Op 7 oktober heeft de jury de genomineerden voor de Betonprijs 2011 bekendgemaakt. In aanloop naar de Betondag op 17 november neemt Cementonline in zes afleveringen de genomineerde in de zes verschillende categorieën nader onder de loep. In deze derde aflevering de categorie bruggen & viaducten.
In de categorie bruggen en viaducten is een aantal bijzondere projecten ingediend, variërend van kleine tot hele grote infrastructurele werken. Bij de projecten is veel aandacht aan vormgeving besteed. Uit de 11 inzendingen heeft de jury 3 projecten genomineerd.
Deze slanke, betonnen verkeersbrug met bijzondere randliggers voor de gemeente Heerhugowaard is tegen relatief lage kosten ontworpen en uitgevoerd. Op de randliggers na bestaat de brug uit standaardliggers en de overspanning is afgestemd op de standaardmaten. De randliggers zijn van zelfverdichtend beton, waarmee de vorm van hoekverdraaiing het beste te maken is.
opdrachtgever: Gemeente Heerhugowaard
architect: ipv Delft, ingenieursbureau voor productvormgeving
constructeur: Pieters Bouwtechniek
aannemer: Haarsma Groep
De fly-over in knooppunt ‘De Hogt’ is het meest in het oog springende kunstwerk in de Randweg Eindhoven. Met een lengte van ruim 560 m en een hoogte van 18 m boven maaiveld is de fly-over gezichtsbepalend en geeft met haar slanke vormgeving een fraaie balans tussen functionaliteit en elegantie.
opdrachtgever: Rijkswaterstaat
architect: VHP-Architecten
constructeur: Breijn/Movares (UO) / Oranjewoud (DO)
aannemer: Heijmans
Lees ook ook het Cementartikel: Lang, hoog, slank
De Gooisebrug in Vleuten-De Meern is de eerste brug in zeerhogesterktebeton (ZHSB) in Nederland die volledig is uitgevoerd in voorgespannen beton. De Gooisebrug verbindt de Rijksstraatweg met de Zandweg over de Leidsche Rijn. Het zijn niet de dimensies die de Gooisebrug bijzonder maken. Het gaat hier om de techniek en de gebruikte materialen. Omdat de constructie ongescheurd blijft kon de traditionele zachtstaalwapening achterwege blijven. Aan de betonspecie worden zeer fijne vulstoffen en staalvezels toegevoegd, waardoor de eigenschappen worden verbeterd.
opdrachtgever: Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. Stedelijk Beheer
architect: Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. IBU Stadsingenieurs
constructeur: Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. IBU Stadsingenieurs
aannemer: Romein Beton
Lees ook ook het Cementartikel: Slanke brug met ZHSB
Constructies in de waterbouw (verschijnt 3 november)
Reacties