Voor de bouw van de Stadsbaantunnel in Utrecht wordt een wandbekisting toegepast met groot formaat bekistingspanelen, waardoor 20 tot 25 m tunnelwand in één keer kan worden gestort. De oppervlaktekwaliteit en het nadenpatroon van de panelen zorgen voor een grote repeteerbaarheid en geven een tunnelwand in schoonwerkkwaliteit.
De Stadsbaantunnel ligt vlak naast en parallel aan de bestaande A2-tunnel in het toekomstige Leidsche Rijn Centrum. De tunnel wordt 22 m breed en 600 m lang met daarin twee tweebaanswegen. Een afslag voor vrachtverkeer maakt ondergrondse bevoorrading van het winkelgebied en de voorzieningen in Leidsche Rijn Centrum mogelijk.
Voor de bouw van de Stadsbaantunnel – de eerste tunnel in Nederlands waarop ook bebouwing komt – ontwikkelde Doka Nederland in nauwe samenspraak met opdrachtgever VBK-Van den Biggelaar een bekistingsoplossing. In totaal gaat het om 25.000 m² te bekisten oppervlak voor de in hoogte van 5 tot 6 m variërende wanden.
De Framax wandbekisting heeft extra grote panelen van 330 x 240 cm die worden gecombineerd met de panelen van 270 x 240 cm. De paneelindeling en het uiterlijk zijn zodanig gekozen dat de wandbekisting een grote repeteerbaarheid combineert met een gewenst schoonwerkuiterlijk.
De wanden en dekken worden in 50 respectievelijk 24 storts gerealiseerd. Hiervoor is een betonsamenstelling ontwikkeld die aansluit op het gewenste uiterlijk. De panelen zelf zijn zodanig opgebouwd, dat het uiteindelijke betonbeeld consequent gelijk blijft en slechts één doorlopende naad vertoont. De panelen laten zich snel monteren en demonteren.
500 m van de tunnel wordt overdekt en over de resterende, zuidelijke tunnelmond van 100 m komt een pergola. De luchtwervelingen rond deze pergola zullen de luchtkwaliteit gunstig gaan beïnvloeden. De tunnelbuis rust op een fundering gerealiseerd met bekistingen en wordt gesteund door 2000 verschillende funderingspalen. De oplevering van de Stadsbaantunnel staat gepland voor de tweede helft van 2015.
Reacties