van Hattum en Blankevoort, Vobi Beton- en Waterbouw, Holland Scherm, Dura Vermeer Besix
leveranciers Liggers: Spanbeton
leverancier geluidsschermelementen: Romein Beton
Voor de verbinding tussen Den Haag en Rotterdam is voor een groot deel gebruikgemaakt van de voormalige Hofpleinlijn. Deze lijn is daartoe omgebouwd van een heavy-rail naar light-rail. Voor de aansluiting van RandstadRail op het Rotterdamse metronet diende het metrostation Rotterdam Centraal te worden uitgebreid van een twee- naar een driesporig station. Randvoorwaarde hierbij was dat het oude metrostation Centraal gedurende de verbouwactiviteiten in exploitatie bleef. Door de tracékeuze en de tunnelboortechniek kon de bouwhinder door RandstadRail voor de omgeving sterk worden beperkt. Het is voor de eerste keer dat de boortechniek voor een tunnel van deze afmeting binnen een stedelijk gebied is gerealiseerd.
opdrachtgever: Stadsregio Rotterdam / gemeente Rotterdam
architect: Maarten Struijs
constructeur: Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam
aannemer: Saturn v.o.f. (Dura Vermeer/Züblin AG) en Mobilis B.V.
Lees ook het themanummer van Cement over de RandstadRail uit 2007:
Reacties