Sinds de instorting van de parkeergarage P1 bij Eindhoven Airport in mei 2017, houdt de breedplatenproblematiek de gemoederen in de constructeurswereld flink bezig. Risico's worden in kaart gebracht en waar nodig worden maatregelen genomen. Hierbij wordt onder meer uitgegaan van inzichten op basis van de eerste onderzoeksresultaten. Het beeld is echter nog niet compleet. Daarom wordt momenteel hard gewerkt aan een aantal aanvullende onderzoeken. Eind dit jaar wordt meer duidelijkheid verwacht.
36
Stand van zaken
breedplaat-
vloeren
Sinds de instorting van de parkeergarage P1 bij Eindhoven
Airport in mei 2017, houdt de breedplatenproblematiek de
gemoederen in de constructeurswereld flink bezig. Risico's
worden in kaart gebracht en waar nodig worden maatregelen
genomen. Hierbij wordt onder meer uitgegaan van inzichten
op basis van de eerste onderzoeksresultaten. Het beeld is echter
nog niet compleet. Daarom wordt momenteel hard gewerkt
aan een aantal aanvullende onderzoeken. Eind dit jaar wordt
meer duidelijkheid verwacht.
Lopende onderzoeken moeten meer duidelijkheid geven
Stand van zakenreedplaat
vloeren 5 2018
37
Terugblik
Op zaterdag 27 mei 2017 stortte een deel van een nog in
aanbouw zijnde parkeergarage P1 van Eindhoven Airport in
(foto 1). Kort daarna startten er diverse onderzoeken naar de
oorzaak. TNO ging aan de slag in opdracht van Eindhoven
Airport en BAM vroeg Adviesbureau Hageman zijn licht te
laten schijnen over de zaak. Beide onderzoeken werden onge -
veer tegelijk afgrond; de resultaten werden op 25 september
2017 gepresenteerd. Hoewel de onderzoeken onafhankelijk van
elkaar werden uitgevoerd, bleken beide het eens over de
vermoedelijke oorzaak: onvoldoende afschuifsterkte van het
aansluitvlak tussen de breedplaatvloeren en het ter plaatse
gestorte beton, daar waar de naden tussen de breedplaten een
positief moment moeten overdragen. Dit was met name
kritisch omdat het om een puntvormig ondersteunde bollen -
plaatvloer ging en relatief grote overspanningen, met grote
buigende momenten tot gevolg. De hoge temperaturen hierbij
gaven het laatste zetje.
De afschuifsterkte in het aansluitvlak is vooral van belang,
omdat via dit vlak de trekkracht uit de wapening in de breed -
platen naar koppelstaven en vervolgens naar de aangrenzende
breedplaat wordt overgedragen (fig. 3). De slechte aanhechting
werd in dit project beïnvloed doordat de breedplaatvloeren
waren vervaardigd met zelfverdichtend beton en aan de boven -
zijde niet waren opgeruwd (foto 2).
Beoordeling bestaande bouw
Na het bekend worden van de onderzoeksresultaten, rees direct
de vraag of dit probleem zich ook in andere gebouwen zou
kunnen manifesteren. Omdat het beschreven mechanisme
ook kan optreden bij andere type breedplaatvloeren, was dat
volgens de onderzoekers zeker niet uit te sluiten. Daarom
werden gemeenten door de toenmalige minister van BZK
opgeroepen te inventariseren in welke recent opgeleverde
gebouwen sprake is van enig risico. Gemeenten moeten erop
toezien dat eigenaren, die verantwoordelijk zijn voor de
veiligheid van gebouwen, daadwerkelijk onderzoek uitvoeren
en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid
te waarborgen. Daarbij spelen bouwers, constructeurs en
leveranciers die betrokken zijn geweest bij de bouw een
belangrijke rol.
Om de gemeenten en ingenieursbureaus te helpen, kwam
BZK in oktober 2017 met een informatiedocument (en in
december een nadere toelichting), opgesteld door Adviesbu -
reau Hageman. Hierin is een stappenplan opgenomen voor
de beoordeling van het veiligheidsrisico van bestaande
gebouwen met breedplaatvloeren. Belangrijke vraag in dat
stappenplan is of er ter plaatse van naden tussen de breed -
plaatvloeren een positief buigend moment aanwezig is. Is dat
niet het geval dan zijn geen maatregelen nodig. Anders moet
worden nagegaan of zelfverdichtend beton is toegepast voor
de breedplaten zonder dat deze aan de bovenzijde zijn opge -
ruwd. Is dat het geval en is bovendien de schuifspanning in
het aansluitvalk hoger dan 0,40 N/mm 2, dan zit je in het
'rode gebied' en moet een risicoanalyse worden uitgevoerd
(fig. 4).
Hoe de schuifspanning moet worden berekend en hoe een
eventuele risicoanalyse moet worden uitgevoerd staat
beschreven in het document.
ir. Jacques Linssen
Aeneas Media
1 Ingestorte Parkeergarage Eindhoven Airport2 De afschuifsterkte in het aansluitvlak wordt beïnvloed door de ruwheid van het opper - vlak van de breedplaatvloer
1
2
Stand van zakenreedplaat
vloeren 5 2018
38
3 Opbouw bollenplaatvloer ter plaatse van langsnaad4 Schema maatregelen breedplaatvloeren
de naad tussen twee breedplaten voldoende is (fig. 7). Vervolgens
moet het aansluitvlak tussen de koppelwapening en de wapening
in de breedplaat zijn getoetst. Leveranciers van breedplaatvloeren
zijn ondertussen druk bezig met oplossingen die goed binnen
hun productiefaciliteit passen. Het is in ieder geval belangrijk de
aangenomen ruwheid van de vloeren af te stemmen met de
producent van de betreffende breedplaten.
Behalve op detailniveau moet er ook op meer globaal niveau
anders worden omgegaan met breedplaatvloeren die in twee rich -
tingen dragen. Vooral de positie van de plaatnaden moet kritisch
worden bekeken, zeker op posities met grote positieve momen -
ten. Je kunt je dus afvragen of je in alle gevallen zo maar naden
dwars op de overspanningsrichting moet toepassen.
Lopende onderzoeken
De constructeurswereld is erg druk met het dossier. Veel gebou -
wen zijn inmiddels beoordeeld. De resultaten van die beoordelin -
Risicoanalyse
Veel bureaus worstelen met de risicoanalyse. Dat komt onder
meer doordat het geen concrete berekening is, maar een methode
die een totaalbeeld van de risico's moet geven. Daarbij moet zoveel
mogelijk informatie worden meegenomen, zoals aard van de
belasting (statisch of dynamisch), belastinghistorie, mogelijkheid
tot herverdeling, al dan niet optredende delaminatie, aanwezig -
heid van openstaande naden, toegepast betonmensgel, het
gewenste veiligheidsniveau (Eurocode, niveau afkeur volgens
NEN 8700 of de quasi-permanente belastingscombinatie).
Probleem is dat die informatie lang niet altijd bekend is. Het gaat
dus om een subjectieve beoordeling, die erop gericht is een beter
beeld te krijgen van de betrouwbaarheid en dus de faalkans van
een constructie.
Als de betrouwbaarheid niet bekend is, wil dat nog niet zeggen dat
een gebouw niet veilig genoeg is. Ook als je in het rode gebied zit,
moet je niet gelijk in paniek raken. Belangrijk is vooral om onder -
ling te sparren over de uitkomsten en mogelijke vervolgstappen.
Als er echt onvoldoende zekerheid is ten aanzien van de veilig -
heid, kan het nodig zijn maatregelen te nemen, zoals als het
reduceren van gebruiksbelasting, het onderstempelen van
vloeren, het sluiten van een bouwdeel of het versterken van de
constructie. Voordat het zover is, is het ook mogelijk een proef -
belasting uit te voeren (foto 6). Als wordt besloten dat een vloer
moet worden versterkt, zijn daar wederom tal van mogelijkhe -
den toe. Denk aan toepassing van lijmwapening, het aanbren -
gen van verankerde stalen strippen (foto 5), het aanbrengen
van verticale ankers, hetzij over een deel van de dikte van de
betonconstructie, hetzij door de hele vloer heen, hetzij van
onderuit in de bollen. Ook kunnen extra (stalen) balken
worden aangebracht of kan het gedrag worden gemonitord met
scheurwijdtemeters.
Nieuwbouw
Naast bestaande bouw, moet er ook meer duidelijkheid komen
over de maatregelen in nieuwbouwprojecten. Deze moeten vooral
worden gezocht in de detaillering. In een advies van de werk -
groep Onderhoud EC2 van TGB Betonconstructies, gepubliceerd
in de VARCE-rubriek van Cement , zijn enkele details gegeven die
ervoor moeten zorgen dat de momentweerstand ter plaatse van
breedplaatvloeren
met hoog risico na
risicoanalyse
schuifspanning bij fundamentele
belastingscombinatie volgens
NEN 8700 > 0,40 N/mm
2 in
aansluitvlak
breedplaten van zelf verdichtend beton
en niet opgeruwd
alle bereedplaatvloeren breedplaatvloeren met plaatnaden
met positief moment
Themanummer Cement
Eind 2018 komt Cement met een themanummer over breed -
plaatvloeren. Daarin worden de resultaten van de onderzoeken
gepresenteerd en komen enkele praktijkvoorbeelden aan bod
van risicoanalyses, proefbelastingen en versterkingsmethoden.
Voor dit nummer wordt samengewerkt met VNconstructeurs.
Cement en VNconstructeurs hebben recent ook het Platform
Breedplaatvloeren gelanceerd ( www.platformbreedplaatvloeren.
nl), waarin alle actuele informatie in dit dossier is terug te vinden.
4
druk
breedplaat
trek
aansluitvlak
koppelwapening
druklaag
l0
moment
druk
moment
trek
3
Stand van zakenreedplaat
vloeren 5 2018
39
5 Versterking door strips tegen onderzijde bollenplaatvloer6 Voorbeeld van uitvoering van proefbelasting met water7 Figuur F.1 uit de informatieve bijlage F "Ontwerp en berekening van breed - plaatvloeren" van NEN-EN 13747
Adviesbureau Hageman, Van Rossum Raadgevende Ingenieurs,
ABT en Hilti.
Het streven is beide onderzoeken nog dit jaar af te ronden.
Verder is het wachten op de bevindingen van de Onderzoeksraad
Voor Veiligheid (OVV), die sinds juli 2017 met een eigen onder -
zoek bezig is. Daarna zal een periode volgen van verdere inventa -
risatie en waar nodig maatregelen om de veiligheid van gebou -
wen met breedplaatvloeren definitief te kunnen waarborgen. ?
gen lopen sterk uiteen. Er zijn gebouwen (tijdelijk) gesloten, er
zijn beperkingen opgelegd in de belasting, er zijn proefbelastingen
uitgevoerd en vloeren zijn versterkt. Maar het einde is nog niet in
zicht. De totale omvang van het probleem is ook nog niet volledig
in kaart gebracht. En voor veel gebouwen is het wachten op meer
informatie. Want achter de schermen wordt er hard gewerkt aan
nog meer en beter inzicht. Zo is Adviesbureau Hageman in
samenwerking met TNO en de prefab-betonleveranciers, in
opdracht van BZK bezig met een onderzoek naar de daadwerke -
lijke capaciteit van breedplaatvloeren, onder verschillende
omstandigheden. Hierbij worden vloeren ook experimenteel
onderzocht op de TU Eindhoven. Op basis van dat onderzoek zal
er regelgeving beschikbaar komen. Tot nu toe lijkt het erop dat de
eerdere aanbevelingen ten aanzien van de detaillering in het geval
van nieuwbouw overeind blijven.
Daarnaast loopt er een taskforce versterkingsmethoden. Daarin
moet duidelijk worden welke maatregelen het beste resultaat
geven. Ook hierbij worden platen beproefd in het lab. Deze task -
force is een samenwerking tussen BAM Advies & Engineering,
5
6
a) met extra wapeningsstaven opgenomen in het ter plaatse gestorte beton
b) met wapeningsstaven die uitsteken uit de breedplaten
c) met gebogen wapeningsstaven die uitsteken uit de breedplaten
d) met extra, in de breedplaten verankerde wapeningsstaven 7
V + l0 V + l0
V + l0 /2 V + l0 /2
lb,rqd
lb,rqd
l0
V
V
Stand van zakenreedplaat
vloeren 5 2018
Op zaterdag 27 mei 2017 stortte een deel van een nog in aanbouw zijnde parkeergarage P1 van Eindhoven Airport in (foto 1). Kort daarna startten er diverse onderzoeken naar de oorzaak. TNO ging aan de slag in opdracht van Eindhoven Airport en BAM vroeg Adviesbureau Hageman zijn licht te laten schijnen over de zaak. Beide onderzoeken werden ongeveer tegelijk afgrond; de resultaten werden op 25 september 2017 gepresenteerd. Hoewel de onderzoeken onafhankelijk van elkaar werden uitgevoerd, bleken beide het eens over de vermoedelijke oorzaak: onvoldoende afschuifsterkte van het aansluitvlak tussen de breedplaatvloeren en het ter plaatse gestorte beton, daar waar de naden tussen de breedplaten een positief moment moeten overdragen. Dit was met name kritisch omdat het om een puntvormig ondersteunde bollenplaatvloer ging en relatief grote overspanningen, met grote buigende momenten tot gevolg. De hoge temperaturen hierbij gaven het laatste zetje.
De afschuifsterkte in het aansluitvlak is vooral van belang, omdat via dit vlak de trekkracht uit de wapening in de breedplaten naar koppelstaven en vervolgens naar de aangrenzende breedplaat wordt overgedragen (fig. 3). De slechte aanhechting werd in dit project beïnvloed doordat de breedplaatvloeren waren vervaardigd met zelfverdichtend beton en aan de bovenzijde niet waren opgeruwd (foto 2).
Reacties