Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Bouw grootste landtunnel in Nederland gestart

31 augustus 2016

Na een klein jaar voorbereiden is bouwcombinatie IXAS, in samenwerking met Rijkswaterstaat, in deze zomer gestart met de bouw van de Gaasperdammertunnel, een landtunnel in de A9. Het grootste deel van de graafwerkzaamheden is inmiddels gereed. De komende maand september zal de bouw echt op gang komen.

Tot 2020 wordt de A9 Gaasperdammerweg tussen knooppunten Holendrecht en Diemen verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

Een deel van de nieuwe A9 komt in een tunnel, met een lengte van ongeveer 3 km. Het wordt daarmee de langste landtunnel van Nederland. Met 5 buizen, 2 x 5 rijstroken en een wisselstrook is het ook een van de breedste tunnels van ons land. Op de tunnel wordt een park aangelegd met een oppervlakte van twee keer het Vondelpark. Opvallend bij dit project is dat de aannemer eerst de wisselbuis aanlegt zonder dak, zodat een deel van het verkeer daar tijdens de bouw van de andere vier buizen doorheen kan rijden. Dat scheelt ruimte.

Het project A9 Holendrecht – Diemen is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).

Meer over SAA in het Betoniek-themanummer Brug Amsterdam-Rijnkanaal. Binnenkort verschijnt een artikel in Betoniek over het inschuiven van een spoordek bij de westelijke tunnelmond

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren