De joint venture Femern Link Contractors is begonnen met de bouw van 's werelds langste afgezonken tunnel. De 18 km lange gecombineerde weg- en spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken wordt 9 m hoog en 43 m breed en zal de handel en het toerisme in Noord-Europa bevorderen.
Aan Deense zijde is gestart met de bouw van de fabriek voor de 200 m lange prefab betonnen tunnelelementen, die worden afgezonken om de vaste verbinding te vormen tussen de regio Lolland Falster in Denemarken en de Duitse deelstaat Schleeswijk- Holstein. Het project zal op het hoogtepunt van de activiteiten 2.000 medewerkers tellen. Deze nieuwe infrastructuurvoorziening, een van de belangrijkste projecten in uitvoering in Europa, zal de reistijd tussen de Duitse en Deense kusten verkorten tot slechts zeven minuten per trein en tien minuten per auto, in plaats van de huidige reistijd van een uur per veerboot of een omweg van 160 km per auto. Het project zal naar verwachting medio 2029 worden opgeleverd.
De joint venture Femern Link Contractors bestaat uit VINCI Construction Grands Projets (hoofdaannemer voor de twee contracten voor de bouw van de afgezonken tunnel en de prefab-tunnelelementenfabriek), Per Aarsleff Holding A/S (hoofdaannemer voor het derde contract, dat betrekking heeft op de toegangshellingen voor de tunnel), Soletanche Bachy International (een dochteronderneming van VINCI Construction), CFE, Dredging International NV, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra en BAM International. Consultant: COWI.
Bron: BAM
Over het ontwerp en de uitvoering van de Femernbelttunnel is in 2017 in Cement het artikel ‘Zinktunnel tussen Duitsland en Denemarken’ verschenen.
Reacties