Beeldbepalend voor het Earth Simulation Laboratory in Utrecht zijn de strakke gevelelementen met een beeltenis van het Nederlandse deltalandschap. Deze verdiepte banen zijn ingelegd met rvs-strips voor een nog treffender lichtspel. Aan het ontwerpteam een oplossing te bedenken voor de verbinding van deze strips met het achterliggende beton.
GEVEL VAN SCHOONBETON VAN EARTH SIMUL ATION L ABOR ATORY IN
UTRECHT INGELEGD MET RVS-STRIPS
Beeldbepalend voor het Earth Simulation Laboratory in Utrecht zijn de
strakke gevelelementen met een beeltenis van het Nederlandse
deltalandschap. Deze verdiepte banen zijn ingelegd met rvs-strips
voor een nog tre ender lichtspel. Aan het ontwerpteam een
oplossing te bedenken voor de verbinding van deze strips
met het achterliggende beton.
Gevel met
meanderende delta
PROJECTGEGEVENS
Project Earth Simulation Laborator y (ESL)
Opdrachtgever Universiteit Utrecht
Integraal advies ABT
Aannemer Friso Bouwgroep
Leverancier prefab-betongevels De Veluwe
Beton
Architect Barcode Architects
1 Meanderende delta
als onderdeel van het
gevelbeeld,
foto Christian van der
Kooy via Barcode
Architects
4 VAKBL AD 2 2020
Auteur ing. Theo van Wolfswinkel, ABT bv
BV_2-1 ESL.indd 4 03-06-20 16:18
H
et Earth Simulation Laborator y (ESL)
op het Utrecht Science Park bundelt de
eerder nog verspreide onderzoeks-
groepen van de faculteit Geowetenschappen
samen op één locatie. Het 7000 m
2 tellende
gebouw kent een programma van verschil-
lende laboratoria, onderzoeksruimten, werk-
plaatsen, archiefruimten en kantoren.
Het ESL is een grootschalige transformatie van
het Robert J. van der Graaff laboratorium, dat
oorspronkelijk was gebouwd voor het huisves-
ten van een deeltjesversneller. Deze functie had
het gebouw al lang niet meer, maar de kenmer-
kende robuuste constructie verwijst naar dit
verleden en is in het nieuwe ontwerp intact
gehouden (foto 2). Het complete inbouwpakket,
bestaande uit de installaties, vloeren, wanden,
plafond en gevel, is hoogwaardig vernieuwd.
EEN GEVEL MET EEN BEELDVERHA AL
Het karakter van het nieuwe ESL wordt
bepaald door de nieuwe betonnen gevel. Deze
gevel is uitgevoerd als klimaatgevel (zie kader
'Klimaatgevel') en bestaat uit egaal antraciete betonpanelen. Deze panelen zijn speciaal voor
dit project ontwikkeld en voorzien van een
abstracte beeltenis van het Nederlandse del-
talandschap. De meanderende banen van de
delta zijn uit het beton gespaard en ingelegd
met gepolijste r vs-strips. Door het spel van
licht ontstaat het beeld van een stromende
waterdelta (foto 3). De gevel staat daarmee
symbool voor de vakwereld van de geoweten-
schappen en vormt zo een visitekaartje voor
het onderzoek dat in het gebouw plaatsvindt.
LIJMVERBINDING
In het esthetische beeld is het van belang dat
de verdiepte r vs-strips als integraal onderdeel
van de gevel, verdiept en zonder zichtbare
bevestiging, worden opgenomen. Gekozen is
voor een lijmverbinding, afgekeken van het
overlagen van stalen dekken in de infra. In
deze verbinding moet rekening worden gehou-
den met temperatuurwisselingen, waardoor
het r vs ten opzichte van het achterliggende
beton enige bewegingsvrijheid moet hebben.
Met een ? exibele polyurethaanlijm (PU-lijm) is
2 Bestaande constructie
3 Door het spel van licht ontstaat het beeld van een stromende waterdelta
BREEAM
In eerste instantie werd voor het ESL gedacht
aan nieuwbouw, waarbij de opdrachtgever, de
Universiteit Utrecht stevig inzette op duur-
zaamheid. Uit haalbaarheidsstudies en onder-
zoek naar de bestaande constructie bleek dat
deze constructie kwalitatief voldeed en ook in
de nieuwe opzet was in te passen. Naast andere
duurzame maatregelen heeft het hergebruik
van de hoofddraagconstructie een belangrijk
aandeel in het behalen van het BREEAM Excel-
lent certi caat (totaalscore 77,54%).
KLIMA ATGEVEL
Voor de energiezuinige gevel is gebruikge-
maakt van het zogenoemde Venturi-e ect. Met
een mechanisch systeem wordt via het plafond
lucht het gebouw ingeblazen en ? door een
constante overdruksituatie in het gebouw ? via
de spouw van de klimaatgevel op een natuur-
lijke wijze naar buiten gedrukt met een een-
voudig overdrukrooster. De spouw kan worden
gesloten in de winter voor meer warmte en
comfort, maar in de zomer worden geopend
zodat er verkoelende lucht doorheen stroomt.
5
VAKBL AD 2 2020
BV_2-1 ESL.indd 5 03-06-20 16:18
op de achterzijde van de r vs-strips carborun-
dum gelijmd (foto 4), een zeer hard steenach-
tig materiaal. Deze carborundum zorgt door
haakwerking van het korrelige opper vlak voor
de verankering van de strips in het beton. Door
de lijm is enige thermische werking mogelijk.
VERDIEPTE LIGGING
De montage van de r vs-strips vroeg veel aan-
dacht in de productie. Om dit onder controle te krijgen, zijn eerst diverse proeven uitgevoerd.
Belangrijke aspect hierin is de werkvolgorde in
het aanbrengen van de lijm en carborundum.
Er is voor gekozen de strips in de mal te leggen
en mee in te storten (fi g. 5). Met deze uitvoe-
ringsmethode is de ruimte achter de strip
gevuld met beton, zodat er een minimaal risico
bestaat op het ontstaan van holle ruimten ach-
ter de strips. Hiermee wordt voorkomen dat de
strips bij bevriezing van water achter de strips alsnog los zouden kunnen komen. Dit in tegen-
stelling tot de variant waarbij de strips later in
de beton zouden worden gelijmd.
Om een verdiepte ligging van de strips te reali-
seren, werd het meanderende profi el in hout
vast in de mal opgenomen (foto 6). Het r vs-
profi el werd in één geheel uitgesneden en
moest exact op de houten vorm passen (foto
7). Door hun slankheid 'zwabberden' de r vs-
strips en moesten deze met dekkingsblokjes
op hun plek worden gehouden. Essentieel was
een goede betonvulling langs de randen en om
de r vs-strips heen.
Het aanbrengen van het carborundum was een
bewerkelijke handeling, met risico op losse
korrels in de mal en later in het opper vlak van
het beton. Om dit te omzeilen, is gezocht naar
andere methoden van verankering. Bij het tes-
ten bleek daarbij echter dat de hechting van de
r vs-strips op het beton minder werd.
BEPROEVING
Het toepassen van gelijmde verbindingen in
gevels is een gevoelig onderwerp. Met een
testtraject is de constructieve veiligheid op
lange termijn aangetoond. Een betonelement
met r vs-strips is beproefd in een klimaatkast
door deze vijf keer te onderwerpen aan een
temperatuurcyclus van -20 °C tot +60 °C. Op
verschillende punten in het element is de tem-
peratuur gemeten om zo de temperatuur ver-
schillen tussen het r vs en beton te kunnen
beoordelen. De uitzetting van de strips ten
opzichte van het beton bedroeg maximaal 25
µm/m, een voor de PU-lijm acceptabele ver-
lenging.
In deze testen is tevens een andere bevesti-
gingsmethode beproefd, namelijk het toepas-
sen van kleine ankertjes aan de achterzijde van
de strips. Nagegaan is of deze bevestiging
6 Het meanderende profi el werd in hout vast in de mal opgenomen
7 Rvs-profi el uit één stuk
> 30mm
verlijmen
rvs strip
beton
uitvulling mal
mal
3
3
5 Detail mal ter plaatse van r vs-strip
4 Strips zijn aan de achterzijde
voorzien van carborundum
6 VAKBL AD 2 2020
BV_2-1 ESL.indd 6 03-06-20 16:18
gelijkwaardig (en minder bewerkelijk) zou zijn.
Bij de temperatuurwisselingen bleek dat de
r vs-strips met extra verankering op een aantal
punten hol gingen klinken. Daarom is gekozen
voor de verlijmde oplossing.
Na de temperatuurproeven zijn trekproeven op
de strips uitgevoerd om gevoel te krijgen bij de
hechting. De strips werden hierbij eerst aan
weerszijden ingeslepen om op zuivere trek te
kunnen beoordelen. Uit deze trekproeven
bleek dat de hechting van de carborundum op
de PU-lijm maatgevend was en dat de hechting
voldeed.
SCHOONBETON
De gevel voldoet aan beoordelingsklasse B2
van CUR-Aanbeveling 100. In de voorbereiding
zijn verschillende proefelementen gemaakt
om de stabiele blauwgrijze kleur te testen en te
garanderen (foto 8). De donkere kleur van het
beton werd bereikt door het toevoegen van het
pigment ijzeroxide. De grote vijand van antra-
ciet beton is vrije kalk in het jonge beton. In
overleg met de betonleverancier is er voor
gekozen de betonelementen twee dagen bin-
nen te houden en voorafgaand aan opslag op
het tasveld te hydrofoberen. Voor transport
naar de bouw werden de elementen beoor-
deeld en waar nodig esthetisch hersteld. Inci-
denteel moest een grotere reparatie worden
uitgevoerd, met een mortel op kleur. Esthe -
tisch herstel vond plaats door het licht opschu-
ren of inwassen van de elementen.
Hoewel de kleuren van de elementen binnen
de volgens CUR-Aanbeveling 100 gevraagde
bandbreedte vielen, kunnen kleur verschillen
desondanks toch nog uit de toon vallen. Met
één grijsschaal verschil, wat volgens de richt -
lijn acceptabel is, kan een 'schaakbordeffect'
ontstaan. Door elementen aan de gevel te wis -
selen en gelijke grijsschalen bij elkaar te han-
gen, is een gelijkmatig beeld ontstaan en een
'schaakbordpatroon' voorkomen.
MA AT VOERING
De inpassing van de betonpanelen in de gevel
leidde tot ? de voor de prefab-betonindustrie ?
hoge eisen aan maatvoering. In het architecto-
nische beeld is uitgegaan van een vlakke gevel,
waarbij buitenzijde glas en beton in hetzelfde
vlak liggen. Door het ontbreken van kozijnen of
profielen is gelijke verdeling van de voegen
essentieel voor het totaalbeeld. Door slimme
doorontwikkeling van de mal werden deze
8 Proefstukken voor het testen van de kleur
9
Det
ail voor de bevestiging van de elementen
hoge eisen gehaald en bleek het beton nog
maatvaster te zijn dan het glas.
Naast de maatvastheid van de elementen was
de montage erg belangrijk, zowel in volgorde
als in detaillering. Om de grote maatverschil-
len vanuit het bestaande casco op te vangen, is
een stalen console ontwikkeld waar de gevel-
elementen aan hingen (foto 9). Met deze con-
sole en de ophanging waren de elementen in
alle richtingen te stellen, in het vlak en uit het
vlak. Hierbij is vooraf getest op basis van een
mock-up.
Uiteindelijk leidde dit allemaal tot het
gewenste strakke gevelbeeld, waarbij geen
concessies zijn gedaan aan het uitgangspunt
van vlakke en scherpe detaillering. Belangrijk
hierbij was dat de beeldverwachting vooraf
duidelijk moest zijn overgebracht.
SAMENWERKING EN PROCES
Het hele project heeft een traditioneel bouw -
proces doorlopen. In het ontwerp is er speci-
fiek aandacht geschonken aan het ver vaardi-
gen van de gevelelementen en de beoogde
technische en esthetische kwaliteit. Dit is ver -
taald in een uitgangspuntendocument met een
projectspecificatie volgens CUR-Aanbeveling
100, als basis voor verdere uitwerking met de
leverancier en aannemer.
Voorafgaand aan de aanbesteding was er geen
ruimte voor het testen van de gevelelementen,
wat betekende dat dit onderdeel werd van de
voorbereiding met de aannemer. Door het her -
gebruik van de draagconstructie en het ont -
breken van bijbehorende ruwbouwperiode
was de periode voor voorbereiding relatief
kort. Het is mede aan de samenwerking tussen
de partijen te danken dat er in deze planning
voldoende ruimte werd ingericht om de gevel
goed voor te bereiden. Hierbij zorgde de door
de opdrachtgever aangestelde schoonbeton-
coördinator voor de afstemming tussen de par -
tijen en zorgvuldigheid tijdens het productie-
en uitvoeringsproces.
PAR ADEPA ARDJE
Het instituut ESL is een paradepaardje van de
Universiteit Utrecht en de unieke 'water 'gevel
staat prachtig symbool voor de hoogwaardige
vakwereld van de geowetenschappen. Het
project laat zien dat door nauwe samenwer -
king tussen opdrachtgever, architect, adviseur
en (onder)aannemer ? er vanuit een architec -
tonische visie, (technisch) ontwerp en conti- nue testen ? een bijzondere gevel is ontwik
-
keld. Het project won in 2019 de Betonprijs in
de categorie Utiliteitsbouw.
7 VAKBL AD 2 2020
BV_2-1 ESL.indd 7 03-06-20 16:18
Het Earth Simulation Laboratory (ESL) op het Utrecht Science Park bundelt de eerder nog verspreide onderzoeksgroepen van de faculteit Geowetenschappen samen op één locatie. Het 7000 m2 tellende gebouw kent een programma van verschillende laboratoria, onderzoeksruimten, werkplaatsen, archiefruimten en kantoren. Het ESL is een grootschalige transformatie van het Robert J. van der Graaff laboratorium, dat oorspronkelijk was gebouwd voor het huisvesten van een deeltjesversneller. Deze functie had het gebouw al lang niet meer, maar de kenmerkende robuuste constructie verwijst naar dit verleden en is in het nieuwe ontwerp intact gehouden (foto 2). Het complete inbouwpakket, bestaande uit de installaties, vloeren, wanden, plafond en gevel, is hoogwaardig vernieuwd.
BREEAM
In eerste instantie werd voor het ESL gedacht aan nieuwbouw, waarbij de opdrachtgever, de Universiteit Utrecht stevig inzette op duurzaamheid. Uit haalbaarheidsstudies en onderzoek naar de bestaande constructie bleek dat deze constructie kwalitatief voldeed en ook in de nieuwe opzet was in te passen. Naast andere duurzame maatregelen heeft het hergebruik van de hoofddraagconstructie een belangrijk aandeel in het behalen van het BREEAM Excellent certificaat (totaalscore 77,54%).
Reacties