Vijf jaar geleden werd voorspeld dat de bouwsector vandaag de dag helemaal over zou zijn op BIM. De huidige praktijk laat een ander beeld zien: BIM zit momenteel nog in een experimentele fase. De transitie verloopt trager dan verwacht. Maar de ontwikkeling is onomkeerbaar. Steeds meer partijen maken de overstap en naarmate de ervaring toeneemt, worden steeds meer mogelijkheden gebruikt en worden de voordelen groter. Dit blijkt uit diverse onderzoeken door USP Marketing Consultancy.
BIM is een methodiek voor informatie-uitwisseling tussen alle betrokken partijen bij de levenscyclus van een bouwwerk. In de praktijk blijkt dat er veel verschillende definities voor BIM of BIMmen worden gehanteerd. Voor veel partijen is ‘iets met 3D’ al BIMmen, blijkt uit het onderzoek. Terwijl voor andere partijen pas sprake is van BIM wanneer informatie uit het (3D-)model ook wordt uitgewisseld met externe partijen. Feit is in elk geval dat BIM – volgens welke opvatting ook – steeds vaker wordt ingezet en vraagt om een cultuuromslag in de bouw.
Functionaliteiten die vrij gemakkelijk met BIM kunnen worden gerealiseerd, zoals visualisaties, clash detectie en het genereren van tekeningen, worden over het algemeen als eerste geadopteerd door de gebruikers. Het levert de gebruiker direct efficiëntere werkprocessen op doordat tekenwerk eenduidige informatie bevat, ontwerpfouten snel kunnen worden opgespoord en de communicatie zowel intern als extern gemakkelijker verloopt. Mogelijkheden als het bepalen van hoeveelheden, 4D (koppeling constructieplanning) en 5D (koppeling kosten) zijn lastiger te realiseren en vragen daardoor om meer kennis van en vertrouwen in het model.
Om een stap verder te maken met BIM, experimenteren gebruikers met het uitwisselen van BIM-data, zo concludeert USP. Het wordt de nieuwe gebruikers alleen niet makkelijk gemaakt. Er zijn nog geen uitontwikkelde standaards, waardoor er een wildgroei aan methodieken is ontstaan. Veel gebruikers stellen op hun eigen manier objectbibliotheken samen in een voor het vakgebied geschikt softwarepakket. Op het moment dat er dan uitgewisseld moet worden met externe partijen met een eigen methodiek, ontstaan er problemen.
Oplossingen worden gevonden door het maken van maatwerkafspraken tussen de betrokken partijen, wat als intensief proces kan worden gezien. Het traditionele bouwproces waar de betrokken partijen continu verschillen, leent zich slecht voor deze maatwerkafspraken. Partijen zoeken vaste partners op om de tijdsinvesteringen terug te kunnen verdienen.
Mocht er een gedragen standaard komen, dan zal deze nog wel enkele jaren op zich laten wachten, komt uit het onderzoek naar voren. Tot die tijd zullen veel BIMmende partijen hun eigen methodieken blijven gebruiken. De problemen met de uitwisseling zullen blijven bestaan, maar de gebruikers zeker niet tegenhouden. Met creatieve oplossingen weten gebruikers informatie toch op te nemen en met elkaar te delen. Het is voor de toeleverancier dan ook belangrijk om te weten hoe ver de primaire doelgroep is op het gebied van BIM en op welke manier de productinformatie per productgroep door deze doelgroep wordt gebruikt.
USP Marketing Consultancy heeft verschillende onderzoeken in 2012 uitgevoerd rond het thema BIM, voor opdrachtgevers als ABN AMRO, Bouwend Nederland en de vereniging FBS.
Reacties