De bestaande A16 wordt door de Groene Boog in opdracht van Rijkswaterstaat aan de noordrand van Rotterdam verlengd met een 11 km lange snelweg. In het oog springende onderdelen van het project zijn de aansluiting met de A13, de half verdiepte Rottemerentunnel en de aansluiting met het Terbregseplein (knooppunt A16/A20). In drie vevolgartikelen wordt ingegaan op enkele bijzondere bekistings- en ondersteuningsconstructies.
BOUWCOMBINATIE DE GROENE BOOG BOUWT A16 ROT TERDAM
De bestaande A16 wordt door de Groene Boog in opdracht van
Rijkswaterstaat aan de noordrand van Rotterdam verlengd met een
11 km lange snelweg. In het oog springende onderdelen van het
project zijn de aansluiting met de A13, de half verdiepte
Rottemerentunnel en de aansluiting met het Terbregseplein
(knooppunt A16/A20). In drie vevolgartikelen wordt ingegaan op
enkele bijzondere bekistings- en ondersteuningsconstructies.
Nieuwe snelweg
ten noordoosten
van ROTTERDAM
D
e A16 Rotterdam verbindt de A13 bij
Rotterdam The Hague Airport met de
A16/A20 bij het Terbregseplein. De
nieuwe snelweg moet zorgen voor een vlottere
doorstroming op de snelwegen en de omlig-
gende lokale wegen en daarmee de bereik-
baarheid en leefbaarheid in de regio verbete-
ren. Het project is ook wel bekend onder de
naam van het consortium dat door Rijkswater-
staat is gecontracteerd: De Groene Boog. Deze
bouwcombinatie is via een DBFM-contract niet
ARTIKELENSERIE
Dit is het eerste in een serie van vier artikelen
over bekistings- en ondersteuningsconstruc-
ties in het project A16 Rotterdam. Het eerste
artikel is een algemene inleiding, het tweede
gaat over de bekisting van de Rottemerentun-
nel, het derde over de bekisting in de y-over
bij de aansluiting met het Terbregseplein en
het vierde over de ondersteuningsconstructie
in de verbindingsboog met de A13.
1 Aansluiting bij Terbregseplein, foto: Topview Luchtfotogra e
4 VAKBL AD 4 2021
BV 4-2021-1 groene boog - inleiding.indd 4BV 4-2021-1 groene boog - inleiding.indd 4 21-12-21 08:3121-12-21 08:31
PROJECTGEGEVENS
project A16 Rotterdam
opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer De Groene Boog, bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, TBI-bedrijven
Croonwolter&dros en Mobilis, John Laing en Rebel
SCOPE
Aan de westzijde, ter plaatse van de huidige
aansluiting A13/N209, wordt de A16 met een
hoog gelegen verbindingsboog aangesloten
op de A13 richting Delft. Iets verder ten oosten
gaat de snelweg met een viaduct over de N471
heen. Naast het Schiebroeksepark kruist de
A16 Rotterdam de Hogesnelheidslijn (HSL) en
de RandstadRail (RET). Voor beide spoorweg-
overgangen wordt een viaduct gebouwd. Daar
waar de Ankie Verbeek-Ohrlaan de huidige
N209 kruist komt een volledige aansluiting. In
het Lage Bergse Bos komt de snelweg half
verdiept in een 2235 m lange tunnel te liggen,
de Rottemerentunnel. Het tunneldak en de
taluds worden groen ingericht met bomen,
struiken en weides voor recreatie. Aan de
oostzijde van de A16 wordt een y-over
gebouwd over het bestaande knooppunt
Terbregseplein, één van de drukste verkeers-
knooppunten van Nederland. Die y-over
verbindt de bestaande A16 met de nieuwe A16
Rotterdam.
De A16 Rotterdam krijgt 2x2 rijstroken, behalve
in het deel ten westen van de Rottemeren-tunnel, waar de weg 2x3 rijstroken krijgt.
Dit omdat op dit gedeelte de verkeersfunctie
van de huidige provinciale weg N209 wordt
gecombineerd met de nieuwe snelweg.
Met het oog op duurzaamheid wordt de weg
inclusief tunnel volledig energieneutraal.
Om geluidsoverlast te beperken, worden aan
weerszijden geluidschermen geplaatst en
komen er grondwallen.
Een overzicht van het project met de
belangrijkste kunstwerken staat in guur 2.
Het project is opgesplitst in drie deelgebieden:
1. het gebied ten noorden van Rotterdam,
2. de Rottemerentunnel en 3. het gebied
rondom het Terbregseplein.
ARTIKELENSERIE
Op de volgende pagina's wordt aandacht
besteed aan drie speci eke bekistings- en
ondersteuningsconstructies bij drie onder-
delen van het project: de bekisting van de
Rottemerentunnel , de bekisting in de y-over
bij de aansluiting met het Terbregseplein en de
ondersteuningsconstructie in de
verbindingsboog met de A13 ( g. 2).
Ondersteuning K10a
ILM Fly-over Terbregseplein
Aansluiting Ankie Verbeek-Ohrlaan
Aansluiting Hoofdweg
Rottemerentunnel
Aansluiting A13 / A16
Terbregseplein
Aansluiting N471
HSL en RET
Tunnel met stalen bekisting
alleen verantwoordelijk voor de bouw, maar
ook voor het ontwerp, de voor nanciering en
het onderhoud van het project over een peri-
ode van twintig jaar. De werkzaamheden zijn
gestart in 2019 en de weg zal naar verwachting
open gaan voor het verkeer in 2025.
2 Overzicht nieuwe A16
5 VAKBL AD 4 2021
BV 4-2021-1 groene boog - inleiding.indd 5BV 4-2021-1 groene boog - inleiding.indd 5 21-12-21 08:3121-12-21 08:31
Reacties