De bouw van de Markthal Rotterdam gaat een nieuwe fase in. Gedurende drie dagen wordt er zo'n 13 m³ beton gestort op een diepte van 15 m onder water. Het wordt de bodem van de ondergrondse parkeergarage.
Het beton wordt gestort op de bodem van de grote waterpoel bij de bouwput. Dit water dient om de druk op de wanden en de bodem van de bouwput zoveel mogelijk te spreiden. Volgens projectontwikkelaar ProVast is het een behoorlijk logistieke operatie. De stort moet onafgebroken plaatsvinden om gedurende het uitharden geen naden te creëren. De vloer moet namelijk één geheel worden om sterk genoeg te zijn om de garage en de hal te dragen.
Op 11, 12 en 13 oktober zal circa elke drie minuten een vrachtwagen een lading beton afleveren op het terrein. In totaal zullen er zo'n 1.500 ritten gemaakt worden. De betonnen vloer onderin de poel krijgt een dikte van zo'n anderhalve meter.
Het storten gebeurt met een tweetal speciaal uitgeruste betonpompen die met behulp van een stortpijp het beton op de bodem kunnen aanbrengen. Twee duikteams zullen het storten van onderwaterbeton begeleiden om te controleren of de gehele constructievloer goed wordt gevuld. Het storten van beton is op 11 oktober rond 19.00 uur van start gegaan.
Het artikel Eerste markthal van Nederland uit Cement 2010/4 gaat over deze Markthal.
Bron: RTV Rijnmond
Reacties