Op 13 januari is in Utrecht een voetgangersbrug van voorgespannen zeer-hogesterktebeton (zhsb) geplaatst over de Leidsche Rijn in De Meern. Volgens ontwerper Ingenieursbureau Utrecht is de Gooisebrug de eerste in zhsb uitgevoerde brug in Nederland.
De prefab betonnen brug is geproduceerd met een kubusdruksterkte van minimaal 135 N/mm² en een buigsterkte van minimaal 15 N/mm². Het traditionele wapeningsstaal is vervangen door staalvezels. In de brug zijn vier spankanalen opgenomen waarin telkens negen voorspanstrengen zijn gelegd. “Door de betonkwaliteit en de voorspanning kan het ruim 29 ton zware brugdek toe zonder steunpunten in het midden”, zegt Paul de Vries van producent Romein Beton. De kabels worden op spanning gebracht waarna de kanalen met mortel worden geïnjecteerd.
Voor de productie van het brugdek pompte Romein Beton de benodigde 12 m³ beton van onder af in een gesloten mal. “De mortel vult zo volledig de mal en drukt alle lucht naar buiten”, zegt De Vries. “Op die manier kunnen er geen luchtbellen in het beton komen.” Het bedrijf testte voor de brug verschillende betonmengsels. “Drukproeven leerden dat de sterkte van sommige mengsels boven de kwaliteit B150 uitkwam”, volgens De Vries. Zhsb hardt anders uit dan traditionele betonmengsels. De laatsten worden volgens de normen na 28 dagen beproefd op hun definitieve sterkte. Romein Beton wil de sterkte van het zhsb ook meten na 56 en 70 dagen om de uiteindelijke waarde te kunnen bepalen.
De Gooisebrug is 20 m lang bij een breedte van 1,60 m en een dikte van 0,45 m. De verwachting is dat de brug zeker 50 jaar onderhoudsvrij is. Naar verwachting wordt de brug op 26 januari in gebruikgenomen.
In Cement 2011/2 zal aandacht worden besteed aan de Gooisebrug.
Bron: Cobouw
Reacties