Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

450 m lang viaduct Terbregseplein A16 Rotterdam compleet

24 augustus 2023

In het weekend van 19 en 20 augustus is de oversteek over het verkeersknooppunt Terbregseplein bij Rotterdam compleet gemaakt. Tijdens een buitendienststelling van het spoor zijn tien betonnen prefab liggers van ieder 100.000 kilo en 30 m lang en 1,3 m breed door twee zware mobiele kranen stuk voor stuk over de spoorlijn Rotterdam-Gouda gehesen. Ze vormen het laatste deel van de zuidelijke rijrichting van het eerste viaduct over Terbregseplein.

Het Terbregseplein bij Rotterdam is een van de drukste knooppunten in Nederland. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt over dit knooppunt een 450 m lang viaduct aangelegd dat de bestaande A16 verbindt aan de A16 Rotterdam, een nieuwe rijksweg ten noorden van Rotterdam tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De 11 km lange A16 Rotterdam is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De nieuwe verbinding moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Dura Vermeer, Mobilis, Croonwolter&dros, BESIX NL, Van Oord, Rebel en John Laing zijn samen verantwoordelijk voor ontwerp, bouw, financiering en 20-jarig onderhoud van de A16 Rotterdam.  

Bijzondere bouwmethode

Bij het Terbregseplein wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM). Dit is een methode waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. De wegdekdelen worden op locatie gemaakt en vanaf die locatie in delen over het knooppunt heen geschoven. Door deze methode zijn er veel minder afsluitingen nodig en wordt de hinder voor het verkeer beperkt. 

Het grootste deel van het viaduct over het Terbregseplein is in 15 maanden tijd langzaam over het verkeersknooppunt heen geschoven, terwijl het verkeer op de snelweg eronder gewoon doorreed. Eind februari werd het laatste deel van het viaduct (richting Breda) met behulp van de bijzondere schuifmethode over het Terbregseplein geschoven.

Verder bouwen

Met het leggen van de liggers is het viaduct nog niet klaar. De liggers van dit deel van het viaduct moeten nog worden verbonden met het geschoven deel van het viaduct. Ook wordt het viaduct nog afgewerkt met onder andere voegen, asfalt, belijning en vangrails. Sinds februari is ook gestart met de schuifoperatie voor het naastgelegen wegdek in de richting Delft/Den Haag (A13). In de zomer 2024 komt het tweede wegdek naar verwachting aan bij het spoor, en na de zomer worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en kan gestart worden met de afwerking. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.


Bron: Rijkswaterstaat / A16 Rotterdam

Meer lezen

Over het viaduct Terbregseplein in het project A16 Rotterdam verschenen eerder de volgende artikelen in Betoniek:

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.