Niemand zal het belang van een goede veiligheid op de bouwplaats betwisten. En gelukkig worden er de laatste tijd op dat gebied flinke stappen gezet. Bekijk een foto van een bouwplaats van enkele decennia geleden of uit het verre buitenland (foto 1 en 2) en de verschillen zijn haast onvoorstelbaar. Maar het aantal goed bedoelde initiatieven om de veiligheid te verbeteren is nu dermate groot, dat ze haast niet meer zijn te overzien, zeker voor een gemiddelde bouwplaatsmedewerker. En de vraag is of het veiligheidsbesef bij de mensen zelf, daar waar het echt om draait, er wel mee geholpen. VSB, de brancheorganisatie van de betonbekistingsbedrijven, heeft daar zo haar gedachten over.
De veiligheidsmaatregelen in de bouw zijn streng, terecht. We moeten er immers alles aan doen om ongelukken te voorkomen. Maar alle maatregelen, regelgeving en campagnes ten spijt, lukt dat nog niet goed genoeg: in 2017 kwamen er in Nederland 20 mensen om het leven als gevolg van bouwwerkzaamheden, een stijging ten opzichte van de jaren ervoor. En dan hebben we het nog niet over de honderden andere ongevallen. Veel van de veiligheidsmaatregelen zijn via wet- en regelgeving verplicht gesteld. Maar op individuele bouwplaatsen en vanuit individuele opdrachtgevers gelden vaak nog aanvullende maatregelen. Als gevolg daarvan vliegen de afkortingen je om de oren: RI&E, VCA, V&G, GPI, LMRA, PBM. Er bestaat veel overlap tussen de regels en door de ontbrekende eenduidigheid zie je soms door de bomen het bos niet meer. Bovendien zijn de regels nogal eens behoorlijk betuttelend en werken daardoor averechts omdat ze afleiden van de essentie.
1 Ten opzichte van het buitenland is de veiligheid op de Nederlandse bouwplaatsen al goed op orde, foto: Pxhere
Reacties