Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Betonprijs: nominaties bruggen en viaducten

31 oktober 2011

Op 7 oktober heeft de jury de genomineerden voor de Betonprijs 2011 bekendgemaakt. In aanloop naar de Betondag op 17 november neemt Cementonline in zes afleveringen de genomineerde in de zes verschillende categorieën nader onder de loep. In deze derde aflevering de categorie bruggen & viaducten.

In de categorie bruggen en viaducten is een aantal bijzondere projecten ingediend, variërend van kleine tot hele grote infrastructurele werken. Bij de projecten is veel aandacht aan vormgeving besteed. Uit de 11 inzendingen heeft de jury 3 projecten genomineerd.

Brug Stad van de Zon

Deze slanke, betonnen verkeersbrug met bijzondere randliggers voor de gemeente Heerhugowaard is tegen relatief lage kosten ontworpen en uitgevoerd. Op de randliggers na bestaat de brug uit standaardliggers en de overspanning is afgestemd op de standaardmaten. De randliggers zijn van zelfverdichtend beton, waarmee de vorm van hoekverdraaiing het beste te maken is.

opdrachtgever: Gemeente Heerhugowaard

architect: ipv Delft, ingenieursbureau voor productvormgeving

constructeur: Pieters Bouwtechniek

aannemer: Haarsma Groep

Fly-Over ‘De Hogt’, Randweg Eindhoven

De fly-over in knooppunt ‘De Hogt’ is het meest in het oog springende kunstwerk in de Randweg Eindhoven. Met een lengte van ruim 560 m en een hoogte van 18 m boven maaiveld is de fly-over gezichtsbepalend en geeft met haar slanke vormgeving een fraaie balans tussen functionaliteit en elegantie.

opdrachtgever: Rijkswaterstaat

architect: VHP-Architecten

constructeur: Breijn/Movares (UO) / Oranjewoud (DO)

aannemer: Heijmans

Lees ook ook het Cementartikel: Lang, hoog, slank

Gooisebrug

De Gooisebrug in Vleuten-De Meern is de eerste brug in zeerhogesterktebeton (ZHSB) in Nederland die volledig is uitgevoerd in voorgespannen beton. De Gooisebrug verbindt de Rijksstraatweg met de Zandweg over de Leidsche Rijn. Het zijn niet de dimensies die de Gooisebrug bijzonder maken. Het gaat hier om de techniek en de gebruikte materialen. Omdat de constructie ongescheurd blijft kon de traditionele zachtstaalwapening achterwege blijven. Aan de betonspecie worden zeer fijne vulstoffen en staalvezels toegevoegd, waardoor de eigenschappen worden verbeterd.

opdrachtgever: Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. Stedelijk Beheer

architect: Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. IBU Stadsingenieurs

constructeur: Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. IBU Stadsingenieurs

aannemer: Romein Beton

Lees ook ook het Cementartikel: Slanke brug met ZHSB

Meer informatie

Volgende aflevering

Constructies in de waterbouw (verschijnt 3 november)

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren