In Leiden is op 27 april 2017 de diepste parkeergarage van Nederland geopend voor het publiek. Het realiseren van een waterdichte bouwkuip bleek in dit project geen eenvoudige opgave, gezien de ronde vorm van de put en de enorme ontgravingsdiepte. De inzet van innovatieve materialen en bouwmethoden bood uitkomst.
auteurs ir. Marjorie Greveling - de Vos, ir. Arjen Ramkema, ir. Jeroen Meijdam Dura Vermeer
projectgegevens
project Parkeergarage Lammermarkt
opdrachtgever Gemeente Leiden
hoofdaannemer Combinatie Parkergarages Leiden
bestaande uit Dura Vermeer en
Besix
diepwanden Franki Grondtechnieken
Gewi-palen Bauer Funderingstechniek
duikwerkzaamheden DISA
staalvezelbeton Cementbouw / Bekaert
SAAF-systeem Inventec
hoofdconstructeur Royal HaskoningDHV
architect JHK Architecten
In Leiden is op 27 april 2017 de diepste parkeer
garage van Nederland geopend voor het publiek.
Het realiseren van een waterdichte bouwkuip
bleek in dit project geen eenvoudige opgave,
gezien de ronde vorm van de put en de enorme
ontgravingsdiepte. De inzet van innovatieve
materialen en bouwmethoden bood uitkomst.
Parkeergarage Lammermarkt: storten staalvezelbeton en aansluiting
onderwaterbetonvloer op diepwand
Ronde onderwater
betonvloer
in uitvoering
1
Storten
onderwater beton
4 VAKBLAD I 2 2017
04_Lammermarkt.indd 4 01-06-17 11:55
D
e cilindrische parkeergarage
Lammermarkt, aan de rand van
het centrum in Leiden, heeft zeven par-
keerlagen, alle ondergronds. De diameter
van de cilinder bedraagt 60 m. De
wanden zijn uitgevoerd als diepwanden
die zowel tijdens de bouw als in het
gebruiksstadium voor de grond- en
waterkering zorgdragen. De bodem
van de bouwput is gerealiseerd met
(gedeeltelijk) gewapend vezelversterkt
onderwaterbeton. In de gebruiksfase
verzorgt een definitieve constructievloer
de waterdichtheid van de parkeerga-
rage. Zowel de definitieve constructie-
vloer als de onderwaterbetonvloer zijn
verankerd met 585 Gewi-palen. In de
onderwaterbetonvloer en de construc-
tievloer zijn poeren geïntegreerd. Een
deel van de onderwaterbetonvloer is
dubbelgewapend uitgevoerd (met
staalvezels en conventionele wapening
ter plaatse van de poeren) en krijgt
daarmee in de gebruiksfase ook een
definitieve functie. De aansluiting van
de constructievloer op de diepwand is
gerealiseerd als voeg, met een W9CUi-
profiel als waterdichting (fig. 2). Hierbij
wordt ervan uitgegaan dat de vloer in
verticale richting kan bewegen ten
opzichte van de diepwand, ook in de
gebruiksfase. Voor het waterdicht
maken tijdens de bouw moesten andere
maatregelen worden genomen
(zie vanaf de kop 'Afdichten kier tussen
diepwand en onderwaterbetonvloer').
Storten staalvezelversterkt
onderwaterbeton
Het aanbrengen van vezelversterkt
beton is tegenwoordig niet echt bijzon-
der meer. Ook onderwaterbeton met
staalvezels erin is al vaker toegepast.
Uniek in dit project is dat staalvezels zijn
toegepast in combinatie met traditio-
nele wapening, uitgevoerd op ongeveer
25 m onder water. De volledige stort
van circa 3500 m 3 beton moest over
40 m horizontaal en 40 m verticaal
worden verpompt (foto 1).
Mengen en ontmengen van
staalvezelbeton
Voor een goede kwaliteit, en daarmee
voldoende sterkte van het onderwater-
beton is een goede en gelijkmatige ver-
deling van de staalvezels in het beton
van groot belang. Daarom is er onder-
Ontwerp onderwaterbetonvloer en diepwanden
Zowel over de onderwaterbetonvloer als de diepwanden is een artikel verschenen in
Cement , respectievelijk 'Ronde owb-vloer met staalvezels' en 'Uitdagingen bij ontwerp
ronde bouwkuip'. Deze artikelen zijn beschikbaar op www.cementonline.nl.
2
Aansluiting van
constructievloer op
diepwand
niveau -7
-21750
O.K. OWB
-23800
aluminium honingraat samendrukbare laag
150
400
1000
100
950
-21745
afschot 15 mm/m1
W9CU-i Trelleborg
uitvullaag d=100 kwaliteit C 12/15
onderwaterbeton d=1400
grind d=150
-22700
ACME 35 Schrumpf o.g.
55
95
primaire waterdichting met injectie
W9CU Trelleborg secundaire waterdichting (optioneel)
130
340
355
demu 4010-ø12/M16
demu 4010-ø20/M24
demu 4010-ø20/M24
injectiebuis
zwelband
1050
-22800
-24200
-24350
diepwand opruwen
890 t.p.v. hoofdtrappenhuis
-21810 niveau hoofdtrappenhuis
10
demu L=315 mm
demu L=315 mm
demu L=315 mm
5 VAKBLAD I 2 2017
04_Lammermarkt.indd 5 01-06-17 11:55
zoek gedaan naar de invloed van het
transport en het storten op het mogelijk
ontmengen van de staalvezels. Tijdens
het ontwerp van de vloer zijn de vol -
gende risico's op ontmenging
onderkend:
? ontstaan van ongelijkmatige verdeling/
ophoping van staalvezels bij het men -
gen van de vezels in de betonmixer;
? ontmenging tijdens het transport van
de betonmixer;
? ontmenging tijdens het verpompen
over 80 m;
? ontmenging aan het stortfront
tijdens de stort;
? gezien de enorme dichtheid van het
net (een deel van het onderwaterbeton
wordt namelijk voorzien van traditio -
nele wapening bestaande uit een
kruisnet met zes lagen Ø40 mm) is
het niet op voorhand zeker dat de
vezels vloeiend tussen deze wape -
ningsstaven doorstromen.
Stortproef onderwaterbeton
Om er zeker van te zijn dat het resultaat
van de uiteindelijke betonvloer goed
zou zijn, is vooraf een proefstort uitge -
voerd (foto 4). Tijdens de proefstort zijn
de omstandigheden waaronder gestort
moest worden zo goed mogelijk
nagebootst. De staalvezels zijn ter
plaatse in de betonmixer gemengd
(foto 5). De mixer heeft daarna twintig
minuten langer gedraaid om de reistijd
na te bootsen. Daarna is het beton met
een betonpomp aangebracht in een
bekisting van 4 × 6 m 2, met daarin vier
Gewi-ankers met schotels en zes lagen
wapening.
Tijdens de stort zijn proefmonsters
genomen van het betonmengsel:
a. bij aanvang stort, het eerste beton uit
de betonmixer;
b. na een halflege betonmixer, vóór het
verpompen;
c. na een halflege betonmixer, ná het
verpompen;
d. bij de laatste 10-15% uit de beton -
mixer, vóór het verpompen.
Van deze monsters is het grind en
cement uitgewassen (foto 6) en is
gemeten wat de mengverhoudingen
van de vezels zijn. Gebleken is dat er
verschil in concentratie van vezels
optreedt tussen de momenten (a) en
(d). De hoeveelheid vezels bij aanvang
stort (a), bleek significant hoger dan bij
de laatste 10-15%, ondanks zorgvuldig
mengen. Om de vereiste treksterkte van
het onderwaterbeton te kunnen garan -
deren, moeten de vezels in een con -
stante verdeling in het beton aanwezig
zijn. De resultaten wezen uit dat dit niet
het geval was.
Bij de proef is de stortslang van de beton -
pomp consequent op één plaats in de
hoek van de kist gehouden. Op deze
manier werd ervoor gezorgd dat het
beton langzaam, vanuit één punt tussen
de wapeningsstaven stroomde. De bekis -
ting is deels uitgevoerd met plexiglas.
Hierdoor was het mogelijk het stortfront
om de wapening heen te zien stromen.
Na uitharding is uit het beton een aan -
3
Model parkeergarage
Lammermarkt
5
Doseren van de vezels
in de betonmixer
4
Proefopstelling
6 VAKBLAD I 2 2017
04_Lammermarkt.indd 6 01-06-17 11:55
tal kernboringen genomen en is een
aantal balkjes gezaagd. Uit visuele
inspectie van de boringen is gebleken
dat de vezels gelijkmatig over het beton
waren verdeeld, ook ter plaatse van de
wapening. Tussen de wapening zijn
geen concentraties van vezels aange-
troffen en ook zijn er geen delen beton
aangetroffen waarbij de vezels minder
aanwezig waren.
Het resultaat van de proef wees uit dat
het mengprocedé van de staalvezels
moest worden verbeterd. Daarop is
besloten de vezels niet met een trans-
portband in de betonmixer aan het
mengsel toe te voegen, maar direct in
de betonmenginstallatie toe te voegen.
Verder is geconcludeerd dat het risico
op ontmenging van de vezels gedu-
rende het gehele stortproces klein is,
indien de vezels goed worden gemengd
bij het samenstellen. De resultaten van
de proef gaven voldoende vertrouwen
om de stort in één keer uit te voeren.
Afdichten kier tussen diepwand
en onderwaterbetonvloer
Na het storten zal de onderwaterbeton-
vloer gaan krimpen. Door deze krimp
kan een kier ontstaan tussen de diep-
wand en het onderwaterbeton. Doordat
de diepwanden vanwege hun cilindri-
sche vorm op ringdruk heel stijf reageren,
ontbreekt stempeldruk in de vloer. Als
gevolg hiervan wordt de krimpnaad bij
de aansluiting van het onderwaterbeton
op de diepwand niet dichtgedrukt.
Uit berekening bleek dat deze kier 6 tot
11 mm groot kan zijn, met een groot
risico op lekkages van de bouwput tussen
het onderwaterbeton en de diepwand,
tijdens de bouwfase. Flinke lekkages aan
de rand van het onderwaterbeton zou-
den de grondwaterstand naast de
bouwkuip kunnen verlagen. Direct
naast de bouwkuip staat het rijksmonu-
ment molen De Valk, waardoor een
grondwaterstandbeïnvloeding van de
directe omgeving niet was toegestaan.
Vooraf zijn preventieve maatregelen
getroffen met als inzet een dubbele
bescherming, waarmee de voorziene
lekkage op twee manieren zou kunnen
worden aangepakt.
Injectieslangen
Het primaire systeem bestond uit twee
injectieslangen die in een beschermend
profiel onder water op de diepwand zijn
bevestigd (fig. 7). Een frame waarin de
injectieslangen zijn opgenomen, is door
duikers op de diepwand bevestigd. Het
profiel voorkwam dat de slang in het
beton zou verdwijnen. Omdat het
onderwaterbeton tijdens het droogzetten
langs de diepwand enkele centimeters
omhoog kon gaan schuiven, moest het
injectiemateriaal enigszins flexibel blij-
ven. Daarom is geïnjecteerd met gel en
pur. Grout als injectiemiddel was door
de hechtende eigenschappen niet
toegestaan.
Omdat de spleet tussen de diepwand
en het onderwaterbeton relatief groot
is, verdween veel van het injectiemateri-
aal in het grindbed onder de vloer of in
het water van de kuip. De resultaten
met het materiaal pur waren beduidend
beter dan met gel.
Bevriezen grond
Als secundair systeem is gekozen voor
het bevriezen van de grond onder de
vloer, waarmee een waterafdichting kan
ontstaan. Dit systeem is vanwege de
6
Uitwassen
proefmonsters
7
Injectieslangen
op de diepwand
8
Rekenkundig model
aangroei vrieslichaam
na 11 dagen vriezen
hoge operationele kosten en relatief
lange doorlooptijd van drie weken voor
het opbouwen van het vrieslichaam, als
back-upsysteem ingezet.
De koelleidingen lagen rondom langs
de diepwand in het grindbed onder het
onderwaterbeton, opgedeeld in vijf
secties en waren aangesloten op een
Injectiespoor 1 (onderste spoor)
Injectiespoor 2 (bovenste spoor)
7 VAKBLAD I 2 2017
04_Lammermarkt.indd 7 01-06-17 11:55
koelinstallatie. De installatie was vol-
doende krachtig om langs de diepwand
een vrieslichaam op te bouwen van
circa 500 tot 700 mm diameter. Door
het kruipgedrag van bevroren grond
kan het vrieslichaam enige vervorming
van het onderwaterbeton volgen. Toch
bleek het vrieslichaam minder bedrijfs-
zeker dan verwacht. De oorzaken
hiervan waren:
? De koelleiding lag waarschijnlijk op
een aantal plaatsen iets verder van de
diepwand af dan gepland. Door het
grind en/of het storten van het
onderwaterbeton is de leiding iets
verschoven.
? In de temperatuurmetingen waren
twee hardnekkige lekkages zichtbaar,
gelegen op twee tegenover elkaar
gelegen posities. Dit valt te verklaren
door de aanwezigheid van een klein
potentiaalverschil tussen de water-
stand in de kuip en direct achter de
diepwand. De stijghoogte in het
watervoerend pakket heeft een ver-
hang in het terrein rond de bouwkuip.
Aan de zuidzijde van de bouwkuip
was de stijghoogte circa 200 mm
hoger dan aan de noordzijde. Een
klein potentiaalverschil tussen de
waterstand in de kuip en buiten de
kuip kan waterstroming veroorzaken
en bemoeilijkt daardoor het aanvrie-
zen. Stromend water bevriest niet.
Meetresultaten vervorming
Bij het ontwerp van de onderwaterbe-
tonvloer bestond grote onzekerheid
met betrekking tot de krachten en
spanningen die zich ter plaatse van de
aansluiting diepwand-onderwaterbeton
konden opbouwen. Het was niet
ondenkbaar dat het onderwaterbeton
bij de aansluiting tussen de diepwand
op het onderwaterbeton omhoog zou
schuiven tijdens het droogzetten van de
bouwkuip. Het andere scenario waarbij
de vloer aan de randen zou vastwiggen
moest ook als realistisch worden mee-
genomen. In de constructievloer, die op
het onderwaterbeton was ontworpen,
is een voegprofiel opgenomen. Hiervan
was onduidelijk hoeveel vervormingen
die zou moeten opnemen. Ook al
schuift het onderwaterbeton tijdens
droogzetten niet omhoog, dan kon niet
worden uitgesloten dat dit fenomeen
zich op een later moment alsnog zou
voordoen. Het voegprofiel zou deze
restzetting dan alsnog te verduren
krijgen.
De nog te verwachten restzetting
mocht dus niet te groot zijn. Om dit
aan te tonen, moest een monitoringsys-
teem worden opgetuigd om de ver-
plaatsing van het onderwaterbeton
langs de diepwand tijdens droogpom-
pen vast te stellen. Er is naar een breed
scala aan mogelijkheden en technieken
gekeken. Door slecht zicht, troebel
water en een instabiele waterspiegel
vielen alle scansystemen en visuele
systemen af. Verder was het van belang
dat de metingen met een grote nauw-
keurigheid (< 1 mm), een grote
betrouwbaarheid en op 25 m diepte
moesten kunnen worden uitgevoerd.
Daarnaast moesten zowel aan de rand
als in het midden van de vloer de
vervormingen in beeld komen.
Na onderzoek bleek de toepassing van
een SAAF-systeem (Shape Accel Array/
Field) aan al deze randvoorwaarden te
afstand tot diepwand [m]
vervorming [mm]
[mm]
9
Verplaatsing onder-
waterbetonvloer,
op 2 m uit de diep-
wand, ter plaatse van
de buitenste rij ankers
10
Eindverplaatsing
onderwaterbeton,
vanaf randzone tot
aan het midden
8 VAKBLAD I 2 2017
04_Lammermarkt.indd 8 01-06-17 11:55
voldoen. Het systeem laat zich goed
vergelijken met een horizontale auto -
matische inclinometer. Hierbij wordt
een aantal in alle richtingen aan elkaar
gekoppelde sensorelementen in een
buis op het onderwaterbeton gelegd. In
totaal zijn er vier meetslangen op het
onderwaterbeton aangebracht, op het
moment dat de kuip nog gevuld was
met water. Gedurende het droogpom -
pen is de verplaatsing van het onderwa -
terbeton zowel in de tijd als over de
gehele lengte van het onderwaterbeton
in beeld gebracht. Hierdoor is een zeer
nauwkeurig beeld gekregen van de
vervorming van de vloer.
In figuur 9 is de verplaatsing van de
onderwaterbetonvloer te zien op 2 m
vanuit de diepwand, uitgezet tegen de
tijd. Na ongeveer zes weken uitharden
en injecteren, is een flinke piek te zien in
de grafiek. De monitoring wees op dat
moment uit dat de vervormingen in het
midden van de vloer groter waren dan
aan de randzone bij enkele meters ver -
laging van de waterstand. Hier is gepro -
beerd de bouwkuip droog te zetten in
de hoop dat het onderwaterbeton zich
zou vastwiggen en zo de nog aanwe -
zige lekkages dicht zou drukken. Deze
poging werd gestaakt, vanwege het
overschrijden van de vastgestelde norm
aan lekkage. De grondwaterstand
buiten de bouwkuip bereikte de inter -
ventiewaarde. De bouwkuip werd weer
vol gepompt. Enkele dagen later is de
vriesinstallatie geactiveerd. Na drie
weken vriezen, is opnieuw begonnen
met het gecontroleerd droogpompen
van de bouwkuip.
In figuur 10 is de verplaatsing van het
onderwaterbeton te zien, nadat de
bouwkuip is drooggezet. Op de x-as is
de afstand gegeven ten opzichte van de
diepwand. Duidelijk te zien is dat de
onderwaterbetonvloer vervormt over
een breedte van 16 m uit de diepwand.
Ter plaatse van de diepwand wordt het
onderwaterbeton vastgehouden
(vastwiggen). Vanaf 16 m komt de vloer
recht omhoog.
Conclusies
Een ronde bouwkuip heeft voor- en
nadelen. Gebleken is dat het waterdicht
maken van een ronde bouwkuip extra
aandacht behoeft. Door het inzetten
van speciale technieken op het gebied
van injecties en het bevriezen van
grond bleek het wel mogelijk de
vereiste waterdichtheid te realiseren.
Door waarneming van duikers is geble -
ken dat er een kier is ontstaan tussen het
onderwaterbeton en de diepwand. Daar -
entegen bleek uit metingen dat de
onderwaterbetonvloer wel degelijk was
vastgewigd achter de diepwand. Op ver -
schillende punten sloot de diepwand dus
aan op het onderwaterbeton, maar op
andere punten bleven dus openingen
tussen de diepwand en het onderwater -
beton bestaan met lekkages tot gevolg.
11
Overzichtsfoto
bouwput
Lammermarkt, foto:
hollandluchtfoto
9 VAKBLAD I 2 2017
04_Lammermarkt.indd 9 01-06-17 11:55
Reacties