voor technologie en uitvoering van beton
4 2018
Bijzondere
hulpconstructies
Bekisting overstekken ? Ondersteuning op bestaande loods ? Onderstempeling kolom ? Grenzen systeembekisting
p00-Cover.indd 1 17-12-18 11:57
Betoniek is hét kennisplatform over de technologie en uitvoering van beton. Al meer
dan 45 jaar draagt Betoniek bij aan een goede kwaliteit van betonbouw in Nederland.
Kennis daarover is juist voor jou als student Bouwkunde en/of Civiele Techniek
enorm belangrijk. Daarom ontvang je nu alle informatie van Betoniek - 4x per jaar
Betoniek Vakblad, 4x per jaar Betoniek Standaard, toegang tot de online mediatheek
en de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief - voor slechts ? 33,75 per jaar. Een online
lidmaatschap is voor jou zelfs helemaal gratis zolang je student bent!
Meld je nu aan bij het kennisplatform Betoniek WWW.BETONIEK.NL/VOORHETONDERWIJS.
BETONIEK.NL
STUDENT? LEER VAN DE PRAKTIJK.
WORD LID
?
adv-02.indd 2 17-12-18 08:56
3 VAKBLAD I 4 2018
Inhoud
Geef mij maar?
Amsterdam, Rotterdam of toch dit keer?
Antwerpen?
Oordeel zelf, beste lezer, welke stad er in dit
themanummer het best naar voren komt met
grensverleggende bekistings- en ondersteunings-
techniek.
De toegepaste reparatiemethode bij de uitvoering
van het ZNA-ziekenhuis in Antwerpen maakt in
ieder geval veel indruk, met de zeer ingrijpende
herstelwerkzaamheden in dit ziekenhuis in aan-
bouw. Daarnaast leren we weer een wijze les over
mogelijke vorstschade en dat is in deze tijd van
het jaar zeer welkom.
Tja en dan Amsterdam. Daaraan wordt flink
gebouwd en dat laten we in dit nummer zien in
twee artikelen. Creatieve nieuwbouw bij het
Nhow-hotel bij Amsterdam RAI en een ogen-
schijnlijk eenvoudige ? in detail scherp benutte ?
bekistingsoplossing bij de fietsparkeergarage
onder de Vijfhoek aan de Strawinskylaan.
Rotterdam toont zich met het herbestemmings-
project van het veem Fenix I met een mooi stuk
koopmansgeest. Waarom nieuwbouwen als her-
benutten ? met behulp van een mooie technische
oplossing ? nog meer voor de hand ligt? Duur-
zaamheid in haar beste vorm.
Wat deze vier artikelen met elkaar verbindt, is dat
de betrokkenen zich in geen geval hebben laten
beperken tot de standaardoplossingen van de
beschikbare bouwsystemen en werkmethoden.
Elk van de projecten is een voorbeeld van het ver-
leggen van grenzen, waarbij gezond verstand en
een goede samenwerking tussen ontwerp, uitvoe-
ring en technologie tot bijzondere resultaten
hebben geleid.
Terugkijkend op prachtig betonjaar 2018, wens
ik alle lezers hierbij mede namens mijn redactie-
collega's fijne feestdagen en een gezond, gelukkig
en succesvol 2019.
Hans Kooijman
Hoofdredacteur Betoniek Vakblad
Voor reacties: hanskooijman@betoniek.nl
Uitdagende overstekken
Nhow-hotel Amsterdam vraagt
bijzondere bekistingsoplossing.
4
Uitdagingen op
verschillende niveaus
De bijzondere hulpconstructies van
Fenix.
10
Steigersysteem maakt
vervanging kolom mogelijk
Prefab-betonkolom ZNA Cadix in
Antwerpen vervangen vanwege
vorstschade.
16
Grenzen systeembekisting
opgerekt
Bekistingsoplossing voor parkeergarage
onder Vijfhoek.
22
December 2018
jaargang 6
En verder Stubeco is partner Betoniek 11 Richtlijn Steigers opgenomen
in Arbocatalogus 29 Partners Betoniek, online en service 31
voor technologie en uitvoering van beton 4 2018
Bijzondere
hulpconstructies
Bekisting overstekken ? Ondersteuning op bestaande loods
? Onderstempeling kolom ? Grenzen systeembekisting
p00-Cover.indd 1 17-12-18 11:57
Het Nhow-hotel in Amsterdam. foto: Ine van Schijndel
P03_Voorwoord_inhoud.indd 3 17-12-18 11:58
auteur Tjerk Janssen PERI BeNeLux B.V.
Uitdagende
overstekken
Nhow-hotel Amsterdam vraagt bijzondere bekistingsoplossing
1
Bekistingssysteem
overstekken
VAKBLAD I 4 2018 4
p00-Nhow.indd 4 17-12-18 14:21
Het nieuwe nhow Amsterdam RAI hotel aan de
'Groene Zoom' op de Zuidas moet medio 2019 een
iconisch 'landmark' worden aan de skyline van
Amsterdam (fig. 2). Opvallend in het ontwerp zijn
vooral de bijzondere overstekken. Die vroegen een
even bijzondere bekistingsoplossing. En een inten-
sieve samenwerking tussen bekistingsleverancier
en constructeur.
H
et ontwerp van het 91 m hoge
gebouw, van de hand van Rem
Koolhaas, is baanbrekend. De reclame-
zuil 'Het Signaal' diende hierbij als
inspiratiebron. Met 2 kelderlagen, 25
verdiepingen en 650 kamers wordt het
hotel het grootste in de Benelux. Het
gebouw bestaat uit drie gestapelde
driehoekige volumes die op de 10e en
17
e verdieping ten opzichte van elkaar
zijn gedraaid (fig. 2). Hierdoor kragen
de punten van de driehoeken uit, zon-
der zichtbare constructie in de gevel.
De punt van de verschillende driehoe-
ken steekt 12,5 m uit buiten de gevel
van de onder- of bovenliggende drie-
hoek. Constructief beschouwd
bedraagt de uitkraging zelfs ruim
16,5 m.
Kern
De draagconstructie wordt volledig uit-
gevoerd in ter plaatse gestort beton.
Centraal in de plattegrond ligt een
betonnen kern. Deze wordt uitgevoerd
met een enkelzijdig gecentreerde, vol-
ledig zelfklimmende hydraulische klim- bekisting (fig. 3). Daarbij is dus geen
kraan nodig, een groot voordeel in de
planning.
Om de bijzondere vorm van de kern
mogelijk te maken, moest wel een aan-
tal uitgekiende oplossingen worden
bedacht in het bekistingsontwerp.
Vooral voor de scherpe binnenhoeken
van de kern moest creatief omgegaan
worden met het standaard RCS-klim-
systeem (Rail Climbing System) van
PERI. De kern wordt in drie, deels paral-
lelle stortfasen gestort in een negen-
daagse cyclus. Deze cyclus loopt twee
verdiepingen voor op de vloerencyclus.
Bekistingsconcept
overstekken
De grootste uitdaging voor het bekis-
tingsontwerp zat echter niet in de kern,
maar in de uitkragingen op de 10
e en
de 17
e verdieping. In feite steekt ook de
2
e verdiepingsvloer uit ten opzichte van
de plint. Het realiseren van deze vloer,
die zich op 9 m hoogte bevindt, was
echter relatief eenvoudig. Hiervoor kon
immers een ondersteuningsconstructie worden gemonteerd die op het dek
van de garage stond. Hierop is een tra-
ditioneel dragersysteem gemonteerd
(dragers, kinderbinten en betonplex).
Voor de hogergelegen overstekken, op
de 10
e en de 17 e verdieping, ging dit
echter niet op. Technisch had het wel-
licht nog gekund de bekisting van deze
overstekende vloeren tot op het bega-
negrondniveau te onderstempelen.
Maar vanuit de planning bestond de
wens om nog tijdens de ruwbouw te
starten met de afbouw. En door de aan-
wezige ondersteuningsconstructie zou
dit niet mogelijk zijn.
3215
-2 KELDER
-1 KELDER
00 BEGANE GROND
01 EERSTE VERDIEPING
02 TWEEDE VERDIEPING
2930
3700 4597 43673300
±0 mm-300 mm
-4000 mm
-6930 mm
+4297 mm
+8664 mm 300
MX 330MX 330
400
MX 330MX 330 MX 330MX 330
MX 330MX 330
Schacht 1.6
Schacht 1.4 Schacht 1.1
LEVEL 0
LEVEL +1
LEVEL -1
495
32534237
8372
4482
8602
8587
8587
2700
2100 3070
200 200 200 400
792
2545 2834
3350
2980 2980 335028343215 3215 3300
-2 KELDER
-1 KELDER
00 BEGANE GROND
01 EERSTE VERDIEPING
02 TWEEDE VERDIEPING
2930
3700 4597 4367
±0 mm
-300 mm
-4000 mm
-6930 mm
+4297 mm
+8664 mm
300
MX 330MX 330
400
MX 330MX 330
MX 330MX 330
MX 330MX 330
MX 330MX 330
Schacht 3.4 / 1.5
Schacht 3.3
Schacht 3.2 Schacht 1.3
LEVEL 0
LEVEL +1
LEVEL -1
400 1320 200 2600
3550(2411)
200 200 200
3253
4237 8372
792
8467 8482
3922
8467
8467
Vlonders +1 dienen door
aannemer te worden geborgd
tegen horizontaal verschuiven
MX 330MX 330
400
MX 330MX 330 MX 330MX 330 MX 330MX 330
Schacht 2.4
Schacht 2.2 Schacht 2.1
LEVEL 0
LEVEL +1
LEVEL -1
Putzmeister MXR 36-4
400
2850 200 1952 200 (2419)
200
3253
4237 8372
792
1215 5215
8715
8467
8467 LEVEL -2 2980 335028343215 3215 3300
4467
A A
C
C
TC KC
KA'
TA'
TC'
TB
TB'
TA
KC'
KB
KB'
KA
120
845
1395
1300
50
150
672562
RCS-CL
RCS-PL 150 400
Doorsnede A-ASchaal 1:50 Doorsnede B-BSchaal 1:50 Doorsnede C-CSchaal 1:50
Project
Tekenings-Nr.
Schaal
deel
Versie
Blad Gecontr.:
Getek.:
Naam
Datum
zonder schriftelijke toestemming van de
aan derden in welke vorm dan ook, is
Vermenigvuldiging of ter beschikking stellen
eigenaresse niet toegestaan.
Eigendom van PERI b.v.
R
Bouw- Fax: +31 (73) 5 49 36 51
Tel.: +31 (73) 5 47 91 00
E-Mail: info@peri.nl
Van Leeuwenhoekweg 23
5480 AH-Schijndel
a 2017-06-28 Tjerk Janssen diverse aanpassingen
PERI B.V.
2017-07-11
a2
57-0005937-B100 2017-04-05
Uitvoeringstekening
Detail 1Schaal 1:10Detail 1 OverzichtSchaal 1:100
RAI HOTEL, AMSTERDAM
CLIMBING SYSTEM -- INITIAL SETUP -- SECTIONS
PLEASE NOTE THE CUSTOMER IS RESPONSIBLE FOR PROPER TRANSMISSION
OF REACTION FORCES - VERTICAL AND HORIZONTAL - INTO THE CONCRETE.
THIS PERI FORMWORK IS DESIGNED FOR A MAXIMUM FRESH CONCRETE PRESSURE OF 50 kN/m²
FOR MORE INFORMATION SEE ALSO:
DO-06-0015791_b_1 Assembly instructions RCS-C
DO-09-0014247_a_1 Assembly instructions RCS-CL
ISSUED FOR CONSTRUCTION
3
Bovenaanzicht kern
met klimbekisting
1
Bekistingssysteem
overstekken
2
Impressie nhow Amsterdam Rai Hotel
5 VAKBLAD I 4 2018
PROJECTGEGEVENS
project nhow Amsterdam RAI Hotel
opdrachtgever COD en Being Development
hoofdaannemer Pleijsier Bouw / G&S Bouw BV
aannemer betonwerk Red Betonbouw
bekisting PERI BeNeLux B.V.
leverancier betonmortel Betonmortel Nederland
architect OMA
constructeur Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
p00-Nhow.indd 5 17-12-18 14:22
Er moest dus worden gezocht naar een
alternatief. De oplossing is gevonden in
toepassing van een uitkragende vak-
werkconstructie (foto 4). Hiervoor is op
een slimme manier gebruikgemaakt
van een standaardsysteem van PERI
(VRB-systeem) dat doorgaans wordt toegepast voor het realiseren van infra-
structurele projecten.
Vakwerkconstructie
Per overstek zijn vijf dubbele, gekop-
pelde vakwerkliggers toegepast (fig. 6).
Elke ligger bestaat uit een bovenregel en een onderregel met daartussen dia-
gonalen. Horizontaal zijn twee liggers
samengesteld tot een geheel, door
middel van dwarsliggers en diagonalen
(foto 7). Voor die diagonalen zijn stan-
daardafstandhouders toegepast. Door
de schuine vorm van het overstek vari-
eert de lengte van de liggers. De lang-
ste is circa 21 m, waarvan 12,5 m uit-
steekt; de kortste meet 12 m.
Oplegging vakwerkliggers
De vakwerkconstructies zijn waar het
overstek begint opgelegd op een stalen
ligger (HEB300) die op de vloer, lood-
recht op de vakwerkliggers, evenwijdig
aan de gevelrand is aangebracht op
circa 1 m afstand (fig. 8). Deze ligger
neemt een flinke drukbelasting op.
Vanwege het overstek ontstaat aan de
achterzijde een flinke trekkracht. Hier-
voor zijn trekankers gemonteerd door
de vloer (fig. 5).
Bekisting
Door de vakwerkliggers kon een plat-
form worden gecreëerd waarop de
bekisting voor de bovenliggende vloe-
ren kon worden gemonteerd. Hiertoe
zijn tussen de vakwerkliggers steiger-
torens aangebracht waarop de vloer-
bekisting kon worden bevestigd
(fig.
9). De poten van deze steigers
steunen op stalen SRU-gordingen
(dubbele UNP-profielen) die loodrecht
op de onderregels van de vakwerk-
liggers zijn gemonteerd.
De vloerbekisting zelf is een standaard-
systeem (VARIO-panelen). Deze stan-
daardvloerbekisting bevindt zich
alleen óp de steigers en dus tussen
de vakwerkliggers. De ruimte ertussen
(de zone boven de vakwerkliggers)
wordt ter plaatse uitgekist.
Werkvlonder
Aan de onderzijde van de vakwerken is
een werkvlonder aangebracht (foto 7).
Hiervoor is gebruikgemaakt van
dezelfde gordingen waarop de steigers
staan. Ten behoeve van de werkvlon -
der is daar bovenop een systeem van
VT-dragers en steigerdelen aange-
bracht.
4
12,5 m lange
uitkragingen
2 0 0 0
4 0 3 0 3 7 5 0 W a l l
1 2 5
3 4 5
L o a d C a s e :
C o u n t e r pl a t e D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 )
W i n g N u t D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 )
T i e R o d D W 2 0
C o u n t e r pl a t e D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 )
W i n g N u t D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 )
T i e R o d D W 2 0
2 5 0 2 5 0
2 5 0 2 5 0
3 0 0
2 2 0 3 -3 3 -3
1 -1 1 -1
2 -2
2 -2
S c h n i t t 1 -1 :
T e n s i o n P o i n t a t L o a d C a s e :
V R B 1 8 0 0 0
c o u pl i n g j o i n t f r a m e 3 0 0 0 ( 1 2 5 1 5 4 ) s t a n d a r d f r a m e 6 0 0 0 ( 1 2 5 1 5 6 )
c o u pl i n g j o i n t f r a m e 3 0 0 0 D R -1 7 -1 1 2 1 7 8
NEW
c o u pl i n g j o i n t f r a m e 3 0 0 0 ( 1 2 5 1 5 4 )
NEW
c o u pl i n g j o i n t f r a m e 3 0 0 0 D R -1 7 -1 1 2 1 7 8 NEW
7 0 6 2
Trekkoppeling KlimbalkOndersteuning(HEB300)
5
Trek-koppeling VRB-ligger met vloer
6 VAKBLAD I 4 2018
p00-Nhow.indd 6 17-12-18 14:22
Afstempeling
Door de grote afmetingen van de over-
stekken ontstaan er grote belastingen
op de bekistingsconstructie en de vloe-
ren. Deze belastingen moeten uiteinde-
lijk naar de fundering worden afgedra-
gen. Het realiseren van een goede
belastingsafdracht vroeg een intensieve
samenwerking met de hoofdconstruc-
teur.Drukschoor
Vooral veel aandacht moest worden
besteed aan het opnemen van de druk-
kracht uit de vakwerkliggers op de lig-
ger nabij de vloerrand. Deze kracht
bedraagt ter plaatse van de langste vak-
werkliggers circa 800 kN (op een dub-
bele vakwerkligger).
Het meest voor de hand liggend en
eenvoudig zou een doorstempeling van deze kracht op de ondergelegen
vloeren zijn geweest. Dit bleek echter
niet haalbaar. Gezien de grootte van de
kracht zou deze zeker helemaal naar de
fundering moeten worden doorge-
stempeld, zo bleek uit berekening. Dit
zou tijdige afbouw van de ondergele-
gen lagen onmogelijk maken.
In plaats daarvan is een drie verdiepingen
hoge stalen drukschoor toegepast, die de
1500 4000 1500 1500 1500 2500 1500
Unit
12-2
1500 2000
Unit 21-1 Unit
16.5-2
Unit
18-2
Unit
21-2 Unit
21/18-2
Unit
15-2
Unit
21-3
Unit
15-3
Unit
18-3
Unit
21/18-3 Unit
16.5-3
Unit
21-4
Unit
21/18-4
Unit
21/18-1
12000
21000
Unit 18-1 Unit 16.5-1 Unit 15-1 Unit 12-1
6000
3000
6000
6000 6000
6000
6000
3000
6000
15000
6000
6000
4500
16500
6000
6000
6000
18000
1500
3000
3000
3000
VRB 12m
23-0017694-B405
VRB 15m
23-0017694-B404
VRB 16.5m
23-0017694-B403
VRB 18m
23-0017694-B402
VRB 21m
23-0017694-B401
Complement 21/18
23-0017694-B406
Nhow Amsterdam RAI hotel
Variokit Working Platforms
Overview
3 x as drawn
Drawing-no.
Scale Revision
Sheet
Copyright of this drawing and
associated documents are property of
PERI. They may not be reproduced or
made available to third persons,
especially competitors, without our
consent
R
Project
Subject checked:
drawn:
Name
Date
23-0017694-B421 2 0 2017-11-23
2018-05-07
General Arrangement Drawing
PERI GmbHRudolf-Diesel-Strasse 19
89264 Weissenhorn
Phone +49 (0)7309.950-0
Fax +49 (0)7309.951-0
Mail info@peri.de
50
The crane has to have a minimum lifting capacity of kN.
Note
Safety Instructions
The latest version of the valid safety and environmental regulations of the
respective states and countries have to be observed by site when our products
are used.
Safety Instructions
are safely transferred into the building structure (backpropping).
information. The construction site is responsible that the bearing forces
according to the corresponding technical
Anchoring of the most inside VRB truss girder has to be dimensioned and mounted
Safety Instructions
take additional or different suitable measures. Instruction and risk assessment shall be carried out by site.
not fully part of the scope of delivery. Therefor the construction site has to
The indicated safety equipment covers only standard designs and are
Safety Instructions
the crane, it must be transferred to the inside and disassembled inside.
The VRB truss girder elements must never be disassembled from the building by means of
points and observe their max. lifting capacity.
For crane transport of the VRB truss girder units always use the povided lifting
Safety Instructions
Possible lifting points for PSEAF can be found in the assembly instructions of standard configurations.
measures to be taken. There must be no not-safeguarded areas, also in states of assembly or disassembly.
This drawing does not replace the assembly and disassembly instructions concerning the necessary safety
6
Bovenaanzicht uitkragende VRB-liggers
7 VAKBLAD I 4 2018
p00-Nhow.indd 7 17-12-18 14:22
belasting direct op de kern afdroeg (foto
10, fig. 11). Deze schoor loopt door de
twee tussenliggende verdiepingsvloeren
heen. Hiervoor zijn voorzieningen in
deze vloer opgenomen.
De oplegkracht uit de vakwerken wordt
dankzij deze schoor ontbonden in een
horizontale trekkracht ter plaatse van de
bovenste vloer, en een drukkracht nabij
de kern, drie verdiepingen lager (fig.
11). Om deze krachten op te nemen, is
in de bovenste vloer een trekvoorzie-
ning opgenomen ten behoeve van een
trekband. De kracht wordt zo richting
de kern afgevoerd en moet door de
kernwand worden opgenomen.
Drie verdiepingen lager bevindt zich
een drukkracht die eveneens door de
kernwand moet worden opgenomen.
Om deze krachten netjes in te leiden, is
de schoor via een schoen aan de kern-
wand bevestigd.
De krachten op de kernwanden leveren
flinke momenten op, temeer omdat
achter deze wanden zich niet overal
vloeren bevinden. Deze krachten wor-
den opgegeven door de bekistingsleve-
rancier en de constructeur is verant-
woordelijke voor een juiste
krachtsafdracht in het gebouw. Om de
krachten op te kunnen nemen, is een flinke hoeveelheid extra wapening aan-
gebracht. Er is hier uitvoerig overleg
over geweest tussen uitvoerende
partijen en constructeur.
Doorstempeling bovengelegen vloeren
Belangrijk aandachtpunt was de keuze
voor het aantal lagen boven het over-
stek dat nog door de vakwerkconstruc-
tie kon worden gedragen. Hierbij
moest een optimum worden gevonden
tussen enerzijds het aantal vloeren en
anderzijds de reactiekrachten. Na een
uitgebreide en langdurige studie is
vastgesteld dat de vakwerken maxi-
maal twee vloeren moesten dragen.
Deze belasting bestond dus uit de vak-
werkligger (plus bekistingsconstructie),
de vloer op de vakwerkligger, de onder-
steuningsconstructie op de vloer en de
vloer erboven.
De vloeren die daar weer boven lagen,
mochten geen belasting uitoefenen op
de vakwerkliggers. Om dat mogelijk te
maken, zijn na het verharden van de
tweede vloer de spindels onder de
vloer direct boven de vakwerkliggers
losgedraaid. Op dat moment moest de
constructie dus zelf de belasting kun-
nen dragen. Hiervoor zijn tijdelijke
staalconstructies aangebracht.
Vervormingen
Er is ook goed gekeken naar de vervor-
mingen in de verschillende fasen: eigen
gewicht, bouwfase en eindfase. Door
de grote belastingen zouden de vak-
werkconstructie en dus ook de vloeren
flink doorbuigen. Om problemen hier-
mee te voorkomen, zijn de vakwerken
in totaal 100 tot 150 mm getoogd.
Montage en demontage
De enkele vakwerkliggers zijn in delen
van 3 m, 4,5 m en 6 m aangevoerd en
ter plaatse aan elkaar bevestigd.
Demontage was een complexere aan-
gelegenheid. Omdat tijdens demon-
tage er vloeren boven de liggers aan-
wezig waren, konden ze niet
2 0 0 0
4 0 3 03 7 5 0W a l l
1 2 5
3 4 5
L o a d C a s e :
C o u n t e r pl a t e D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 ) W i n g N u t D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 ) T i e R o d D W 2 0
C o u n t e r pl a t e D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 ) W i n g N u t D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 ) T i e R o d D W 2 0
2 5 0 2 5 0
2 5 0 2 5 0
3 0 02 2 0 3 -3 3 -3 1 -11 -1 2 -22 -2
S c h n i t t 1 -1 :
T e n s i o n P o i n t a t L o a d C a s e :
V R B 1 8 0 0 0
c o u pl i n g j o i n t f r a m e 3 0 0 0 ( 1 2 5 1 5 4 ) c o u pl i n g j o i n t f r a m e 3 0 0 0 ( 1 2 5 1 5 4 ) NEW
7 0 6 2 Trekkoppeling
KlimbalkOndersteuning(HEB300)
8
Langsdoorsnede vakwerkliggers
Steigertoren
Uitkragende vakwerk
constructie
Vloerbekisting
9
Vooraanzicht vakwerkconstructies met ertussen steigertorens en erop het vloerbekistingssysteem
7
Samengestelde vak-
werkliggers, gekoppeld
met afstandhouders en
voorzien van een werk-
vlonder
8 VAKBLAD I 4 2018
p00-Nhow.indd 8 17-12-18 14:23
eenvoudig via een kraan worden afge-
voerd. Daarom is een systeem ontwik-
keld waarbij een vakwerkligger in etap-
pes naar binnen toe kon worden
geschoven.
Hiertoe zijn op de vloer klimbalken met
hydraulische spindels toegepast, een
systeem dat normaal in een klimbekis-
ting wordt gebruikt (fig. 8). Nadat het
eerste deel was gedemonteerd, kon zo
het vakwerk naar binnen worden geschoven. Dit gebeurde telkens met
slagen van 500 mm.
De delen van het vakwerk werden, een-
maal beneden aangekomen, gespie-
geld omgebouwd voor toepassing op
het volgende overstek.
Tot slot
Gebleken is dat bij het gehele ontwerp
van de hulpconstructie een intensieve
samenwerking tussen de diverse
betrokken partijen (o.a. constructeurs
en uitvoering) een absolute voor-
waarde is. Dit mede door het samen-
spel tussen de krachten en vervormin-
gen van de hulpconstructie en de
bestaande of nieuw te bouwen con-
structie. In samenwerking is gezocht
naar de beste oplossing.
De hierbij behorende taken en verant-
woordelijkheden moeten vooraf duide-
lijk met elkaar worden gecommuni-
ceerd. De Richtlijn Bekistingen en
Ondersteuning, is hierbij, net als de
Richtlijn Steigers zeer waardevol (zie
kader 'Richtlijnen').
Windschermen
Voor het aanbrengen van de wind-
schermen aan de gevel, inclusief vlon-
der, is een constructie gemaakt die via
hydraulische klimbalken op twee
vloerranden werd bevestigd. Zo kon-
den deze windschermen ook zonder
tussenkomst van een kraan naar
boven toe mee klimmen (fig. 12).
10
Diagonale drukschoor
neemt drukkracht uit
vakwerkconstructie op
2000 Wall
125
11
Drukschoor onder
VRB-ligger
Richtlijnen
De Richtlijn Bekistingen en Ondersteuningen en de Richtlijn Steigers zijn gratis
beschikbaar op www.richtlijnbekistingenenondersteuningen.nl, respectie-
velijk www.richtlijnsteigers.nl.
TB'
TB
TB
TA
TA
TA'
TC
TC
TC'
+15.264
pr. betonwand d=200
KA'
KC
KB'
KA
KB
KC'
+15.264
+15.264 +15.264
10104 (not protected area)
3705010524 (not protected area)
TOP VIEW FLOOR 4 TO 7
RCS-P ARRANGEMENT
10104 (not protected area)
37050
10524 (not protected area)
10104 (not protected area)
37050
10524 (not protected area)
4750 (RCS-P 5-Outrigger)
4750 (RCS-P 2)4750 (RCS-P 2) 4750 (RCS-P 2)4100 (RCS-P 3)
4100 (RCS-P 1) 4750 (RCS-P 2) 4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 4)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)
4100 (RCS-P 3)
4100 (RCS-P 1)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 5-Outrigger)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)
4100 (RCS-P 3)
4100 (RCS-P 1)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)
II Ia I
II
I
Ia
II
I
I
III
III
III
I
Ia I
1
3
2
2
2
2
2
44
5 1 3 2 2 2 2 2
5
1
3
2
2
2
2
2
3D-View RAI Hotel Scale 1:500
FLOOR 2
FLOOR 3
FLOOR 4
FLOOR 5
FLOOR 6
FLOOR 7
FLOOR 8
FLOOR 9
FLOOR 10
FLOOR 11
FLOOR 12
FLOOR 13
FLOOR 14
FLOOR 15
FLOOR 16
FLOOR 17 FLOOR 18
FLOOR 19
FLOOR 20
FLOOR 21
FLOOR 22
FLOOR 23
FLOOR 24
FLOOR 25
100
600 155
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468)
Special Slab Shoe RCS
(Item-No:832853)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO4014-M24x100-10.9
Anchoring - II
100
600 155
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468) Slab Shoe RCS
(Item-No:109567)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO 4014-M24x70-10.9
(Item-No:026430)
Anchoring - Ia
30
100
600 155
Special Slab Shoe RCS
(Item-No:832853)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO4014-M24x100-10.9
Anchoring - III
30 Steel Plate by Site
(160x160x30)
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468)
100
600 155
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468)
Slab Shoe RCS
(Item-No:109567)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO 4014-M24x70-10.9
(Item-No:026430)
Anchoring - I
Heavy Duty Dowel by site
(e.g. HILTI HDA-T)
3300
3300
3300
280
280
280
280
TYPICAL SECTION - RCS-P SCALE 1:25
FLOOR 8
FLOOR 7
FLOOR 6
FLOOR 5
LOWER SLAB SHOE
UPPER SLAB SHOE
PROTECTED SLAB
PROTECTION BY SITE
RAI HOTEL, AMSTERDAMRCS-P ARRANGEMENT - FLOOR 4 TO 7
(FOR PROTECTION OF SLAB FORMWORK FOR FLOOR 5 TO 8)
2017-11-29
.
57-0005937-B306#0.dwg RCS-P ARRANGEMENT FLOOR 4 TO 7 Drawing-no.
Scale Revision
Sheet Copyright of this drawing and
associated documents are property of
PERI. They may not be reproduced or
made available to third persons, especially competitors, without our
consent
R
Project
Subject checked:
drawn:
Name
Date
57-0005937-B307 1 0 2017-09-14
2017-11-29
General Arrangement Drawing
PERI GmbHRudolf-Diesel-Strasse 19
89264 Weissenhorn
Phone +49 (0)7309.950-0
Fax +49 (0)7309.951-0
Mail info@peri.de
The corresponding Assembly Instructions must be observed!
Safety InstructionsThe latest version of the valid safety and environmental regulations of the
respective states and countries have to be observed when our products
are used.
Safety InstructionsThe construction site is responsible to render the proof that the bearing
forces are safely transferred into the building structure and carried off
into the subsoil.
This drawing has to be used in connection with following drawings:
57-0005937-B300 to B304 (POSITION OF CLIMBING CONES)
57-0005937-B305 to B319 RCS-P ARRANGEMENT
57-0005937-B320 TYPICAL SECTIONS 12
Dwarsdoorsnede windscherm
9 VAKBLAD I 4 2018
p00-Nhow.indd 9 17-12-18 14:23
auteurs Harold van der Cruijsen, Wim Robbertsen Matemco Hulpconstructies bv
H
et project Fenix I, met een totaal
vloeroppervlak van 45.000 m
2,
ligt in Katendrecht in Rotterdam, tegen-
over Hotel New York (fig. 3). De bouw-
plaats is ingeklemd tussen de Rijnhaven,
de Veerlaan, het bestaande theater Wal-
halla en een openbare parkeerplaats.
Het project omhelst een parkeergarage
en commerciële ruimten in een
bestaande loods en een nieuw gebouw
erboven met vijf tot acht bouwlagen
(fig. 4). Hierin is ruimte voor 212 loft-
appartementen. Het appartementengebouw staat op
een soort tafel boven het bestaande
dak. Dit artikel geeft een toelichting op
de benodigde onder steu nings-
constructies.
Vloerondersteuning
appartementen
De onderste (nieuwe) vloer voor de
appartementen, één niveau boven het
bestaande dak, is uitgevoerd met
kanaalplaten. Deze zijn opgelegd op
een stalen vakwerkconstructie, die het hele appartementengebouw dragen.
De vakwerken rusten op stalen kolom-
men die door het dak van de bestaande
loods steken. De kanaalplaten zijn zelf-
dragend en hebben in principe dus
geen ondersteuning nodig.
De tweede verdieping van het apparte-
mentengebouw, de vloer boven de
kanaalplaatvloer, is uitgevoerd als
breedplaatvloer. Deze moet wel wor-
den ondersteund.
Verder naar boven toe wordt gebruik-
gemaakt van tunnelgietbouw.
Uitdagingen
op verschillende
niveaus
De bijzondere hulpconstructies van Fenix
1
Fenix in aanbouw
Foto: Ossip van
Duivenbode
In Katendrecht in Rotterdam wordt gebouwd aan het
project Fenix I (foto 1, fig. 2). In en op de oude Fenixloods
worden een parkeergarage, commerciële ruimten en lofts
gebouwd. Omdat deels over bestaande bouw heen moest
worden gebouwd, waren de ondersteuningsconstructies
alles behalve standaardwerk.
10 VAKBLAD I
4 2018
p00-Fenix.indd 10 17-12-18 15:01
Op papier is de ondersteuning van de
breedplaatvloeren in dit deel wellicht
weinig uitdagend, afgezien van het feit
dat er veel staal aanwezig is (foto 5). Zo
is er naast de stalen vakwerkliggers ook
veel tijdelijk hulpstaal aanwezig, lood-
recht daarop. Dit ten behoeve van de
stabiliteit tijdens de bouw. Voor een
goede verbinding tussen het staal en
de breedplaatvloer worden diverse
stroken en knopen 'nat' uitgevoerd.
Uitdaging was een zo eenvoudig
mogelijke oplossing te bedenken die zou passen binnen de aanwezige staal-
constructie. Het 3D-model was daarbij
een goede hulp, want daarmee kon
alles goed en snel op elkaar worden
afgestemd (fig. 6).
Puntbelastingen op kanaalplaatvloeren
De eerste vloer boven de kanaalplaat-
vloer (breedplaatvloer) voldeed aan de
eisen gesteld aan klasse A uit NEN-EN
12812 (zie ook kader 'Richtlijn Bekistin-
gen en Ondersteuningen'). Hierdoor
kon worden volstaan met een ontwerp
van de ondersteuning volgens het
handboek van de leverancier. Belangrijk
constructief aandachtspunt was echter
wel de maximale (punt)belasting e.v.
op de kanaalplaatvloeren, vanuit de
doorstempeling van de bovenliggende
breedplaatvloeren en tunnelbekistin-
gen. Omdat deze kanaalplaatvloeren
boven een bestaand gebouw zijn aan-
gebracht, was eventuele doorstempe-
ling onder de kanaalplaten moeilijk rea-
liseerbaar. De belastingen vanuit de
ondersteuningsconstructie van de
bovenliggende vloeren moesten dus zo
veel mogelijk worden opgenomen
door de kanaalplaten.
Afstempeling op bestaande constructie
Afstempelen op de kanaalplaatvloeren
was echter niet overal mogelijk. In
bepaalde delen van het gebouw
bevonden zich immers geen nieuwe
kanaalplaten boven het bestaande
gebouw. Daar is onderzocht of er kon
worden afgestempeld op de bestaande
constructie. Voor sommige delen was dit mogelijk. Daar is met behulp van
stalen liggers en houten dragers een
houten werkvloer op balken/ wanden
van het bestaande gebouw gecreëerd,
waarop kon worden afgestempeld
(foto 5). Op die manier kon de puntlast
beter worden gespreid.
Maar niet overal was een bestaande
constructie aanwezig en sommige
delen van de bestaande constructie ble-
ken na onderzoek niet draagkrachtig
genoeg voor de opvang van de puntlas-
ten. Hier moest dus naar de begane
grond worden doorgestempeld.
Door zo veel mogelijk slim gebruik te
maken van de bestaande constructie en
door een goede afstemming met de
kanaalplaatleverancier, is dit doorstem-
pelen naar de begane grond echter tot
een minimum beperkt gebleven.
PROJECTGEGEVENS
project
Fenix I Rotterdam
opdrachtgever Heijmans Vastgoed
hoofdaannemer Heijmans Woningbouw West
leverancier ondersteuning Matemco Hulpconstructies
montagebedrijf
ondersteuningsconstructies Madema Steigerwerken
kanaalplaatleverancier VBI
leverancier breedplaatvloer Betonson Prefab
constructeur breedplaatvloer Schreuders bouwtechniek
architect Mei architects
constructeur ABT Delft
Uitdagingen
op verschillende
niveaus
2
Impressie Fenixlofts,
foto: ABT
3
Ligging Fenix
11 VAKBLAD I 4 2018
p00-Fenix.indd 11 17-12-18 15:01
Samenwerking
Het van tevoren meest eenvoudige
deel bleek in de praktijk misschien wel
het lastigste deel. Veel disciplines en
verschillende bouwmethodieken kwa-
men hier samen en hadden allemaal in
meer of mindere mate impact op
elkaar:
? de hoofdconstructeur heeft de stalen
vakwerkspanten ontworpen, zowel
de permanente als de tijdelijke;
? de breedplaatleverancier bepaalt de
maximale hart-op-hartmaat van de
ondersteuningsconstructie;
? de leverancier van de tunnels geeft
de tunnellasten op;
? de leverancier van de ondersteu-
ningsconstructie bepaalt de staan-
derlasten en ontwerpt de ondersteu-
ning voor de breedplaat en alle in
het werk te storten natte stroken.
Vervolgens worden de staanderlasten
afgestemd met de kanaalplaatleveran-
cier, de constructeur van de aannemer
beoordeelt de oplossingen en het mon -
terend bedrijf moet de ondersteuning
met de uitkragingen op hoogte veilig
kunnen opbouwen. Vervolgens moet rekening worden gehouden met het feit
dat op de bouwplaats maar beperkte
opslag mogelijk is, waardoor ook op
logistiek vlak goede afstemming nodig
is.
Ondersteuning staal passage
Dwars door het oude gebouw loopt
een passage, een brede doorgang in
het gebouw waar geen nieuwe kolom
-
men komen te staan. Tijdens de bouw
moest hier een puntlast van maar
liefst 682 kN worden opgevangen.
Deze last komt uit een stalen vakwerk -
constructie die nodig was om tijdens
de bouw belastingen als gevolg van
het tunnelen te kunnen opnemen.
Deze ondersteuning van circa 16 m
hoog is opgenomen in de ruimtestei -
ger die hier nodig was (een ruimte -
steiger is een steiger met meerdere
staanderrijen waarmee een groot
werkvlak kan worden gecreëerd)
(foto 7, 8).
In het deel waar de ondersteuning en
ruimtesteiger staan, zijn nog op diverse
plekken betonbalken aanwezig. Omdat
de kwaliteit van sommige delen onbe-
trouwbaar was, is hier doorgestempeld
naar de beganegrondvloer. Stalen lig- gers op funderingsniveau spreidden de
puntlast naar de poeren.
Door het slim integreren van de onder-
steuning van de puntlast in de ruimte-
steiger, is het probleem van de stabili-
teit van de ondersteuning van de hoge
puntlast bij deze hoogte direct opge-
lost. Door het toepassen van vol-
doende, extra zware staanders, en door
een goede afstemming tussen de
diverse constructeurs van de betrokken
partijen, was ook de hoge belasting
prima opneembaar in het systeem.
Stalen liggers bovenin verdeelden de
puntlast naar de staanders.
In de ruimtesteiger zijn vloeren opge-
nomen. Deze waren sowieso nodig om
tijdens de bouw werkzaamheden te
kunnen verrichten langs de randen van
de passage: hier moesten kalkzandste-
nen wandjes worden gelijmd op de
bestaande vloeren. Om er van de
andere kant goed bij te kunnen, was
een (ruimte)steiger nodig. Tijdens de
opbouw van de ruimtesteiger en
ondersteuning waren deze vloeren
meteen ook de montagevloeren, zodat
er voor de steigerbouwers altijd collec-
tieve voorzieningen tegen vallen van
hoogte waren getroffen.
4
Doorsnede Fenix,
figuur: ABT
5
Ondersteuning breed-
plaatvloeren op de
kanaalplaatvloeren
12 VAKBLAD I 4 2018
p00-Fenix.indd 12 17-12-18 15:02
Stofdek Walhalla
De Fenixlofts worden letterlijk tegen
het bestaande theater Walhalla aan
gebouwd. Omdat het Walhalla gedu-
rende de lange bouwtijd open moest
blijven, moest er een constructie over
het gebouw komen om het gebouw en
de mensen erin te beschermen tegen
eventuele vallende voorwerpen. Hier-
voor werd een 'stofdek' bedacht: een
tijdelijke vloer van circa 300 m
2 met
een overspanning van meer dan 14 m
over het bestaande gebouw (foto 9).
Constructief gezien was dit waarschijn-
lijk de grootste uitdaging bij dit project.
Aan de zijde van de Veerlaan was er
weinig ruimte om steunberen te bou-
wen. Aan de zijde van de Rijnhaven
staat de bouwkraan, waardoor ook hier
de ruimte op de grond beperkt is. Als
oplossing is een verhijsbare vloer als
systeem ontworpen die op op een
ondersteuning (steigertoren) aan
weerszijden van het bestaande gebouw
ligt. Deze vloer is op maaiveldniveau
opgebouwd, op de kade (fig. 11).
Feitelijk is er een ruimtelijke vakwerk-
constructie gemaakt waarop met stei-
gerdelen een houten vloer is gemaakt.
De gehele constructie kon vervolgens door de kraan worden opgetild en op
de steigertorens worden gehesen.
Het is hierbij belangrijk dat maatvast
wordt gewerkt, ideaal dus voor een sys-
teemondersteuning met vaste maten.
Deze manier van opbouwen heeft ook
als groot voordeel dat de vloer veilig
kon worden opgebouwd, op maaiveld-
niveau in plaats van op 13 m hoogte
boven een bestaand gebouw.
Berekening stofdek
Omdat dit stofdek een bijzondere tijde
-
lijke constructie is ? die gedurende een
groot deel van de bouw blijft staan op
een hoogte van 13 m met een overspan -
ning van ruim 14 m ? voldoen stan -
daardberekeningen hier niet meer.
Daarom is een 3D-berekening in SCIA
Engineer uitgevoerd (fig. 10). Hierbij zijn
tweedeorde-effecten zoals initiële scheef -
stand en imperfecties meegenomen.
6
Stalen liggers en hou-
ten dragers op
bestaande vloer voor
het dragen van de
ondersteuning
7
Tijdelijk vakwerk en tij-
delijke ondersteuning
Tijdelijk vakwerk dat moet worden
ondersteund (gele staalconstructie)
Constructie die belasting uit spant verdeelt naar onderliggende ondersteuningstoren
13 VAKBLAD I 4 2018
p00-Fenix.indd 13 17-12-18 15:02
De steigers zijn verankerd aan de
betonspanten van de bestaande loods.
Verankeren aan het theater Walhalla was
geen optie. Het theater moest zo weinig
mogelijk overlast hebben van de bouw.
Daar waar nodig zijn trek-/drukschoren
naar maaiveldniveau aangebracht.
De posities van de ankers is nauwkeurig
afgestemd met de posities van de span-
ten. In het 3D-rekenmodel zijn de
krachten op de ankers en in de trek-/
drukschoren uit te rekenen. Zestien
belastingscombinaties zijn doorgere-
kend om aan te kunnen tonen dat deze
constructie te allen tijde veilig is.
In de 'poten' van de ondersteuning zijn
vloertjes met leuningwerk en trappen
opgenomen. Dit is ten behoeve van
een veilige montage en demontage, maar ook om objecten die door het
stofdek zijn opgevangen veilig te kun-
nen verwijderen.
Ervaringen
Het 3D-model heeft, zeker met het ont-
werpen van de vloerondersteuning en
de ondersteuning in de passage, veel
opgeleverd. Veel clashes met het
nieuwe permanente en tijdelijke staal
en met de bestaande betonconstructie
waren zo op voorhand al te zien en op
te lossen. Omdat het hier om een
bestaand gebouw ging, week de wer-
kelijkheid toch nog wel eens af van het
model. Dit vereiste veel flexibiliteit van
alle partijen. Soms waren er last minute
nog aanpassingen nodig.
8
In het deel waar de
ondersteuning en
ruimtesteiger staan,
zijn nog op diverse
plekken betonnen con-
structiedelen aanwe-
zig, foto: Ossip van
Duivenbode
Video stofdek
Van de montage en het hijsen van het
stofdek is een video beschikbaar op
www.betoniek.nl bij dit artikel.
9
Fenix I is tegen theater
Walhalla aan gebouwd
14 VAKBLAD I 4 2018
p00-Fenix.indd 14 17-12-18 15:02
De aannemer begreep dit ook en deze
had in de beginfase al duidelijk aange-
geven op zoek te zijn naar partijen die
niet alleen de technische oplossing kon -
den bieden maar tevens flexibel zouden
zijn gedurende het bouwproces.
De ervaring leert hier nog maar eens
dat de op het oog meest simpele zaken,
in praktijk de meeste uitdaging op kun -nen leveren. Van belang is dan dat er in
het bouwteam wederzijds begrip is.
Goed weten wie waarvoor verantwoor
-
delijk is, is bij zo'n complex werk
daarom erg belangrijk. De demarcatie -
lijst uit de 'Richtlijn Bekistingen en
Ondersteuningen' (zie kader) is hierbij
een goed hulpmiddel. Bij dit project
was ook echt sprake van samenwerking. Zaken werden niet zomaar over de
schutting gegooid, partijen bleven met
elkaar meedenken. Ondanks alle wijzi
-
gingen, uitdagingen en soms tegensla -
gen, is het iedere keer weer fantastisch
om op de bouw te komen. Eén van de
mooiste maar ook meest uitdagende
werken van de afgelopen jaren op het
gebied van tijdelijke hulpconstructies!
10
SCIA-model stofdek
11
Opbouwlocatie en
uiteindelijke locatie
stofdek
Richtlijn Bekistingen en
Ondersteuningen
De Richtlijn Bekistingen en Onder-
steuningen (voluit Richtlijn Beton-
bekistingen en Ondersteunings-
constructies) is een digitaal
document dat moet zorgen voor een
betere veiligheid op de bouwplaats.
In het document zijn alle teksten van
bestaande wet- en regelgeving,
normen, veiligheidsbladen, materi-
aalinformatie en aan montage gere-
lateerde activiteiten als opleidingen,
toelevering en veiligheidsprocedures
beschreven. Initiatiefnemers zijn VSB
(Vereniging van Steiger-, Hoogwerk-
en Betonbekistingbedrijven) en
KOMAT (contactgroep materieel van
Bouwend Nederland). Hij is gratis
beschikbaar op
www.richtlijnbekistingenen-
ondersteuningen.nl.
15 VAKBLAD I 4 2018
p00-Fenix.indd 15 17-12-18 15:02
auteur John van Asten Safe
Steigersysteem m aakt vervanging
kolom mogelijk
Prefab-betonkolom ZNA Cadix in Antwerpen vervangen vanwege vorstschade
Door flinke vorstschade tijdens de bouw moest
een zware prefab-betonkolom in het ZNA-zieken-
huis in Antwerpen volledig worden vervangen.
Om de belastingen tijdelijk op te vangen, is
gebruikgemaakt van een bijzonder steigersysteem
inclusief vijzels.
16 VAKBLAD I 4 2018
PROJECTGEGEVENS
Project ZNA Cadix
Opdrachtgever K.Eur Development
Hoofdaannemer THV Interbuild-MBG
Leverancier
ondersteuningsconstructie Safe
Leverancier vloersysteem Airdeck
Leverancier prefab beton Betca
Architect VK Studio i.s.m. Robbrecht &
Daem Architecten
Adviseur constructie VK Engineering
p00-ZNA.indd 16 17-12-18 14:37
I
n Antwerpen wordt gebouwd aan
een nieuw ziekenhuis, als onderdeel
van ZiekenhuisNetwerk Antwerpen
(ZNA): ZNA Cadix. Het ziekenhuis is
direct aan het centrum gelegen, op het
Eilandje, tussen het Kempischdok en
het Asiadok. Het prestigieuze en bijzon-
dere bouwwerk bestaat uit een twee-
laagse kelder van totaal 42.000 m
2,
onder meer met een parkeergarage.
Op deze kelder staan drie verschillende
gebouwen van in totaal 65.000 m
2.
Deze zijn respectievelijk 8, 12 en 19
verdiepingen hoog.
De draagconstructie wordt uitgevoerd
met prefab-betonnen gevels, prefab
kolommen en gewichtsbesparende
breedplaatvloeren (Airdeck). Rondom
de kolommen zijn deze vloeren massief
uitgevoerd, door het weglaten van de
gewichtsbesparende elementen. De
kolommen zijn uitgevoerd in hoge-
sterkte beton.
De prefab kolommen zijn aan de
boven- en onderzijde voorzien van
gains (sparingsbuizen). Deze zijn nodig
voor het ? via stekwapening ? koppelen
met de boven- en ondergelegen vloer.
Steigersysteem m aakt vervanging
kolom mogelijk
Prefab-betonkolom ZNA Cadix in Antwerpen vervangen vanwege vorstschade
2
Ligging ZNA Cadix
1
ZNA Cadix in
aanbouw
17 VAKBLAD I 4 2018
Polysysteem
Alle vloeren in ZNA Cadix zijn ondersteund met behulp van
het Poly-stempelsysteem van Safe. Dit standaardsysteem
bestaat uit stempels, verbindingsliggers en diagonalen en aan
de bovenzijde aluminiumliggers. Hiermee zijn alle in het werk
voorkomende verdiepingshoogten te realiseren. De maximaal
op te nemen stempelbelasting in dit systeem bedraagt 65 kN.
p00-ZNA.indd 17 17-12-18 14:37
De gains worden na plaatsing van de
stekwapening en de kolom aangego-
ten, waardoor een constructieve ver-
binding ontstaat met de vloeren en de
volgende verdieping. Juist deze gains
bleken kwetsbaar voor vorstschade (zie
ook kader 'Pas op met water in gains').
Schade
Februari 2018 kende enkele zeer win-
terse weken, waarbij het deels ook
overdag vroor. Door de combinatie van
deze vorst en gure oostenwind ont-
stonden op de derde verdieping van
het twaalf verdiepingen hoge deel
scheuren boven in de kolommen (foto 4). Alleen op deze verdieping
waren de gevels nog open. De vol-
gende negen verdiepingen waren al
wind- en waterdicht. De reden dat
deze ene verdieping nog open was, lag
in het feit dat dit de installatielaag
betrof en allerlei installaties nog moes-
ten worden ingebracht.
Bij nader onderzoek bleek dat bij enkele
kolommen de gains onvoldoende
schoon waren gemaakt, voordat zij met
mortel werden gevuld. Door de koude
was het achtergebleven water bevroren
en werden de betonkolommen kapot
gedrukt. Stempels
Om de kans op vervolgschade te
beperken en de veiligheid te waarbor-
gen, zijn direct zeven volle vrachtwa-
gens met stempels geleverd. Deze
stempels zijn als extra beveiliging
rondom de beschadigde kolommen
geplaatst, waardoor deze werden ont-
last. De vloeren zijn vervolgens doorge-
stempeld tot op de fundering om zeker
te zijn dat ook de vloeren niet zouden
bezwijken. Op die manier werd de
voortgang van de ruwbouw nauwelijks
verstoord.
Onderzoek
In de navolgende maanden is op ver-
schillende manieren onderzoek gedaan
naar de ernst van de schade en is geke-
ken naar de wijze waarop de schade
zou kunnen worden hersteld.
Uit de onderzoeken is gebleken dat alle
kolommen met schade konden worden
gerepareerd, uitgezonderd kolom 206.
Kolom 206
Kolom 206 is een prefab-betonkolom
met doorsnede 600 × 600 mm
2 en een
lengte van 6000 mm. Deze kolom is
berekend op een belasting van circa
3
Vloeren in ZNA Cadix
worden ondersteund
door het Polysysteem
4
Scheuren bovenin de
kolommen
18 VAKBLAD I 4 2018
Pas op met water in gains
Het probleem met gains in prefab kolommen in relatie met vorst staat niet op zich-
zelf. Het risico bestaat dat deze gains vollopen met regenwater. Als dit water in de
winter niet tijdig wordt verwijderd, bestaat het risico dat het bevriest. En omdat
bevroren water meer volume inneemt dan water, ontstaan er spanningen in het
beton en daarmee het risico op afspatten.
Een mogelijk bijkomend probleem is dat het achtergebleven water mengt met de
aan te brengen mortel. Daardoor ontmengt de mortel en verliest het zijn kwaliteit.
Het verdient dus altijd aanbeveling om de gains tijdens de bouw af te dichten en om
vóór het vullen met mortel eventueel achtergebleven water te verwijderen.
Meer over het risico op schade door regenwater in gains staat in het Betoniek-artikel
'Pas op met water in gains' uit Betoniek 2018/1. Dit artikel is gebaseerd op aflevering
2 van de rubriek Dick voor Mekaar uit Cement.
p00-ZNA.indd 18 17-12-18 14:37
6500 kN (rekenwaarde, dus inclusief
veiligheidsfactor). Rondom deze kolom
zijn direct na de constatering van de
schade 120 stempels geplaatst. In de
verticale lijn over de twaalf verdiepin-
gen heen zijn nog eens 1200 stempels
geplaatst met een lengte variërend van
3,6 tot 6,2 m inclusief koppelverband
en diagonalen (fig. 5).
Vervangen
Uit het onderzoek naar de kwaliteit van
kolom 206 bleek dat deze niet meer in
staat zou zijn de toekomstige optre-
dende belastingen te kunnen dragen,
ook niet na reparatie. Derhalve is beslo-
ten deze kolom te vervangen. De uit-
voering hiervan bleek echter veel com-
plexer dan op het moment van het
besluit werd verwacht.
Tijdelijke ondersteuning
Rondom de kolom stonden op dat
moment de genoemde 120 stempels. Deze maakten het onmogelijk de
kolom te verwijderen en opnieuw op
de bouwen. Maar ze konden niet wor-
den verwijderd voordat de belasting op
een andere wijze zou zijn overgeno-
men. Safe is gevraagd mee te denken
over een oplossing.
Deze werd gevonden door het inzetten
van het Megashore-systeem, dat bij
Safe in ontwikkeling is (fig. 7). Dit sys-
teem bestaat uit twee boven elkaar
gelegen HEB600
-profielen die aan
twee zijden naast de aanwezige stem-
pels zijn geplaatst. Deze profielen zijn
met extra platen verstevigd. Hierop zijn
op de vier hoeken zware kokerprofielen
(Ø273-16) geplaatst en afgeschoord
(foto 8). Bovenop, onder de bovenlig-
gende vloer, zijn er liggers HEB450,
voorzien van schotten, aangebracht.
Tussen de twee HEB600-profielen zijn
vijzels geplaatst die onder spanning zijn
gezet. Hierna konden de stempels wor-
5
Doorstempeling beschadigde kolom
6
Stempels rondom kolom 206
19 VAKBLAD I 4 2018
p00-ZNA.indd 19 17-12-18 14:37
den verwijderd, zodat er meer ruimte
was om met de beschadigde kolom
aan de slag te gaan.
Na uitgebreide beschouwingen over de
gewenste kracht in de vijzels is gekozen
alleen de werkelijk optredende belas-
ting erin te drukken (zonder veilig-
heidsfactoren), zijnde 4400 kN (in
plaatse van 6500 kN). Dit komt dus
overeen met 1100 kN per kolom.
Aan de hand van uitgebreide raam-
werkberekeningen kon worden aange-
toond dat met deze methodiek de
optredende krachten konden worden
opgenomen.
Monitoring
Tijdens het vijzelen is door middel van
een zeer nauwkeurig meetsysteem de
verplaatsing van de vloeren en kolom
gemeten. Bij de uiteindelijk aange-
brachte vijzelspanning van 4400 kN
bleek de verplaatsing van de vloer circa
3 mm te bedragen. Dit viel binnen de
toleranties zodat de glaspuien geen
problemen hebben veroorzaakt.
Nieuwe kolom
Na deze acties zijn de vijzels geborgd
en is de prefab-betonkolom kapot
gezaagd en verwijderd. Vervolgens zal
de kolom ter plaatse opnieuw worden
gestort. Nadat de kolom voldoende is
verhard, kunnen de vijzels inclusief
Megashore-ondersteuning worden ver-
wijderd. Hierna mogen de 1200 stem-
pels in de verdiepingen onder en boven
deze constructie worden verwijderd.
Samenwerking
Op het moment van schrijven (decem-
ber 2018) is de kolom verwijderd. De
stort van de nieuwe kolom is nog voor
het eind van het jaar voorzien.
Door de inzet, inventiviteit en samen-
werking van alle betrokkenen zoals
bouwheer, constructeur, uitvoerend
team en Safe is het gelukt ook deze
onverwachte tegenvaller op een pret -
tige en constructieve manier geza -
menlijk tot een goed einde te bren -
gen.
8
Systeem voor het
opvangen van de
kolombelasting,
stempels nog
aanwezig
9
Systeem na ver-
wijderen stempels
7
Megashore-
systeem
20 VAKBLAD I 4 2018
p00-ZNA.indd 20 17-12-18 14:38
NIEUWS +++ NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++ NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++ NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
NIEUWS +++
Stubeco nieuwe
partner van Betoniek
De belangrijkste reden voor Stubeco
om partner te worden van Betoniek
is
het genereren van meer bekendheid
aan haar activiteiten. Een van de doel-
stellingen van de vereniging is bij-
voorbeeld het uitvoeren van studies.
De resultaten daarvan zijn voor een
brede doelgroep interessant, breder
dan alleen de leden van Stubeco.
Vaak blijkt de kennis echter onvol-
doende bekend. Door het grote
bereik van Betoniek onder aannemers en toeleveranciers, kan een samen-
werking bijdragen aan die bekend-
heid. Ook voor Betoniek
is dit aantrek-
kelijk. Het gaat immers om relevantie
kennis voor de lezers. Een van de
ideeën is dat ook het Handboek Uit-
voering Betonconstructies dankzij de
samenwerking op een groter bereik
kan rekenen. Verder hoopt Stubeco
meer mensen, ook jongeren, te inte-
resseren voor de vereniging en de
diverse excursies en lezingen.
Op 1 november 2018 is Stubeco
partner geworden van Betoniek.
Stubeco is een studievereniging
voor uitvoering van betoncon-
structies. Het doel van de vereni-
ging komt daarmee voor een
groot deel overeen met die van
Betoniek: het en delen van kennis
over uitvoering van betoncon-
structies. Dankzij het partnerschap
kunnen Stubeco en Betoniek elkaar
daarbij versterken. Projectbezoek gebiedsontwikkeling Ooijen ? Wanssum
Nieuws
Over Stubeco
Stubeco is opgericht in 1969 (volgend jaar viert ze dus haar
50e verjaardag). Stubeco heeft als doel de uitvoeringstech-
niek van betonconstructies in de ruimste zin van het woord
te bevorderen. Het accent ligt hierbij op kennis van het uit-
voeren van betonwerk, hulpconstructies, wapening en ar-
beidsomstandigheden.
De drie pijlers waarop Stubeco is gefundeerd, zijn:
? Verrichten van studies (verzamelen van informatie in
het vakgebied naar voorkomende en/of gesignaleerde
problemen, meewerken aan het opstellen van nieuwe
voorschriften)
? Zorgdragen voor kennisoverdracht (publicaties, opstellen rapporten en initiëren van onderzoek)
? Het bevorderen en instandhouden van een netwerk (organiseren van excursies en lezingen)
Meer nieuwe partners:
BAM, Concrefy, Dura Vermeer, SGS Intron
Naast Stubeco en eerder al het Cement&Betoncentrum,
VOBN (beide nu als het Betonhuis) en VSB zijn ook
BAM, Concrefy, Dura Vermeer en SGS Intron recent partner
geworden van Betoniek. In de volgende editie(s) van Betoniek
Vakblad volgt ook een korte introductie van deze bedrijven.
21 VAKBLAD I 4 2018
p21-stubeco nieuwe partner betoniek.indd 21 17-12-18 14:39
auteurs Kees de Bont, Gerrit Hollemans Hünnebeck
Bekistingsoplossing voor parkeergarage onder Vijfhoek
Grenzen systeem bekisting
opgerekt
22 VAKBLAD I 4 2018
PROJECTGEGEVENS
project Fietsparkeergarage Strawinskylaan
opdrachtgever Gemeente Amsterdam, Zuidas
hoofdaannemer Van Boekel Bouw & Infra
aannemer betonwerk Bouwbedrijf R.G. Zonneveld b.v. in
opdracht van Van Boekel Bouw & Infra
leverancier bekistingen Hünnebeck
leverancier betonmortel Mebin
architect wUrck
adviseur constructie Verhoeven en Leenders
p00-Vijfhoek.indd 22 17-12-18 12:05
Recent is in Amsterdam de fietsenstalling Stra-
winskylaan, onder de Vijfhoek in Amsterdam
geopend. Voor het in het werk gestorte beton is zo
veel mogelijk gebruikgemaakt van standaardsys-
teembekisting. Het gekozen systeem voldeed ech-
ter niet overal aan de eisen vanuit het ontwerp.
Met enkele ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen
kon het gewenste systeem toch worden ingezet.
D
e nieuwe fietsparkeergarage ligt
onder het plein Vijfhoek, aan de
noordzijde van station Amsterdam
Zuid. Met een capaciteit van 3750 stal-
lingsplaatsen is het de grootste fietsen-
stalling van Amsterdam. Het wordt de
derde ondergrondse fietsparkeergarage
nabij de Zuidas, na die op het Mahler-
plein (3000 plaatsen) en op het Zuid-
plein (2500 plaatsen). Deze flinke capa-
citeitsuitbreiding is hard nodig: de
Zuidas groeit, net als het aantal reizi-
gers van en naar station Amsterdam
Zuid.
De parkeergarage, die zich in een strak
en eenvoudig betonnen volume
bevindt, bestaat uit één bouwlaag en is
relatief ruim opgezet. Toegang gaat
behalve via een trap vanuit station
Amsterdam Zuid, via een centrale
brede corridor. De garage zelf heeft een
opvallend breed gangpad van 7 m en is
3,3 m hoog (foto 2). Deze hoogte is
400 mm meer dan voorgeschreven.
Het dek wordt ondersteund door Y-vor-
mige stalen kolommen, met daarop
stalen balken en natte betonstroken
(fig. 3).
Uitdaging voor de aannemer was dat
tijdens de realisatie fietsers, voetgan-
gers en gebruikers de bouwlocatie
ongestoord moesten kunnen passeren.
Bovendien was de beschikbare bouw-
tijd zeer kort. Al na vijf maanden was
het betonnen dek af, waarna gestart
kon worden met de inrichting van het
maaiveld terwijl ondergronds verder
kon worden gewerkt.
Opzet garage
De parkeergarage is uitgevoerd met
een blijvende damwandconstructie
rondom, waartegen een betonwand is
aangestort. De vloer is 500 mm dik en
wordt ondersteund door poeren op
combipalen. Het ter plaatse gestorte
dek is 700 mm dik. Dit 3600 m
2 grote
Recent is in Amsterdam de fietsenstalling Stra-
winskylaan, onder de Vijfhoek in Amsterdam
geopend. Voor het in het werk gestorte beton is zo
Grenzen systeem bekisting
opgerekt
1
Uitgeschaalde deel tussen de panelen
23 VAKBLAD I 4 2018
p00-Vijfhoek.indd 23 17-12-18 12:05
dek wordt, behalve door de zijwanden,
ondersteund door stalen Y-vormige
kolommen (foto 4). Op armen van die
kolommen ligt een stalen balk
(HEB340) die in het dek is geïntegreerd
(foto 5). Alleen de onderzijde is
zichtbaar.
Systeembekisting
Het deel tussen de kolommen is gerea-
liseerd met een systeembekisting. Er is
gebruikgemaakt van het Topec-sys-
teem van Hünnebeck. Dit is een modu-
lair systeem met panelen met maxi-
male afmetingen van 1,80 × 1,80 m
2
(kleinere afmetingen zijn ook beschik-
baar). De panelen zijn opgebouwd uit
een aluminiumframe waarin een kunst-
stofplaat is bevestigd en zijn geoptima-
liseerd wat betreft gewicht. Een paneel
van 1,80 × 1,80 m
2 weegt 47 kg en is
daardoor met twee man te monteren.
In de hoeken worden de panelen ondersteund door standaardstempels,
beschikbaar met een capaciteit van 20
en 30 kN en optioneel uit te voeren als
valkopsysteem (niet toegepast bij dit
project).
Er is voor een systeembekisting geko
-zen vanwege de beperkte investering
en het strakke nadenpatroon wat dat
oplevert (foto 3). De architect was bij
-
zonder gecharmeerd van dat patroon.
Probleem van het gekozen systeem
van Hünnebeck was echter dat de
3
Doorsnede over kolommenrij
2
Fietsparkeergarage in
gebruik, foto: Van
Boekel
24 VAKBLAD I 4 2018
'Kelderdek - Dsn A' 1:1000
-7 0 0
D L
-4 . 7 6 0
-1 . 4 0 0
B A J E
-5 . 9 6 0-5 . 2 6 0
I F
N A P
C
-4 . 7 0 0
A 1 G K H
K e l d e r d e k - D s n . B 1 : 1 0 0
H
-4 . 7 6 0
K
-5 . 3 1 0
J B D
-4 . 8 1 0
-7 0 0
-6 . 1 6 0
-5 . 2 6 0
L
-5 . 9 6 0 N A P
-1 . 4 0 0
-4 . 7 0 0
A A 1 C E F G I
-7 0 0
-1 . 4 0 0
D o o r s n e d e A 1 : 1 0
K e l d e r d e k - D s n . C 1 : 1 0 0
F
-7 0 0
-1 . 4 0 0
A 1
-5 . 8 5 0
G I
-5 . 2 6 0
B
N A P N A P
E
-4 . 7 0 0
-6 . 2 5 0
-4 . 7 6 0
C A D H J
3 D a a n z e t d i l a t a t i e pr o f i e l t b v w a n d -d i l a t a t i e - 1 : 2 0
K e l d e r d e k - D s n . D 1 : 1 0 0
N L
-4 . 7 0 0
N A P
-5 . 2 6 0
M
-4 . 7 6 0 -7 0 0
-1 . 4 0 0
D e t a i l a a n z e t d i l a t a t i e pr o f i e l t b v w a n d -d i l a t a t i e - 1 : 1 0
-7 0 0
-1 . 4 0 0
© Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders bv. Deze tekening mag niet worden vermenigvuldigd of aan derden ter inzage worden gegeven zonder onze schriftelijke toestemming.
d a t u m : r e v i s i e
S t a t u s :
D E F I N I T I E F
T e l e f o o n : 0 4 1 3 -2 5 1 0 9 6
E m a i l : i n f o @ v e r h o e v e n -l e e n d e r s . n l
pr o j e c t & pr o j e c t n u m m e r :
O n d e r d e e l :
I n o pd r a c h t v a n :
a k k o o r d :
g e c o n t r . :
f o r m a a t : s c h a a l : g e t e k e n d :
A HC W
2 1 6 2 1 0
R u d i g e r s t r a a t 1 0 , 5 4 0 8 A B V o l k e l
w w w . v e r h o e v e n -l e e n d e r s . n l
t e k e n i n g n u m m e r :C O _ C O _ V L 1 6 0 5 4 D O -T E K -0 5 2
D s n k e l d e r d e k ( -7 0 0 )
G e m e e n t e A m s t e r d a m
A a n l e g F i e t s pa r k e e r g a r a g e V i j f h o e k 2 3 . 1 2 . 2 0 1 6
M T
A 0 1 : 1 0 0 / 2 0
C o n s t r u c t i e t e k e n i n g
T e k l a S t r u c t u r e s
5 0 0
v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5
1 8 0 0
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
Y -k o l o mN 3 5 5 . 6 / 2 0S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o mN 3 5 5 . 6 / 2 0S 3 5 5 6 0
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5
Y -k o l o mN 3 5 5 . 6 / 2 0S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
5 9 5 0 0
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5 H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a tS 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
3 3 0 0
H E B 3 4 0 S 2 3 5 5 9 5 0
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 k e l d e r d e k r o n d o m d r a g e n d
k o ppe l e n a a n d a m w a n d s c h e r m
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
7 0 0
H E B 3 4 0 S 2 3 5
k e l d e r d e k r o n d o m d r a g e n dk o ppe l e n a a n d a m w a n d s c h e r m
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5
5 5 0 0 7 0 07 0 0
1 0 0 0
4 5 0 0
6 4 0 0
6 4 0 0
5 5 0 0 5 5 0 0 5 5 0 0 5 5 0 0 5 9 5 0
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 d m w a n d s c h e r m a f b r a n d e n
t h v b o v e n z i j d e k e l d e r d e k
H E B 3 4 0 S 2 3 5 H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
7 0 0
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
7 0 0
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
1 1 0 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5 3 3 0 0 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
5 5 0 0
H E B 3 4 0 S 2 3 5Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 4 0
S 3 5 5v e r g r o t e k o ppl a a t m e t
v e r s t i j v i n g s -s c h o t t e n
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e k o ppl a a t m e t
v e r s t i j v i n g s -s c h o t t e n
S 3 5 5 H E B 4 0 0 S 2 3 5
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5 6 4 0 0
k e l d e r d e k r o n d o m d r a g e n d
k o ppe l e n a a n d a m w a n d s c h e r m 5 5 0 0
1 8 0 0
k e l d e r d e k r o n d o m d r a g e n d
k o ppe l e n a a n d a m w a n d s c h e r m
5 0 0 7 0 07 0 0
6 0
5 0 0
7 0 0
3 3 0 0
8 5 0
5 9 5 0 0
1 0 0 0
4 5 0 0
6 4 0 0
5 9 5 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 9 5 0
D e t a i l o n t l u c h t i n g s v o o r z i e n i n g t b v s t o r t e n k e l d e r w a n d e n - 1 : 1 0
K E L D E R D E K , d = 7 0 0
C 3 5 / 4 5 , b k = -7 0 0
o n t l u c h t i n g s b u i s B 9 5 / 3 . 5
s po n n i n g i n o n d e r z i j d e d e k
t pv a a n s l u i t e n d e k e l d e r w a n d e n
l a t e r t e s t o r t e n k e l d e r w a n d e n
d m v z e l f v e r d i c h t e n d e b e t o n
i n j e c t i e -s l a n g i n s po n n i n g o pn e m e n
t b v e v e n t . i n j e c t e r e n w a n d -a a n s l u i t i n g
7 0 0
3 0 0 1 0 0
o n t l u c h t i n g s b u i s u i t k o m e n d
a c h t e r i n s t a l l a t i e w a n d o f
b o v e n pl a f o n d -e i l a n d
w a n d -s t o r t
S T R I P 5 * 1 5 0 3 0 0
2 x a a n g e l a s t e
P L 3 * 3 0
a a n s l u i t e n d e
w a n d -s t o r t
d i l a t a t i e i n w a n d
1 0 0 1 0 0
1 0 0
1 5 0 1 5 0
B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5
B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5
B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5
7 0 0 B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5 7 0 0
3 3 0 0
5 0 0
k e l d e r d e k r o n d o m d r a g e n d
k o ppe l e n a a n d a m w a n d s c h e r m k e l d e r d e k r o n d o m d r a g e n d
k o ppe l e n a a n d a m w a n d s c h e r m
3 0 5
5 9 5 0
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5
KELDERDEKd = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5 3 9 5
1 7 3 0
7 0 0
3 3 0 0
6 0
5 0 0
7 0 0
6 0
5 9 0
4 0 0
1 8 0 0
1 0 0 0
4 5 0 0
6 4 0 0
6 4 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5
B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5
3 3 0 0
B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5
B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5 1 5 0 0 0
+ 3 2 0 0 3 2 0 0
1 5 0 0 0
D E K S T R A W I N S K Y -V I A D U C T
H E B 3 4 0
S 3 5 5 B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5
7 0 07 0 0
6 0
5 0 0
1 5 0
d i l a t a t i e -pr o f i e l t b v w a n d -d i l a t a t i e
a a n z e t t e n i n k e l d e r d e k 7 0 0 K E L D E R D E K , d = 7 0 0
C 3 5 / 4 5 , b k = -7 0 0
A
l a t e r a a n t e l a s s e n d i l a t a t i e -pr o
Reacties