De Meelfabriek in Leiden wordt herontwikkeld tot een woongebied. Op het terrein worden oude fabriekspanden omgebouwd en er vindt nieuwbouw plaats. Op de binnenplaats wordt, na sloop van de oude werkplaats, nu een 3-laagse ondergrondse parkeergarage van 80 x 40 m gerealiseerd. Dat gebeurt in een bouwput met onderwaterbeton.
De voormalige meelfabriek aan de Oosterkerkstraat in Leiden, opgericht in 1884 en gesloten in 1988, wordt getransformeerd tot een woongebied. Bijna het gehele complex is een Rijksmonument. De oude fabriekspanden worden daarom zo veel mogelijk gespaard en omgebouwd tot woningen, een hotel, een spa & wellness, cafés, restaurants, galeries, winkels en kantoorruimtes voor creatieve bedrijven. Maar er vindt ook sloop en nieuwbouw plaats. Constructie-adviseur bij dit project is Pieters Bouwtechniek, hoofdaannemer is Van der Wiel Bouw.
In de eerste fase worden het oude molengebouw en riffellokaal omgebouwd tot lofts. Ook wordt door Van Hattum en Blannkevoort in opdracht van Van Der Wiel Bouw op de binnenplaats, waar voorheen de werkplaats was, een 3-laagse ondergrondse parkeergarage gebouwd. Deze parkeergarage wordt gerealiseerd in een bouwput met onderwaterbeton, met kolommen h.o.h. ca. 8 m in beide richtingen. Op dit moment wordt gebouwd aan het tweede stempelraam in de bouwput van de garage. Als deze klaar is wordt de bouwput vol water gezet, om onder water verder te ontgraven.
Bovenop de parkeergarage komt een 45 m hoge woontoren, de Singeltoren. Bijzonder aan deze nieuwe woontoren is dat de dragende kolommen in de gevels buiten staan. Via geïsoleerde doken en isokorven worden de vloeren in de gevels opgelegd. De krachten en spanningen ten gevolge van het thermisch uitzetten en krimpen van de gevel worden beperkt door voldoende vervormingslengte te creëren.
Het bestaande molengebouw en riffellokaal uit 1931 en 1947 hebben een stalen draagconstructie met momentvaste portalen, dikke houten vloeren en een baksteen strokengevel. Om het als woongebouw geschikt te maken, worden er nieuwe trappenhuizen en liften ingebouwd en worden de vloeren met gewapend beton verzwaard. De gevels worden geïsoleerd zonder het uiterlijk aan te tasten. Ook wordt er een 2-laagse opbouw opgezet. De constructie heeft voldoende verticale draagcapaciteit, maar er zijn wel extra stabiliseerde elementen nodig om de horizontale vervormingen onder windbelasting te beheersen.
De transformatie van de Meelfabriek is een project met vele onderdelen en wordt uitgevoerd in verschillende fases. Naar verwachting worden in 2023 de laatste gebouwen afgerond.
De 3-laagse ondergrondse parkeergarage bij de Meelfabriek bevat:
- 2650 m² damwand
- 475 fundexcombipalen (ppn -31 tot -33,5 m NAP)
- 2 stempelramen
- 15.000 m³ droog grondverzet
- 15.000 m³ nat grondverzet
- 3200 m³ onderwaterbeton
Bron: Pieters Bouwtechniek & van Hattum en Blankevoort
Reacties