Begin dit jaar is de renovatie afgerond van zowel de onder- als bovenzijde van het viaduct Wilsele in de E314 in Vlaanderen. Om de herstelwerkzaamheden aan de onderzijde te kunnen uitvoeren is een nieuw hangsteigersysteem gebruikt, dat vanaf een basissteiger rond de pijlers is uitgebouwd.
HERSTELWERKZA AMHEDEN VOOR VIADUCT
OVER WILSELE VA ART VANAF INNOVATIEF HANGSTEIGERSYSTEEM
Renoveren vanaf een
HANGSTEIGER
20 VAKBL AD 3 2024
Auteurs Marc Vogely, Scafom-rux ? Jack Heijmans, Scafom-rux ? Jacques Linssen, Betoniek / Aeneas Media
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 20BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 20 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
N
et als vele andere Europese landen
gaat er in België de laatste jaren veel
aandacht uit naar ver vanging en reno-
vatie van bestaande infrastructuur. De reden:
veel bruggen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig zijn sterk verouderd. De Vlaamse
overheid is een grote inhaalslag begonnen
voor het herstellen en ver vangen van deze
kunstwerken, waarmee een bedrag van in
totaal ? 1,6 miljard is gemoeid. Voor een snelle aanpak is het ver vangings- en renovatiepro-
gramma OverBruggen gestart, waarmee onder
andere via een publiek-private samenwerking
(PPS) op grote schaal een reeks bruggen
wordt aangepakt.
Onderdeel van dit programma is viaduct Wil-
sele in de E314, een snelweg tussen Leuven en
Aken. Het viaduct in Wilsele (foto 1), een deel-
gemeente van Leuven, heeft een lengte van
800 m en bestaat uit betonnen en stalen lig-
gers. Het loopt over twee belangrijke spoor
-
wegen en over het Kanaal Leuven-Dijle, beter
bekend als de Vaart.
Begin dit jaar is de renovatie afgerond van zowel de onder- als
bovenzijde van het viaduct Wilsele in de E314 in Vlaanderen. Om de
herstelwerkzaamheden aan de onderzijde te kunnen uitvoeren, is een
nieuw hangsteigersysteem gebruikt dat vanaf een basissteiger rond
de pijlers is uitgebouwd.
1 Renovatie aan het viaduct Wilsele (foto: AW V2024/Tristan Collart)
21 VAKBL AD 3 2024
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 21BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 21 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
RENOVATIE
Onderdeel van de renovatie was, naast het ver-
breden van het viaduct voor een nieuwe spits -
strook en de vernieuwing van het wegdek, het
herstel van de onderzijde. Die moest onder
meer volledig worden gestraald en opnieuw
geverfd. Bij het stralen van de stalen onderde -
len is 35.000 m
2 loodverf verwijderd en ver vol-
gens is nieuwe verf aangebracht. Voor de
sanering van de betonnen constructie werd
meer dan 100.000 m
2 beton gereinigd. Ook hier
werd een nieuwe, beschermende verflaag aan-
gebracht (foto 7).
HANGSTEIGER
Om de werkzaamheden aan de onderzijde van
een viaduct uit te kunnen voeren, is doorgaans
een tijdelijke steiger nodig. Deze kan vanaf de
grond worden opgebouwd. Hier voor is een
groot volume aan steigermateriaal nodig (à
circa 20 kg/m3), wat de nodige kosten met zich
meebrengt voor huur of koop, en wat de nodige
arbeid vraagt. Bovendien staan de steigers
vaak in de weg of is er helemaal geen plek voor, bijvoorbeeld als er boven het water moet wor
-
den gewerkt en er een door vaartmogelijkheid
moet blijven behouden. Een alternatief is het
ophangen van de steiger aan het viaduct. Hier -
voor zijn verschillende systemen beschikbaar.
Vaak is het aanbrengen van zo'n steiger een
complexe aangelegenheid waar niet zelden
gespecialiseerde rope access-mensen (indus -
triële alpinisten) voor nodig zijn. Veel oplos -
singen zijn ook maar eenmalig inzetbaar, waar -
bij ook nog wel eens wat improvisatie komt
kijken.
Bij het viaduct Wilsele is een relatief nieuw
standaard systeem toegepast: het Ringscaff
Sky-systeem van Scafom-rux. Het is een uit -
breiding van het bestaande Ringscaff-sys -
teem. Het principe is dat met de standaard en
een aantal nieuwe elementen, vanaf een basis -
steiger op een veilige manier een complete
hangsteiger kan worden uitgebouwd. WERKING
Het systeem wordt opgebouwd vanaf een vaste
basissteiger die op de grond staat en die is ver
-
ankerd aan een achterconstructie. Hier voor
kan in principe elk steigersysteem worden
gebruikt. Bij Wilsele is een systeem uit
dezelfde serie gebuikt, dat rondom de brugpij-
lers is gebouwd en hieraan is verankerd
(foto 2). Belangrijk onderdeel van het Ring-
scaff Sky-systeem is een draai-tralieligger
(swing girder). Deze wordt door twee (aange -
lijnde) steigerbouwers bevestigd aan de basis -
steiger, of aan een reeds gerealiseerd deel van
het systeem. Aan het einde van deze liggers
worden standaard staanders bevestigd en
boven de ligger extra leuningdelen (fig. 3a). Na
een eerste ligger wordt ook een tweede draai-
tralieligger aangebracht. Samen worden ze
uitgedraaid. Voor de horizontale stabiliteit
wordt een diagonaal aangebracht. Ver volgens
Vanaf een basissteiger kan met standaard elementen op een veilige
en snelle manier een complete hangsteiger worden uitgebouwd
2 Basissteiger rond de pijler
(foto: AW V2024/Tristan Collart)
22 VAKBL AD 3 2024
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 22BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 22 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
worden er standaard vloerdelen tussen de
draailiggers gemonteerd (fig. 3b). Daarna
volgt een speciale eindligger (end girder) en
wordt het ontstane vlak afgesloten met leu-
ningdelen aan de kopse kant (fig. 3c).
In feite zijn alleen de draailigger, de eindligger,
de diagonaal en pennen afwijkend van het
standaard systeem. De diagonaal is iets gemo-
dificeerd ten opzichte van een standaard dia-
gonaal, zodat er standaard vloerdelen over-
heen kunnen worden gelegd.
Alle onderdelen worden doorgaans vanaf de
basissteiger aangebracht. In principe is het ook
mogelijk ze vanaf een ander punt aan te voe -
ren, via een hoogwerker bijvoorbeeld, of zelfs
vanaf de bovenzijde (vanaf brug of viaduct).
Als de genoemde onderdelen zijn bevestigd,
ontstaat een platform dat tijdelijk uitkraagt. In
deze fase is dit deel te belasten door twee per -
sonen met wat licht materieel. Eenmaal opge -
bouwd wordt het uiteinde van het platform via
de staanders en een spanner handmatig opge -
hangen aan het bovenliggende viaduct. Een van
staander
draai-tralieligger
diagonaal
vloerdelen
leuningdelen
eindligger
bovenliggend
profiel
spanner
3 Aanbrengen draai-tralieligger (a), vloerdelen (b) en eindligger (c), en bevestiging aan bovenliggend profiel (d)
a
b
c
d
23 VAKBL AD 3 2024
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 23BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 23 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
de gedachten bij het systeem is om daar, in
geval van I-vormige brugliggers, stalen
ophangliggers voor te gebruiken die tijdelijk,
voor dit doel, op de flenzen van de brugliggers
worden opgelegd (fig. 3d). Hieraan wordt een
spanner gehangen waarmee de steiger water-
pas is te stellen. Eenmaal bevestigd aan het via-
duct is, bij een vakmaat van 2,57 x 3,07 m, een
belasting op de steiger van 2 kN/m
2 toelaatbaar.
Bij optimalisatie van steiger vakindelingen is
zelfs een 3 kN/m
2 mogelijk (belastingklasse 4).
De aan de bovenzijde uitstekende staanders
zijn ook te gebruiken om de steiger af te stem-
pelen tegen het brugdek, in geval van moge -
lijke opwaartse belastingen door wind.
OPHANGING
Bij Wilsele zijn voor de ophanging van de stei-
ger kokerprofielen gebruikt die, vanaf het stei-
gerplatform, handmatig tussen de flenzen van
de brugliggers zijn aangebracht (foto 4). De
kokers liggen 'koud' op de flenzen. Ze zijn lang
genoeg om te voorkomen dat ze tussen de lig-
gers uit kunnen vallen. Ook de neerwaartse
belasting is voldoende om te voorkomen dat ze
zouden gaan schuiven of kiepen. Is dat risico er
toch, dan kunnen ze met klemmen worden
bevestigd aan de flens.
Zijn de brugliggers niet I-vormig en zijn er dus
geen flenzen waartussen de ophangliggers
zijn te bevestigen, dan kunnen ook andere
oplossingen worden toegepast. Denk hierbij
5 Systeem opgehangen aan rondstroppen rondom de brugprofielen
rondstroppen
4 Systeem hangt aan stalen kokerprofielen
24 VAKBL AD 3 2024
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 24BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 24 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
aan een rondstrop rondom de brugprofielen
(foto 5) of een ophangbevestiging met
ophangplaat (en hijsoog) die in het beton
wordt geboord. Is ook inboren niet mogelijk,
dan is dit systeem niet toepasbaar (dat geldt in
feite voor alle hangsteigers).
De stalen spanners waaraan het systeem hangt,
kunnen tot een hoek van 30° worden aange-
bracht. Dat kan nodig zijn als bijvoorbeeld delen
van de brugconstructie net iets in de weg zitten.
Ook kan hiermee de ophangligger tijdelijk wor -
den verplaatst, als ook het oplegvlak onder de
ligger moet worden behandeld.
INDELING
Er zijn meerdere platforms naast elkaar aan te
brengen en achter elk deel kan weer een nieuw
deel worden aangebracht (fig. 6). Zo is de
lengte in feite onbegrensd. Uiteraard wordt
wel de aanvoerafstand van materieel steeds
groter. Vanaf een bepaalde afstand wordt het
in de praktijk interessanter om materieel niet
meer vanaf de basissteiger, maar vanaf een
nieuw punt aan te voeren.
ONTWERP
V
ooraf wordt een indeling van het systeem
bepaald. Daarbij wordt ook naar de te verwach-
ten vloerbelasting gekeken. De draai-tralielig-
gers en eindliggers zijn in een aantal vaste
maten beschikbaar: lengten van 1,57 m, 2,07 m en 2,57 m. In principe is ook een maat van 3,07 m
beschikbaar. Vanwege het gewicht zijn deze lig-
gers minder aantrekkelijk. De breedte en vakin-
deling worden zo ontworpen dat de randen, bij-
voorbeeld bij bruggen, aansluiten voor de
randbeveiligingen en -afdichtingen.
Voor de vloerdelen zijn eveneens diverse stan-
daard systemen te gebruiken. De maten moe
-
ten zo worden gekozen dat het vlak volledig
wordt gevuld. Veel toegepast zijn de standaard
vloerdelen van 0,32 en 0,19 m breed. Diagona-
len moeten in principe om de zes steiger vak -
ken worden aangebracht. Naast de horizontale
stijfheid, zorgen de diagonalen ook voor een
haakse basis. Overigens dragen naast de dia-
gonalen ook de vloerdelen bij aan de stabiliteit.
Uit het ontwerp volgt een belasting per staan-
der. Het viaduct moet die belasting op kunnen
nemen. Vooral als het verkeer doorgang vindt
tijdens de renovatie, kan dat nog wel eens kri-
tisch worden en moet dat bij de engineering
van het viaduct zorgvuldig worden bekeken.
Dit speelde bij de werkzaamheden bij Wilsele.
Mede om deze reden zijn de werkzaamheden
gefaseerd uitgevoerd, zodat de extra brugbe -
lasting werd beperkt. Dit scheelde uiteraard ook in de hoeveelheid steigermateriaal die
moest worden ingezet (voor deze brug totaal
circa 3600 m
2 hangsteiger).
De verticale afstand tussen de brugligger en
de steiger is variabel. Verloopt de onderzijde
van het viaduct in de hoogte, dan kan daar op
verschillende manieren mee om worden
gegaan. Zo kan er voor worden gekozen de
steiger waterpas aan te brengen en dus met
variërende afstand tot de onderkant van het
viaduct, of de steiger mee te laten lopen met
BASE SCAFFOLD
1s t EXPANSIO N STATE
2nd EXPANSIO N STATE
FURT HER EXPANSION
6 Systeem is uit te breiden
Eenmaal opgebouwd wordt het platform van de steiger via de
staanders en spanners opgehangen aan het bovenliggende viaduct
7 Onderzijde viaduct met gerenoveerde stalen en betonnen liggers
(foto: AW V2024/Tristan Collart)
VIDEO
Op betoniek.nl staat een duidelijke animatie
over het systeem Ringscaff Sky.
Scan de
QR-code
25 VAKBL AD 3 2024
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 25BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 25 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwer-
king met VSB, Vereniging van Steiger-, Hoog -
werk- en Betonbekistingbedrijven, partner van
Betoniek . Scafom-rux is lid van VSB.
het verticale alignement van het viaduct.
Bij Wilsele is de afstand tot de onderzijde van
de liggers overal 1,20 m. Tussen de liggers is
die ongeveer het dubbele. Hierdoor was de
onderzijde van het dek nog relatief eenvoudig
bereikbaar (voor straler en schilder), terwijl
men nog wel vrij eenvoudig onder de bruglig-
ger door kon komen.
Omdat de basissteiger niet altijd exact zo kan
worden uitgevoerd als op tekening staat, wordt
meestal direct tegen de basissteiger een extra
staander aangebracht ('valse staander '), van
waaruit het systeem in de juiste maatvoering
wordt aangebracht en uitgebouwd. Op dat
moment wordt vaak de indeling van de hang-
steiger nogmaals tegen het licht gehouden,
zodat die in de praktijk exact klopt.
Ditzelfde principe van valse staanders wordt
ook toegepast in het geval dat het brughoofd/
brugpijler niet loodrecht op de brugrichting is
georiënteerd. Daarmee is het mogelijk om een
afwijkend steiger vak
t
oe te passen, passend
bij de werkelijke contouren van het object
waaronder de hangsteiger wordt geplaatst.
GOEDKEURINGEN
Het Ringscaff-systeem, waarop ook het Ring-
scaff Sky is gebaseerd, beschikt over een aan-
tal officiële Europese goedkeuringen. Momen-
teel wordt voor Ringscaff Sky gewerkt aan een
Zulassung/Typenprüfung (goedkeuring voor
gebruik in Duitsland).
KENMERKEN
Kenmerkend voor het Ringscaff Sky-systeem
is dat materiaal én arbeid worden bespaard,
dat de (de)montagetijd wordt beperkt én dat
veilig wordt gewerkt vanaf een dichte werk -
vloer. Er kan met het systeem zo'n 5 m
2 per
(de)montagemanuur worden gerealiseerd. Bij
een traditioneel hangsteigersysteem kost dat
veelal twee keer zo veel tijd. Ook het aantal
ophangpunten is doorgaans lager dan bij tradi-
tionele systemen, waardoor de schilder veel
minder nawerk heeft.
Het Ringscaff Sky-systeem is door iedere stei-
gerbouwer zelf aan te brengen en de veiligheid
is, mits op de juiste wijze aangebracht, op ieder
moment gewaarborgd, zonder geklim en
geklauter.
Of een toepassing interessant is, is uiteindelijk
een afweging tussen kosten (huur of koop),
bouwtijd en mogelijkheden.
Het systeem is uit te breiden: de platforms zijn
naast en achter elkaar aan te brengen
8 Hangsteiger ingepakt in krimpfolie
(foto: AW V2024/Tristan Collart)
INPAKKEN
Het materiaal dat bij het stralen van de liggers
van het viaduct Wilsele vrijkomt, mocht niet in
de buitenlucht terechtkomen en moest worden
afgevangen. Daarom is de steiger volledig
ingepakt met krimpfolie (foto 8). Dat het aan-
tal ophangpunten relatief beperkt is, was ook
in dit kader extra voordelig.
26 VAKBL AD 3 2024
BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 26BV_2024-03-art-ringscaff-sky.indd 26 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
Net als vele andere Europese landen gaat er in België de laatste jaren veel aandacht uit naar vervanging en renovatie van bestaande infrastructuur. De reden: veel bruggen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig zijn sterk verouderd. De Vlaamse overheid is een grote inhaalslag begonnen voor het herstellen en vervangen van deze kunstwerken, waarmee een bedrag van in totaal € 1,6 miljard is gemoeid. Voor een snelle aanpak is het vervangings- en renovatieprogramma OverBruggen gestart, waarmee onder andere via een publiek-private samenwerking (PPS) op grote schaal een reeks bruggen wordt aangepakt.
Onderdeel van dit programma is viaduct Wilsele in de E314, een snelweg tussen Leuven en Aken. Het viaduct in Wilsele (foto 1), een deelgemeente van Leuven, heeft een lengte van 800 m en bestaat uit betonnen en stalen liggers. Het loopt over twee belangrijke spoorwegen en over het Kanaal Leuven-Dijle, beter bekend als de Vaart.
Reacties