auteur ir. Edwin Vermeulen Cement&BetonCentrum
Modellen geven niet altijd goed beeld
Nieuwe inzichten
autogene krimp
Dag van de Betontechnologie
Op de Dag van de Betontechnologie heeft Ton van Beek een
lezing gehouden over autogene krimp. Dit artikel sluit aan bij
de inhoud van die lezing.
10 VAKBLAD I 1 2017
10_Autogene krimp.indd 10 20-03-17 16:20
Nieuwe inzichten
Wat is autogene krimp?
Onder autogene krimp van beton
wordt verstaan: een meetbare afname
van het volume van beton zonder
invloed van buitenaf. Er is dus geen
sprake van vochttransport naar buiten
(uitdrogingskrimp) of van variatie in
temperatuur (temperatuurkrimp). Auto
gene krimp wordt veroorzaakt door
voortgaande hydratatie van cement, plaats, waar uitdrogingskrimp van buiten
naar binnen optreedt. Hierdoor is autogene
krimp, in tegenstelling tot uitdrogings
krimp, niet afhankelijk van de afmetingen
van een betonelement en van de lucht
vochtigheid. Verder neemt de autogene
krimp toe bij toenemende druksterkte
(afnemende wcf) van het beton, terwijl
de uitdrogingskrimp juist afneemt bij
toenemende druksterkte. Bovendien
treedt autogene krimp veel sneller op
dan uitdrogingskrimp. Hierdoor kan er
minder spanningsrelaxatie (zie kader
'Kruip en spanningsrelaxatie') optre
den. Ook de dikte van een constructie
speelt bij uitdrogingskrimp een rol. Bij
een dikke wand treedt er door span
ningsrelaxatie minder en langzamer
uitdrogingskrimp op dan bij een dunne
wand.
Als gevolg van deze verschillen kunnen
er situaties ontstaan waarbij autogene
krimp belangrijker is om te beschouwen
dan uitdrogingskrimp. Zelfs bij lagere
sterkteklassen kan autogene krimp
relevanter zijn dan uitdrogingskrimp,
vooral bij jong massabeton.
Meetmethode
Alhoewel in de Eurocode formules worden gegeven om de grootte van
de autogene krimp en de uitdrogingskrimp te berekenen, ontbreekt het
aan Europese testmethoden voor deze eigenschappen. Er wordt momen
teel wel gewerkt aan een Europese testmethode voor het bepalen van de
uitdrogingskrimp van beton. Waarschijnlijk zal deze norm in een infor
matieve bijlage aanwijzingen gaan bevatten om ook de autogene krimp
te meten, maar daarmee komt er dus nog geen formele uniforme test
methode. En dat terwijl het schijnbaar om een eenvoudige proef gaat die
qua opzet grotendeels lijkt op het meten van de uitdrogingskrimp met
als grootste verschil dat het proefstuk voor autogene krimp juist ingepakt
wordt om uitdroging te voorkomen. In de praktijk blijkt dat echter toch \
lastig te zijn. Er moet sprake zijn van perfecte isolatie en verder moet
onder isotherme (constante temperatuur) omstandigheden worden
gemeten. Daarnaast zou in principe direct na het verharden begonnen
moeten worden met meten, terwijl het voor de uitdrogingskrimp geen
probleem is 24 uur te wachten. Bij zeer jong beton gaat echter bleeding
en het weer absorberen van bleedingwater de meting sterk beïnvloeden.\
Op basis van ringonderzoeken is door de betreffende Europese norm
commissie geconcludeerd dat het nog te vroeg is hiervoor een norm op
te stellen.
Kruip en spanningsrelaxatie
Kruip is de vervorming in de tijd onder continue belasting. In het geval
van verhinderde krimp resulteert dit fenomeen in een afname van de
spanning, wat relaxatie wordt genoemd. Denk bij relaxatie bijvoorbeeld
aan een over een vaste afstand uitgerekt elastiek dat langzaam steeds
slapper wordt.
In het document CIRIA C660 (een richtlijn van de Engelse organisatie
CIRIA voor de beheersing van scheurvorming in verhardend beton en
waar onder andere naar verwezen wordt voor de werken van Rijkswater
staat) [2] wordt uitgegaan van een reductie van de spanning door kruip \
met 35%, zowel voor kortetermijn als langetermijnspanningen. Op korte
termijn is er weliswaar minder tijd voor kruip, maar kruip verloopt zowel
bij jong beton als bij hogere temperaturen (afkoelend massabeton) snel\
ler. Op langere termijn is er meer tijd voor spanningsreductie door kruip.
Het exacte mechanisme achter kruip dat bij veel materiaalsoorten voor
komt, is niet bekend. Het hangt waarschijnlijk samen met het inwendig
verplaatsen van geadsorbeerd water of poriewater en/of herschikking
van de gelstructuur. In een recent verschenen artikel [10] wordt kruip
verklaard door het onder druk oplossen van CSHgel en het vervolgens
elders weer neerslaan.
In standaardwerken over betontechnologie wordt het onderwerp
autogene krimp meestal kort behandeld. Het is krimp veroor-
zaakt door inwendige uitdroging bij voortgaande hydratatie
van cement, die vele malen kleiner zou zijn dan de bekende
(uitwendige) uitdrogingskrimp. Alleen bij hogesterktebeton
zou autogene krimp groot genoeg zijn om mee te nemen in de
beschouwing van de totale krimp. Uit de laatste inzichten blijkt
echter dat autogene krimp in bepaalde situaties mogelijk ook
bij lagere sterkteklassen niet zomaar kan worden genegeerd.
waardoor de capillaire poriën uitdrogen.
Omdat de hydratatieproducten een
kleiner volume hebben dan het ongere
ageerde cement en water, ontstaat er
een onderdruk in de poriën en daardoor
krimp van de cementmatrix.
Bij autogene krimp blijft de massa van
het beton gelijk, terwijl die bij uitdro
gingskrimp daalt. Verder vindt autogene
krimp uniform over de doorsnede 1
Elementen van de
afzinktunnel van de
Tweede Coentunnel,
foto https://beeldbank.
rws.nl/ Rijkswater-
staat/ Aerophoto
Schiphol
11 VAKBLAD I 1 2017
10_Autogene krimp.indd 11 20-03-17 16:20
Eurocode
De Eurocode geeft een eenvoudige for
mule om de grootte van de autogene
krimp uit te rekenen als functie van de
karakteristieke cilinderdruksterkte en de
tijd:
waarin:
?ca is de autogene krimpverkorting
fck is de karakteristieke cilinder
druksterkte van beton na
28 dagen
t is de tijd in dagen
De volgens deze formule berekende
autogene krimp is voor lage sterkteklas sen na een jaar, bij relatief dunne
elementen, een factor 5 tot 10 kleiner
dan de uitdrogingskrimp.
Uit de in de Eurocode gegeven formules
blijkt dat voor een C30/37 na zes maanden
in de buitenlucht, de uitdrogingskrimp
van een 1 m dikke wand slechts 28
m m/m en de autogene krimp
47 mm/m bedraagt. Voor deze wand is
de uitdrogingskrimp na een maand
minder dan 4 m m/m, terwijl de auto
gene krimp dan al ruim 32 m m/m
bedraagt. Hieruit blijkt dus zoals eerder
gesteld dat autogene krimp inderdaad
relevanter kan zijn dan uitdrogingskrimp.
In figuur 2 worden deze twee vormen
van krimp met elkaar vergeleken voor een C35/45, gebaseerd op de in de
Eurocode gegeven relaties. Uitgangs
punt is een wand van 0,7 m dik met
eenzijdige uitdroging.
Uit deze figuur blijkt duidelijk dat in de
eerste maanden in de gegeven situatie
uitdrogingskrimp nauwelijks een rol
speelt in vergelijking met autogene
krimp. Na een jaar zijn de uitdrogings
krimp en de autogene krimp ongeveer
even groot. Omdat de uitdrogings
krimp echter veel trager verloopt, kan er
hiervoor veel meer spanningsrelaxatie
als gevolg van kruip plaatsvinden dan
bij de snel optredende autogene krimp.
Een deel van de autogene krimp treedt
overigens op in het zeer jonge beton,
2
Vergelijking autogene krimp en
uitdrogingskrimp in de tijd
3
Vergelijking krimp bij de verschillende
modellen voor normaal beton
krimp [µm/m]
autogene krimp en uitdrogingskrimp - C35/45, 0,7 m dikke wand
ouderdom [dagen]
autogene krimp uitdrogingskrimp
0
10 20
30 40 50 60 700 50
100 150 200 250 300 350 400
krimp [µm/m]
ouderdom [dagen]
vergelijking modellen C35/45, wcf 0,45, CEM I 42,5 N
Eurocode CIRIA alt. RILEM B4 RILEM B4s fib MC 2010
0,0
20,0 40,0
60,0
80,0
100,0
120,0
0 5 10 15 20 25 30
Formule 1
() ( ) ( ) ( ) = 6 0 ,5
ca ck 2,5 10 10 1 exp 0,2 tf t
Formule 2
() ( ) = 0 ,15
ca 240 650 wbf tt
Formule 3a
??
=+ ??
??
+
?? au
au 0 au
0 ( , \f [1 [ ] rt tttt
Formule 3b
?? ????
wcf 0, 3\b r
Formule 3c
?? ??
=
?? ??
?? ??
w a
au au,cem
a / c wcf 6 0, 3\b
r r
Formule 3d
?? ???? au au ,cem
rw wcf
0, 3\b
12 VAKBLAD I 1 2017
10_Autogene krimp.indd 12 20-03-17 16:20
waarbij er nog geen opbouw van
spanning optreedt. De in de Eurocode
gegeven formule houdt hiermee
echter rekening en geeft alleen waarden
die bijdragen aan spanningsopbouw bij
verhindering van de vervorming [1].
Andere modellen
Net als voor de berekening van de
uitdrogingskrimp, de kruip en de
elasticiteitsmodulus zijn er ook voor de
autogene krimp diverse alternatieve
modellen door onderzoekers opgesteld.
In het navolgende worden een aantal
daarvan beschreven.
CIRIA
In onderstaande formule wordt gegeven
in CIRIA C660 [2] als alternatief voor de
formule uit de Eurocode (hun model
maakt hier overigens geen gebruik van
maar volgt de Eurocode). Hierbij wordt
aangegeven dat de Eurocode resulteert
in waarden die op de langere termijn
goed overeenkomen met de praktijk,
maar minder met de zeer korte termijn
die juist relevant is voor verhardings
beheersing. CIRIA wijst hierbij op moge
lijke zwelling in de zeer vroege fase bij
water
bindmiddelfactoren hoger dan
0,45. Deze zwelling wordt ook
genoemd in [5]. Hierbij zou het gaan
om de periode tussen een paar uur na
aanmaak tot maximaal 20 uur na aan
maak; de zwelling is vermoedelijk het
gevolg van de vorming van ettringiet.
waarin:
?ca(t) is de autogene krimpverkorting
wbf
is de water bindmiddelfactor
t is de tijd in dagen
Vanwege de onzekerheden in de voor
spelling van de autogene krimp stelt
CIRIA overigens voor de zwelling niet
mee te nemen in het ontwerpproces.
RILEM B4
Door RILEM is het navolgende model
voor berekening van de autogene
krimp opgesteld (model B4, 2015 [6]):
waarin:
?au(t, t 0) is de autogene krimpverkorting
tau is de halfwaardetijd voor de
autogene krimp
?au? is de maximale autogene
krimpverkorting
t0 is de temperatuur gecorri
geerde duur van de nabehan
deling in dagen
t is de temperatuur gecorrigeerde
ouderdom in dagen gerekend
vanaf einde nabehandeling
a/c
is de verhouding toeslag
materiaal/cement (m/m)
wcf
is de water cementfactor
De parameters
?au,cem , tau,cem en ra en
de exponenten
rt, r?a, r?w en rt w worden
in een tabel gegeven als functie van de
sterkteontwikkeling van het cement
(normaal (32,5 R en 42,5 N), snel
(42,5 R en hoger) en langzaam
(32,5 N)). Voor normaal cement zijn
deze waarden respectievelijk
210 · 10
6, 1,0, 1,0, 4,5, 0,75, 3,5 en
3,0.
Dit model is net als de overige modellen
gebaseerd op portlandcement.
RILEM B4s
Er is ook een vereenvoudigd minder
nauwkeurig model B4s, waarvoor niet
de water
cementfactor en het cement
type maar alleen de gemiddelde cilinder
druksterkte na 28 dagen (
fc) nodig is [6]: fib Model Code 2010
De
fib Model Code 2010 [7] geeft
onderstaande formule voor berekening
van de autogene krimp op basis van de
gemiddelde cilinderdruksterkte:
waarin:
?cas(t) is de krimpverkorting
fcm is de gemiddelde
cilinderdruksterkte
t is de tijd in dagen
a
as is een functie van de sterkte klasse van het cement: 800
voor 32,5 N, 700 voor 32,5 R
en 42,5 N en 600 voor hogere
sterkteklassen
In figuur 3 worden genoemde model
len met elkaar vergeleken voor een
C35/45, afhankelijk van het model uit
gaande van een 42,5 N cement en een
water
cementfactor van 0,45.
Vergelijk
Wat opvalt, is dat de Eurocode relatief
lage waarden geeft. De modellen van
RILEM en CIRIA geven de hoogste waar
den, waarbij bij RILEM de krimp ook het
snelste optreedt. Voor beide modellen,
vooral voor het model van RILEM,
wordt gesteld dat deze uitgebreid zijn
gevalideerd. Uit meetgegevens in litera
tuur lijkt ook te kunnen worden gecon
cludeerd dat de in de Eurocode gege
ven formule de autogene krimp te laag
inschat.
4
Lekkage in een
wand-vloer-aan-
sluiting
Formule 1
() ( ) ( ) ( ) = 6 0 ,5
ca ck 2,5 10 10 1 exp 0,2
tf t
Formule 2
() ( ) = 0 ,15
ca 240 650 wbf tt
Formule 3a
??
=+ ??
??
+
?? au
au 0 au
0 ( , \f [1 [ ] rt tttt
Formule 3b
?? ????
wcf 0, 3\b r
Formule 3c
wr r
??
=+ ??
??
+
?? au
au 0 au
0 ( , \f [1 [ ] rt tttt
Formule 3b
?? ????
wcf 0, 3\b r
Formule 3c
?? ??
=
?? ??
?? ??
w a
au au,cem
a / c wcf 6 0, 3\b
r r
Formule 3d
?? ???? au au ,cem
rw wcf
0, 3\b
=
??
0, 3\b r
Formule 3c
?? ??
=
?? ??
?? ??
w a
au au,cem
a / c wcf 6 0, 3\b
r r
Formule 3d
?? ???? au au ,cem
rw wcf
0, 3\b
()
??
=+ ??
+
?? 1,73
1,73 au
au 0 au
0 , [1 [ ]
tt
tt
Formule 4b
?? ????
1,03 6 c
au 78,2 10 40f
Formule 4c
?? ????
0 ,27 c
au 2, 26 40f
Formule 5
() () ()
=
+
cm
2,5
0 ,6 casas
cm 10
( \f 1 exp 0,2 10
6
10
f
tt f
Formule 4a
()
??
=+ ??
+
?? 1,73
1,73 au
au 0 au
0 , [1 [ ]
tt
tt
Formule 4b
?? ????
1,03 6c
au 78,2 10 40f
Formule 4c
Formule 4a
()
??
=+ ??
+
?? 1,73
1,73 au
au 0 au
0 , [1 [ ]
tt
tt
Formule 4b
?? ????
1,03 6 c
au 78,2 10 40f
Formule 4c
?? ????
0 ,27 c
au 2, 26 40f
Formule 4a
()
??
=+ ??
+
?? 1,73
1,73 au
au 0 au
0 , [1 [ ]
tt
tt
Formule 4b
?? ????
1,03 6 c
au 78,2 10 40f
Formule 4c
?? ????
0 ,27 c
au 2, 26 40f
Formule 5
cmf
Formule 3a
??
=+ ??
??
+
?? au
au 0 au
0 ( , ) [1 [ ] rt tttt
Formule 3c
??
??
= ??
??
?? ?? au au,cem
w a
a / c wcf
6 0, 38 r r
Formule 3a
??
=+ ??
??
+
?? au
au 0 au
0 ( , ) [1 [ ] rt tttt
Formule 3c
?? ??
=
?? ??
?? ?? au au,cem
w a
a / c wcf
6 0, 38 r r
13 VAKBLAD I 1 2017
10_Autogene krimp.indd 13 20-03-17 16:20
Invloed cement
Op basis van de verklaring van het
verschijnsel autogene krimp is er zowel
een invloed van de sterkteklasse van
het cement als van de cementsoort te
verwachten. Beide hebben tenslotte
invloed op de poriestructuur en op de
snelheid van inwendig uitdrogen.
Een sneller reagerend cement resulteert
in versnelde uitdroging van de smallere
capillaire poriën. Hierdoor is een
snellere en hogere autogene krimp te
verwachten, hetgeen ook door enkele onderzoekers wordt bevestigd [8, 9].
Het gaat hierbij echter om onderzoeken
die al starten in de plastische fase, waarbij
er bij een fijner cement meer chemische
krimp zal optreden dan bij een grover
cement. Hierdoor is het de vraag of het
gemeten verschil relevant is voor de
praktijk. Chemische krimp (krimp als
gevolg van het feit dat de reactiepro
ducten een kleiner volume hebben dan
het oorspronkelijke cement en water)
heeft in de verharde fase nauwelijks een
afname van het volume van beton tot
gevolg: er ontstaan extra poriën in het
beton. In de plastische fase komt de
chemische krimp echter wel volledig tot
uiting in een afname van het volume.
De in fib
Model Code 2010 gegeven
formule resulteert juist in een lagere
autogene krimp bij een hogere sterkte
klasse van het cement. Het RILEM
B4
model geeft geen goed vergelijk
bare resultaten tussen verschillende
sterkteklassen bij gelijke water
cement
factor. De overige modellen houden
geen rekening met de sterkteklasse van
het cement.
De Eurocode maakt geen onderscheid
tussen de verschillende bindmiddelen.
Er zijn echter aanwijzingen dat vliegas
de autogene krimp verlaagt en dat slak
en silica fume de autogene krimp ver
hogen, al is er ook op dit punt geen
consensus in de literatuur. Volgens de
Ook in het geval van hogesterktebeton
wijkt de in de Eurocode gegeven for
mule, met uitzondering van de fib
Model Code, duidelijk af van de overige
modellen (fig. 5).
Gezien de variatie in gehanteerde meet
methoden en uitgangspunten kan er
niet één model als meest betrouwbaar
worden aangewezen, maar de vergelij
king van de modellen geeft wel inzicht
in de orde van grootte waarbinnen
autogene krimp zou kunnen optreden.
5
Vergelijking krimp bij de verschillende
modellen voor hogesterktebeton
1
Pyloonmoten
Muiderbrug
krimp (µm/m)
ouderdom (dagen)
vergelijking modellen C90/105, wcf 0,27, CEM I 42,5 R
Eurocode CIRIA alt. RILEM B4 RILEM B4s FIB 2010
0,0
50,0
100,0 150,0
200,0
250,0
300,0
350,0
400,0
0 5 10 15 20 25 30
14 VAKBLAD I 1 2017
10_Autogene krimp.indd 14 20-03-17 16:20
relaties gegeven in [1] zou een port
landvliegascement CEM II/BV met 25%
vliegas een 25% lagere autogene krimp
hebben dan een vergelijkbare portland
cement, terwijl een hoogovencement
CEM III/B met 70% slak een 56%
hogere autogene krimp zou hebben.
Massabeton
Bij massabeton treedt naast autogene
krimp door de grote warmteontwikke
ling gelijktijdig ook thermische krimp
op. Vooral bij massabeton is autogene
krimp daardoor een belangrijk aspect
om mee te nemen in de berekeningen,
ook bij lagere sterkteklassen. Autogene
krimp wordt dan ook consequent mee
genomen in rekenprogramma's voor
verhardingsbeheersing. De in de Euro
code gegeven formule lijkt de werkelijk
heid zoals eerder besproken echter niet
altijd correct weer te geven. Daar komt
bij dat de formule gebaseerd is op
beton op basis van portlandcement;
beton op basis van hoogovencement
resulteert mogelijk in meer autogene
krimp dan uit de formule volgt. Een
verder complicerende factor is dat bij
hogere temperaturen de autogene
krimp sneller zal verlopen, iets waarmee
in veel modellen geen rekening wordt
gehouden.
Voorbeeld
Als we met genoemde aspecten wel
rekening houden en uitgaan van de
meest ongunstige situatie vinden we
aanzienlijk hogere waarden voor de
autogene krimp dan aangegeven door
de Eurocode. We nemen als voorbeeld
weer een C35/45 op basis van hoog
ovencement CEM III/B 42,5 N. We
nemen verder als uitgangspunt een
ouderdom van drie dagen, omdat dat
in CIRIA C660 wordt aanbevolen voor
de berekening van het risico op scheur
vorming bij massabeton. Volgens de
Eurocode is de autogene krimp dan
18 µm/m. Als we het RILEM B4model
nemen (volgens figu ur 4 bijna de worst
casebenadering), moeten we niet rekenen
met drie dagen maar met de voor de
warmteontwikkeling gecorrigeerde
ouderdom. Als we voor de eerste drie dagen uitgaan van een gemiddelde
betontemperatuur van 35 °C in plaats
van 20 °C en een Cwaarde van 1,55,
verloopt de sterkteontwikkeling ruim
tweemaal sneller dan bij 20 °C. We
moeten hierdoor rekenen met een
(temperatuur gecorrigeerde) ouderdom
van zeven dagen. De autogene krimp
bedraagt dan 60 µm/m. Als we dit getal
vervolgens nog verhogen met 56%
vanwege de toepassing van hoogoven
cement CEM III/B, komen we uit op een
autogene krimp van 94 µm/m. Dit is
ruim vijfmaal zo hoog als waar we vol
gens de Eurocode rekening mee
moeten houden!
Bij dit voorbeeld past een piektemperatuur
van 40 °C en een temperatuurdaling
van 20 °C. Bij een thermische uitzet
tingscoëfficiënt van het beton van 12
µm/m bedraagt de (nietverhinderde)
temperatuurkrimp 240 µm/m. De auto
gene krimp op deze wijze berekend
levert geen marginale bijdrage maar
vormt bijna 30% van de totale krimp
van het jonge beton. Dit komt qua
grootte overeen met een temperatuur
daging van 8 °C. Hier zal, als de autogene
krimp daadwerkelijk zoveel groter is
dan berekend volgens de Eurocode,
goed rekening mee moeten worden
gehouden om scheurvorming te
voorkomen.
ROK
Volgens de Richtlijnen Ontwerpen
Kunstwerken ROK 1.3 van Rijkswater
staat [3] is de in de Eurocode gegeven
formule voor de autogene krimp wel
geschikt voor portlandcement maar
niet voor hoogovencement. De formule
zou de autogene krimp van hoogoven
cement wezenlijk onderschatten, ook
bij watercementfactoren van 0,5. De
autogene krimp moet daarom worden
gemeten en in koelberekeningen wor
den meegenomen. Dat meten is echter
nog niet zo eenvoudig (zie kader
'Meetmethode').
Als men scheurvorming niet kan of wil
voorkomen, kan de scheurvorming
worden beheerst met behulp van wape
ning. In de ROK wordt hiervoor verwezen
naar CIRIA C660. Met de spreadsheets
van CIRIA C660 (of het hierop
7 en 8
Screenshot van de app
'Mass concrete'
15 VAKBLAD I
1 2017
10_Autogene krimp.indd 15 20-03-17 16:21
Meer lezen
Zie Betoniek 15/27 'Autogene krimp'
[4] voor meer achtergrondinformatie
over autogene krimp.
gebaseerde Android programma Mass
Concrete)( fig. 7 en 8) kan snel een
indruk worden verkregen van de warm
teontwikkeling van massabeton en de
mogelijkheden om met wapening de
scheurvorming te beheersen. De auto
gene krimp wordt hierbij wel berekend
op basis van de in de Eurocode gegeven
formule, zodat het risico op scheurvorming
mogelijk wat te laag wordt ingeschat.
Anderzijds is dit model wel erg
conservatief.
Tot slot
De Eurocode lijkt in bepaalde situaties
te lage waarden te geven voor de auto
gene krimp. Daarnaast vertoont beton
op basis van hoogovencement mogelijk
meer autogene krimp dan beton op
basis van portlandcement. Indien dit
het geval is moet hier met name bij
massabeton rekening mee worden
gehouden, ondanks de voordelen van
hoogovencement ten aanzien van de
temperatuurkrimp. Nader onderzoek is
nodig om te beoordelen of het niveau
van de autogene krimp daadwerkelijk hoger ligt dan aangegeven in de Euro
code en of differentiatie naar cement
soort nodig is. Tot dan zou veiligheids
halve bij kritische werken met hogere
waarden voor de autogene krimp
kunnen worden gerekend.
Literatuur
1 Properties of Concrete for use
in Eurocode 2, CCIP
029,
The Concrete Centre, 2008.
2
CIRIA C660, Early age thermal crack
control in concrete, Bamforth,
CIRIA, 2007.
3
Richtlijnen Ontwerpen Kunst
werken ROK 1.3, Rijkswaterstaat
Technisch Document, 2 april 2015.
4
Betoniek 15/27, Autogene krimp,
september 2012.
5
Significance of Tests and Properties
of Concrete and Concrete
Making
Materials, Lamond et all, ASTM
International, 2006.
6
RILEM draft recommendation:
TC
242 MDC multi decade creep
and shrinkage of concrete: material
model and structural analysis, Materials and Structures (2015)
48:753
770.
7
fib Model Code for Concrete Struc
tures 2010, Ernst & Sohn, 2013.
8
Early Age Properties of Cement
Based Materials: I. Influence of
Cement Fineness, ASCE Journal
of Materials in Civil Engineering,
20 (7), 502
508, 2008.
9
Autogenous shrinkage measure
ments on cement pastes: influence
of w/c, cement fineness, C3A con
tent, and superplasticizer dosage,
Laboratório nacional de engenharia
civil, Lisboa, 2010.
10
A dissolution precipitation mecha
nism is at the origin of concrete
creep in moist environments, The
Journal of chemical physics 145,
054701, 2016.
WWW.BETONLEXICON.NL
BetonLexicon partners
B etonverenigingKennispartner om op te bouwen
Hét woordenboek voor de betonwereld
op pc, tablet of smartphone
Stopper betonlexicon Cement.indd 1 17-09-14 09:46
WWW.BETONLEXICON.NL
BetonLexicon partners
BetonverenigingKennispartner om op te bouwen
Hét woordenboek voor de betonwereld
op pc, tablet of smartphone
Stopper betonlexicon Cement.indd 1 17-09-14 09:46
WWW.BETONLEXICON.NL
BetonLexicon partners
BetonverenigingKennispartner om op te bouwen
Hét woordenboek voor de betonwereld
op pc, tablet of smartphone
Stopper betonlexicon Cement.indd 1 17-09-14 09:46
WWW.BETONLEXICON.NL
BetonLexicon partners
BetonverenigingKennispartner om op te bouwen
Hét woordenboek voor de betonwereld
op pc, tablet of smartphone
Stopper betonlexicon Cement.indd 1 17-09-14 09:46
WWW.BETONLEXICON.NL
BetonLexicon partners
BetonverenigingKennispartner om op te bouwen
Hét woordenboek voor de betonwereld
op pc, tablet of smartphone
Stopper betonlexicon Cement.indd 1 17-09-14 09:46
10_Autogene krimp.indd 16 20-03-17 16:21
Reacties