Om de veiligheid van steigers en ondersteuningsconstructies op de bouwplaats te kunnen waarborgen, moet daar de juiste aandacht aan worden besteed. Zowel in het ontwerp als tijdens de montage. De redactie van Betoniek vroeg aan Dennis Beijer van MADEMA wat daar allemaal bij komt kijken. En wat de Veiligheidsladder en de Richtlijn Ondersteuningsconstructies aan veiligheid kunnen bijdragen
Om de veiligheid van steigers en ondersteuningsconstructies op de
bouwplaats te kunnen waarborgen, moet daar de juiste aandacht aan
worden besteed. Zowel in het ontwerp als tijdens de montage. De
redactie van Betoniek vroeg aan Dennis Beijer van MADEMA wat daar
allemaal bij komt kijken. En wat de Veiligheidsladder en de Richtlijn
Ondersteuningsconstructies aan veiligheid kunnen bijdragen.
S
teiger- en ondersteuningsconstructies
zijn een belangrijk onderdeel in de uit -
voering van betonwerken. Er zijn veel
verschillende systemen en leveranciers op de
markt en de montage wordt op diverse manie -
ren georganiseerd. Bouwbedrijven besteden
de montage meestal uit, of ze het materieel nu
in eigendom hebben of hebben gehuurd. Soms
wordt er een gespecialiseerd montagebedrijf
ingeschakeld die de arbeid levert. MADEMA is
VEILIGHEID BEPALEND IN ONTWERP
Bouwen aan een veilige
ondersteuning
20 VAKBL AD 2 2024
Auteur Jacques Linssen, Aeneas Media / Betoniek
20-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 2020-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 20 27-05-2024 09:2627-05-2024 09:26
ook al zijn we daardoor duurder dan een ander
en lopen we het werk mis. Wil de klant er niet in
mee, dan nemen we het werk niet aan. Aan ons
de taak alles goed te onderbouwen."
VEILIGHEIDSL ADDER
Gelukkig is er tegenwoordig een Veiligheids-
ladder, een beoordelingsmethode waarmee
het veiligheidsbewustzijn van bedrijven kan
worden gemeten. (zie artikel 'Op de veilig -
heidsladder ' uit Betoniek 2019/4). Steeds
vaker wordt vanuit aanbestedingen trede 3
(van de 5) geëist. Ook leveranciers moeten
hierin mee. "Het is zeker een vooruitgang, je
ziet dat ook bij de engineering het bewustzijn is
toegenomen. Maar het kan en moet nog altijd
beter. En met alleen die veiligheidsladder ben
je er niet. Ook al ben je als bedrijf zelf gecertifi -
ceerd, je moet erop toezien dat iedereen die
voor je werkt ook hetzelfde denkt over veilig -
heid. In de praktijk is dat lang niet altijd zo, ook
niet bij gerenommeerde bedrijven."
" Veilig werken betekent meestal
ook efficiënt werken"
Certificering conform de Veiligheidsladder is
volgens Beijer geen sinecure. "Het kost een
hoop tijd en energie. Niet alleen in het begin.
Regelmatig, gemiddeld een keer paar jaar,
vindt een audit plaats. Medewerkers worden
geobser veerd tijdens hun werk en er worden
inter views afgenomen. Wat daarbij opvalt, is
dat er nog wel eens verschil zit tussen wat
medewerkers zeggen en wat ze doen. Beide
kanten op. Bijvoorbeeld dat ze er in een
gesprek niet goed uitkomen, maar dat ze hun
werk wel prima uitvoeren. Of andersom, dat ze
zeggen dat ze iets hebben begrepen, maar dat
niet in de praktijk brengen. En of dat onwil is of
onwetendheid, ik weet het niet. Gelukkig komt
dat uiteindelijk altijd wel aan het licht."
RICHTLIJNEN
Naast de Veiligheidsladder zijn er de Richtlijn
Steigers en de Richtlijn Betonbekistingen en
Ondersteuningsconstructies (zie kader 'Richt -
lijnen'). Die zijn nog veel concreter waar het
gaat om veiligheid. "Ik ben heel blij met deze
richtlijnen. Ze geven aan wat het gewenste
kennisniveau is van mensen die met steigers
en ondersteuningen te maken hebben. Ik ben
ook enthousiast over de demarcatielijst die
duidelijk maakt wie waar voor verantwoordelijk
een van die montagebedrijven die in Neder
-
land actief zijn.
Aan de montagefase wordt in het ontwerp niet
altijd voldoende aandacht besteed, volgens
Dennis Beijer, directeur van het bedrijf: " Wij
moeten efficiënt kunnen monteren. Behalve
naar sterkte en stijfheid moet dus ook goed
worden gekeken naar hoe het materieel aan en
af te voeren is, in welke volgorde dat gebeurt,
of er voldoende ruimte is. Ook veiligheid is een niet te onderschatten aandachtspunt. Die moet
op elk moment en voor iedereen voldoende zijn
gewaarborgd."
ENGINEERING
Een montagebedrijf is zelf niet verantwoorde
-
lijk voor de engineering, maar genoemde
aspecten als logistiek en veiligheid zijn voor
hen allesbepalend. Beijer: "Dat is niet alleen
voor mijn mensen belangrijk, maar voor ieder -
een tijdens de bouw. Tot aan de inspecteurs
aan toe. Overigens betekent veilig werken
meestal ook efficiënt werken. Als je moet
balanceren op een smal pijpje, gaat het werk
een stuk langzamer dan op een degelijke
werkvloer."
Het komt geregeld voor dat het bedrijf in de
voorbereiding in overleg gaat met de betref -
fende leverancier van de steigers of onder -
steuningen om het ontwerp aan te passen. Bij -
voorbeeld als er voor de veiligheid een extra
werkvloer of leuning nodig is. Ook moet je
vooraf goed nadenken over toegang. Elk wer -
kniveau moet veilig kunnen worden bereikt.
Denk dus ook aan veilige trappen en ladders.
De veiligheid tijdens de montagefase mag niet
worden onderbelicht. Ook vóórdat collectieve
veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht,
moet veiligheid zijn gewaarborgd. Dan is het
vaak nodig dat mensen worden aangelijnd. Ook
daarover moeten goede afspraken worden
gemaakt.
TR ANSPAR ANT
Het klinkt allemaal vanzelfsprekend, maar dat
is het niet altijd. "Het is nu eenmaal zo dat vei -
ligheid een prijs heeft. En te vaak wint geld het
van veiligheid. Dat geldt gelukkig lang niet
voor iedereen. Bij de meeste aannemers,
vooral de wat grotere, is het besef voldoende
doorgedrongen. Maar er zijn nog altijd partijen
die het niet zo nauw nemen met bepaalde
regels. Zo kom ik op werken waar er niet eens
helmen worden gedragen! Dat is een kwalijke
zaak. Het heeft bovendien zijn weerslag op
onze mensen. Als die zien dat andere partijen
minder belang hechten aan veiligheid, doet dat
ook iets met hun veiligheidsbesef. Bovendien
leidt het tot oneerlijke concurrentie. Er zijn
partijen die bewust minder aanbieden om maar
aan tafel te komen en dat dan later rechtzetten
via meerwerk. Het is een spel dat lang niet
altijd transparant is. Daar willen we niet in
mee. Wij gaan niet bezuinigen op veiligheid,
21 VAKBL AD 2 2024
20-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 2120-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 21 27-05-2024 09:2727-05-2024 09:27
K B3
damwand
damwand
Fase 1:
PRQWaJe 4[ NRNeUs ZeeN 41424344
KB3
damwand
damwand
Fase 2:
tijdelijke leuning door opdrachtgever
demontage (4x kokers) week 1-2-3
afvoer door ondersteuning
K B3
damwand
damwand
Fase 3:
Demontage (4x kokers) week 13-14
afvoer materiaal
is. Het leidt tot een heldere rolverdeling tussen
aannemer, constructeur, bekistingsleverancier
en ons als montagebedrijf voorkomt een hoop
discussies. In aanbiedingen aan onze
opdrachtgevers schept de richtlijn duidelijk -
heid. Wij kunnen makkelijker onderbouwen
waarom we bepaalde dingen willen. Ook al
kost dat soms wat meer."
Er wordt nu gewerkt aan een herziening van
het deel over ondersteuningen uit de Richtlijn
Betonbekistingen en Ondersteuningscon -
structies. Het nieuwe deel wordt ofwel als
aparte Richtlijn Ondersteuningsconstructies
uitgebracht, ofwel als module toegevoegd aan de bestaande Richtlijn Steigers. Het is in elk
geval de bedoeling dat het dezelfde erkende
status krijgt als de Richtlijn Steigers, die
onderdeel is van de Arbocatalogus.
Het is volgens Beijer goed dat er meer aan
-
dacht uitgaat naar een aparte richtlijn over
ondersteuningen. "Hoewel steigers en onder -
steuningen veel op elkaar lijken, zijn er ook
wezenlijke verschillen. Onder meer in het
krachtenspel. Daarom is het belangrijk onder -
scheid te maken."
Bij de herziening worden de laatste inzichten
meegenomen en de juiste verwijzingen opge -
nomen naar de NEN-normen. Beijer draagt zelf
Taal is bij de communicatie op de bouwplaats een grote uitdaging
ook bij aan de herziening, met name aan het
deel over de montage. "Ik vind het belangrijk
kennis te delen in de branche, zodat we de
veiligheid over een breed front kunnen verbe -
teren."
WERKPL AN
Het is belangrijk dat alles omtrent een steiger
of ondersteuning vooraf goed wordt vastge -
legd. Voor ieder werk wordt dan ook een werk -
plan gemaakt, dat wordt getoetst door de aan -
nemer. "Maar een goed plan wil niet zeggen dat
de veiligheid ook altijd goed is geregeld. Het
komt voor dat er, bijvoorbeeld op verzoek van
de aannemer, wordt afgeweken van de routing.
In een uitzonderlijk geval kan dat consequen -
ties hebben voor de veiligheid. Natuurlijk kan
iets in de praktijk wel eens anders lopen dan je
had verwacht, maar communiceer daar in zo'n
geval over."
COMMUNICATIE
Communicatie op de bouwplaats, nog zo'n
aandachtpunt. Taal is daarbij een grote uitda -
ging. Beijer: " We hebben op de bouwplaats te
maken met veel verschillende nationaliteiten.
Pools, Russisch, Oekraïens, Turks, Grieks.
Lang niet iedereen spreekt Engels. Ik maak het
mee dat met Google Translate wordt gecom -
municeerd. Dat moeten we natuurlijk zien te
voorkomen. De voorman heeft daarbij een
belangrijke rol. Ik zorg er voor dat hij voldoende
RICHTLIJNEN
De Richtlijn Steigers , opgenomen in de Arbocatalogus Bouw & Infra, heeft betrekking op alle stalen
steigers, opgebouwd uit losse onderdelen. Alle relevante aspecten voor het veilig
werken op hoogte komen aan de orde: ontwerp, teken- en rekenregels, bouw door
steigermonteurs, gebruik en demontage. De richtlijn is voor iedereen te raadplegen op
www.richtlijnsteigers.nl .
De Richtlijn Betonbekistingen en Ondersteuningsconstructies is een digitaal naslagwerk voor
iedereen die te maken heeft met verticale, horizontale en bijzondere betonbekistingen en ondersteu -
ningsconstructies. In de richtlijn zijn alle teksten van wet- en regelgeving, normen,
veiligheidsbladen, materiaalinformatie en aan montage gerelateerde activiteiten als
opleidingen, toelevering en veiligheidsprocedures beschreven. De richtlijn is beschik -
baar op www.richtlijnbekistingenenondersteuningen.nl .
22 VAKBL AD 2 2024
20-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 2220-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 22 27-05-2024 09:2727-05-2024 09:27
MADEMA is lid van VSB, Vereniging van Steiger-,
Hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven. Dit
artikel is tot stand gekomen in samenwerking
met VSB, partner van Betoniek.
kennis heeft en hij draagt die dan weer over
aan mensen in zijn team. Soms moet je op zoek
naar een tolk, meestal iemand in de ploeg die
zowel Engels spreekt als de taal van de ande -
ren. Maar dat is wel een risico. Ik kan nooit con -
troleren of mijn boodschap op de juiste manier
wordt overgebracht."
MADEMA is samen met andere leveranciers een
systeem aan het ontwikkelen met visuele bood -
schappen, zonder tekst, op basis van cartoons.
"Matemco heeft sowieso een 3D-film waarin
alles duidelijk wordt uitgelegd. Maar ik vind het
belangrijk ook goede voorlichting op papier te
hebben. Het idee is nu geplastificeerde A4'tjes
te maken waarin heel duidelijk wordt aangege -
ven wat de bedoeling is. We zijn dit idee nu aan
het uitwerken. Dat kost helaas iets meer tijd dan
gehoopt."
OVERDR ACHT
Als een steiger of ondersteuning veilig op zijn
plek staat, zit het werk er voor het montage -
bedrijf in principe op. Uiteraard vindt een
oplevering plaats, waarmee de opdrachtgever
zekerheid krijgt. De tekening is daarbij leidend.
In principe geldt dat als het uitgevoerd is zoals
op tekening staat, alles goed en veilig is.
Hoe uitgebreid de oplevering is, is afhankelijk
van de complexiteit van het werk en de relatie
met de klant. "Bij complexe werken sta je er
langer bij stil, loop je alles langs. Soms is ook
de constructeur erbij betrokken. Is het een kleiner werk en kennen we de klant goed, dan
gaat het wat makkelijker."
Later in het proces vindt nog een stortcontrole
plaats, zodat je zeker weet dat het beton veilig
kan worden aangebracht. Staat alles nog goed,
zijn er geen dingen beschadigd? "Dat is in
principe geen onderdeel van onze werkzaam -
heden, maar het moet wel gebeuren. Soms doet
de aannemer het, soms de bekistingsleveran -
cier. Maar wij bieden het ook nog wel eens aan." Als er moet worden gedemonteerd melden de
monteurs zich weer. Ook op dat moment is
controle belangrijk. Daarbij speelt onder meer
de betonsterkte een rol: is die voldoende om te
kunnen demonteren, schrikken of doorstem -
pelen? " Wij willen daar bewijs van hebben,
bijvoorbeeld op basis van gewogen rijpheid.
Niet alle partijen hebben dat even goed op de
rit. Wij dringen daar nog altijd sterk op aan."
SAMENWERKEN
Veiligheid vraagt in de praktijk nogal wat aan -
dacht, in meerdere fasen van het project. En
hoe meer partijen erbij betrokken zijn, hoe
belangrijker werkplannen, communicatie en
controles zijn. Hoewel er nog veel te winnen is,
gaat het gelukkig de goede kant op.
23 VAKBL AD 2 2024
20-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 2320-BV 02_2024_Bouwen aan een veilige ondersteuning.indd 23 27-05-2024 09:2727-05-2024 09:27
Steiger- en ondersteuningsconstructies zijn een belangrijk onderdeel in de uitvoering van betonwerken. Er zijn veel verschillende systemen en leveranciers op de markt en de montage wordt op diverse manieren georganiseerd. Bouwbedrijven besteden de montage meestal uit, of ze het materieel nu in eigendom hebben of hebben gehuurd. Soms wordt er een gespecialiseerd montagebedrijf ingeschakeld die de arbeid levert. MADEMA is een van die montagebedrijven die in Nederland actief zijn.
Aan de montagefase wordt in het ontwerp niet altijd voldoende aandacht besteed, volgens Dennis Beijer, directeur van het bedrijf: “Wij moeten efficiënt kunnen monteren. Behalve naar sterkte en stijfheid moet dus ook goed worden gekeken naar hoe het materieel aan en af te voeren is, in welke volgorde dat gebeurt, of er voldoende ruimte is. Ook veiligheid is een niet te onderschatten aandachtspunt. Die moet op elk moment en voor iedereen voldoende zijn gewaarborgd.”
Een montagebedrijf is zelf niet verantwoordelijk voor de engineering, maar genoemde aspecten als logistiek en veiligheid zijn voor hen allesbepalend. Beijer: “Dat is niet alleen voor mijn mensen belangrijk, maar voor iedereen tijdens de bouw. Tot aan de inspecteurs aan toe. Overigens betekent veilig werken meestal ook efficiënt werken. Als je moet balanceren op een smal pijpje, gaat het werk een stuk langzamer dan op een degelijke werkvloer.”
Het komt geregeld voor dat het bedrijf in de voorbereiding in overleg gaat met de betreffende leverancier van de steigers of ondersteuningen om het ontwerp aan te passen. Bijvoorbeeld als er voor de veiligheid een extra werkvloer of leuning nodig is. Ook moet je vooraf goed nadenken over toegang. Elk werkniveau moet veilig kunnen worden bereikt. Denk dus ook aan veilige trappen en ladders. De veiligheid tijdens de montagefase mag niet worden onderbelicht. Ook vóórdat collectieve veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht, moet veiligheid zijn gewaarborgd. Dan is het vaak nodig dat mensen worden aangelijnd. Ook daarover moeten goede afspraken worden gemaakt.
Reacties