In Zeeweolde is een fietspad aangelegd met beton waarvan het cement volledig is vervangen door geopolymeren. Volgens betonmortelleverancier Cementbouw is hiermee de CO2-footprint met 65% gereduceerd.
In het fietspad is gebruikgemaakt van het zogenoemde RaMaC, een concept dat speciaal is bedoeld voor wegverhardingen en waarin geen cement wordt toegepast. Bij dit concept wordt gebruikgemaakt van de SQAPE geopolymeertechnologie. Geopolymeren zijn bindmiddelen die bestaan uit reactieve aluminium- en siliciumhoudende hoofdbestanddelen (bijv. vliegas, hoogovenslak of metakaoline) en een een sterke alkalische activator.
Door toepassing van geopolymeren is het energie-intensieve productieproces van cement overbodig. Daardoor heeft de wegverharding een extreem lage CO2-footprint en valt ook de MKI (milieukostenindicator) gunstig uit: in dit geval is sprake van een halvering.
De gemeente Zeewolde en Cementbouw gaan het fietspad de komende jaren intensief monitoren. Bovendien is het de bedoeling dat de materialen na de economische of technische levensduur worden hergebruikt.
Reacties
ing. j. de Wit - Vulkan-Europe bv 30 november 2017 14:37
Er kan nog meer CO2 bespaard worden als in het asfalt een vezel van basalt wordt opgenomen. De CO2 footprint van basaltvezel is 70% lager dan van staal. Proefnemingen bij diverse Nederlandse bedrijven een positief beeld van de toepassing van basaltvezel in asfaltwegen. zie : www.vulkan-europe.com