Het vermaarde IJsstadion Thialf in Heereveen heeft een nieuwe, ultramoderne ijsvloer. Daarmee wil het stadion andere laagbanen achter zich laten als het gaat om snelle schaatstijden. Om dat mogelijk te maken was een extreem vlakke betonvloer nodig. De vlakste betonvloer ter wereld, zo claimen de Friezen. Wat betekende dat voor het beton en de verwerking ervan? auteurs:Jurjen TalsmaKwaliteitsdienst betonJan BaijensVan Berlo BedrijfsvloerenFerdy WillemsenDyckerhoff Basal Betonmortel
auteurs Jurjen Talsma Kwaliteitsdienst beton, Jan Baijens Van Berlo Bedrijfsvloeren, Ferdy Willemsen Dyckerhoff Basal Betonmortel
Strikte vlakheidseisen en specifieke
uitvoeringsomstandigheden bij
nieuwe ijsbaan Thialf
Supervlak beton
voor recordijs
Het vermaarde IJsstadion Thialf in Heerenveen heeft
een nieuwe, ultramoderne ijsvloer. Daarmee wil het
stadion andere laagbanen achter zich laten als het gaat
om snelle schaatstijden. Om dat mogelijk te maken was
een extreem vlakke betonvloer nodig. De vlakste
betonvloer ter wereld, zo claimen de Friezen. Wat
betekende dat voor het beton en de verwerking ervan?
T
hialf is qua baanrecords na Salt
Lake City en Calgary de derde snel-
ste ijsbaan ter wereld, en daarmee ook
de snelste laaglandbaan. Maar de baan
was sterk verouderd, zeker vergeleken
met nieuwe indoorbanen in Kolomna,
Astana, Inzell en Sotsji. Veel topschaat-
sers weken voor hun trainingen steeds
vaker uit naar ijsvloeren elders in
Europa. Aanvankelijk waren er plannen
voor een geheel nieuw ijspaleis, maar
dat bleek te duur. In 2012 werd beslo-
1
Het ijsstadion Thialf
in Heerenveen,
foto: Douwe Bijlsma
grave
12 VAKBLAD I 3 2016
p00_Artikel 1.indd 12 13-09-16 14:43
ten tot een combinatie van nieuwbouw
en renovatie (vernieuwbouw). Onder-
deel van dat plan was een volledig
nieuwe ijsvloer. Dat was hard nodig:
het hoogteverschil in de betonnen
ondergrond liep op tot wel 6 cm, waar-
door ook het ijs zelf niet gelijkmatig van
dikte was. Vervanging van de vloer was
onderdeel van fase 1 van de vernieuw-
bouw, die eind 2015 is afgerond. Na
het seizoen 2015/2016 werd
begonnen aan de tweede fase: de bin-
nenkant en het dak. In november 2016
moet het hele stadion gereed zijn.
Betonvloer
Er komen in het stadion drie nieuwe
ijsbanen: het binnendeel (met onder
andere een krabbelbaan en een short-
trackbaan), de inrijbaan (333 m) en de
wedstrijdbaan (400 m). Hiervoor is in
totaal 11.000 m 2 monolithisch afge-
werkte betonvloer gerealiseerd. Deze
vloer is gestort op de reeds aanwezige
constructievloer, bestaande uit kanaal-
platen voorzien van druklagen (fig. 2).
Vlakheid
Een van de eisen voor de vloer van de
wedstrijdbaan was de vlakheid. Voor een
echt snelle vloer moet het ijs namelijk
overal even dik zijn. Bovendien kan het
ijs dunner zijn bij een vlakkere vloer,
oneffenheden hoeven minder te worden
gecorrigeerd. En hoe dunner het ijs hoe
beter je het kunt beheersen, dankzij de
kortere afstand tussen het koelelement
(de betonvloer) en de top van de ijslaag.
Als eis voor de vlakheid gold voor de
inrij- en de wedstrijdbaan klasse 1 uit
NEN 2747 'Classificatie en meting van
de vlakheid en evenwijdigheid van
vloeroppervlakken'. Voor de overige
vloeren gold klasse 3 uit diezelfde
norm. Meer informatie over deze vlak-
heidseisen is te vinden in Betoniek 14/12
'Vlak en glad'.
Naast de genoemde norm is de wed-
strijdbaan getoetst op evenwijdigheid
(over het volledige vloerveld), waarbij
er maximaal 10 mm ten opzichte van
het horizontale vlak mocht worden
afgeweken.
Storten
Het beton is gestort in vijf delen: het
binnendeel in drie storten, daarna de
in rijbaan en tot slot de wedstrijdbaan zelf.
Afhankelijk van de fase zijn één of twee
betonpompen gebruikt en één of twee
stortploegen. Zo zijn voor de realisatie van
de wedstrijdbaan twee pompen opge-
steld, die elk eenmaal zijn verplaatst (fig.
3). Bij de inrichting van het bouw terrein is
rekening gehouden met de opstelling
van twee betonmixers per pomp, om te
voorkomen dat de toevoer stokte.
2
Doorsnede vloer
3
Opstelling betonpompen
4
Het stortproces verliep
opvallend rustig
projectgegevens
project IJsstadion Thialf
opdrachtgever Thialf OG
hoofdaannemer Ballast Nedam /
Heddes Bouw
uitvoering vloeren Van Berlo Bedrijfsvloeren
leverancier betonmortel Dyckerhoff Basal Betonmortel
betontechnologisch advies Kwaliteitsdienst beton
wapening Gerliko Wapeningsstaal
constructeur vloer Van Berlo Engineering
metingen vloer Bureau Vloeradvies
13 VAKBLAD I 3 2016
p00_Artikel 1.indd 13 13-09-16 14:43
Alle afzonderlijke vloervelden zijn in
één stort aangebracht, zonder stort-
naden. Om risico's op onderbrekingen
te minimaliseren, was er continu een
reservebetonpomp beschikbaar en
was er ruimte voor twee betonmixers
per pomp. Daarnaast is er productie-
capaciteit gereserveerd op een
back-upbetoncentrale, die beschikking
had over dezelfde grondstoffen als de
primair leverende betoncentrale.
In totaal is voor de wedstrijdbaan circa
550 m 3 betonspecie met een snelheid
van 70 m 3 per uur geproduceerd, ofwel
35 m 3 per pomp per uur (foto 4). Inclu-
sief pauze en het verplaatsen van de
pompen duurde de stort uiteindelijk
ongeveer elf uur. Dankzij dit relatief
lage storttempo hoefden de verwerkers
en afwerkers niet onder grote tijdsdruk
te werken. Bovendien was het hierdoor
mogelijk de totale leverantie vanuit één
betoncentrale te verzorgen.
Eisen aan de betonspecie
De betonstort voor de nieuwe vloer
was niet alledaags. De vlakheidseisen,
de vormgeving en de uitvoeringsom-
standigheden resulteerden in een aantal
betontechnologische uitdagingen.
Vlakheid
De eerder genoemde vlakheidseisen
vroegen om een beton dat snel en
goed is af te werken. Op basis van deze
eis zou de voorkeur uitgaan naar een
consistentieklasse F4.
In te storten onderdelen
In de vloer ligt een net van vriesleidin-
gen (Ø32 mm, h.o.h. 90,7 mm). Deze
zijn bevestigd op het ondernet (foto 5).
Op de vriesleidingen is het bovennet
aangebracht. De grote hoeveelheid
leidingen en wapening vroeg om een
consistentieklasse F5, hoewel dat voor
het afwerken niet optimaal was.
Verpompen
De maximale afstand waarover het
beton werd verpompt bedroeg circa
200 m (foto 6). Ook dat vroeg om
consistentieklasse F5. Belangrijk was
dat die consistentie constant was, en
dat aan het einde van de slang. Daarbij
moest rekening worden gehouden
met variërende lengtes van de slang.
Om dat mogelijk te maken, moest
het beton in wisselende consistenties
worden aangeleverd. Het aangeleverde
beton varieerde in consistentieklassen
F5 tot een F5 met aangepaste ver-
hoogde schudmaat.
Verharding en krimp
Om de verhardingskrimp en het risico
op scheurvorming te beperken, was een
beton nodig met een langzame sterkte-
ontwikkeling en dus langzame
warmteontwikkeling. Bovendien moest
de betonspecietemperatuur zo constant
mogelijk worden gehouden om een
goede afwerking mogelijk te maken. Om
die redenen is de vloer tijdens de stort
actief gekoeld. Daartoe werden de koel-
leidingen al tijdens het storten in gebruik
genomen. De eerste temperatuurpiek
tijdens het verharden (als gevolg van de
chemische reactie) is hiermee zo veel
mogelijk beperkt. De temperatuur van
de leidingen is voor aanvang vloerstort
verlaagd tot 1 ºC boven het dauwpunt.
Dit om maximaal te koelen en condens-
vorming op de leidingen te voorkomen.
Hiervoor de luchtvochtigheid perma-
nent gemonitord. De temperatuur van
de leidingen lag uiteindelijk tussen 13 en
15 ºC. Aan de andere kant was het van-
6
Het beton moest voor
sommige delen over
een afstand van 200 m
worden verpompt
5
De grote hoeveelheid
leidingen en wapening
vroeg om een consis-
tentieklasse F5
14 VAKBLAD I 3 2016
p00_Artikel 1.indd 14 13-09-16 14:44
wege de strakke planning nodig de
baan in één dag (24 uur) te storten en
af te werken. Bovendien komt het de
kwaliteit van de toplaag ten goede als
er met de afwerking binnen een niet al
te lange tijd na het storten kan worden
begonnen. Dit vroeg dus om beton
dat juist voldoende snel verhardt,
ondanks de lage temperaturen.
Warmtegeleiding
Voor een optimale werking van de vloer
moet het beton goed kou en warmte
kunnen overdragen. Het beton moet
dus voldoende temperatuurgeleidend
zijn. Normaal grind en zand zijn prima
warmtegeleiders.
Betonsamenstelling
Al deze eisen, sommige tegengesteld,
leidden tot de nodige betontechno-
logische uitdagingen. Omdat er in
verschillende fasen werd gestort kon
er wel enige ervaring worden opge-
daan, alvorens werd begonnen met de
grootste uitdaging: de wedstrijdbaan.
Er is gekozen voor een mengsel op
samenstelling, met als aanvullende eis
een karakteristieke sterkte van ten min-
ste 37 N/mm 2 na 56 dagen. Om de
krimp te beperken werd 20% van het
cement vervangen door vliegas, waar-
bij de vliegas volledig als bindmiddel is
meegeteld (k = 1). Hierdoor was er met
een laag cementgehalte met toepas-
sing van een water-bindmiddelfactor
? 0,50 voldoende water beschikbaar
om in combinatie met een superplasti-
ficeerder mengsels te ontwerpen die
aan alle verwerkingseisen voldeden
(F5 aan het einde van de slang).
Vaak is het dan met dit soort mengsels
wel zo dat, vooral bij lagere betontempe-
raturen, het moment dat met het
afwerken van de vloer kan worden
begonnen, ongewenst lang op zich laat
wachten. Om dit tijdstip wat te vervroe-
gen, is gekozen om voor de eerste stort
(krabbelbaan) circa 30% CEM III/B
42,5N te vervangen door CEM I 52,5R.
Toepassing van dit sneller verhardende
cement was minder kritisch door de
constant lage temperatuur van de vloer
door de actieve koeling. Omdat met
het toegepaste mengsel voor de krabbel-
baan direct aan alle eisen werd voldaan,
is dit basismengsel voor alle resterende
storts ongewijzigd gebleven.
Constante kwaliteit
Belangrijke eis was een zo constant
mogelijke kwaliteit van de betonspecie.
De specie is daarom op één locatie
geproduceerd. Ook is er op de productie-
locatie in de laatste dagen voorafgaand
aan de leveranties voor met name de
wedstrijdbaan geen cement meer aan-
gevoerd. Dit om wisselingen in de
verwerkbaarheid als gevolg van tempe-
ratuurschommelingen te voorkomen.
Ook ten aanzien van het toeslagmateriaal
zijn speciale maatregelen genomen,
zoals partijreservering en - controle en
geen aanvoer op de dag van productie.
Hiermee werden verschillen in korrel-
opbouw en vochtgehalte vermeden.
Op locatie werd de kwaliteit bij beide
pompen continu gecontroleerd door
twee betontechnologen van de beton -
centrale, die ook de communicatie met
betrekking tot de betonkwaliteit en
logistiek verzorgde. Daarbij ging het
ook om aanvoersnelheid en het ver -
werkingstempo van de betonspecie.
Daarnaast had de Kwaliteitsdienst
Beton een toezichthoudende rol en
had het vloerenbedrijf ook nog een
laborant op het werk.
7
De stortmachines
(Whiteman super-
screeds) zijn met
de ruggen tegen
elkaar gestart
15 VAKBLAD I 3 2016
p00_Artikel 1.indd 15 13-09-16 14:44
Afwerken en nabehandeling
Het afwerken van de vloer is gedaan
met behulp van twee Whiteman super -
screeds. Een superscreed bestaat uit
een langzaam tegengesteld draaiende
rol. Superscreeds zijn geschikt voor de
vlakheidseisen uit DIN 15185. Ten aan -
zien van de lengterichting is de eis uit
NEN 2747 strenger dan DIN 15185.
Om een stortnaad in de vloer te voor -
komen, zijn de stortmachines 'met de
ruggen tegen elkaar' gestart om van
elkaar af te werken en aan de overzijde
van de baan elkaar weer tegen te
komen (foto 7).
De stortmachines zijn recht en op
hoogte gehouden met behulp van een
zijgeleiding (foto 8). Deze zijgeleiding
is geïntegreerd in een randbekisting.
Deze bekisting is samengesteld met
een extreem maatvast stalen profiel om
de hoogte te waarborgen. De hoogte -
maatvoering van deze bekisting is
gewaarborgd door een zogenoemde
'mm- laser'. Dit is momenteel de meest
nauwkeurige beschikbare mobiele
meetapparatuur. Vervolgens zijn de
stelwerkzaamheden gecontroleerd met
behulp van een waterpasinstrument,
waardoor verloop over grote afstand
ten opzichte van het horizontale vlak
wordt uitgesloten.
Enkele uren na aanvang van de stort,
maar nog voordat de stort gereed was,
werd begonnen met het monolithisch
afwerken van de vloer (foto 9). Dit is
gebeurd met vlindermachines voorzien
van verschillende afwerkbladen in
verschillende fases. Hiermee is het
vloeroppervlak spiegelglad gemaakt.
Om de vlakheid nog verder te verho -
gen, is de vloer tussen het vlinderen
door bewerkt met een Bertec FFE (Floor
Flatness Enhancer).
De nabehandeling van het beton was
uiteraard net zo belangrijk als de
samenstelling en de verwerking. Geko -
zen is voor toepassing van plastic folie.
Voordeel hiervan is dat dit voor iedereen
duidelijk zichtbaar is, zodat er in die
fase zorgvuldig met de vloer wordt
omgesprongen. De vloer heeft dankzij
medewerking van alle partijen vier
weken onder het plastic gezeten. Het
resultaat bleek na het verwijderen van
het plastic uitstekend.
Samenwerking
Het storten van de wedstijdbaan zelf
duurde slechts één dag. Maar daar is
een maandenlange voorbereiding aan
voorafgegaan, waarin diverse partijen
intensief met elkaar samenwerkten.
Ook de betonstort werd al in een vroeg
stadium besproken. Onder werpen als
veiligheid, de opstelplaatsen van
betonpompen, routing en beton-
samen stelling werden in een stortplan
en een aangepast productie (controle)
plan verwerkt. De mede werkers op
locatie zijn met een speciale werkwijze
voor dit project geïnstrueerd om zo alle
stappen in het productie proces, van de
aanvoer van de grondstoffen tot het
afleveren van de specie in de pomp,
onder controle te hebben. Dit alles
heeft uiteindelijk geleid tot een in
ieders ogen bijzonder geslaagd project.
Het wachten is nu op de eerste wereld -
records!
9
De vloeren zijn
afgewerkt met
vlindermachine
8
Zijgeleiding
geïntegreerd in
randbekisting
16 VAKBLAD I 3 2016
p00_Artikel 1.indd 16 13-09-16 14:44
Reacties