VOOR TECHNOLOGIE EN UIT VOERING VAN BETON
VAKBL AD
4 2022
Oosterweelverbinding
ondersteund
BEKISTINGSOPLOSSING COOLTOWER ? HYDR AULISCHE COMPENSATIECILINDER ?
BRUGBEKISTING VOOR RONDE GEBOUWVORMEN ? QR-CODE IN DE BOUW
in samenwerking met
BV 4-2022 Cover.indd 1BV 4-2022 Cover.indd 1 19-12-22 10:2419-12-22 10:24
Dit nummer van Betoniek, speciaal over bekistingstechniek, is tot
stand gekomen in samenwerking met onze partner VSB, de Vereniging
va n Steiger-, Hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven. VSB behartigt
de belangen en bundelt de kennis en ervaring van bedrijven die actief
zijn in de bouw en de industrie, waarbij het leveren van een tijdelijke
werkplek op hoogte of bekistingtechnieken centraal staat.
Alsjeblieft,
deze Betoniek wordt je
aangeboden door VSB!
Is vakkennis ook belangrijk binnen jouw
bedrijf? Sluit dan een licentie af voor je mede-
werkers voor onbeperkt gebruik van kennis
van Betoniek. Neem hiervoor contact op met
Coen Smets, c.smets@aeneas.nl of kijk op
www.betoniek.nl/wordlid.
B
etoniek is hét kennisplatform over de
technologie en uitvoering van beton.
Met het delen van kennis draagt Betoniek
al sinds 1970 bij aan een goede kwaliteit van de
bouw in Nederland. Je leest er over bijzondere
uitvoeringstechnieken, slimme praktijkoplos-
singen, de laatste regelgeving en nieuwe trends
en ontwikkelingen. Kortom, over alles wat jou
helpt nog beter te worden in je vak in de uitvoe-
ring of productie van beton.
2 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 VSB.indd 2BV 4-2022 VSB.indd 2 19-12-22 10:2219-12-22 10:22
Aandacht
Als er iets is waar we als bouwers in het afgelopen
jaar geen gebrek aan hadden, dan was het wel
aandacht en belangstelling.
Zo kon het niet over stikstofproblematiek gaan of
er werd wel aan ons arme bouwers gedacht die niet
vooruit konden. Het kon niet over immigratie gaan
of er werd wel gerekend op ons stoere bouwers die
toch snel voor huisvesting moesten gaan zorgen.
Als het over de arbeidsmarkt ging dan werd toch
vooraleerst de bijna wanhopige bouw ? en
installatietechniek ? genoemd waar een gillende
behoefte aan handjes ? en hoofdjes ? is.
Na zo'n opsomming wil ik proberen om een brug-
getje te slaan naar gebrek aan aandacht voor
de bouw. Da's best lastig, want zelfs bij het
WK voetbal stond de bouw ? en dan vooral de
onveiligheid in de bouw ? volop in de aandacht.
De beste conclusie is dus dat de bouw ? ja zelfs
de betonbouw ? in 2022 volop in de belangstelling
heeft gestaan en de volle aandacht heeft gekregen.
Niets te klagen dus zo tussen kerstkalkoen en olie-
bollen, maar zelfs 'geen reden tot klagen hebben'
voelt voor de moderne mens al ongemakkelijk.
Het lijkt me dan ook een mooi moment om ? zonder
klagen ? als bouwers geen aandacht te vragen
maar aandacht te géven, aan veiligheid! In dit
themanummer van partner VSB doen we dat volop.
Ik wens jullie namens mijn collega redactieleden
een gezond, voorspoedig en vooral veilig 2023.
Hans Kooijman
Hoofdredacteur Betoniek Vakblad
Voor reacties: hanskooijman@betoniek.nlOOSTERWEELVERBINDING ONDERSTEUND
De grote variëteit aan bouwwerken, waar-
onder de enorme y-overs in knooppunt
Antwerpen-West, hebben de engineers van
de ondersteuningsconstructies de nodige
hoofdbrekens gekost.
4
GEVARIEERDE BEKISTINGSOPLOSSING
COOLTOWER
De afwijkende plattegronden van de bovenste
verdiepingen van deze 154 m hoge
spraakmakende woontoren vroegen om
een afwijkende bekistingsoplossing. 10
VEILIG ONTKISTEN MET HYDR AULISCHE
COMPENSATIECILINDER
De nieuwe hydraulische compensatiecilinder
maakt de zuigerstang niet alleen korter, maar
ook langer. Daardoor kan er nog nauwkeuri-
ger worden gecompenseerd. 16
BRUGBEKISTING VOOR RONDE
GEBOUW VORMEN
Dankzij de slimme, gecombineerde inzet
van de drie verschillende bekistingssystemen
werden de ronde vormen van de gebouwen op
een snelle en veilige manier gerealiseerd. 20
VEILIGHEID BEGINT BIJ BEWUSTZIJN
Veiligheid in de bouw staat hoog op de agenda
van de VSB. Volgens branchemanager
Gerard Westenbroek begint het met
veiligheidsbewustzijn. 24
QR-CODE IN DE BOUW
Etiket met QR-code lijkt een goed alternatief
voor de traditionele steigerkaart. Met de code
kunnen gemachtigden relevante informatie
inzien en bijhouden op een webpagina. 28
DECEMBER 2022
JA ARGANG 10
EN VERDER
VSB 2 Gesponsord bericht bezinkbassins Chambery 15 Colofon 31
VOOR TECHNOLOGIE EN UIT VOERING VAN BETON
VAKBL AD 4 2022
Oosterweelverbinding
ondersteund
BEKISTINGSOPLOSSING COOLTOWER ? HYDR AULISCHE COMPENSATIECILINDER ?
BRUGBEKISTING VOOR RONDE GEBOUWVORMEN ? QR-CODE IN DE BOUW
in samenwerking met
BV 4-2022 Cover.indd 1BV 4-2022 Cover.indd 1 15-12-22 13:0315-12-22 13:03
Foto voorpagina:
Enorme hoeveelheid
ondersteuningsconstructies onder dek van een y-over,bron: Safe
3 VAKBL AD 4 2022
INHOUD
BV 4-2022 Inhoud.indd 3BV 4-2022 Inhoud.indd 3 19-12-22 10:2219-12-22 10:22
GROTE HOEVEELHEID BIJZONDERE ONDERSTEUNINGSOPLOSSINGEN
VOOR NIEUWE FLY-OVERS IN DEELPROJECT LINKEROEVER
De Oosterweelverbinding is misschien wel het grootste project dat
momenteel in Europa in uitvoering is. Het project bevat een grote
variëteit aan bouwwerken, van kleine bruggetjes en gebouwen tot een
1,8 km lange tunnel. Opvallend zijn de enorme y-overs in knooppunt
Antwerpen-West. Voor de engineers van de ondersteunings-
constructies hebben die de nodige hoofdbrekens gekost.
Oosterweelverbinding ondersteund ondersteund
1 Enorme hoeveelheid ondersteuningsconstructies onder dek van een fl y-over, bron foto's: Safe
M
et de Oosterweelverbinding wordt de
Antwerpse Ring, de R1, aan de noord-
kant volledig rond gemaakt. Er komt
een nieuwe snelwegtunnel onder de Schelde.
Deze verbindt de Linkeroever en Rechteroever
aan de noordkant van de stad. Het nieuwe
Oosterweelknooppunt verbindt de Schelde- tunnel met de Kanaaltunnels onder het Albert-
kanaal die weer aansluiten op de bestaande
ring. Het project is onder verdeeld in verschil-
lend deelprojecten (zie kader 'Deelprojecten
(loten) Oosterweelverbinding' en fi g. 2).
Momenteel wordt volop gebouwd aan de
Linkeroever. KUNSTWERKEN
Het deelproject Linkeroever bestaat uit het
compacter maken van het knooppunt Antwerpen-
West, waardoor meer ruimte ontstaat voor
natuurontwikkeling, en het aanleggen van circa
zestig kunstwerken. Dit zijn onder meer fauna-
passages, fi etsbruggen en -tunneltjes, onderdoor-
PROJECTGEGEVENS
Project Oosterweelverbinding
Antwerpen ? Linkeroever
Projectonderdeel Knoop Antwerpen-West
? Zwijndrecht
Opdrachtgever Lantis
Opdrachtnemer
THV Civiel Linkeroever
(Artes ? CIT Blaton ? Mobilis), onderdeel van
het consortium Rinkoniên
Ondersteuningsconstructies Safe
Voorspanning Tensa
4 VAKBL AD 4 2022
Auteur Ronald van Gils, Safe
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 4BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 4 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
Oosterweelverbinding ondersteund ondersteund
gangen, waterkelders, trafogebouwtjes, een
zogenoemd recreaduct, een u-bak en het
aanpassen van een leidingkoker. De meest
opvallende kunstwerken zijn een P&R-gebouw en
vijf fl y-overs.
FLY-OVERS
Het grootste deel van de fl y-overs bestaat uit
kokerliggers (fi g. 3). De dekken liggen in dwars-
richting onder een verkanting die varieert van ?2%
tot +5% en lopen in langsrichting onder een hel-
lend vlak op of af. De liggers zijn in verschillende
fasen gestort. Eerst de onder vloer, dan de bui-
tenwanden en de ribben en tot slot het dek.
De
fl y-overs worden deels in het veld en deels over
een bestaande snelweg heen gebouwd.
Dit artikel richt zich op de ondersteunings-
constructies van de betre? ende kunstwerken.
DEELPROJECTEN (LOTEN)
OOSTERWEELVERBINDING
- Linkeroever ? Verbeterd stuk snelweg bij
Zwijndrecht met betere en veiligere aan-
sluitingen met de E17, de E34 en de Ring.
- Scheldetunnel ? 1,8 km lange tunnel aan de noordkant van Antwerpen die verbinding
maakt tussen Linkeroever en Rechteroever,
en alternatief vormt om de Schelde te
kruisen (naast de Kennedytunnel en
Liefkenshoektunnel).
- Oosterweelknooppunt ? Knooppunt aan het
Noordkasteel dat ligt verzonken in het land-
schap. Verbindt de Scheldetunnel met de
Kanaaltunnels, en zorgt voor een recht-
streekse verbinding van de Ring naar de
haven en het Eilandje.
- Kanaaltunnels ? Vier gestapelde tunnels op de bodem van het Albertkanaal die het
Oosterweelknooppunt met de bestaande
Ring bij Deurne en Merksem verbinden. De
vier tunnelkokers starten aan het Amerika-
dok en lopen onder het Albertkanaal.
- R1-Noord ? Waarbij viaduct van Merksem
wordt afgebroken en vervangen door een
ingesleufde, dieperliggende Ring die deels
wordt overkapt.
Oosterweelknooppunt, de Kanaaltunnels en
R1-Noord vormen samen de Rechteroever.
2 Overzicht deelprojecten Oosterweelverbinding, bron: Lantis
5 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 5BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 5 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
ONDERSTEUNINGSCONSTRUCTIES
De ondersteuningsconstructies voor het knoop-
punt Antwerpen-West met kunstwerken K04,
K06, K07, K19b, K27 en K31 zijn vooral bijzonder
door de grote hoeveelheid. Het te ondersteunen
betonopper vlak bedraagt circa 22.000 m
2 en het
bekistingsopper vlak circa 25.000 m
2. Hier voor is in totaal 250.000 m
3 aan ondersteuning s-
constructie ingezet uitgevoerd met het Poly-
ondersteuningssysteem van Safe. Om flexibili-
teit in de uitvoering te creëren, is op locatie een
magazijn van 2000 m
2 ingericht. Extra voordeel
hier van was het beperken van het transport en
daarmee een reductie van de CO?-uitstoot. REPETITIE
De ondersteuningsconstructies kenden naast
de enorme omvang een aantal andere speci-
fieke uitdagingen. Dit betrof onder meer de
ondersteuning van de ter plaatse gestorte
kokerliggers. De belasting uit de dekken
moesten via de bekisting en onderslagbalken
de ondersteuningsconstructie worden inge
-
leid.
De verkanting van de dekken is gecreëerd door
het plaatsen van de onderslagbalk in de
schuinte van de dwarsdoorsnede (fig. 5) en
scharnierende kopspindels (waardoor ze aan-
sluiten op de schuinte van de onderslagbalk)
die variërend zijn uitgedraaid. Het verloop in
langsrichting is gecreëerd door de onderslag-
balken in langsrichting op een andere hoogte
te stellen. Op de posities waar het verloop in
langsrichting te steil werd, waardoor ruimte
ontstond boven de onderslagbalk, boden
scheglatten op de onderslagbalk uitkomst.
Onder de ribben was de belasting het grootst.
Daar is de h.o.h.-afstand van het systeem
verkleind (van 1 × h.o.h. 1800 mm naar
2 × h.o.h. 900 mm) (fig. 6).
ONDERGROND
De ondergrond waarop de ondersteunings -
constructies staan, was bijna nergens recht en
vlak (fig. 7). Op sommige plaatsen moest deels
op overkluizingen (fig. 8) of op al gestorte
betondekken worden afgesteund. Bijna elke
stempel had daardoor een andere spindeluit -
draai.
De ondergrond is grotendeels voorzien van
een bed puingranulaat. Om de optredende
belasting uit de staanders (circa 85 kN) op te
nemen, moest deze via een drukverdeler de
ondergrond worden ingeleid.
3 Doorsnede dek fly-overs, bron: Bouwcombinatie Rinkoniên LO / Ney & Partners
Hoofdaannemer dient zorg te dragen voor voldoende draagkrachtige ondergrond/ondervloer.
In geval van onbeveiligde vloerrand moet aangelijnd gewerkt worden. Hiertoe inhaakvoorzieningen te tre?en. (b.v. instorten van haarspelden)
Materieel / materiaal levering hoofdaannemer: - baddinghout en betonplex
- stelconplaten
- inhaakvoorzieningen
De tussen haakjes geplaatste maten zijn afgeleide maten.
Horizontaalkrachten aan de bovenkant van de ondersteuning/bekisting moeten via wanden en/of kolommen naar beneden worden afgevoerd.
Wij hebben bij de uitwerking van deze (ontwerp-)tekening de grootst mogelijke zorgvuldigheid
betracht.Aangezien SAFE BV de juistheid en volledigheid van de door opdrachtgever verstrekte informatie
+20.952
4 Kokerligger
5
Dw
arsdoorsnede kokerdek, de stempels onder de ribben staan in langsrichting korter op elkaar
6 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 6BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 6 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
Omdat dit in de civiele bouw vaker aan de orde is,
is gezocht naar een geschikte vernieuwende
oplossing die meerdere keren kon worden
ingezet. Hierbij zijn verschillende oplossingen
onderzocht. Normaliter worden badding-
slo? en toegepast. Die zijn echter onvoldoende
drukvast en ze verweren wanneer ze te lang in
het water liggen. Als alternatief is aanvankelijk
een oplossing onderzocht met een gestorte,
met kunststofvezels versterkte betontegel.
Deze tegel is enkele centimeters dik en voor-
zien van een hengsel ten behoeve van het
verplaatsen. Om te bepalen of de tegels
zouden voldoen, is een drukproef uitgevoerd.
Hierbij zijn op een tijdelijke ondersteunings-
constructie betonnen ballastblokken
aangebracht, waarmee de hoogte van de
belasting in de ondersteuningsconstructie en
dus op de drukverdelers is gesimuleerd (foto 9).
Helaas was de eerste proef geen succes; door
de grove puinkorrel en daardoor grote piek-
spanningen in de tegel scheurde de tegel al
snel. Een mogelijke oplossing was om onder de
tegel gestabiliseerd zand (met cement ver-
mengd zand) aan te brengen, met als doel een
vlakkere ondergrond en daarmee een beper-
king van de piekspanningen. Ook daarmee
werd niet het gewenste resultaat behaald.Uiteindelijk is in plaats van een betontegel
gekozen voor een hardhouten slof (foto 10).
Door meerdere slo? en te stapelen, kon de druk
voldoende worden verdeeld.
STABILITEIT
Waar bij de meeste ondersteuningsconstruc-
ties de stabiliteit wordt gewaarborgd door een
juiste breedte-hoogteverhouding was dit op
enkele plaatsen in het project niet het geval.
Vanwege de slankheid ? een geringe breedte in
combinatie met een hoogte tot wel 20 m ? was
de stabiliteit niet vanzelfsprekend.
Dit e? ect werd versterkt door de randkist van
ongeveer 2,5 m hoog die als windvanger boven
op de bekisting staat. Omdat geen of weinig
vaste punten aanwezig waren (er is regelmatig
gestart met opbouwen van de ondersteuning
in het vrije veld), was verankeren niet mogelijk
en moest de stabiliteit uit de constructie zelf
6 Bovenaanzicht ondersteuning. Vakmaat onder het reguliere dek is 1800 mm en vakmaat onder het dek met
ribben is 900 + 900 mm
8 Ondersteuningsconstructie op overkluizing
7 In hoogte verlopende ondergrond
9 Drukproef met betonnen tegels
7 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 7BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 7 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
komen. Uit rekenmodellen bleek dat de stabili-
teit uit extra schoor verbanden kon worden
gehaald (foto 11).
CR ASHDECK
Twee fl y-overs moesten over de bestaande
snelweg heen worden gebouwd. De overspan-
ning is gerealiseerd met zware stalen vak-werkspanten die in een buitendienststelling
werden aangebracht. Om op deze spanten het
dek te kunnen storten, is op de spanten een
crashdeck (bescherming tegen vallen voor-
werpen) aangebracht waarop een getimmerde
vulkist zou komen. Dit crashdeck is in een
volgende buitendienststelling gemonteerd.
in overleg tussen de bouwcombinatie en Safe
kwam er een alternatief; een crashdeck met
daarop een ondersteuning met ministempels,
korte stempels met een hoogte variërend van
300 tot 1000 mm. Dit bespaarde tijd en geld.
Op de vakwerkspanten zijn stalen balken
geplaatst in het ritme van de ondersteuning,
waardoor een goede krachtsafdracht mogelijk
was (foto 12). Op deze balken werden baddings
vastgetrokken door middel van tiewraps. Daar
haaks overheen werd weer baddinghout aan-
gebracht, strak tegen elkaar zonder openingen
ertussen, zodat er een werkvloer (crashdeck)
ontstond. Na het aanbrengen van het leuning-
10 Toepassing met hardhouten slo? en
werk rondom en een gewapende folie op de
werkvloer was deze 'dicht'. Zo kon er worden
gewerkt aan de ministempelconstructie op het
crashdeck, terwijl het verkeer eronder door-
gang kon vinden (foto 13).
BEKISTING BOVEN PIJLERS
Een andere uitdaging in de uitvoering was de
bekisting boven de pijlers. Oorspronkelijk was
het plan om de ruimte tussen bovenkant pijler en
onderkant betondek op te vullen met hydro-
korrels (foto 14). Deze korrels zijn geschikt om
grote drukken op te nemen en zijn onder druk
ook simpel weg te halen. Er moet wel een rand-
kist omheen worden geplaatst en de korrels
worden opgevangen voor hergebruik. Op een
hoogte van bijna 20 m valt dit niet mee.
Het projectteam kwam dan ook al snel tot de
conclusie dat hier iets simpelers voor moest
worden bedacht. In overleg werd besloten een
oplossing
te onderzoeken met zandpotten
11 Ondersteuningsconstructie met extra schoor verband
13 Ministempelconstructie op het crashdek
12 Stalen balken op de vakwerkspanten met daarop baddings
14 Proefstort met hydrokorrels (randkist net weggehaald)
8 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 8BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 8 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
VIDEO
Scan de qr-code en
bekijk de video van de
ondersteuningscon-
structies.
(hulpmiddel dat bestaat uit een stalen cilinder
met een bodem gevuld met droog zand waarmee
men een constructie gecontroleerd kan laten
zakken) en stalen liggers op de pijler met daarbo-
venop doorlopend in het stramien naast de pijler,
de kinderbinten en het betonplex (fi g. 15, foto 16).
Wat het werk bemoeilijkte, was de geringe
hoogte tussen bovenkant pijler en onderkant
betondek. Deze bedroeg veelal minder dan 500
mm. Dit in combinatie met de toch wel forse
afmetingen van de pijler (circa 3 × 13 m). Dankzij
de volledig dichte montagevloer op de juiste
hoogte rondom de pijlers werd de gekozen
oplossing toch een succes. Wel is op enkele
plekken, waar de afstand te klein was voor de
zandpotten, alsnog de oplossing met hydro-
korrels toegepast.
DEMONTAGE VAN DE ONDERSTEUNING
Na het aanbrengen van de bekisting en het
wapeningsstaal kon het kokerdek (in fasen)
worden gestort. Omdat het kokerdek werd
nagespannen, werd er ook nagedacht over hoe
de ondersteuning moest worden gedemon-
teerd. Daarbij werd rekening gehouden met de
verschillende bouwfasen, de zetting van de
ondergrond en de pijlers, de elastische
verkorting van de ondersteuning (circa 5 mm
bij een hoogte van 20 m) en de randvoorwaar-
den van de oplegtoestellen.
Concreet betekent naspannen dat het dek een
kattenrug krijgt en er meer belasting op de
steunpunten komt. Die kunnen daardoor gaan
zetten en ook de ondersteuning naast de pijlers
kan worden overbelast. Voor het naspannen
werd dan ook een deel ondersteuning naast de
pijlers weggehaald. In dit geval was de zetting
van sommige pijlers zodanig dat de resterende
ondersteuning onder druk bleef staan.Er is een span- en ontkistingsprotocol per fase
opgesteld (in samenspraak tussen de bouw-
combinatie, Tensa en Safe). De volgorde van
spannen en ontkisten/demonteren was:
?
storten kokerdek
? laten zaken ondersteuning ter plaatse van
landhoofd en pijlers
? spannen tot 30%
? check ondersteuning (zijn er onvoorziene
zaken zichtbaar?) of doorgaan of extra
velden lossen
? spannen tot 60% (spannen op eigen
gewicht)
? compleet lossen van de ondersteunings-
constructie
? spannen tot 100% (spannen op eigen
gewicht + verkeersbelasting) GOED HUWELIJK
Samenwerken op projecten van deze omvang
zijn als een huwelijk: je hebt goede en minder
goede dagen. Dankzij de welwillendheid van
het complete projectteam om op een constructieve
manier problemen op te lossen, is knooppunt
Antwerpen-West ? Zwijndrecht een succes
geworden.
15 Oplossing voor het dek boven de pijlers
+21.768
17 Fly-over gebouwd over bestaande snelweg
16 Zandpotten met daarop stalen liggers en
kinderbinten
9 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 9BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 9 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
PROJECTGEGEVENS
Project CoolTower
Opdrachtgever De Vijf Heeren B.V. / U-Vastgoed
Architect V8 Architects
Constructeur Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
Hoofdaannemer Ballast Nedam
Leverancier bekisting PERI BeNeLux
Steigerbouwer Steigerbouw van der Panne
Leverancier prefab beton Hoco Beton
Heiwerk Funderingstechnieken Verstraeten
1 Skyline van Rotterdam met de CoolTower, bron: Chris WM Willemsen
10 VAKBL AD 4 2022
Auteur Tjerk Janssen, PERI BeNeLux ? Jacques Linssen, Aeneas Media / Redactie Betoniek
BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 10BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 10 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
In het hart van Rotterdam wordt de laatste hand gelegd aan weer
een nieuwe hoogbouwtoren: de 154 m hoge CoolTower.
Opvallend aan de spraakmakende woontoren is vooral de midden-
kroon. Uitvoeringstechnisch misschien nog wel interessanter is de
bovenkroon. Over de hoogte van de toren zijn verschillende
bouwmethodieken en bekistingsoplossingen gekozen.
2 CoolTower in aanbouw. Verschillende bouwstromen duidelijk zichtbaar: boven de klimkist voor de kern, er
vlak onder de ruwbouwschermen, circa zes
verdiepingen eronder de afbouwschermen. Onderin
op de hoeken de platforms voor de uitvoering van de
balkons voor de middenkroon, bron: PERI
CONSTRUCTIE COOLTOWER
Weggewerkt in het
gebouw van de
CoolTower bevin-
den zich een aantal
bijzondere con-
structies. Scan de
qr-code en lees
meer daarover in het artikel
'Bijzondere constructies voor de Cooltoren', uit
Cement 2021/2, geschreven door Alexandros
Glias en Maurice Prumpeler van Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs. Dit artikel is ook
toegankelijk voor
Betoniek -leden.
D
e CoolTower staat centraal in Rotter-
dam, achter de Schiedamsedijk in het
Baankwartier, een van de meest karak-
teristieke wederopbouwwijken van de stad.
De toren is 154,4 m hoog en telt 52 bouwlagen
met 283 hoogwaardige appartementen en luxe
penthouses. Het vloeropper vlak bedraagt ruim
36.000 m
2.
Het gebouw is in twee delen gesplitst: de plint
en de toren. De bredere plint bestaat uit zeven
bouwlagen en heeft op de onderste verdiepin-
gen naast woningen ook commerciële functies
en bergingen. De toren bestaat uit 45 woon-
lagen. Alle appartementen bieden een
spectaculair uitzicht over de stad.
Door de plaatsing en variatie van de grootte van
de balkons verloopt het beeld van luchtig op
straat naar zwaar in het midden naar wederom
luchtig in de wolken. Opvallend is vooral de mid-
denkroon op 70 m hoogte. Die zorgt niet alleen
voor een uniek ontwerp maar ook voor extra
ruimte. In de bovenkroon, over de bovenste vijf lagen van de toren, bevinden zich de penthouses.
De plattegronden van deze lagen wijken af ten
opzichte van de lagen eronder, wat in de uitvoe-
ring om afwijkende oplossingen vroeg.
CONSTRUCTIE
Het hele gebouw, de toren én de plint, is gefun-
deerd op een 2,0 m dikke betonnen poer van
31,0 m x 31,0 m
2, die wordt ondersteund door
167 palen. De toren is voor het grootste deel
opgetrokken in beton. Om het gebouw vol-
doende stijf te maken, is een stabiliteitssysteem
gekozen met op twee niveaus outriggers
(16
e tot 20 e en 32 e tot 36 e verdieping, fi g. 3).
Per outriggerniveau zijn acht wanden toegepast
die de kern met de gevel-kolommen koppelt.
Op ieder niveau zijn deze outriggerwanden vier
verdiepingen hoog. Al met al is het een behoor-
lijk uitdagend project, waarbij vanwege de
combinatie van verschillende materialen en
gevelelementen, alles op de bouwetages
moest worden samengesteld.
Gevarieerde
bekistingsoplossing
CoolTower
AFWIJKENDE PL AT TEGRONDEN BOVENSTE VERDIEPINGEN
COOLTOWER VR AGEN OM AFWIJKENDE BEKISTINGSOPLOSSING
11 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 11BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 11 19-12-22 10:2619-12-22 10:26
BOUWMETHODIEK
Om de verdiepingscyclus zo kort mogelijk te
houden, zijn de gevelkolommen uitgevoerd in
prefab beton. De verdiepingsvloeren en de
kern (m.u.v. de bovenste kroon) zijn in het
werk gestort. Dat geldt voor zowel de buiten-
ste kernwanden als de wanden in het midden
van de kern.
De plint is uitgevoerd in een traditionele wand-
en vloerbekisting. Vanaf de 7
e verdieping, waar
de standaard plattegrond van de toren start,
is de kern uitgevoerd met een zelfklimmende
klimbekisting. Deze loopt drie verdiepingen
vooruit op de uitvoering van de vloeren en de
gevelkolommen. De cyclus per verdieping was
zes werkdagen.
Om er voor te zorgen dat op de vloeren zo veilig
mogelijk kon worden gebouwd, zijn op ver -
schillende niveaus veiligheidsschermen toe -
gepast (foto 1 en 2). Voor het realiseren van de
vloeren is een ruwbouwveiligheidsscherm
gebruikt (fig. 4a). Die klimt via klimschoenen
die aan de ondergelegen verdiepingen zijn
bevestigd, mee omhoog. De gevel volgt een
aantal verdiepingen lager en is uitgerust met
een afbouwscherm, waarin op drie verdiepin-
gen werkplatforms zijn gecreëerd (fig. 4b).
Ook deze klimt via klimschoenen mee omhoog.
BOUWMETHODIEK BOVENKROON
De eerder benoemde bovenkroon bestaat uit
vijf lagen, met een afwijkende plattegrond
(fig. 5). De standaard verdiepingen hebben
een vierkante plattegrond, de verdiepingen
van de kroon een kruisvormige plattegrond.
Dit zorgt er voor dat de vier hoeken van de toren
eigenlijk ver vallen. De acht balkons (twee per
gevel) blijven echter in dezelfde lijn doorlopen
tot aan de dakvloer.
Voor de bovenkroon kon de manier van werken
van de rest van de verdiepingen niet een-op-
BETON
De in het werk gestorte vloeren hebben een
dikte van 250 mm. De buitenste kernwanden
worden uitgevoerd met een dikte van 500 mm.
De betonsterkteklasse van de in het werk
gestorte elementen is C55/67 (voor sommige
elementen wordt ook C70/85 gebruikt) en
C70/85 voor het prefab beton. Het beton is
gestort met een hoogbouwpomp die meeklom
in de vloeren van de kern.
3 Doorsnede met constructieprincipe
4 Ruwbouwveiligheidsscherm (a) en afbouwveiligheidsscherm (b)
a b
12 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 12BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 12 19-12-22 10:2619-12-22 10:26
een worden overgenomen. Vanwege de andere
vorm en de kleinere dikte is gekozen om de
kernwanden in prefab uit te voeren. Bovendien
springen de hoeken in deze verdiepingen in.
Het bevestigen van de ruwbouwveiligheids-
schermen via klimschoenen aan de ondergele -
gen vloeren was daarom niet mogelijk. Om die
reden is er, in overleg met de aannemer, voor
gekozen de bovenkroon volledig in de steigers
te zetten (fig. 6) en qua bouwmethodiek over te
gaan naar de vloer-wand-vloermethode.
Systeemplatforms
Om een volledige steiger voor de ruw- en
afbouw te kunnen realiseren, zijn er voor de
kroon op de 46
e verdieping rondom systeem-
platforms gecreëerd (PERI VARIOKIT),
die buiten de vloer- en balkonrand uitkragen
(foto 7). Hierop zijn ver volgens steigers
gebouwd (PERI UP FLEX).
Voor het bevestigen van de platforms zijn uit -
kragende balken (RCS) toegepast die werden
ondersteund door stempels (MULTIPROP).
Daar waar zich balkons bevinden zijn deze
extra afgesteund op die balkons. Dat was ech-
ter niet overal mogelijk. De trekkracht aan de
achterzijde wordt opgenomen door verticale
trekstempels.
Op de systeemplatforms zijn vlonders gelegd
die bij PERI, inclusief leuningwerk, zijn voor-
gemonteerd. Zo ontstond er na montage ter
plaatse direct een dichte vloer en een veilig
werkplatform, waarop de steiger kon worden opgebouwd. Tijdens de ruwbouw is rondom
een volledig dichte vloerrandbeveiliging aan
de rand van de platforms gerealiseerd zodat de
veiligheid was gewaarborgd tijdens de ruw
-
bouwfase.
Steigers
De steigers zijn per laag verankerd met trek-
drukschoren die op de achterliggende beton-
6 Model van de kroon met onderin de systeemplatforms waarop steigers rusten
5 Standaard plattegrond (links) en plattegrond bovenkroon (rechts), bron: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
vloer zijn vastgezet (fig. 8). De steigers zijn ter
hoogte van iedere verdieping volledig voorzien
van stalen roosters om een zo dicht mogelijke
werkvloer te creëren. De binnenzijde van de
steiger is rondom voorzien van consoles in de
ruwbouwfase. Op deze manier zijn alle
openingen tussen de steiger en de betonvloer
gesloten. Deze konden worden verwijderd op
het moment dat met de gevel werd gestart.
13 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 13BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 13 19-12-22 10:2619-12-22 10:26
Zo is de veiligheid in alle fases gewaarborgd.
Om de steiger te allen tijde veilig te kunnen
betreden, is er voor gekozen om twee van de
vier binnenhoeken te voorzien van een
trappentoren die op de dakvloer van de hoeken
staat (fi g. 6). De steigers zijn rondom volledig
voorzien van netten om valgevaar van de
kleinste deeltjes te voorkomen.
Om de werkzaamheden op hoogte zoveel
mogelijk te beperken, is er voor gekozen de
steiger 'beneden' in kleine pakketten samen te
stellen en naar boven te hijsen. Op deze manier
kon per sectie het juiste materiaal worden
aangevoerd en stonden er niet onnodig materi-
alen in de weg die op dat moment niet nodig
waren. Dit alles vergde een strakke planning,
samenwerking en goede voorbereiding.
SAMENWERKING ALS ÉÉN TEAM
Om een steiger als deze te kunnen realiseren,
is een nauwe samenwerking nodig tussen
de hoofdaannemer, leverancier en steiger-
bouwer. De strakke planning en de verschil-
lende eisen aan de steiger in diverse fasen
vraagt van iedere partij de juiste kennis en
expertise. Enerzijds de eisen van de aannemer
met betrekking tot de uitvoeringsfase en de
afbouwfase, anderzijds de kennis en er varing
van een steigerbouwer. Het is belangrijk dat je
als één team samenwerkt.
MIDDENKROON
De middenkroon is gerealiseerd met balkons die rondom het gebouw doorlopen, daar waar de
balkons over de rest van de toren zich alleen in het midden bevinden. Om een veilige uitvoering ter
plaatse van deze balkons mogelijk te maken, zijn onder de onderste rij, op de 24
e verdieping,
platforms gecreëerd op de hoeken van het gebouw (foto 2). Deze zijn vergelijkbaar met de platforms
voor de bovenkroon op de 46
e verdieping.
7 Systeemplatforms in opbouw, bron: Fred Meijer, hoofduitvoerder Ballast Nedam
8 Systeemplatforms voor ondersteuning van de steigers. Rechts een doorsnede waar geen balkons zitten en links een doorsnede waar wel balkons zitten
14 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 14BV 4-2022 4-Cooltoren.indd 14 19-12-22 10:2619-12-22 10:26
COMBINATIE VAN T TS-BEKISTING EN MULTIP-PL ATFORM VAN PASCHAL
LEIDT TOT NAUWKEURIGE, EFFICIËNTE EN VEILIGE UIT VOERING
In Chambéry (Frankrijk) is een
rioolwaterzuivering uitgebreid
met een aantal nieuwe betonnen
bezinkbassins. Een veilige en
nauwkeurige realisatie vroeg
om een speci eke bekistings-
oplossing.
Cirkelvormige bekisting
voor bezinkbassins
D
e bezinktanks hebben een diameter van
9,96 m en zijn 13 m hoog. Voor het storten
van de betonnen wanden is gebruik-
gemaakt van de T TS-bekisting van Paschal.
Dit is een stalen cirkelvormige bekisting die
bestaat uit trapeziumvormige elementen.
Met deze bekisting kan de straal ter plaatse
(binnen een zekere marge) vrij worden aange-
past tot een nauwkeurigheid van 1 cm.
De bekistingsplaat is 5 mm, wat hem behoorlijk
solide maakt. Hierdoor blijft de maatvastheid
behouden, ook na meerdere keren inzetten.
Door het beperkt aantal centerpennen is het
bekistingsproces e ciënt en is het bekistings-
opper vlak bovendien van hoge kwaliteit. De bekisting kan maximaal 80 kN/m² bekis-
tingsdruk opnemen. De bassins zijn in
verschillende segmenten gebouwd (foto 1),
waarbij de bekisting telkens een segment
werd verplaatst.
De bekisting is samengesteld uit vier boven
elkaar geplaatste bekistings-delen van
3,0 m hoog en één extra element van 1,5 m
hoog. Zo is een bekistingsconstructie gereali-
seerd van in totaal 13,5 m hoog.
Op de bekisting is een opklapbaar werkplatform
gemonteerd (type Multip). Samen vormen
bekisting en platform één geheel, dat door
middel van een kraan naar de volgende positie
van de cirkel worden getransporteerd. Het systeem omvat ook geïntegreerde ladders,
die het mogelijk maken om de individuele
werkplekken op verschillende hoogtes veilig
te bereiken. Het plaatsen of losmaken van
bevestigingsmiddelen, het monteren of
verwijderen van de kraanbevestiging of het
losmaken van spanankers kan snel en veilig
worden uitgevoerd.
Alle systeemonderdelen zijn uitgevoerd in
staal, zodat een lange levensduur gegaran-
deerd is. De wand is gestort met behulp van
een pomp met beton in consistentieklasse S3.
Hiermee is, mede dankzij het gladde bekis-
tingsopper vlak, een strak betonopper vlak
gerealiseerd.
1 De cyclusconstructiemethode is klassiek bij systeembekisting en is hier bijzonder gemakkelijk te herkennen.
Eerst worden de cycli (= delen betonneren met zo gelijk mogelijke bekisting) 1, 3, 5 gemaakt als betonnen
schijven, en de betondelen 2, 4 en 6 volgen in de vrije ruimtes. De voegen zijn korter dan bij ringbekisting met
klimcycli; er zijn ook tal van technische voordelen bij deze werkwijze 2 T TS + Multip. De combinatie van ronde stalen bekisting
en het Multip-werkplatform bleek de beste oplossing
voor het veilig, gemakkelijk en snel bekisten van een
ronde tank met een glad betonopper vlak. Een bekis-
tingssegment van de T TS is 3,00 m hoog en draagt de
MULTIP op montageniveau. Zo wordt ook bij het
plaatsen van de bekisting het hoogste veiligheids-
niveau gegarandeerd
15 VAKBL AD 4 2022
Auteur Jan Looijenga, de Hon Bekistingstechniek
Gesponsord artikel
BV 4-2022_Chambery.indd 15BV 4-2022_Chambery.indd 15 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
NIEUWE HYDR AULISCHE CILINDER WERK T TWEE K ANTEN OP
Veilig ontkisten
met hydr
aulische
compensatiecilinder
1 Tunnelbekisting in de kraan; wordt horizontaal
gehouden door een compensatiecilinder,
bron: Hendriks stalen bekistingtechniek
16 VAKBL AD 4 2022
Auteur Daniel van Doorn, Hendriks stalen bekistingtechniek
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 16BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 16 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
Tunnelbekistingen worden bij de start van elke cyclus uit de pas
gestorte beuk gereden en met een kraan naar een volgende positie
gehesen. Dat vraagt de nodige aandacht van de stortploeg en de
kraanmachinist. Om dit hijsen te vereenvoudigen, wordt gebruik-
gemaakt van een compensatiecilinder. Er is nu een nieuwe hydraulische
compensatiecilinder beschikbaar, waarbij de zuigerstang niet alleen
korter maar ook langer kan worden gemaakt. Daarmee kan nauwkeuriger
worden gecompenseerd.
H
et is zo'n zestig jaar geleden dat tunnel-
gietbouw in Nederland zijn intrede
deed. Tunnelgietbouw is een bouw-
methode waarbij met een tunnelbekisting de
wanden en de daarop liggende vloer in één
arbeidsgang worden gestort en de volgende
ochtend worden ontkist. Het is nog altijd een
veel toegepaste bouwmethode voor serie-
matige woningbouw, voor zowel grondgebon-
den woningen als appartementencomplexen
en complete woontorens, in verschillende
vormen (afwijkende breedten, hoogten en
diepten, schegvormen, uitkragende vloeren).
Tunnelgietbouw staat vooral bekend om de
grote repeteerbaarheid en de strakke, voor-
spelbare planning wat het een interessante
bouwmethode maakt voor grotere series.
Er worden casco's mee gemaakt die uit één
geheel bestaan, wat gunstig is voor de stabiliteit
en robuustheid. Bovendien biedt de methode
de vrijheid om tot laat in het proces bewoners-
wensen door te voeren. Ook is de voorberei-
dingstijd bij tunnelgietbouw kort: waar met
prefab beton vaak zes maanden nodig zijn voor
de voorbereiding kan bij tunnelgietbouw veelal
met veertien weken worden volstaan.
DAGCYCLUS
De e? ciëntie die tunnelgietbouw kenmerkt,
kan alleen worden bereikt als elke werkdag
wordt gestort en ontkist. Dat dagelijkse
'stramien' en de veiligheid vereisen dat de
ontkistingssterkte van het beton in betrekke-
lijk korte tijd wordt gerealiseerd. Daarom
wordt het beton vaak verwarmd; men spreekt
dan van warme gietbouw. Ook kan de snelle
sterkteontwikkeling worden gehaald door een
snel verhardend beton te kiezen, ofwel koude gietbouw. Seizoens- en weersinvloeden
spelen mee in de keuze en uiteraard ook het
milieu. Snel verhardend beton heeft vanwege
een grotere hoeveelheid en sneller verhardend
portlandcement een hogere milieubelasting.
Het milieuprofi el bij koude gietbouw blijkt
daardoor vaak minder gunstig te zijn dan bij
warme gietbouw (zie ook de webinar Tunnel-
gietbouw van 1 april 2021 op betoniek.nl). De
uitvoering in dagcycli heeft niet alleen invloed
op de betonmortelsoort en -kwaliteit. Ook de
constructie, berekening, bekisting, ontkisting,
en logistiek komen samen op het moment dat
er wordt getunneld.
ONTKISTEN
Als een casco is gestort en het beton is uitgehard,
kan de tunnelbekisting worden gelost. Het ont-
kisten vindt plaats door het laten zakken van het
tunneldek waarmee ook de bovenkant van de
wand iets naar binnen komt. Ver volgens zakt de
gehele bekisting een stukje waardoor het
geheel op een aantal wielen komt te rusten
(fi g. 2). Daarna wordt de tunnelbekisting uit het
bouwblok getrokken of gereden. Hier voor
wordt gebruikgemaakt van een lier en een
kraan. Zodra de eerste hijsogen uit het casco
steken, worden deze aan twee kettingen van
een tweesprong vastgemaakt. Uit oogpunt van
veiligheid is dit een kritisch moment. Op het
moment dat de bekisting uit het woonblok wordt
getrokken, heeft het buitenste stuk de neiging
naar beneden te bewegen. Naast deze neer-
waartse beweging verandert het gewicht aan de
kraan continu naarmate de bekisting verder uit
het woonblok wordt getrokken. Daarom wordt
gebruikgemaakt van een compensatiecilinder
met zuigerstang.
BIJZONDERE EISEN
Het hijsen van zware lasten, zoals een tunnelbekisting, stelt bijzondere eisen. Zo moet ervoor worden
gezorgd dat de last altijd in evenwicht (recht) hangt. Voorkomen moet worden dat de bekisting uit de
strop of haak kantelt, bijvoorbeeld door schokken bij het afremmen of op gang komen van een bewe-
ging. Het zal daarnaast duidelijk zijn dat er nooit onder een hijslast mag worden gelopen. Een afzet-
ting op de plaats waar wordt gehesen, is dan ook een eerste vereiste. Op de website van de Vereniging
Verticaal Transport is uitgebreide informatie te vinden over het veilig hijsen.
2 Tunnelbekisting verrijdbaar gemaakt
17 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 17BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 17 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
Bij het bevestigen van de kettingen bevindt
deze zuigerstang zich in ingeschoven toe-
stand. De kraanhaak wordt daarna zover
opgehaald dat de kettingen strak komen te
staan. Het voorste gedeelte van de tunnel-
bekisting hangt op dat moment in de kraan,
terwijl het achterste deel nog in de beuk rust
(fig. 3).Nu de voorzijde van de tunnelbekisting
goed is gezekerd, kan de tunnel verder uit
worden gereden met behulp van de lier. De
bekisting wordt daarbij uitgereden tot de
eerste hijspunten na het zwaartepunt vrij-
komen. Deze bevinden zich voorbij het zwaar -
tepunt van de bekisting. Aan de vrijgekomen
hijspunten worden ver volgens de uiteinden
van de tweede tweesprong bevestigd. Deze
langere kettingen zijn aan de bovenzijde van de
compensatiecilinder gemonteerd (fig. 4).
De lange kettingen hangen nog slap, terwijl het
achterste deel van de tunnelbekisting nog
steeds in de beuk rust. Ver volgens wordt de
kraanhaak richting het zwaartepunt verplaatst
en tegelijkertijd wordt de zuigerstang uit
gestuurd (fig. 5). Op deze manier komen ook
de lange kettingen strak te staan. Zo ontstaat
een situatie waarin de tunnelbekisting volledig
horizontaal in de kettingen hangt en uit de
Beuk kan worden gehesen. Vanuit deze positie
kan de tunnel worden weggezet of direct ge-
plaatst worden op een volgende stortpositie.
COMPENSATIECILINDER
De compensatiecilinder bestaat uit de
volgende onderdelen (fig. 6):
?
zw
are kettinggeleiding
?
cilinder (z
uigerstang)
?
v
eiligheidsslede
?
lepe
lvoorziening
Het geheel is ondergebracht in een stalen
behuizing en heeft een massa van circa 300 kg.
De feitelijke compensatie van bewegingen
vindt plaats door middel van hydrauliek.
Het vaste deel van de compensatiecilinder
wordt aan de kraanhaak bevestigd. De zuiger -
stangzijde wordt met tweesprong verbonden
aan de last. De snelheid waarmee de zuiger -
stang naar buiten beweegt, is afhankelijk van
de instelling van het snelheidsregelventiel.
Deze snelheidsregeling is vooraf ingesteld en
mag onder geen beding door de gebruiker
worden aangepast. Uit oogpunt van veiligheid
treedt bij een breuk van de hydraulische leiding
automatisch de breukbeveiliging in werking.
3 Deels uitgereden tunnelbekisting hangt nu gedeeltelijk in de compensatiecilinder die is bevestigd aan de kraan
4
De t
weede tweesprong wordt achter het zwaartepunt van de tunnelbekisting bevestigd
18 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 18BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 18 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
Dubbel werkend
De gebruikelijke compensatiecilinders werken
slechts één kant op; onder belasting wordt de
kortste tweesprongketting verlengd. Dit
gebeurt met een handbediend trekkoord.
Hendriks stalen bekistingtechniek heeft een
nieuwe compensatiecilinder op de markt
gebracht, die twee kanten op werkt. Hiermee
kan de zuigerstang niet alleen uit- maar ook
ingestuurd worden. Met behulp van een infra-
rood afstandsbediening kan de fi jnafstelling
nauwkeurig worden gerealiseerd. Op die
manier is het mogelijk lasten in de kraan bij te
sturen wanneer die niet helemaal horizontaal
(of naar behoren) hangen (fi g. 7).
ANDERE TOEPASSINGEN
Naast het gebruik voor tunnelbekistingen kan
de cilinder ook voor andere toepassingen
worden ingezet. Hij kan worden gecombineerd
met twee-, drie- of viersprongkettingwerk.
Gedacht kan worden aan het ophangen van
steigers, het verplaatsen of laten kantelen van
prefab trappen of trappentorens of het plaatsen
van balkons. Belangrijk hierbij is de maximale
werklast aan de cilinder: die mag niet meer dan
10 ton bedragen. De standaardwerklast van de
samenstelling is in totaal 16 ton. Eventueel is
er een zwaarder kettingpakket (tot 20 ton)
leverbaar, waarbij 10 ton als maximale last
voor de cilinder blijft gelden.
De compensatiecilinder vormt al sinds jaar en
dag een belangrijk hulpmiddel bij het veilig hijsen
van zware elementen zoals tunnelbekistingen
maar of prefab betonelementen. Met de
nieuwe cilinder die twee kanten op werkt, is de
werking verder geoptimaliseerd waarmee er
meer correctiemogelijkheden bestaan. Dankzij
de afstandsbediening is het gebruiksgemak
bovendien aanzienlijk beter.
TUNNELBEKISTINGSPROCES
Scan de qr-code
en bekijk de
video van het
tunnel bekis-
tings proces.
5 Dankzij de compensatiecilinder ontstaat een situatie waarin de tunnelbekisting volledig horizontaal in de kettingen hangt en uit de beuk kan worden gehesen
7 Situatie waarbij tunnel te ver is gecompenseerd en alleen terug kan worden gecompenseerd met een dubbelwerkende compensatiecilinder
6 Hydraulische compensatiecilinder
19 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 19BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 19 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
VEILIGE BEKISTINGSOPLOSSING VOOR L ANDGOED DE HOVEN
Aan de rand van de nieuwe stadswijk van Rotterdam, Park 16Hoven, wordt
gebouwd aan het woningbouwproject Landgoed De Hoven met zeventig
terrasappartementen en penthouses. Om onder alle omstandigheden
veilig langs de ronde bouwvormen te werken, wordt gebruikgemaakt van
een bekistingsoplossing die een brug- en dragerbekisting combineert als
basis voor ondersteuning van de bovengelegen vloerbekisting.
BRUGBEKISTING VOOR
RONDE GEBOUWVORMEN
1 Door de combinatie van ParaTop-brugbekisting en het platform (met blauwe stalen elementen) kunnen de bovengelegen
vloerbekistingsdelen veilig worden ondersteund. Duidelijk
zichtbaar zijn de veiligheidshekken op het platform en de
vloerbekisting, bron: DOK A Nederland
PROJECTGEGEVENS
Project Landgoed De Hoven
Opdrachtgever / ontwikkelaar Gemeente
Rotterdam / BVR VastgoedOntwikkeling
Architect wUrck
Constructeur Goudstikker ? de Vries
Aannemer BVR Bouw
Leverancier bekisting Doka Nederland
20 VAKBL AD 4 2022
Auteur Martin Franke in samenwerking met Doka Nederland
BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 20BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 20 19-12-22 10:2419-12-22 10:24
L
andgoed De Hoven omvat drie woonge-
bouwen genaamd De Oranjerie, 't Koets-
huis en Villa De Hoven. Deze bieden in
totaal ruimte aan zeventig riante, kwalitatief
hoogstaande appartementen. Door de eendui-
dige vorm en kleurstelling vormen ze een
duidelijke familie. Kenmerkend zijn de ronde
vormen en de grote terrassen langs de gehele
woning (fi g. 5). De woningen hebben daardoor
een wijds uitzicht en tegelijkertijd veel privacy.
VLOERBEKISTING
De terrassen lopen door vanuit de woningen en
worden samen met de vloeren in het werk
gestort. Hier voor wordt gebruikgemaakt van
een dragerloos vloerbekistingssysteem
(Dokadek 30, foto 3), met panelen van 2,44 ×
1,22
m² en 2,44 × 0,81 m² . De lichtmetalen
frame-elementen zijn in dit project voorzien
van een kunststof bekistingsplaat. Voor de
ondersteuning van de panelen wordt gebruik-
gemaakt van stempels met een vaste kop.
In het bekistingssysteem worden de panelen
aan ergonomische handgrepen schuin opgetild
en aan de kopse kant ingehangen in een kop op
een stempel. De kop is zodanig uitgevoerd dat
het paneel kan worden vergrendeld. Hierdoor
kan het paneel ? bijvoorbeeld door wind ? niet
onbedoeld naar beneden vallen. Met de ene
zijde van het paneel op de vereiste hoogte, kan
daarna de andere kant met een montagestang
omhoog worden gebracht. Ver volgens wordt
ook aan deze zijde onder het paneel een stem-
pel met stempelkop geplaatst waarin het
paneel hangt.
Voor het realiseren van de ronde vormen van
de gebouwen wordt op het vloerbekistings-
opper vlak een ronde randbekisting
aangebracht.
BRUGBEKISTINGSSYSTEEM
Voor het ondersteunen van de buitenste vloer-
bekistingspanelen, wordt op de ondergelegen
verdieping een platform gecreëerd (fi g. 2).
Hierbij wordt gebruikgemaakt van een combi-
natie van een standaard systeembekisting
(dragerbekisting) voor het platform zelf
(Top 50) en het modulaire brugbekistings-
systeem ParaTop. Dit ParaTop-systeem is
eigenlijk ontwikkeld voor overstekende brug-
dekken in de infrasector, maar kan ook worden
toegepast voor balkons of andere uitkragingen
in de woning- of utiliteitsbouw.
Het systeem maakt het mogelijk het bekisten,
3 Dragerloos vloerbekistingssysteem bij project Landhoed De Hoven, bron: DOK A Nederland
2 Platform is via brugbekisting opgehangen aan vloer en maakt ondersteuning van bovengelegen bekisting mogelijk vloerbekisting (Dokadek 30)
ankerstaaf
baddingplanken
H20-dragers
horizontale gording (WS10)
verticale gording
diagonale spindels
21 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 21BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 21 19-12-22 10:2419-12-22 10:24
4 Inbouwschoen, -conus en -profiel van het ParaTop-systeem
DRUKSTERK TE METEN
De ontwikkeling van de druksterkte van het beton is een belangrijke parameter bij het uitvoeren van
ruwbouwwerkzaamheden, want deze is onder meer bepalend voor de uithardings- en ontkistingstijd.
De druksterkte wordt in het project met twee Concremote-sensoren op twee verdiepingsvloeren live
gemonitord. Deze sensoren worden na het storten en afreien op het verse beton aangebracht.
Ze meten regelmatig de temperatuurontwikkeling van het verse beton en versturen deze data naar het
verwerkingscentrum. Daar wordt de methode van gewogen rijpheid gebruikt om realtime-informatie
te berekenen en te vertalen naar de betonsterkte-ontwikkeling. De meetresultaten kunnen op ieder
moment worden benaderd via een beveiligd webportaal. Gebruikers kunnen ook een melding
ontvangen wanneer een bepaalde druksterkte is bereikt. Voor het meten en uitlezen van de druk -
sterkte hoeft de bouwer dan ook niet fysiek op de bouwlocatie aanwezig te zijn. Vaak kan hierdoor
eerder dan verwacht worden ontkist.
stellen, storten en ontkisten veilig vanaf het
platform uit te voeren. Het platform is in het
project volledig voorgemonteerd. Het bestaat
uit een horizontale gording (WS10) die door -
loopt tot onder de betonnen verdiepingsvloer
(fig. 2). Loodrecht op het deel van de gordin-
gen dat uitsteekt, worden dragers (H20)
aangebracht met daarop 50 mm dikke bad-
dingplanken. Op deze manier kan worden
doorgebouwd zonder op de rondingen van het
gebouw te hoeven letten. Het platform wordt
zoals gezegd opgehangen met het ParaTop-
brugbekistingssysteem aan de vloer. Dit sys -teem kent niet meer dan drie onderdelen: een
inbouwschoen, inbouwconus en inbouwprofiel
(fig. 4). De inbouwschoen wordt op de beton-
vloer bevestigd (fig. 6). Om het ParaTop-
systeem te verankeren, wordt haaks op de
gording van het platform een verticale gording
aangebracht met behulp van lasplaten. Aan
deze verticale gording worden twee diagonale
spindels bevestigd die aan één zijde afsteunen
tegen de onderzijde van de betonnen vloer en
aan de andere zijde tegen de onderkant van het
platform. Ten slotte worden ankerstaven
bevestigd. Deze steken aan één zijde in de inbouwschoen en zijn aan de andere zijde met
oogankers verbonden aan de horizontale
gording van het platform. Hiertoe wordt over
de ankerstaaf een inbouwconus geschoven en
ver volgens vastgezet met bouten (fig. 4). Het
platform is nu aan de bovenzijde verankerd aan
de vloer, terwijl aan de onderzijde de spindel-
jukken het platform ondersteunen.
XP-R ANDBEVEILIGINGSSYSTEEM
Om onder alle omstandigheden de veiligheid
tijdens het werken te garanderen en een
veilige omloop te creëren, zijn zowel de vloer-
afschermingskap
ankerstaaf
vergrendelingsbouten
inbouwconus
inbouwprofiel
inbouwschoen
22 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 22BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 22 19-12-22 10:2419-12-22 10:24
6 De ParaTop-inbouwschoen (groen) vormt het verbindende element tussen de betonvloer en de
onderliggende constructie
5 Impressie van een van de gebouwen met kenmerkende ronde vormen. Ontwerp: wUrck, artist mpression: Beeldenfabriek
bekistingspanelen als het platform voorzien
van een veiligheidsheksysteem, in dit geval
het systeem XP (foto 1).
Deze valbeveiliging is universeel inzetbaar en
leent zich voor hekbeveiligingen, bekistingen,
trapleuningen en randen van gebouwen.
Voor de montage van de hekken zijn de vloer-
bekistingspanelen voorzien van leuninschoenen
waarin de centrale leuningstaander van het
veiligheidssysteem past. Op de uiteinden van
het platform wordt een inschuifadapter inge-
zet als houder voor de leuningstaander.
De leuningstaander kan worden gebruikt voor veiligheidshekken, hout, steigerbuizen of
volle beplanking, waarmee tot 1,20 m hoogte
volledige veiligheid wordt geboden. Deze
hoogte kan worden vergroot tot 1,80 m.
TOT SLOT
Momenteel (eind 2022) zijn twee van de drie
woongebouwen gerealiseerd. Dankzij de
slimme, gecombineerde inzet van de drie ver-
schillende bekistingssystemen konden de
ronde vormen van de gebouwen op een snelle
en veilige manier worden gerealiseerd.
inbouwschoen
ankerstaaf verankerd
in ankerschoen
23 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 23BV 4-2022 3-Landgoed de Hoven.indd 23 19-12-22 10:2419-12-22 10:24
D
at veiligheid een kostbaar goed is,
bewijst de aandacht die er vanuit alle
kanten van de markt voor dit onderwerp
is, ook in de steiger- en bekistingsbranche.
De Nederlandse Arbeidsinspectie organiseert
acties rondom steigers, bouwliften, rolsteigers
en bekistingen, er verschijnen nieuwe A-
bladen en de Richtlijn Steigers wordt binnen-
kort weer geüpdatet naar aanleiding van
veranderingen in de Eurocode. "Het maakt dui-
delijk dat het bieden van een veilige tijdelijke Veiligheid in de bouw is een kostbaar goed en staat dan ook hoog op
de agenda van de VSB. Om het gewenste veiligheidsniveau te halen,
moet er wel nog het nodige gebeuren. Daarbij begint het met
veiligheidsbewustzijn. "Dat veiligheidsbesef is er echter niet van de
ene op de andere dag", aldus branchemanager Gerard Westenbroek.
VEILIGHEID
begint bij
bewustzijn
GER ARD WESTENBROEK OVER HET
BEL ANG VAN VEILIGHEID
24 VAKBL AD 4 2022
Auteur Martin Franke, Beta Public Relations B.V. / VSB
BV 4-2022_Veilig werken.indd 24BV 4-2022_Veilig werken.indd 24 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
werkplek op hoogte volop in beweging is",
aldus Westenbroek. "Er blijkt echter meer
nodig te zijn dan alleen aandacht, want onder
de economische omstandigheden komt het
regelmatig voor dat concurreren op prijs
belangrijker is dan het garanderen van veilig-
heid. Het kan dan ook zomaar voorkomen dat in
de hele keten de verantwoordelijkheid voor
veiligheid wordt doorgeschoven naar de
volgende partij. Een opdrachtgever, die
verantwoordelijk is voor veiligheid, legt die verantwoordelijkheid net zo gemakkelijk neer
bij zijn toeleveranciers." Veiligheid lijkt soms
niet verder te gaan dan de portemonnee van de
opdrachtgever toelaat. Uiteraard begint veilig-
heid bij de leveranciers; die moeten een veilig
product leveren. Maar in de praktijk wordt er té
vaak gezocht naar goedkopere alternatieven.
VER ANTWOORDELIJKHEID
Het draait daarbij allemaal om handhaving. Op
de bouwplaats weten alle medewerkers het wel, maar veilig werken doet men lang niet
altijd. Er moet dus worden gecontroleerd in
plaats van gedoogd. Westenbroek: "Door
initiatieven zoals de Richtlijn Steigers is de
laatste jaren het veiligheidsniveau in de bouw
en industrie meer naar elkaar gegroeid. Toch
blijft er een groot verschil in de manier waarop
veiligheid in beide branches wordt beleefd.
Met alle regels die als het ware bovenop elkaar
worden gestapeld, is de kans op schijnveilig-
heid groter geworden. In het woud van regels
WA ARBORGREGELING ALS KEURMERK
Het is dit jaar twintig jaar geleden dat het bestuur
van de VSB herkende dat een erkennings-
regeling gebaseerd op kwaliteit, veiligheid en de
VSB-statuten noodzakelijk was. Sinds 2004
voldoen alle leden van de VSB aan deze waarbor-
gregeling, die geldt als keurmerk voor kwaliteit
en veiligheid. In de waarborgregeling zijn nor-
men en eisen vastgelegd waaraan bestaande en
nieuwe leden moeten voldoen. Montagebedrij-
ven (steigermonteurs, ondersteuningsmonteurs
en betonbekisters) die in aanmerking komen
voor de Waarborgregeling van de VSB moeten
voldoen aan de eisen van de Veiligheids Check-
list Aannemers (VCA) en de uitgangspunten van
de VSB-statuten. Bovenal dient het proces van kwaliteitsbeheer-
sing binnen het bedrijf te zijn gewaarborgd. Om
de drie jaar wordt dit getoetst door een externe
deskundige. Gerard Westenbroek: "Boven-
staande geldt natuurlijk niet alleen voor
montagebedrijven maar ook voor alle andere
VSB-leden. Ook zij moeten voldoen aan de
uitgangspunten van de statuten en beschikken
over een gewaarborgd proces van kwaliteits-
beheersing. Dankzij periodieke toetsingen
kunnen we de zekerheid bieden dat elk lid van de
VSB in staat is om veilig te werken, kwaliteit
levert en werkt met aantoonbaar geschoold
personeel op een niveau dat hoger ligt dan de
wettelijke minimumeisen."
1
Gerard Westenbroek, foto: Louis Meulstee 2
Sluishuis in de steigers
25 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022_Veilig werken.indd 25BV 4-2022_Veilig werken.indd 25 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
is er altijd wel één te vinden waarmee je duide-
lijk kunt maken dat je als opdrachtgever of
opdrachtnemer alles hebt gedaan om onveilige
situaties te voorkomen. Daarmee wordt voor-
bijgegaan aan het aller-belangrijkste aspect:
het besef bij de gebruiker dat veiligheid boven
alles moet staan. Daarom moet dit thema
voortdurend op de agenda staan." Aan mede-
werkers veiligheids? lms laten zien, ze continu
informeren en op de hoogte houden van
ontwikkelingen, het ontwikkelen van nieuwe
richtlijnen ? alles moet erop gericht zijn de
veiligheid zo veel mogelijk te bevorderen.ROL LEVER ANCIER
Veiligheid draait daarmee vooral ook om bewust-
zijn; het besef dat het eigen gedrag en dat van
anderen de veiligheid op en rond de bouwplaats
kan beïnvloeden. Dat bewustzijn leeft als geen
ander bij leveranciers van producten en diensten
die van het veilig werken op hoogte hun specia-
lisme hebben gemaakt. Welke veiligheidsmaat-
regelen bieden zij aan de klant en de uiteindelijke
gebruiker? Bekend zijn de gebruiksvoorschrif-
ten, de tekeningen en berekeningen die voor
steigers verplicht zijn, maar er is meer.
Leveranciers investeren bijvoorbeeld veel in kennisoverdracht naar gebruikers en proberen
zo te voorkomen dat zij zelfstandig aanpassingen
door voeren. Daarnaast worden op de bouw-
plaats ook presentaties gegeven, waarin wordt
aangegeven hoe men op een veilige manier kan
werken met de geleverde arbeidsmiddelen.
KETENINTEGR ATIE
Er wordt dus het nodige gedaan om het veilig
gebruik van steigers, hoogwerkers en beton-
bekistingen te stimuleren. Daarnaast besteden
de VSB-leden veel aandacht aan ketenintegra tie,
waardoor het veiligheidsbewustzijn zich breder
3 Teunus Turm, bron: DOK A Nederland. B.V.
Met alle regels die bovenop elkaar
worden gestapeld, is de kans op
schijnveiligheid groter geworden
26 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022_Veilig werken.indd 26BV 4-2022_Veilig werken.indd 26 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
over de bouwketen verspreid en gepro? teerd
wordt van wederzijdse kennis en er varing.
"In het beste geval kan dat er voor zorgen dat
sneller en e? ciënter wordt gewerkt, en daar-
mee kosten worden bespaard. Al in een zeer
vroeg stadium zitten VSB-leden met opdracht-
gevers aan tafel om mee te denken over
oplossingen. Daardoor kan er ook worden nage-
dacht over de inzet van alternatieve methoden,
technieken en hulpmiddelen die voor bepaalde
situaties wellicht goedkoper of e? ciënter zijn
zonder afbreuk te doen aan veiligheid."
VEILIGHEIDSBEWUSTZIJN
Door op die manier meer in processen te denken,
wordt veiligheid een vast onderdeel van het
bouwproces, maar daarmee is de bouw nog
niet veiliger. Minstens zo belangrijk is het
bewustzijn in alle delen van de organisatie dat
veiligheid is vereist. "Door alles vast te leggen,
weet je nog niet zeker of het op de werkvloer
inderdaad veiliger wordt", aldus Westenbroek.
"Je zult daar ook concreet uitleg moeten
geven, want een betonbekister wéét in veel
gevallen niet wat de gevolgen van onveilig
gedrag zijn. Het uitleggen is dus minstens zo
belangrijk als het creëren van regels.
En die uitleg is niet alleen belangrijk voor de
betonbekister of de timmerman, maar ook
voor het middenkader. Als de bekister door-
drongen is van veiligheid en daarop wijst, kan
het zo zijn dat zijn baas, die er minder bewust
mee bezig is, opdracht geeft door te blijven
werken. Het moet dus van onder én van boven
komen. Toch is het veiligheidsbesef er niet van de een
op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Daarom
moet er zo vroeg mogelijk mee worden
begonnen en continu aandacht aan worden
gegeven. Op die manier raakt de bouw langzaam
doordrenkt van het veiligheids bewustzijn."
4 Massabeton, bron: DOK A Nederland B.V.
NIEUWE RICHTLIJNEN
Dankzij de expertise in diverse VSB-commissies
kan de vereniging gebruikmaken van de meest
recente kennis en deskundigheid. Die deskun-
digheid uit zich in onder meer de Richtlijn
Steigers en de Richtlijn Betonbekistingen en
Ondersteuningsconstructies. Er wordt nu ge-
werkt aan nieuwe richtlijnen voor andere
arbeidsmiddelen die door VSB-leden worden
aangeboden. Hierbij kan worden gedacht aan
hangbruginstallaties en rolsteigers.
Westenbroek: " Voor de totstandkoming van
deze richtlijnen wordt de kennis aangedragen
vanuit de speci eke VSB-commissies. Naast
aspecten zoals het ontwerp, de uitvoering en het
gebruik van de arbeidsmiddelen wordt ook
ingegaan op de opleiding en scholing die nodig
zijn voor de montage en het gebruik. Uiteindelijk
willen we hiervoor bij de Stichting Veilig Werken
op Hoogte (SVWOH) ook werkkamers laten
inrichten, zodat de cirkel helemaal rond is:
de kennis is vastgelegd, de opleidingen zijn
geregeld, de examens liggen vast en de deskun-
digheid van gebruikers en monteurs kan
objectief worden getoetst."
GER ARD WESTENBROEK
OVER VSB
VSB is, behalve op het
gebied van veiligheid, actief
op andere fronten, zoals
scholing, kennisoverdracht
en communicatie. Meer daarover staat in het
interview ' Veiligheid het bestaansrecht van
VSB' met Gerard Westenbroek uit 2021.
Het uitleggen is dus minstens
zo belangrijk als het creëren
van regels
27 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022_Veilig werken.indd 27BV 4-2022_Veilig werken.indd 27 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
ETIKET MET QR-CODE GOED ALTERNATIEF VOOR TR ADITIONELE STEIGERK A ART
Bij het veilig gebruik van steigers speelt de zogenoemde steigerkaart
een belangrijke rol. Hij laat onder meer zien of de steiger mag worden
betreden en wat de voorwaarden zijn voor gebruik. De kaart heeft
echter de nodige tekortkomingen. Een etiket met QR-code is een
interessant alternatief.
D
e steigerkaart, ook wel scafftag
genoemd, is een papiertje dat in een
steigerkaarthouder (plastic mapje) aan
de steiger hangt (foto 2). De kaart geeft aan
wanneer en door wie de steiger of trappen-
toren is gekeurd en waar voor hij is ontworpen. Als de steiger in opbouw is of niet voldoet aan
de geldende normen, ontbreekt de kaart en
is alleen een afwijkende kaart of een lege
k
aarthouder zichtbaar met daarop een melding
dat de steiger niet mag worden betreden.
Nadeel van de kaart is dat alleen ter plaatse is te zien of de steiger is goedgekeurd. Een van de
praktische problemen is dat de kaart na verloop
van tijd, bijvoorbeeld na een regenbui, vaak niet
meer leesbaar is ? de gegevens worden ingevuld
met een pen of stift. Verder mist veel aanvullende
informatie, zoals een tekening of berekening van
de gekeurde constructie.
QR-code in de bouw
1 Steigerkaart met QR-code, bron foto's: Safe
28 VAKBL AD
4 2022
Auteur Jan Remmits, Safe
BV 4-2022_QR-code.indd 28BV 4-2022_QR-code.indd 28 19-12-22 10:2419-12-22 10:24
ETIKET MET QR-CODE
Een deel van de problemen kan worden onder-
vangen met een plastic steigerkaart (foto 3).
Maar in de praktijk blijkt ook die niet goed te
werken. Om die reden heeft Safe een nieuwe
steigerkaart ontwikkeld, die bestaat uit een
etiket met QR-code (foto 1).
Deze QR-code is gekoppeld aan een webpagina
waarop relevante gegevens door gemachtigden
kunnen worden bijgehouden. Deze gegevens zijn
zichtbaar voor iedereen die de QR-code ter
plaatste scant, met behulp van een mobiele
telefoon.
Het gaat om uiteenlopende gegevens, zoals:
? keuringsfrequentie en uitgevoerde keuringen
? eigenaar van de steiger
? tekening van de steigerconstructie of trappentoren
? berekening van de steiger of trappentoren
? aantal opgehangen steigerkaarten bij een constructie
? certi? caten en materiaalspeci? caties
? principedetails
? YouTube? lmpjes over de wijze van opbouwen
ONTWIKKELING
Het systeem is nu volop in gebruik en voldoet
naar alle tevredenheid. De laatste stap is het
afscheid nemen van de papieren uitvoering en
volledig overgaan naar een kaart met QR-code.
Aannemers blijken evenwel erg aan het nieuwe systeem te moeten wennen en vooralsnog vast
te houden aan de traditionele steigerkaart.
Een volgende stap is alle tekeningen te voorzien
van een QR-etiket. De gewenste informatie op
tekening is voor verschillende gebruikers
anders. Zo wil een constructeur of werkvoor -
bereider alle uitgangspunten zien, maar voor
een monteur is alleen informatie nodig over hoe
en wat hij moet bouwen. Door het gebruik van
het QR-etiket is dit gemakkelijk uitvoerbaar.
Het gebruik van de QR-code voor steigers is
slechts een voorbeeld. De techniek biedt onge-
twijfeld veel andere mogelijkheden in de bouw.
QR-code in de bouw
UITRIJVLONDERS EN HIJSHAKEN
In navolging op de QR-code voor steigerconstructies, is het systeem nu ook ontwikkeld voor uitrij-
vlonders (foto 4) en hijshaken. Deze verhuurproducten worden, voordat ze naar de bouwplaats gaan,
op de werf gecontroleerd door bevoegde personen, voor elk project opnieuw. Dankzij de QR-code kan
ook met deze producten alle gewenste informatie worden opgeroepen.
2 Traditionele steigerkaart is niet altijd goed leesbaar 3 Plastic steigerkaart
4 Het systeem met QR-code is ook ontwikkeld voor uitrijvlonders
29 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022_QR-code.indd 29BV 4-2022_QR-code.indd 29 19-12-22 10:2519-12-22 10:25
CB-reeks
Meer informatie of direct bestellen? Ga naar de sho
Reacties