In Haarlem wordt de laatste hand gelegd aan twee bijzondere woongebouwen. Ondanks de ronde vorm en relatief zware balkons rondom, zijn beide torens uitgevoerd in tunnelgietbouw. Dankzij een uitgekiend bekistingsconcept en diverse inventieve oplossingen werden de voordelen van deze bouwmethode volledig benut.
Spring direct door in het artikel naar:
auteurs Arian van der Lee, Martijn Smit HSB Bouw, Marco van Dijk Hendriks stalen bekistingtechniek bv, Jacques Linssen Aeneas Media
Woontorens Twister en Tango vragen uiterste van tunnelgietbouw
Ronde verdieping en, toch getunneld
PROJECTGEGEVENS
Project Woontorens Twister en Tango
Opdrachtgever HSB Ontwikkeling
Hoofdaannemer HSB Bouw
Leverancier bekisting Hendriks stalen
bekistingtechniek
Leverancier betonmortel Albeton
Leverancier
rijpheidscomputers Verboom
Leverancier balkons Vebo
Architect VMX Architecten
Constructeur Van Rossum Raad gevende
Ingenieurs
2 VAKBLAD I 4 2017
Woontorens Twister en Tango vragen uiterste van tunnelgietbouw
In Haarlem wordt de laatste hand
gelegd aan twee bijzondere woon-
gebouwen. Ondanks de ronde vorm
en relatief zware balkons rondom,
zijn beide torens uitgevoerd in
tunnelgietbouw. Dankzij een uit-
gekiend bekistingsconcept en diverse
inventieve oplossingen werden de
voordelen van deze bouwmethode
volledig benut.
H
et project Twister en Tango ligt
aan de Aziëweg in Haarlem, in het
stadsdeel Schalkwijk. Het betreft twee
woontorens van respectievelijk veertien
en elf bouwlagen, met op elke laag vijf
appartementen. De namen van de
torens verwijzen naar de bijzondere
vorm. Per verdieping zijn de balkons
een kwartslag gedraaid waardoor de
verdiepingen ten opzichte van elkaar
lijken te verspringen. In werkelijkheid
zijn de verdiepingen echter nagenoeg
identiek.
Ronde verdieping en, toch getunneld
1
Twister in
aanbouw
2
Woontorens Twister
en Tango
3 VAKBLAD I 4 2017
Van wanden-breedplaat naar
tunnelgietbouw
Het project was aanvankelijk uitgedacht
in wanden-breedplaat. Maar toen HSB
Bouw de ontwikkeling van de torens
overnam van Pré Wonen, is onderzocht
of het plan ook in tunnelgietbouw kon
worden uitgevoerd. De aannemer nam
daartoe contact op met Hendriks stalen
bekistingtechniek. Dankzij een uitge-
kiend bekistingsconcept en een aantal
slimme oplossingen bleek uitvoering
met deze bouwmethode uiteindelijk de
beste keuze.
"Tunnelprojecten die
uitdagender zijn dan deze
vind je niet"
Een van de voordelen ten opzichte van
uitvoering in wanden-breedplaat was
dat een versterkte strook in de gevel niet
nodig was. Die was aanvankelijk voor-
zien ten behoeve van de opvang van de
relatief zware balkons. Bovendien zou
gezien de vele bewerkingen een korte
Stortdag 1Stortdag 2
Stortdag 3 Stortdag 4
3
Fasering tunnel-
bekistingen
4
Bekistingsinzet in vier
fases, nog uitgaande
van een cyclus van vier
dagen
1
5 2
6
4 VAKBLAD I
4 2017
cyclustijd bij wanden-breedplaat
nauwelijks realiseerbaar zijn. Dat was
onder meer te wijten aan de door-
stempeling van de balkons. Bovendien
zouden er twee in plaats van één kraan
nodig zijn. Met tunnelgietbouw bleek
een bouwcyclus van zes dagen per ver-
dieping mogelijk in plaats van vijftien bij
wanden-breedplaat. Het plan hoefde
nauwelijks te worden omgezet. Een
extra voordeel was dat de bekistingen ?
zeker vanwege de gekozen opstelling ?
zeer stabiel waren, wat de montage van
de balkons ten goede kwam.
Indeling bekisting en planning
De plattegrond bestaat in basis uit een
lange rechte beuk over de gehele lengte
van de cirkelvormige plattegrond en
loodrecht daarop aan elke zijde twee
rechte beuken. In de hoeken blijven zo
vier 'taartpunten' over.
Bekistingsinzet
Er zijn in het project vier tunnelbekistin-
gen ingezet, met elk sterk afwijkende
afmetingen (fig. 3 en 4). De grootste tunnel (tunnel A, 15,6 × 6,51 m
2) is
gebruikt voor de middelste lange beuk.
Dwars op deze grote tunnel is tunnel B
(11,175 × 5,25 m
2) geplaatst, ten
behoeve van een dwarse beuk. Deze
tunnel had een kopwand die tegen tun-
nel A is aan geplaatst. Voor de hoeken
(taartpunten) zijn tunnel C (9,975 ×
2,82 m
2) ? ook weer met een kopwand
tegen tunnel A aan ? en tunnel D (4,80
× 3,27 m
2) ? zonder kopwand ? ingezet.
Het overgebleven deel van de taartpunt
is met een driehoekige tafelbekisting
gerealiseerd. Deze is aan de tunnel D en
C vastgekoppeld, waardoor er een stijf
geheel ontstond (foto 5). Ten behoeve
van de bouwsnelheid zijn twee tafelbe-
kistingen ingezet, zodat deze kon
blijven staan en uit de dagcyclus werd
gehaald.
Stortschema
Na de eerste fase ofwel de stort van het
eerste kwart, werd de lange bekisting
doorgeschoven naar het tweede deel
van de centrale beuk. Hierdoor was het
niet mogelijk de woningscheidende wand halverwege deze beuk mee te
nemen in de cyclus. In plaats daarvan is
de mogelijkheid onderzocht een brieven-
bussparing op te nemen in de vloer,
waarin naderhand een wand kon
worden gestort. Uiteindelijk is ervoor
gekozen hier een metalstud wand met
woningscheidende functie te plaatsen.
De overige drie tunnels en de tafelbekis-
ting werden na de eerste fase naar het
volgende kwart van de verdieping
verplaatst.
5
Tafelbekisting
bevestigd aan een van
de tunnels
3
7
4
8
5 VAKBLAD I
4 2017
Hendriks had aanvankelijk het idee dat
elke fase in één dag kon worden gereali-
seerd. Al snel werd duidelijk dat dat niet
haalbaar was. Het aantal handelingen,
met name in de eerste twee fasen was
daarvoor te groot, onder andere door
de balkons en de kernen. Daarom is in
de uiteindelijke planning uitgegaan van
twee dagen voor de eerste twee stortfa-
sen en één dag voor fase 3 en 4. Daar-
mee kwam de totale cyclustijd uit op
zes dagen per verdieping.Om deze cyclus te halen, was het de
eerste weken hard aanpoten en waren
lange dagen nodig. Maar al na een
week of twee begon het ritme er goed
in te komen en werd de stress op de
bouwplaats merkbaar minder.
Stijfheid tunnelkisten
Nadat de tunnels waren geplaatst,
werden de balkons bevestigd. Deze wer-
den afgesteund op de onderliggende
vloer via schuine schoren, maar rustten deels ook op de tunnels (foto 6). Van-
wege het hoge gewicht van de balkons
(maximaal 10 ton) kwamen er grote
krachten op de tunnels. Deze krachten
moesten door de tunnel zelf worden
opgenomen, zonder dat het nodig was
de balkons te stempelen. Deze extra
ondersteuning zou de cyclus immers te
veel verstoren en een van de voordelen
ten opzichte van wanden-breedplaat
tenietdoen. Om dat op te lossen, zijn
extra verstijvingen in de tunnels aan-
6
Balkons bevestigd aan
tunnels, inclusief
stelmogelijkheden
7
Verstijvingsdriekhoeken in de tunnelkist
8
Proefopstelling in
Veenendaal
6 VAKBLAD I 4 2017
gebracht. Tegen de onderkant van het
dek zijn twee kokerprofielen bevestigd,
aan elke zijde een, met een driehoekig
portaal eronder (foto 7). Op deze manier
ontstond een stijf geheel en was de
belasting uit de balkons op te nemen
zonder dat de tunnel te veel zou vervor-
men. Het was hiervoor noodzakelijk ?
op de plek waar het driehoekige portaal
afsteunde ? enkele stempels onder de
vloer te plaatsen.
Proefopstelling
Vooraf is goed over het bekistings-
ontwerp nagedacht. Er bestond dan ook
de nodige zekerheid dat dankzij de ver-
stevigingen de tunnel stijf genoeg zou
zijn om de belasting uit de balkons te
kunnen opnemen. Maar omdat men
extra zekerheid wilde hebben en
vertraging door tegenvallende resultaten
moest worden uitgesloten, is besloten
een van de tunnelbekistingen vooraf te
beproeven (foto 8). In de bekistings-
fabriek in Veenendaal is een proef-
opstelling gemaakt die exact overeen-
kwam met de werkelijke opstelling. Ook
zijn de balkons in deze opstelling
meegenomen. Het resultaat van deze
proef was dat met extra zekerheid kon
worden vastgesteld dat de bekistingen
stijf genoeg waren.
Bevestiging balkons
De balkons zijn aan één zijde met door-
gestorte nokken aan de vloer bevestigd
en liggen aan de andere zijde via nok-
ken op het naastliggende balkon. Alleen
het eerste balkon moest op twee plekken
aan de betonvloer worden bevestigd.
Om een te grote koudebrug te voor-
komen, is hier isokorf toegepast.
Voor een exacte hoogtepositionering
van de balkons zijn op meerdere posities
stelvoorzieningen aangebracht. Op de
tunneldekken zijn strippen opgenomen
op de positie waar de balkons werden
geplaatst. Hierdoor wist de vlechter
exact tot waar hij de wapening moest
aanbrengen en de installateur de lei-
dingen, al voordat de balkons waren
bevestigd. Zo konden de balkons extra
snel worden aangebracht en werd ook
hier geen tijd verloren. Plaatsing van de balkons was bij wijze van spreken secon-
dewerk. Voor het opnemen van de belas-
tingen uit de balkons is de buitenste
strook van de vloer extra zwaar gewa-
pend en is hier extra sterk beton toe-
gepast (zie ook onder 'Betonmengsel').
Gevelkolommen
Vanwege de relatief grote uitkraging in
de taartpunten bevinden zich hier twee
gevelkolommen. Om die te kunnen
plaatsen, zijn in de tafelbekistingen
sparingen opgenomen. De prefab
kolommen werden, nog voor de plaatsing
van de balkons, van bovenaf in deze
sparingen neergelaten. Voor de juiste
positionering werden ze onderin in een
plaat geplaatst die als een soort mal
fungeerde. De kolommen werden water-
pas gesteld door middel van spindels
aan de bekisting (foto 10). De resterende
ruimte in de vloer is uitgekist (foto 9).
Kern
In de middelste beuk bevindt zich de
kern. De wanden van deze kern zijn uit-
gevoerd in prefab beton en zijn na de
stort van de tunnels aangebracht. Dit
moest wel in de cyclus passen, want ze
moesten aanwezig zijn voordat de boven-
liggende beuk kon worden gestort.
Ter plaatse van de kern liep de vloer niet
over de volle breedte van de beuk door.
De kernwand waarop de vloer halver-
wege de beuk zou rusten, was echter
nog niet aanwezig op het moment dat
de tunnelkist onder de vloer werd weg-
gereden. Er moest dus een oplossing
worden verzonnen om deze vloer
tijdelijk te ondersteunen. Om dat op te
lossen, is in de vloer een conus ingestort
met daarin een stalen moer (fig. 11).
Over de kimbalken van de tunnel, dus
boven op de vloer, werd een dubbele
stalen balk aangebracht. In de conus
werd een centerpen gedraaid die ophing
aan de stalen balk. Hierdoor werd de
vloer tijdelijk opgevangen. Vervolgens
kon men de tunnel laten zakken, terwijl
de vloer aan de centerpen bleef hangen.
Op het moment dat de tunnelbekisting
was doorgeschoven, kon de vloer met
stempels worden ondersteund en kon
de centerpen worden verwijderd.
10
De kolommen werden waterpas gesteld door middel van spindels
aan de bekisting
9
Om de kolommen te kunnen plaatsen zijn in de tafelbekistingen sparingen \
opgenomen
11
Stalen balk waaraan 'tijdelijk uitkragende' vloer hangt
7 VAKBLAD I 4 2017
Betonmengsel
Om de snelle cyclus mogelijk te maken,
was het nodig de kist al na één nacht
verharden te kunnen lossen. Om deze
reden is warme tunnelgietbouw toege-
past. In de tunnels werden kachels
opgehangen en de sterkteontwikkeling hogere sterkteklasse gestort op de
randen. De planning hiervan luisterde
extra nauw omdat de verwerkbaarheid
door de hogere sterkte extra snel terug-
liep. Uiteindelijk kon met het normale
beton het restant van de vloer worden
gestort.
Aanvangssterkte
Een kritisch punt in de planning was de
ontkisting van het beton, met name de
buitenste randen. Hier zouden immers
de grootste spanningen optreden.
Volgens een eerste inschatting van de
constructeur moest de ontkistingsterkte
maar liefst 30 N/mm
2 bedragen. En dat
na amper 16 uur verharden. Na enige
optimalisaties in de berekening kon
deze waarde worden teruggebracht tot
25 N/mm
2. Betonmortelleverancier
Albeton heeft op basis hiervan een
mengsel samengesteld.
Hoewel de eerste keer ontkisten nog
best spannend was, en de sterkte op
dat moment krap aan was, was het
resultaat al met al bevredigend.
Ondanks de winter was het niet nodig
het mengsel tijdens het project aan te
passen. Slechts een enkele keer moest
de verwarming worden bijgesteld.
Geen spijt
De planning van het project luisterde
zeer nauw. Alles moest in feite in één
keer goed gaan. Er zat immers geen
enkele speling in de planning. Ook de
kraaninzet moest zeer zorgvuldig worden
afgestemd en elk hijsje moest direct
worden verwerkt.
"Plaatsing van de balkons
was bij wijze van spreken
secondewerk"
Hoewel velen ons voor gek hebben
verklaard dat we dit project in tunnel-
gietbouw hebben uitgevoerd, hebben
we er geen moment spijt van gehad.
Alles liep uiteindelijk heel goed, mede
dankzij onze eigen, ervaren tunnelploeg.
Het geeft ook veel voldoening, want
tunnelprojecten die uitdagender zijn
dan deze vind je bijna niet!
werd gemonitord met rijpheidscompu-
ters. Zoals gebruikelijk bij warme tun-
nelgietbouw zijn de tunnels om de
warmte vast te houden aan de buiten-
zijde afgedekt. Op sommige plekken
zijn strippen aan de bekisting bevestigd
waaraan de zeilen konden worden vast-
gemaakt (foto 12).
Twee sterkteklassen
Zoals gezegd was er ? vanwege de
zware belastingen uit de balkons ?
beton met een extra hoge sterkte
nodig, namelijk sterkteklasse C45/55.
Voor een zo economisch mogelijke toe-
passing is dit sterkere beton alleen in de
buitenste strook van 1,5 m toegepast.
Voor de rest is sterkteklasse C30/37
gebruikt.
Er is vooraf goed nagedacht over de
stortvolgorde van deze mengsels. Aller-
eerst zijn de wanden gestort en het bin-
nenste deel van de vloeren. Op deze
manier werd een extra onbalans in de
belasting op de bekisting voorkomen,
waarvan door aanwezigheid van de bal-
kons toch al sprake was. Vervolgens is
met ditzelfde beton een strook op
ongeveer 2 m uit de rand aangebracht.
Hiermee werd de begrenzing tussen de
twee betonsoorten afgebakend (foto
13). Vervolgens is het beton met de
12
Strippen aan de
tunnelkist waaraan
de zeilen zijn
vastgemaakt
13
Storten van een strook
met beton C30/37 ter
afscheiding van de
buitenste strook van
C45/55
8 VAKBLAD I 4 2017
Speciale hijshaken
Omdat de balkons diverse diepten hadden en ook nog eens
rond waren, moesten de insteeksteigers schuin worden uit-
gevoerd. Het plaatsen van deze steigers was een grote uit-
daging, onder andere omdat door de aanwezigheid van de
balkons, geen referentiepunt zichtbaar was. Voor het weg-
hijsen van de steigers is een speciale hijshaak ontwikkeld. Dit
omdat er maar twee hijspunten beschikbaar waren. De an-
dere twee kwamen immers onder het balkon uit. Op deze
hijshaken zaten ratels om voor elke afmeting de steiger recht
in de haak te kunnen afstellen en dus recht te kunnen hijsen
(foto 14).
Ook voor het hijsen en aanbrengen van de tunnels en de ta-
felbekistingen moesten speciale maatregelen worden geno-
men. Door de aanwezigheid van de balkons was het lastig,
zo niet onmogelijk, om deze eruit te lieren en op de stan-
daardmanier te kunnen hijsen. Daarom is een speciale hijs-
haak ontwikkeld, een zogenoemde C-haak. Aan de tunnels
en de tafelbekistingen zijn voorzieningen gelast waarin de
C-haak kon worden gestoken (fig. 15, foto 16).
14
Transport insteeksteigers
met speciale hijshaak
Tunnel D eerst
1000mm uitrijden
voordat de haak
wordt gebruikt
15 en 16
C-haak t.b.v. aanbrengen en
lossen tafel- en tunnelbekisting
9 VAKBLAD I 4 2017
Reacties