Op 7 oktober heeft de jury de genomineerden voor de Betonprijs 2011 bekendgemaakt. In aanloop naar de Betondag op neemt Cementonline in zes afleveringen de genomineerde in de zes verschillende categorieën nader onder de loep. In deze vierde aflevering de categorie constructies in de waterbouw.
Uit de inzendingen bleek een enorm vakmanschap. Echter om genomineerd te worden is er meer nodig dan vakmanschap alleen. Innovatie in techniek heeft een belangrijke rol gespeeld bij de jury voor de uiteindelijke keuze van de 2 nominaties (uit 9 inzendingen).
Sluis 0124 is de eerste sluis ter wereld met sluisdeuren gemaakt van hogesterktebeton. De Amsterdamse primeur is een doorbraak in het gebruik van beton in beweegbare waterkerende constructies wereldwijd. De deuren zijn goedkoper in aanschaf en onderhoud en leveren bovendien een voordeel op in duurzaamheid.
opdrachtgever: Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA)
architect: Meyer en Van Schooten Architecten
constructeur: Ingenieursbureau Amsterdam
aannemer: Schuurmans Betonbouw
leverancier deuren: Haitsma Beton
Lees ook het Cementartikel Sluisdeur in HSB
Het ‘Busan-Geoje Fixed Link’-project is één van de grootste infrastructuurprojecten in de geschiedenis van Zuid-Korea. Het totale project bestaat uit een afgezonken tunnel en twee tuibruggen. De tunnel kruist een zeestraat op een diepte van 48,25 m en is 3240 m lang. Voor het transporteren en afzinken van de tunnelelementen is een team samengesteld dat in drie jaar tijd 18 tunnelelementen met grote precisie op de zeebodem heeft geplaatst. De elementen van elk 180 m, zijn in een droogdok gemaakt waarna ze door middel van opdrijven, transporteren en afzinken op hun definitieve plek zijn geplaatst.
opdrachtgever Daewoo E&C
constructeur Lowi A/S, Halcrow Group, TEC
aannemer Strukton Afzinktechnieken
Lees ook het Cementartikel Afzinken op zee
Nominaties categrorie Uitvoering (verschijnt 7 november)
Reacties